Baad_i_Sør Startet 28.Juli.2018 Del på Facebook Startet 28.Juli.2018 Jeg har en Volkswagen Marine 150 TDI i en Nidelv 690. Motoren har fungert veldig bra i 16 år. Den er kun gått i underkant av 600 timer. Nå i sommer har jeg fått problemer med at den går i «reserve-modus». Feilekoden peker på MAP-sensor (kode 17564). Feilen kan være turbo, elektonisk, selve sensoren, dieselfilter eller sprukket slange. Det som er litt rart er at motoren fungerer greit en stund ved første dagsoppstart. Årsaken antar jeg, er inntil motoren er varm. Min utfordring er at det er vanskelig å få tak i deler og også verksted som har dyp kompetanse på motoren. Er det noen her som kan ha noen gode tips for hva jeg bør gjøre? Noen som kjenner noen som har vært borti tilsvarende problem? Alternativt så må jeg kanskje bytte motor, men det bør egentlig være unødvendig da motoren bør kunne gå betydelig flere driftstimer. Stor takk for alle innspill! Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 28.Juli.2018 Del på Facebook Svart 28.Juli.2018 Har ikke erfaring med motoren men dette er vel tilsvarende motor som er kjent i VAG-systemet som 2.5 TDI? (Rekkefemmer). En eller annen VW/Audi-mekaniker kan kanskje hjelpe? Burde kunne lese ut feilkoder med sånn vag.com men det ser det jo ut som om du har kontroll på. Ville begynt med å få koplet til et manometer på manifold og målt om trykk er innenfor eller utenfor spec ved drift. Er det korrekt kan du vel prøve skifte av trykksensor, er det feil så blir det vel lekkasjesøk (mener jeg har hørt om sånn ‘tåkespray’ som kan brukes?) og evt sjekk av turbo. At feilkoden først kommer når motor er varm kan kanskje skyldes at elektronikk har ulike alarmgrenser ved kald vs driftsvarm motor, evt at det ligger inne en forsinkelse for å ta høyde for kortvarige avvik? Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 28.Juli.2018 Del på Facebook Svart 28.Juli.2018 (redigert) Har du sjekket/ byttet dieselfiltere og tanker? Kan være delvis tett, slik at den får nok diesel i starten men mindre etterhvert som den suger og suger. Ellers hadde jeg tatt kontakt med Nilsen Båtbyggeri AS i Arendal. Tidligere Nidelv. De vet sikkert om hvem som har kompetanse på disse motorene i Aust-Agder . Redigert 28.Juli.2018 av Grand Banks jr (see edit history) Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.