Jump to content

Barn på baugen er farlig!

Mouche

Recommended Posts

De fleste dør i senga, forby senger eller å sove i slike. Når man mister noen som står en nær så hjelper det lite at noen andre sier nærmest; pytt, pytt, det er jo ikke så mange som dør på den måten så det er vel ikke noe å ta på vei for. Enkelte er bare ikke utstyrt med empati, dessverre.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Kan ikke forstå hvordan de fleste unger på sørlandet har klart å vokse opp. Alt vi gjorde på 70 og 80-tallet var jo livsfarlig.

De fleste var med i åpne snekker eller en liten åpen landstedsbåt, uten vest, med en voksen med opptil 3 eller 4 pils innabords. Vi reiste på turer til Lyngør (Den Blå Lanterne), hvor mor og far drakk vin til maten og skravlet med Asbjørn ut i de sene timer, før båten ble brukt hjem igjen. Vi satt gjerne på baugen og så etter skjær eller om vi kunne se fisk (dersom vi ikke hang bak på en dør eller en annen innretning som nesten fløt).

Da vi ble eldre (10-12 år) ble det gjerne jollekjøring med seilervest på. Som 14-15 åringer kom 9,9 hesterne - det var da det ble virkelig gøy (da forsvant vesten under rumpa som pute, den var jo ikke noe kul). Høyest mulig fart gjennom de trangeste sundene (men ikke der det var sommergjester - da fikk vi kjeft). September var den beste måneden - ingen på skjæra og man kunne kjøre så fort man ville over alt (da var sommergjestene dratt hjem).

En kar fra Drammen sa en gang at forskjellen på en østlending  og en sørlending, er at når østlendingen faller i vannet så drukner den. Jeg lo av det den gangen. Nå begynner jeg jammen å tro at det kan stemme - de fleste her på plassen er jo livredde for å være i båt (eller å falle ut av den).

Redigert av Napoli (see edit history)

Windy 7800 // Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60 // GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20) // Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60

18 hours ago, Sahara said:

*Sukk* Mitt innlegg var knyttet mot et innlegg som tok til ordet for å innføre HMS regelverk fra arbeidslivet til barns lek. Gjør man det så er den åpenbare løsningen å holde seg hjemme. Uansett tryggere enn å være i båt, ikke sant?

Det går an å la barna utfolde seg, lære og kjenne på mestring uten at det behøver å være potensielt dødlig. Man kan klatre men bruke tau. Sykle og stå på ski med hjelm etc.  På 70-tallet døde det i snitt 100 guttebarn hvert år av ulykker, mens det i dag er nede i 10. jeg mener målet må være 0. 

35 minutes ago, Krimart said:

Det går an å la barna utfolde seg, lære og kjenne på mestring uten at det behøver å være potensielt dødlig. Man kan klatre men bruke tau. Sykle og stå på ski med hjelm etc.  På 70-tallet døde det i snitt 100 guttebarn hvert år av ulykker, mens det i dag er nede i 10. jeg mener målet må være 0. 

Ja, helt enig i dette. Men så er det jo så mye som er potensielt dødelig, så akkurat hvor man setter grensen er ikke rett frem. Jeg lar barna sitte foran på baugen i vår seilbåt i rolig vær. De har sikring foran brystet som gjør det svært lite sannsynlig at de detter over bord. Man kan ikke spenne fast syvåringer i cockpiten. Noe må de få lov til for å kose seg. Og for hver gang de beveger seg over dekk til baugen, jo bedre blir de på å sette sjøbein og mindre sannsynlige blir det å falle overbord. Jeg har vært på småbåt med voksne som aldri har satt sine ben i båt før. Og det er som å se noen med ski på beina for første gang.  Barna våre må også lære seg båt og sjøliv. Forhåpentligvis på en en del tryggere måte enn for oss, men helt uten risiko kan det aldri bli .

Guest Avmønstret#

Voksne må gjerne hive seg i hopetall ut fra Prekestolen mot den sikre død for min del, så lenge de ikke setter andre i fare.

At voksne skal utsette egne og andres barn, der hvor den voksne sin dømmekraft skal være bedre enn barnets, for fare. Det har jeg overhodet ikke sansen for. Det hjelper lite at bestefar til ungene utsatte sine unger for samme fare. Barn kan utfordres og få flotte opplevelser uten å ta unødvendig stor risiko. 

Men det er egentlig "det lille problemet". Det store problemet er at ungene går i skole hos sine foreldre ifht risikovurdering, men også ifht hvorvidt det er greit å bryte de lover og regler som gjelder i samfunnet. La ungene sitte i baugen, la de kjøre rib og joller i alt for stor fart, vis at en ikke trenger å vise hensyn til andre. Dette er noe en tar med seg videre som voksen, som flere voksne forsåvidt bevitner her i tråden. 

En gir ikke en unge bare lov akkurat der og da, en er med på å forme en fremtidig voksen som gir verdiene videre til sine unger. 

---

Det er vanskelig å bryte negative spiraler, men det er mulig. Selv om en ble slått av sin far så trenger en ikke å slå sine unger. Men nå har vi et godhetstyrrani hvor foreldre ikke lengre er i stand til å si nei, selv ikke når en utsetter ungene for konkret og åpenbar fare, selv ikke når en bryter loven for å gjøre det. 

Vet ikke om det er tilfeldig at innlegget ditt kommer rett etter mitt @Pinkvin, men det kan jo leses som om du likestiller det å sitte i baugen på en saktegående båt, med sikring, med det å slå barna sine. Da er det kanskje på tide og nyansere virkelighetsoppfatning sin litt. Men vet ikke om det var det du mente. Men det hadde jo uansett vært typisk for enkelte diskusjoner på båtplassen. Enkelte ender opp med å bli særdeles ekstreme og unyanserte. 

Napoli skrev for 1 time siden:

De fleste var med i åpne snekker eller en liten åpen landstedsbåt, uten vest, med en voksen med opptil 3 eller 4 pils innabords. Vi reiste på turer til Lyngør (Den Blå Lanterne), hvor mor og far drakk vin til maten og skravlet med Asbjørn ut i de sene timer, før båten ble brukt hjem igjen. Vi satt gjerne på baugen og så etter skjær eller om vi kunne se fisk (dersom vi ikke hang bak på en dør eller en annen innretning som nesten fløt).

Da vi ble eldre (10-12 år) ble det gjerne jollekjøring med seilervest på. Som 14-15 åringer kom 9,9 hesterne -

Forskjellene som har utviklet seg på de snart 60 årene jeg har vært i båt i Oslofjorden er markante. Antallet båter er mangedoblet, størrelsen på ferie-båtene er nesten doblet, farten på båtene har økt antallet båter som er i stand til å lage ubehagelig heggbølger er økt. Normal feriebåt i min barndom var hyttesnekke på ca 25 fot med masjfart på 5-7 knop. En pils eller to gjorde ikke så mye, fo det kom ingen rundt odden 30-50 knop. 

Heldige vi som har fått oppleve det! :thumbsup:

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Pinkvin skrev 1 time siden:

At voksne skal utsette egne og andres barn, der hvor den voksne sin dømmekraft skal være bedre enn barnets, for fare. Det har jeg overhodet ikke sansen for. 

Aldri før har så mange båtfolk hatt bruk for assistanse.  Eg misstenker at brorparten av båtfolk er utav stand til å vurdere båtens tekniske utstyr og ivareta sikkerheten på egen skute.  Og navigering er eit eige kapittel ...   Såvidt eg forstår så er det igjennom antall assistanser godt dokumentert at dagens voksne ikkje har tilstrekkelig dømmekraft og utsetter både egne barn og andre for fare.  Om barna er tryggare inni gjennomsnitts-båten en på baugen er søren ikkje sikkert. 

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Guest Avmønstret#
Sahara skrev 51 minutter siden:

Vet ikke om det er tilfeldig at innlegget ditt kommer rett etter mitt @Pinkvin, men det kan jo leses som om du likestiller det å sitte i baugen på en saktegående båt, med sikring, med det å slå barna sine. 

Stikk motsatt, ikke før vi har "blitt kvitt" det at en del foreldre utsatte egne unger for vold/mishandling, dvs det ble forbudt, så ender vi opp med en ny generasjon hvor foreldrene ikke klarer å si nei til egne unger. De til og med oppmuntrer til at ungene skal gjøre ting som er både farlig og lovbrudd. 

Fra "strenghetstyrranni" for enkelte unger tidligere med foreldre som gikk alt for langt i å sette grenser til "snillhetstyrrani" i dag med foreldre som ikke gidder å sette grenser og gir ungene en "god skole" i å ikke vise hensyn til andre. 

Guest Avmønstret#
Jens_P skrev 9 minutter siden:

Heldige vi som har fått oppleve det! :thumbsup:

Yepp :-) :thumbsup:, men da vestlandet og et Sørland som ikke var "Sørlandet" men en fraflytta kyststripe på midten av 70 tallet. Et par pils innabords og ungene i baugen på snekka på Sørlandet den gangen er ikke det samme som to pils innabords og i baugen på båten i 20 knop i dag. Det er to helt forskjellige verdener. 

Ett problem som dukker opp med alderen er at egen erfaring ofte ikke lengre er relevant ;-) Det som gikk helt fint for meg og mine jevnaldrende trenger slettes ikke å være noen særlig god idé i dag. 

44 minutes ago, Pinkvin said:

Stikk motsatt, ikke før vi har "blitt kvitt" det at en del foreldre utsatte egne unger for vold/mishandling, dvs det ble forbudt, så ender vi opp med en ny generasjon hvor foreldrene ikke klarer å si nei til egne unger. De til og med oppmuntrer til at ungene skal gjøre ting som er både farlig og lovbrudd. 

Fra "strenghetstyrranni" for enkelte unger tidligere med foreldre som gikk alt for langt i å sette grenser til "snillhetstyrrani" i dag med foreldre som ikke gidder å sette grenser og gir ungene en "god skole" i å ikke vise hensyn til andre. 

Nå vet jeg ikke hvor gammel du er og evnt hvor gamle dine barn er. Men alle vi som vokste opp med 68er foreldre på 70 og 80 tallet vokste opp med vesentlig mindre struktur og grenser enn det barn i dag blir gjenstand for både hjemme og på skole og barnehage. Så her mener jeg du rett og slett tar feil.

Pinkvin skrev 1 time siden:

Ett problem som dukker opp med alderen er at egen erfaring ofte ikke lengre er relevant ;-) Det som gikk helt fint for meg og mine jevnaldrende trenger slettes ikke å være noen særlig god idé i dag. 

Nja - det er mange ting som er MYYE farligere idag enn da jeg var liten. Klatre i trær for eksempel - livsfarlig, man kan da ikke med viten og vilje la barna gjøre slikt? De kan jo skade seg må vite. Få sol på seg? Livsfarlig. Gå på fjellet uten solbriller? Livsfarlig (du kan bli blind og falle ned og dø). La barna være ute hele dagen uten tilsyn? Hvilken type foreldre ville gjort det idag?

Jeg tror vel heller at det er risikovilligheten og konsekvensorienteringen i samfunnet som har endret seg. Å si at det er akseptabelt at noen kan skade seg eller (i værste fall) dø er blitt tabu. Idag er det slik at dersom en aktivitet kan medføre skade bør den i dagens samfunn forbys eller innskrenkes så mye at den ikke lenger har potensialet til å skade. Før i tiden fikk man beskjed av foreldre om at en grense gikk et bestemt sted for en gitt aktivitet (ref - mitt tidligere innlegg om ikke å kjøre fort der det var sommergjester, da fikk vi kjeft). Idag skal den grensen på død og liv være lovregulert, ikke satt ut ifra hva hver enkelt foresatt mener at ens egne smårollinger er kapable til. 

Windy 7800 // Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60 // GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20) // Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60

Ida Marie III skrev for 6 timer siden:

Av de druknet "bare" 13 av dem fra båt.... og da er kajakk, kano, seilbrett osv inkludert... hva om en bare tok bare de fra båt... Er vi nede i 5 til 7 stykker da ? 10% ?? Kanskje bør fokus settes et annet sted etter hvert ?  Båtfører bevis, redningsvest påbud i båt osv  kanskje feil fokus ? 

BARE 13  fra båt i fjor ??????????

Siste tall fra Danmark er 1, EN  for årene 2015 og 2016 , noe som var 1 for mye.

Tror noen må til Danmark for å Lære.

Hoderystende  lesning i denne tråden........

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Roger jo skrev 11 minutter siden:

BARE 13  fra båt i fjor ??????????

Siste tall fra Danmark er 1, EN  for årene 2015 og 2016 , noe som var 1 for mye.

Tror noen må til Danmark for å Lære.

Hoderystende  lesning i denne tråden........

Alle kan ikke reddes, uavhengig av hvilke regler, foranstaltninger og viderverdigheter som måtte innføres. Til syvende og sist er man ansvarlig for egen sikkerhet. Å komme med utsagn som at 1 er 1 for mye blir bare for dumt for meg. Det er selvfølgelig utrolig trist for dem det angår, men det kan ikke innføres et regelverk som tar inn en 0-visjon på sjøen.

1 hour ago, Napoli said:

Nja - det er mange ting som er MYYE farligere idag enn da jeg var liten. Klatre i trær for eksempel - livsfarlig, man kan da ikke med viten og vilje la barna gjøre slikt? De kan jo skade seg må vite. Få sol på seg? Livsfarlig. Gå på fjellet uten solbriller? Livsfarlig (du kan bli blind og falle ned og dø). La barna være ute hele dagen uten tilsyn? Hvilken type foreldre ville gjort det idag?

Jeg tror vel heller at det er risikovilligheten og konsekvensorienteringen i samfunnet som har endret seg. Å si at det er akseptabelt at noen kan skade seg eller (i værste fall) dø er blitt tabu. Idag er det slik at dersom en aktivitet kan medføre skade bør den i dagens samfunn forbys eller innskrenkes så mye at den ikke lenger har potensialet til å skade. Før i tiden fikk man beskjed av foreldre om at en grense gikk et bestemt sted for en gitt aktivitet (ref - mitt tidligere innlegg om ikke å kjøre fort der det var sommergjester, da fikk vi kjeft). Idag skal den grensen på død og liv være lovregulert, ikke satt ut ifra hva hver enkelt foresatt mener at ens egne smårollinger er kapable til. 

Ufattelig. Hvor mange barn mener du må dø da? 

Krimart skrev 1 time siden:

Ufattelig. Hvor mange barn mener du må dø da? 

Er vel ikke det jeg sier. Ingen ønsker at barn eller voksne eller gamle skal dø. Ingen ønsker at noen skal bli skadet heller.

Men ikke alt som potensielt kan være farlig kan lovreguleres. Man kan heller ikke lovregulere alt, slik at ingen dør. Om du tror vi kan lovregulere bort død kommer du til å få deg en overraskelse. Dersom du mener at det er "Ufattelig" bør du ta en realitetssjekk raskt.

Vi er nødt til å utsette oss for farer. Jeg vil tro at skoleveien barna mine går, to ganger om dagen - av og til tre, er minst 1000 ganger så farlig som å sitte i baugen på båten. Når man slipper barna ut på egenhånd er det alltid et faremoment, og alt vi som foreldre kan gjøre er å håpe at vi har forberedt barna så godt som mulig. Veien jeg kjører til og fra jobb hadde 11 stygge ulykker i fjor (hvorav 3 dødsulykker) - jeg kjører til og fra jobb allikevel, vel vitende om at det er farlig.

Det vil med andre ord alltid være en avveining mellom fare og nytte. Og faren ved å sitte i baugen på båten under kontrollerte forhold er mindre enn gleden barna får. 

@NapoliRealitetssjekk; https://www.nrk.no/ytring/_det-gikk-jo-bra-med-oss__-1.13730738

Hvorfor mener noen at det skal være strenge krav til sikkerhet for voksne enn for barn? Målet for antall drepte barn i ulykker må jo være null? Fra det du skrev vriker det som du mener vinbare må godta at noen barn må dø? Det er ingenting vi kan gjøre for å gjøre skoleveien tryggere? Ja, barn må få testet grenser, utfolde seg, kjenne mestring, men det er vår fordømte plikt å bidra til at det gjøres så trygt som mulig. 

4 hours ago, Napoli said:

Gå på fjellet uten solbriller? 

Det er ikke lovpålagt å bruke solbriller i fjellet i påsken, men det er ekstemt dumt å ikke gjøre det. Hvis du med vuten og vilje lar barna dine bli snøblinde vil jeg vel tromdet,nærmer seg straffbart... og hva er poenget? Blir barna dine mer selvstendige av å bli snøblinde? 

Krimart skrev for 2 timer siden:

@NapoliRealitetssjekk; https://www.nrk.no/ytring/_det-gikk-jo-bra-med-oss__-1.13730738

Hvorfor mener noen at det skal være strenge krav til sikkerhet for voksne enn for barn? Målet for antall drepte barn i ulykker må jo være null? Fra det du skrev vriker det som du mener vinbare må godta at noen barn må dø? Det er ingenting vi kan gjøre for å gjøre skoleveien tryggere? Ja, barn må få testet grenser, utfolde seg, kjenne mestring, men det er vår fordømte plikt å bidra til at det gjøres så trygt som mulig. 

Nei, det er vår plikt å sørge for at både vi selv og våre barn forstår forskjellen på litt farlig og veldig farlig. Og på best mulig måte unngå situasjoner som er veldig farlige. Litt farlig er som regel en ingrediens i gøy (f.eks berg og dalbane). Og nei, vi må ikke bare godta at noen "bare må dø", men risikoen må veies. Ikke alt kan ufarliggjøres - men kanskje sjansen for at noe alvorlig skjer er så lav og gleden og nytten i aktiviteten er så stor at risikoen i enkelte tilfeller kan bæres? 

Her om dagen danset barna i regnværet ute. De har ikke sett regn på ukevis - og storkoste seg i bygene med noe som lignet tropisk regn. Dette til tross for ganske heftig tordenvær. Men jeg burde kanskje holdt dem inne siden det lynet? 

Fra artikkelen du linker til - som jeg forøvrig er veldig enig i:

Et barn kronisk pakket inn i bobleplast er kanskje et trygt barn, men neppe et særlig fornøyd eller sunt et – og det vokser ikke opp til å bli en kompetent voksen. Barn trenger erfaringer. Som professor Gunnar Breivik sier til SSB: «ulykker [er] tegn på barn som lærer og får glede gjennom livsutfoldelse og utprøving. Vår sikkerhetstenkning og det faktum at barn tilbringer stadig større del av sitt liv i voksenkontrollerte sammenhenger frarøver barna vesentlige goder. (...) Vi må ikke glemme den tryggheten som ligger i å mestre også det som ser farlig ut.»

Snøblindhet er forøvrig vondt - og kjipt. Men man får noen forvarsler, og bør da ta konsekvensen av dem før det blir alvorlig. I verste tilfelle kan det hende at man blir liggende i senga i tre-fire dager og har vondt. Kjipt - men på ingen måte veldig farlig. Så fins det sikkert noen eksempel på noen der ute som har blitt kronisk blinde - kanskje vi burde påby solbriller for alle over 200 MOH i påskemånedene samt alle i båt på solskinnsdager?

Er det bare meg eller er denne tråden litt halv-hysterisk? Mine barn (som nå har blitt 17 og 20) får sitte i baugen på seilbåten. Da de var små hjalp jeg dem å vurdere når det var trygt og når det ikke var det. Nå gjør de den vurderingen selv. 

Skjønner at det blir annerledes med hurtiggående båter, men et absolutt forbud hørtes veldig strengt ut.

Ja, da var det vel bare å vente på at pepper skal begynne å drysse...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...