Jump to content

VP TAMD31 mistet turtall under kjøring


Marius!

Recommended Posts

Hei.

 

Etter en kjøretur nå på fredag over ett strekke med litt god sjø, så mistet jeg plutselig 300 omdr. på motoren.. Den falt helt plutselig uten noen andre problemer, temp og alt virket helt fint, ikke noen røyk fra eksos etterpå og alt virker Ok bortsett ifra at jeg ikke klarer mer enn 3400 omdr på motor.. Tidligere på turen klarte den 3700 som den har gjort hele tiden. Turbotrykket kommer heller ikke helt opp dit det skal nå, men det skyldes vel at motor ikke går for fullt? Kjørte den kanskje litt hardt over det strekket, ca 3400 omdr. 

 

Noen som har noen tips til hva dette kan være siden det skjedde så brått?

Redigert av Marius! (see edit history)
Link to post
Share on other sites

@Marius! Kjøpte du båten av en merkelig skrue fra Kristiansand i vår? Da var det i så fall meg du kjøpte den av ;)

 

Har du funnet ut av problemet?

 

Såfremt du ikke har byttet motor, så er det en TMD31A, og ikke en TAMD.

 

Jeg opplevde noe av det samme etter at jeg hadde hatt den på service. Da fikk jeg heller ikke opp turbotrykket, og turtallet var endel lavere enn normalt. Det jeg fant ut var at de hadde klart å nappe ut en av de gjennomsiktige slangene som har noe med turboen å gjøre. Det er en tynn liten slange som ligger litt i forkant av motoren om ikke jeg husker feil. Tipper den går til måleren uten at jeg noen gang sjekket det. Ledningen var festet veldig provisorisk, og i en T-kobling så var tapen helt løsnet. Jeg festet det igjen (like provisorisk dessverre) med tape, og trykket steig tilbake til gamle høyder. Gå over denne ledningen og tett eventuelle lekkasjer, så håper jeg det gjør biffen!

Link to post
Share on other sites

zaq skrev for 2 timer siden:

@Marius! Kjøpte du båten av en merkelig skrue fra Kristiansand i vår? Da var det i så fall meg du kjøpte den av ;)

 

Har du funnet ut av problemet?

 

Såfremt du ikke har byttet motor, så er det en TMD31A, og ikke en TAMD.

 

Jeg opplevde noe av det samme etter at jeg hadde hatt den på service. Da fikk jeg heller ikke opp turbotrykket, og turtallet var endel lavere enn normalt. Det jeg fant ut var at de hadde klart å nappe ut en av de gjennomsiktige slangene som har noe med turboen å gjøre. Det er en tynn liten slange som ligger litt i forkant av motoren om ikke jeg husker feil. Tipper den går til måleren uten at jeg noen gang sjekket det. Ledningen var festet veldig provisorisk, og i en T-kobling så var tapen helt løsnet. Jeg festet det igjen (like provisorisk dessverre) med tape, og trykket steig tilbake til gamle høyder. Gå over denne ledningen og tett eventuelle lekkasjer, så håper jeg det gjør biffen!

Stemmer det vettu, takk for sist :-) Da har jeg fått oppklart hvem motor jeg har i allefall, har lurt litt på det:) Det med slangen skal undersøkes, takker ? 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...