Mouche Startet 31.Juli.2018 Del på Facebook Startet 31.Juli.2018 Politiet ber nå båtførere holde barna unna baugen. https://www.klikk.no/motor/baat/barn-pa-baugen-er-farlig-3070824 ENeste "egne" erfaring jeg har med dette var en barndomsvenn som satt i baugen og fikk ropt ut "SKJÆRÆÆÆÆR" før båten stoppet og han forsvant til sjøs! Det gikk bra, heldigvis. ps stusser litt på dette bildet som vel tydelig kan identifisere personene om bord? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Sjøbliss Svart 31.Juli.2018 Del på Facebook Svart 31.Juli.2018 Kjørte opp Oslofjorden på lørdag ved siden av en båt i plan med en gutt i baugen. Gjorde et poeng av hvor farlig det er til barna mine og sa at slik må dere aldri gjøre eller la noen andre få lov når dere en gang får egen båt. Litt eksemplifisering på hva som ville skjedd om gutten skled frem under båten, ikke klarte holde seg fast i en bråttsjø var mer en nok til å få rungende samtykke. Kjører vi 7 eller mindre knop kan de få sitte på dekk, men uansett ikke henge over ripa. Sitér dette innlegget Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/ "Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370 "Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse Link to post
Kenneth82 Svart 31.Juli.2018 Del på Facebook Svart 31.Juli.2018 Har sett noen grelle eksempler på dette i Ryfylke i sommer - dessverre må slike påminnelser gis, burde vært unødvendig Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 31.Juli.2018 Del på Facebook Svart 31.Juli.2018 Gutta får sitte på bauen med redningsvest i smult farvann i under 7 knop. Det har hendt at de har sittet på bauen i 11 knop fordi jeg har hatt tankene et annet sted. De har også en god rekke å holde seg fast i. Med redningsvest, så lav hastighet og båt med kraftig kjøl så skal det ganske mye til å komme ned og inn til propellen. Selv om opplevelsen av å kunne bli overkjørt av "bussen" kan være traumatisk både for hodet og sinn. På fiskebåten (ca 20 knop) så kan de også sitte på bauen med redningsvest. Der går det rekke rundt hele veien, og de kan bokstavlig talt ikke falle fremover. Kun bakover. Men jeg slapper ikke av da. Årvåken til tusen. Ligger de på dekk slapper jeg mye mer av. Alltid redningsvest. Men i mine 40 år på sjøen har jeg aldri hørt om en ulykke med dette. Har hørt om de som faller over bord fordi man uventet bakker hardt. Men aldri noen som er kjørt over "av egen propell" etter fall fra bau. Men så bevegde vi oss stort sett mye tregere på sjøen for noen år siden. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
NilsPils Svart 31.Juli.2018 Del på Facebook Svart 31.Juli.2018 Er det ikke bare å senke farten . . . . ? Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
index Svart 31.Juli.2018 Del på Facebook Svart 31.Juli.2018 I 7 knop tar det snaut 2 sekund fra de tipper fremover til de havner I propellen. Så marginene er ikke store selv I lav fart. I tillegg så hindrer de jo sikten for fører da. Det var en dødsulykke her I nærheten I fjor, med to tenåringer I baugen og lav sol. Båten gikk på en stake som båtføreren ikke så. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Mix Svart 31.Juli.2018 Del på Facebook Svart 31.Juli.2018 Propellmat. Dette er ren idioti. Sitér dette innlegget Link to post
jotto Svart 31.Juli.2018 Del på Facebook Svart 31.Juli.2018 "Nyheten" som det linkes til er 10 år gammel... Sitér dette innlegget Link to post
KarmaZ Svart 31.Juli.2018 Del på Facebook Svart 31.Juli.2018 (redigert) Dette sier vel seg selv, man lar vel ikke barna henge ut glaset i bilen heller. Men enkelte er rett og slett hjernedøde, og lærer ikke før den frampå baugen lander i sjøen eller ligger opphakket I hekken.. Og ja, mange sier det er ikke farlig hvis man kjører rolig. Det er greitt, men grensene tynes til mer både sjåfør og han i baugen blir varm i trøya. Redigert 31.Juli.2018 av KarmaZ (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 31.Juli.2018 Del på Facebook Svart 31.Juli.2018 KarmaZ skrev 21 minutter siden: Men enkelte er rett og slett hjernedøde Diskusjonene her inne blir stadig mer saklige. (Dette er ironi.) Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Ida Marie III Svart 31.Juli.2018 Del på Facebook Svart 31.Juli.2018 De fleste har vel gjort denne tabben... Jeg gjorde det selv med egne barn noen ganger ... mange tiår siden.. og ingen reflekterte over det den gang.. Klart det er farlig, selv med redningsvest Sitér dette innlegget Link to post
KarmaZ Svart 31.Juli.2018 Del på Facebook Svart 31.Juli.2018 (redigert) Grand Banks jr skrev 57 minutter siden: Diskusjonene her inne blir stadig mer saklige. (Dette er ironi.) Kanskje lite saklig av meg og bruke det ordet, men finner ikke noe som er mer passende. En så opplagt greie og en voksen person bør forstå dette. Hva du gjør med dine barn, er ditt bord. Når barna selv ikke forstår faren og hvor alvorlige situasjoner det kan oppstå, mener jeg foreldre bør ta grep. Det er derfor vi har HMS i arbeid, fordi det er alltid noen som ignorer og ikke forstår ting, før det skjer, og da er det som oftest forsent. Redigert 31.Juli.2018 av KarmaZ (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 31.Juli.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.Juli.2018 1 hour ago, jotto said: "Nyheten" som det linkes til er 10 år gammel... Det er helt riktig, men hva så? Gjelder ikke problematikken og faren lenger? Forøvrig er oppslaget merket "oppdatert 05/05/2017". Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
jotto Svart 31.Juli.2018 Del på Facebook Svart 31.Juli.2018 Mouche skrev 8 minutter siden: Det er helt riktig, men hva så? Gjelder ikke problematikken og faren lenger? Forøvrig er oppslaget merket "oppdatert 05/05/2017". Problematikken er like reell, og har vært diskutert til døde her utallige ganger. Tråden er like opplysende og nyttig som enda en tråd om hekkbølger, vannscooter og bøyer. Sitér dette innlegget Link to post
Captain Chaos Svart 31.Juli.2018 Del på Facebook Svart 31.Juli.2018 Nå fører jeg ikke båt med barn i baugen selv, men er dette faktisk farlig? Hvor stor risiko snakker man om? Hvor mange ulykker har skjedd rundt dette? På Svenskekysten møter jeg vel over 10 båter om dagen som har 1-flere unger i baugen, og totalt sett flere 1000 unger å baugen på båter i plan, også noen som hopper over mine relativt store hekkbølger... Jeg ser at dette kan se risikofylt ut, men de fleste jeg ser sitter bak rekken, gjerne med bena mellom en rekkestøtte. Hvordan skal man da falle ut? Man blir vel isåfall kastet bakover på dekk ved en real motbølge? Man følger vel egentlig med båten dersom man treffer en bølge... Den største risikoøkningen jeg kan se er at man sitter mer ubeskyttet ved kollisjoner og grunnstøting. Jeg kan gå med på at det å ha barn i baugen gir en liten økning i risiko for skade eller død, men jeg tror det er farligere å sykle, bade med risiko for drukning, sitte på med bil med belte på, gå til skolen, og andre aktiviteter barna gjør daglig. Det er sykt farlig å leve...ingen har overlevd enda... Sitér dette innlegget Høne, øl og hornmusikk! Link to post
Sahara Svart 31.Juli.2018 Del på Facebook Svart 31.Juli.2018 37 minutes ago, KarmaZ said: Når barna selv ikke forstår faren og hvor alvorlige situasjoner det kan oppstå, mener jeg foreldre bør ta grep. Det er derfor vi har HMS i arbeid, fordi det er alltid noen som ignorer og ikke forstår ting, før det skjer, og da er det som oftest forsent. Hvis vi skulle fulgt HMS regler med risikoanalyser osv med barna våre, så hadde de vokst opp opp bli uselvstendig kløner. Barn må få utfordre seg og utsette seg for en viss risiko. Følger man denne logikken så er det jo galskap å ha barn i båt i utgangspunktet. Mye tryggere å være hjemme. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 31.Juli.2018 Del på Facebook Svart 31.Juli.2018 (redigert) Tenker man må vurdere sannsynlighet for uhell og konsekvens av uhell. Alle som har sett et HMS system vet dette. Ikke så stor sannsynlighet - men barn under båten og i propellen er i min verden veldig stor konsekvens. Derfor tar man ikke den risikoen. På motorbåter først og fremst. Jeg har lagd det jeg kaller et "drømmesete" på båten vår. Her sitter man mellom to forstag. Man lener seg på kutterstaget. Sitter godt inni båten. Dingler ikke med beina. Brukes når det er flatt vann og når vi går i lav fart. Fortsatt risiko - men de som er ombord er ikke småbarn . Og den som klarer å tre kroppen sin sideveis gjennom pulpitten er slankere enn slankest Båten veier 14 tonn, går ca 7 knop. Redigert 31.Juli.2018 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 31.Juli.2018 Del på Facebook Svart 31.Juli.2018 @jotto Ja, føyer seg inn i rekken av alle de andre meningsfylte kverulasjonstråder. I dette tilfellet 'ikke farlig før etter at det har gått til helvete. Har aldri skjedd meg. Har sett mange som....' Og et uttall lignende argumenter. Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 31.Juli.2018 Del på Facebook Svart 31.Juli.2018 Basert på denne tråden har jeg faktisk lyst til å teste litt, ut fra "hva hvis". Første test er å droppe eldstemann (han er tyngst) fra samme høyde som bauen ned i vannet med redningsvest på. Han har allerede samtykket til det. Selvfølgelig fra stilleliggende. Målet er å se hvor dypt han går. En av ungene falt fra dollbordet i år, da vi var fortøyd vel og merke. Hun kom ikke under vannet med hodet en gang. Veldig stor oppdrift i redningsvesten. Hun ble også umiddelbart snudd med munnen opp (kan ikke svømme ennå). Men hun er nok lettere per Newton oppdrift enn eldstemann. Ut fra testen med eldstemann kan jeg lettere se om hypotesen min kan stemme: at han vil bli presset ut i stedet for ned under båten hvis dette skjer i fart (inntil 7 knop). Neste test som ville vært gøy å gjøre. Lage en full "dokke" i ballistisk gelé eller noe annet som veier like mye som han, og har samme volum, ta på vesten, og droppe fra bauen i 7 knop fart. Bare for å se hvor denne vil bevege seg og om den kommer nær propellen. Vil starte med 3,2 knop, og øke opp. Jeg er rimelig sikker på at denne vil bevege seg rundt båten og ikke under båten, men kun ved en reell test vil dette kunne avdekkes. Det ville være et godt innspill til diskusjonen. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
SamH Svart 31.Juli.2018 Del på Facebook Svart 31.Juli.2018 Jeg sliter med sentraumer etter 2 ganger på og overkjøring. Vær forsiktig med hva du utsetter unga dine for.. Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 31.Juli.2018 Del på Facebook Svart 31.Juli.2018 Grand Banks jr skrev 6 minutter siden: Basert på denne tråden har jeg faktisk lyst til å teste litt, ut fra "hva hvis". Første test er å droppe eldstemann (han er tyngst) fra samme høyde som bauen ned i vannet med redningsvest på. Han har allerede samtykket til det. Selvfølgelig fra stilleliggende. Målet er å se hvor dypt han går. En av ungene falt fra dollbordet i år, da vi var fortøyd vel og merke. Hun kom ikke under vannet med hodet en gang. Veldig stor oppdrift i redningsvesten. Hun ble også umiddelbart snudd med munnen opp (kan ikke svømme ennå). Men hun er nok lettere per Newton oppdrift enn eldstemann. Ut fra testen med eldstemann kan jeg lettere se om hypotesen min kan stemme: at han vil bli presset ut i stedet for ned under båten hvis dette skjer i fart (inntil 7 knop). Neste test som ville vært gøy å gjøre. Lage en full "dokke" i ballistisk gelé eller noe annet som veier like mye som han, og har samme volum, ta på vesten, og droppe fra bauen i 7 knop fart. Bare for å se hvor denne vil bevege seg og om den kommer nær propellen. Vil starte med 3,2 knop, og øke opp. Jeg er rimelig sikker på at denne vil bevege seg rundt båten og ikke under båten, men kun ved en reell test vil dette kunne avdekkes. Det ville være et godt innspill til diskusjonen. Men her kommer Murphys lov inn.... Det kan gå bra med dukken 99 ganger...men så er det den ene gangen armen er kappet av dukken etter møte med propellen.. Da er det kanskje ikke dukken, men ungen din.... Sitér dette innlegget Link to post
SamH Svart 31.Juli.2018 Del på Facebook Svart 31.Juli.2018 Bare anslaget i 15+ knop er nok til å skade betydelig. Vannet gir en helt annen motstand og langt større motvirkende kraft enn ved kollisjon i luft. Sitér dette innlegget Link to post
SamH Svart 31.Juli.2018 Del på Facebook Svart 31.Juli.2018 Fort vekk er også bare tumultene i vannet rundt propellen/e nok til brekke nakke/rygg etc. Det er noe av det mest brutale jeg har opplevd.. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 31.Juli.2018 Del på Facebook Svart 31.Juli.2018 Da synes jeg at du samtidig skal slå unga i hodet med en tung hammer som lander på skallen i 7 knop. Når det gjelder intelektuell kapasitet, anså man for et par hundre år siden at barn var små voksne. Senere forsking har vist at så er det ikke. I sommer, i skjæra N av Kledesholmen, kom en scooter SB aktenfra og krysset foran baugen på Hulda. Der bråstoppet den. Hyl og kakling fra to ca. 13 år jenter som kjørte doningen. Hulda gikk 4 knop i trangt farvann. Scooteren forsvant under baugen før damene fikk start, og forsvant i 30 knop. Hadde Hulda truffet, ville det sikkert gjort vondt for damene. Hadde Hulda gått i 7 knop, ville vi truffet. Jeg vil hevde at vurderingsevnen til barna på scootren fremdeles trenger litt modning. For foreldrene som låner bort kjøretøyet, er løpet kjørt. Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 31.Juli.2018 Del på Facebook Svart 31.Juli.2018 Ida Marie III skrev 1 minutt siden: Det kan gå bra med dukken 99 ganger...men så er det den ene gangen armen er kappet av dukken etter møte med propellen.. Målet mitt var å gå mer vitenskapelig til verks enn å bare synse. For å lære. Det er farlig å klatre i trær, men det går bra i de aller aller fleste tilfeller. Barna mine har lov til å klatre i trær. Det er faktisk ganske farlig å la barna mine gå i skogen her jeg bor, med skrenter og trær. Men de får lov. Det er farlig å sykle til skolen. Men de får lov. Vi kan ikke og bør ikke eliminere all risiko, men vi kan legge til rette for at risikoen er akseptabel og hjelpe dem til å vurdere risikoene selv. For å finne ut hva er akseptabelt må vi undersøke. Ut fra erfaringene så kan vi sette fornuftige grenser. Feks lære barna til å klatre i små trær først, deretter større. Unngå trær med steiner under og røtter som stikker opp. Kan lære barna til å ikke gå i enkelte skrenter, og aldri når det er vått. Kan lære dem til å bruke sykkelhjelm og håndtere seg i trafikken. (Samt å ikke hoppe med sykkelen når man har en full og tung skolesekk på ryggen. Det gjør ikke guttungen min igjen.) Slik mine barn er plassert så klarer jeg ikke å se hvordan de skal kunne falle i vannet. De sitter på lik linje som Bitteliten skriver ganske sikkert. Men nå kan dere jo få synse videre, så jobber jeg litt jeg. Var ikke bare lett å komme tilbake på jobb. Fått litt lyst på båttur kjenner jeg. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.