Jump to content

får ikke ut tiltmotor vp 280 drev

runepune38

Recommended Posts

Heisann, jeg har en Fjord Weekender 24 med volvo penta 240m volvo 280 drev, på denne sitter det en elektromekanisk tilt, denne har nå kilt seg fast og jeg må ha den ut for og overhale den.

problemet er at jeg ikke får løsnet den i fra båten/gearet, jeg har demontert motoren og alt av drev etc, løsnet de to skruene i flensen mot "drevet" og prøvd med div brekkjern, trusler etc men den rikker seg ikke, ser på youtube at den sitter i en oring og en nylonhylse.

noen som har tips om hvordan jeg skal få den ut? kan jeg prøve å slå gjengestanga ut? eller kan jeg prøve å slå den inn i fra utsiden av båten?

veldig taknemlig for svar

Rune p 

De setter seg fast med årene, enkelte ganger såpass mye at de er nesten umulig å få ut.

Dersom du slår på stanga med gjenger så ødelegger du tilten din.

Det blir som å bruke tilten som en trim i fart, men ti ganger verre.

Det beste er ofte å slå forsiktig på ørene hvor skruene til tilten sitter, slik at tilten vrir seg litt for å løsne gammelt irr.

Dette tåler ikke veldig mye, så det er fort gjort å brekke av "ørene" som de to skruene sitter i, har opplevd det noen ganger.

Med varme, lurium på sprayflaske og mye tålmodighet så løsner det som regel etter en stund.
Dersom drevet skal på igjen, så er det verdt å merke seg at tiltmotoren er vanskelig å få tak i, samt kostbar å kjøpe, så ta det med ro.

her kommer noen bilder av "problembarnet" jeg har her surret kjetting rund den og prøvd å jekke den opp inens jeg har kakket og bendt etter alle kunstens regler, må nok til med varme ja, men hva slags varme trengs? 

det siste bildet er tatt der hvor tilten stikker ut på utsiden, det ser ut som det er borte et skall da oringen som skal tette er godt synlig. eller skal det være sånn?

mvh rune p 

IMG_4038[1].JPG

IMG_4037[1].JPG

IMG_4036[1].JPG

IMG_4034[1].JPG

IMG_4041[1].JPG

Takker for svar, føler at jeg skal klare og overhale tilten uten å ta ut hylsa, men trenger da innspill på hvordan jeg skal få ut akslingen, regner med at den er hel med gjenger i toppen og glatt i den enden som dytter ut på gearet, er det noen stopper på den som gjør at den må enten opp eller ned for å komme ut?, jeg har prøvd med dor og slå den oppover (altså inn i båten og ikke innmari hardt), kvier meg litt for å prøve å slå den utover for da må jeg slå på gjengestanga, hva tror dere?

mvh rune p

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...