Jump to content

Ny Dehler 38 eller brukt Arcona 400?

Thor Kristian

Recommended Posts

Hei 

Poster min første tråd på dette forumet, i håp om å få høre om andres erfaringer og meninger om valg av båt. 

Vi er en familie på 4 som i dag har en Beneteau 343. Dette er vår første seilbåt, og vi har hatt den i 4 sesonger. Båten har fungert supert til vår bruk så langt, og er en fin plattform for badeferie med familien. 

Etter fjorårets sesong fikk vi likevel en kløe, og denne har blitt ennå verre i år; vi har lyst på større båt med andre egenskaper. 

Vi ønsker oss litt større båt, med tre lugarer som seiler godt og raskt, og som i fremtiden også er trygg og god på turer til eks Shetland og tilsvarende. 

Drømmen er en Arcona 38, men den har vi enkelt og greit ikke budsjett til. Vi følger derfor med på bruktmarkedet for Arcona 400. Kanskje man kan få disse ned mot 1.5  mill snart. 

Så ser jeg Dehler har sommerkampanje på sin 38 fot til ca 2 mill. Etter det jeg har lest av tester seiler denne godt, og holder godt følge med båter som Arcona. 

Ettersom en brukt Arcona 400 koster nesten det samme som en ny Dehler lurer jeg på hvordan dere vurderer disse to opp mot hverandre? 

Om det er noen som har synspunkter og erfaringer med brukte X 40 tar vi gjerne i mot det også. 

Når det gjelder fartspotensialet så vil ratingen si mye om hvilke båter som seiler raskest.  Du har jo mange andre båtmodeller enn de tre du nevner. Det er også viktig å sammenligne utstyrsnivå når du ser på pris. Normalt er det mye som ikke er med i prisen på nybåt, og det meste koster mye.

Arcona 400 er god på kryss, men trenger en symmetrisk spinnaker for å henge med på lens. En svært vakker båt etter min smak, både innvendig og utvendig. En drøm å seile. Stort ratt midt i cockpit gjør den litt mer krevende å seile shorthanded regatta, og det er heller ingen fordel for familiebruk av cockpit. God kvalitet og gir masser av eierstolthet (har hatt en slik i tre sesonger). 

Dehler er også gode båter, men jeg har ingen erfaring selv. Du kan også sjekke Dehler 39Sq, en kompis vurderer å selge sin. Prismessig ligger de langt under Arcona, selv om de har mye av de samme spesifikasjonene. 

Om du lurer på noe spesielt om Arcona 400 må du gjerne ta kontakt med meg via IM. 

Framtia på AIS

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Takk for svar - her kom det frem ting jeg ikke visste om. 

Jakten på ny båt fortsetter utover sensommeren, med besøk på båtmesser og forhåpentligvis kommer det noen brukte Arconaer for salg som vi kan reise å se på.

Jeg ser av signaturen din at du har en x 41. Har du noe inntrykk av hvordan x 40 er kontra en Arcona 400? 

Noen som vet hvordan det økonomisk sett er å importere en brukt Arcona fra Sverige? - Eller en x 40 fra fra EU, ettersom tilbudet av brukte båter der er større enn på finn.no....

- Er det fradrag for lokal mva dersom man kjøper fra forhandler, og betaling av norsk mva når båten skal inn i Norge?

- Andre avgifter?

- Er det norske bruktbåtmarkedet billigere enn i EU for øvrig? 

0X-40 og Arcona 400 er ganske like båter mhp design og egenskaper, men jeg liker Arconaen mye bedre innvendig. Jeg seiler en xp44, seiler ganske likt med en x41, men har bedre turegenskaper. 

Da jeg handlet båt sist vurderte jeg import av brukt Arcona 430 eller 460, både fra Danmark og Sverige. Prismessig var det ingenting å hente, men utvalget er større. Jeg ville handlet i Norge hvis mulig. Du får ikke trukket fra EU vat ved import av bruktbåt. 

Framtia på AIS

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...