Jannmar Startet 29.Juli.2018 Del på Facebook Startet 29.Juli.2018 (redigert) Min Yanmar 3JH3e rister svært på tomgang. Har vært nødt til å stille tomgangen opp til 1100 omdreininger for å bli kvitt den værste ristingen. Vil nå sjekke om det kommer diesel fram til alle 3 dysene. Skal jeg da løsne mutteren øverst på alle 3 eller en og en dyse? Hva gjør jeg når jeg har løsnet muttrene/mutteren? Skal jeg da "starte" motoren på vanlig måte og se om det kommer diesel eller skal jeg gjøre noe annet? Er usikker på dette, og vil helst ikke prøve før jeg vet hvordan det skal gjøres. Håper noen som har gjort dette før, eller på annen måte har greie på dette, vil svare. Redigert 29.Juli.2018 av Jannmar (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Nemo Svart 29.Juli.2018 Del på Facebook Svart 29.Juli.2018 Du starter motoren og løsner litt til det lekker og skrur så mutteren til igjen. gjør det samme med de andre 2, en om gangen. Det er jo ikke sikkert at diesel kommer gjennom dysen likevel. Hvis det kommer diesel til alle dysene, bør du ta dysene til et verksted som har utstyr til teste og reparere dysene. Sitér dette innlegget Link to post
Jannmar Svart 29.Juli.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Juli.2018 Takker så mye for greit svar. Skal gjøre slik du har beskrevet. Blir ikke før i morgen. Sitér dette innlegget Link to post
Nemo Svart 29.Juli.2018 Del på Facebook Svart 29.Juli.2018 En ting jeg glemte. Hold en fille over så du ikke får sprut av diesel på deg. Sitér dette innlegget Link to post
Jannmar Svart 30.Juli.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Juli.2018 Ok. Skal holde fille over. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 30.Juli.2018 Del på Facebook Svart 30.Juli.2018 Hvis du merker forskjell på gangen når du løser en mutter er den sylinderen OK. Er det en sylinder du ikke merker forskjell på, har du en feil der. Det kan være pumpe, dyse, sylinder eller ventiler. Men en dysesjekk er nok det første som bør foretas I så fall. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
marius Svart 30.Juli.2018 Del på Facebook Svart 30.Juli.2018 Har hatt akkurat samme samme problem på en eldre 2 sylindret Yanmar. I mitt tilfelle var det motorlabbene som var utslitt. Sitér dette innlegget Link to post
Nemo Svart 31.Juli.2018 Del på Facebook Svart 31.Juli.2018 Gikk det bra med dysene? Hvis ikke du fann feilen ville jeg sjekket om det er vann eller rusk fra drivstofftanken før du går videre. Sitér dette innlegget Link to post
Jannmar Svart 1.August.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.August.2018 Da er jeg kommet videre og gjort følgende: Sjekket om det kom diesel til dysene ved å starte motoren, og deretter løsne og skru til mutteren på en og en dyse. Det kom en fin og lik sprut fra alle tre. Motoren forandret gange helt likt for alle tre dysene da jeg løsnet og skrudde til mutteren. Jeg har også: 1. Gjort rein tanken (litt drit her, men ikke mye). 2. Montert ny avstegningsventil på tanken (den gamle lekket diesel inn i båten, ca. 2 spiseskjeer i døgnet). 3. Byttet samtlige drivstoffslanger til nytt. 4. Skiftet grovfilter/vannutskiller og finfilter. Før jeg monterte de nye drivstoffslangene satte jeg inn klar plastslange over alt. Så da at det var luft i returslangen fra dieselpumpa, men ingen luft i returen fra dysene. Det var heller ikke luft i de andre slangene. Ingen endring i motorens gange etter å ha gjort det som er beskrevet over. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 1.August.2018 Del på Facebook Svart 1.August.2018 OK. Da er I alle fall det sjekket. Det ser ut til at returdiesel går til filteret I stedet for til tank, stemmer det? I så fall vil luft I returdieselen kunne stelle til problemer. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Nemo Svart 1.August.2018 Del på Facebook Svart 1.August.2018 Da har du gjort ein grundig jobb. Det er godt å gjøre tanken rein og går da ut fra at du heller ikke har vann på tanken. Hvis motorlabbene er dårlige, kan det føre til vibrasjoner. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 1.August.2018 Del på Facebook Svart 1.August.2018 (redigert) index skrev 1 time siden: OK. Da er I alle fall det sjekket. Det ser ut til at returdiesel går til filteret I stedet for til tank, stemmer det? I så fall vil luft I returdieselen kunne stelle til problemer. Hvordan får man luft i returdieselen? Redigert 1.August.2018 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Jannmar Svart 1.August.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.August.2018 index skrev for 3 timer siden: OK. Da er I alle fall det sjekket. Det ser ut til at returdiesel går til filteret I stedet for til tank, stemmer det? I så fall vil luft I returdieselen kunne stelle til problemer. Det stemmer at returdiesel går til til filter, og så videre til tank. Skjønner ikke hvordan luft i returdiesel skal kunne stelle til problemer. Sitér dette innlegget Link to post
Jannmar Svart 1.August.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.August.2018 Nemo skrev for 2 timer siden: Da har du gjort ein grundig jobb. Det er godt å gjøre tanken rein og går da ut fra at du heller ikke har vann på tanken. Hvis motorlabbene er dårlige, kan det føre til vibrasjoner. Da skal jeg sjekke motorlabbene også. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 1.August.2018 Del på Facebook Svart 1.August.2018 Jannmar skrev 23 minutter siden: Det stemmer at returdiesel går til til filter, og så videre til tank. Skjønner ikke hvordan luft i returdiesel skal kunne stelle til problemer. Hvis lufta I returdieselen går I filteret får du det let inn I motoren igjen, med rølpete gange som resultat. Skjønner ikke hvorfor den skal innom filteret. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Nemo Svart 1.August.2018 Del på Facebook Svart 1.August.2018 På min motor går også returdiesel inn til filteret, men det går ikke inn i filteret. Det blir stoppet av en liten ventil som stenger for returdiesel , men vil åpne for et lite overtrykk i filteret. En gang fikk jeg problem med oppstart og ujevn gange. Da hadde ventilen låst seg med en liten lekkasje slik at den ikke stengte ordentlig. Ventilen består av en kule og en fjær. Etter regjøring og pussing var ventilen som ny igjen og motorproblemene ble borte. Sitér dette innlegget Link to post
Jannmar Svart 8.September.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.September.2018 Jeg har ikke kommet lengre med dette. Skrudde opp tomgangshastigheten til det meste av ristingen ga seg. Planen var å ta av fødepumpa for å se om det hadde samlet seg noe dritt der, men den sitter jo så inni hampen vanskelig til at det er bortimot umulig å komme til med noe verktøy. Skal prøve å mekke et eller annet redskap som får plass. Vet ikke når det blir, men skal oppdatere så snart noe skjer. Takker og bukker for all hjelp og gode råd så langt. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.