Bjørn Løvjomås Startet 30.Juli.2018 Link til dette innlegget Startet 30.Juli.2018 Hei. Har fått mye ulyd i kjøleskapet, tenker at det er på tide med ett nytt. Hvilket anbefaler du? Og hvorfor. Jeg har god plass. Men tenker nok mest på strømforbruk. Pris har noe å si, men kan nok betale litt ekstra for et skap med lavt strømforbruk og høy kvalitet. Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
nordan family 27 Svart 30.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2018 Jeg har et Isoterm 130 liters skap fra 2005. Still going strong - men det går jo ikke året rundt slik som hos deg. Men er fornøyd med skapet. Har lurt på levetid på slikt og om jeg bør bytte - hvor gammelt ble ditt? Har du vurdert et vanlig lite kjøleskap fra Elkjøp med energiklasse A++ og en kvalitetsinverter? Sitér dette innlegget Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 30.Juli.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2018 Jeg vet ikke hvor gammelt skapet er. Regner med det er fra båten er ny. Å da er det jo fra 94. Men har ikke kontroll på det. Når det gjelder vanlig skap, så har jeg ikke helt tro på det i båt. Men der er det nok og mulig jeg tar feil. Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
Sjøbliss Svart 30.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2018 Er mye tap i invertere, tror nok 12v/24v er å foretrekke. Sitér dette innlegget Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/ "Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370 "Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse Link to post
nordan family 27 Svart 30.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2018 Flere her på BP med vanlig skap har jeg skjønt når jeg leste noen eldre kjøleskapstråder. Ut i fra deres erfaringer virker det uproblematisk. Men det har jeg ikke noen egen erfaring med. Virker imidlertid fristende for å slippe den manuelle avrimingen/av-isiningen som jeg er nødt til å gjøre altfor ofte med Isotherm-skapet. Sitér dette innlegget Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 30.Juli.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2018 Jeg frykter og stort strømtap i inverter. Jeg har inverter på det skapet jeg har nå. Kan kjøres på 220v. Men bruker jo aldri det. Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
Sjøbliss Svart 31.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2018 Jeg har en 1500w ren sinus inverter i båten og den trekker ca 0,7A på tomgang uten last. Dette er en inverter av god kvalitet, husker ikke navnet i farten. Sitér dette innlegget Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/ "Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370 "Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 31.Juli.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2018 Har skrudd ut kjøleskapet. Å få gikk det jo selvfølgelig lenge. Helt prikkfritt. Men så begynte bråket. Det er kjølevifta. Det kommer noe væske fra et av rørene. Kan det bare være kondens tro? Kommer fra røret med isolasjon lengst til høyre. Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
Ida Marie III Svart 31.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2018 Har Isoterm 130 liter fra 2008. Går stille og fint fremdeles. Tror heller ikke jeg ville brukt noe annet en 12 volts skap. Noen har kombinert gass/12volt... ser ikke helt poenget med det heller nå, etter jeg fikk solcelle panel. Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 31.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2018 Bjørn Løvjomås skrev 32 minutter siden: Det kommer noe væske fra et av rørene. Kan det bare være kondens tro? Sikkert bare is som har smeltet på ett capilar rør etter at du skrudde av skapet. Hvis skapet kjøler greit bortsett fra viftebråket, bytt vifta og sett det på plass igjen. Sitér dette innlegget Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 31.Juli.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2018 Skapet går hele tiden. Men det kjøler noe dårlig synes jeg. Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
LALUNA II Svart 31.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2018 Gammelt kjøleremedie og i det så valget er nok ikke vanskelig fikse på shiten eller bytte ut ....jeg hadde byttet ;) Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
Ida Marie III Svart 31.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2018 Bjørn Løvjomås skrev 26 minutter siden: Skapet går hele tiden. Men det kjøler noe dårlig synes jeg. Går det uavbrutt ? Slår seg ikke av ? Sitér dette innlegget Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 31.Juli.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2018 Det går uavbrutt nå ja. Så det må være manglende kjølevæske Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
Mix Svart 31.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2018 Kjøp nytt. Sitér dette innlegget Link to post
Andresh Svart 31.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2018 Jeg monterte et Isotherm 133 liter (stod før et originalt Engel 110 liter) rett før ferien. Dette er med seperat kompressor og 1,5 m kabel. Monterte denne helt ut i skutesiden. Resultat var lite støy og gikk relativt lite, tross varm sommer. Rederinnen er også superfornøyd som fikk mye bedre plasd i skapet! ? Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 31.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2018 Ja, kjøp et nytt...du kan sikkert holde liv i det noen år til, men det har vel egentlig gjort jobben sånn sett... Og strømforbruket ditt blir jo mye mindre med et nytt et.. Sitér dette innlegget Link to post
Andresh Svart 31.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2018 Rettelse: Ikke Isotherm men Vitrifrigo skap kjøpte jeg. Kjøpt på Maritim i nabolaget ditt (men tror det var siste de hadde...) Sitér dette innlegget Link to post
LALUNA II Svart 31.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2018 (redigert) Ser de har innehttps://www.maritim.no/vitrifrigo-kjoleskap-130-liter-airlock-lys-gra#tabHeaderStock Fant grå og 5 stk inne Redigert 31.Juli.2018 av LALUNA II (see edit history) Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
nordan family 27 Svart 31.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2018 Vitrifrigo skapet - kan fryse veggene tas ut så hele volumet kan anvendes som kjøleskap? Sitér dette innlegget Link to post
KennethStrand Svart 31.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2018 Jeg har et Dometic kjøleskap. Bruker lite strøm og er stillegående. Bodde selv i båten og da gikk det kontinuerlig i 2 år. Er meget fornøyd med det. Sitér dette innlegget Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 31.Juli.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2018 Det ble et nytt kjøleskap fra Karl S Hanssen. Fikk et waeco 110 liter for 8300 ca. Nå står det å kjøler et par calde Carl. ? Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
LALUNA II Svart 31.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2018 Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
Ida Marie III Svart 31.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2018 ?? herlig... Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 31.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2018 Sjøbliss skrev for 12 timer siden: Jeg har en 1500w ren sinus inverter i båten og den trekker ca 0,7A på tomgang uten last. Dette er en inverter av god kvalitet, husker ikke navnet i farten. Det hørtes ikke ut som et kvalitetsstempel spør du meg. Jeg har en 600W Mascot, og så vidt jeg kan erindre trekker den ikke strøm på tomgang som jeg har klart å måle. Men det kan jeg dobbeltsjekke i morgen når vi drar ut igjen. Ble også litt nysgjerrig, så jeg tror jeg skal gjøre en minitest og sjekke hvor mye effekt den sløser bort. Det er jo en interressant tanke å drifte dingser med 230V kontra 12. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.