Jump to content

Barn på baugen er farlig!

Mouche

Recommended Posts

Grand Banks jr skrev 33 minutter siden:

Ut fra testen med eldstemann kan jeg lettere se om hypotesen min kan stemme: at han vil bli presset ut i stedet for ned under båten hvis dette skjer i fart (inntil 7 knop).

Hvor befinner armer og ben seg på en person med vest i vannet? Det er ikke gitt at de flyter på overflaten eller er rett under personen. En bevist person som faller i vannet vil ofte sprelle med armer og ben. Avhengig av båtens størrelse og konstruksjon kan avstand til propell fort bli for kort!

Grand Banks jr skrev 14 minutter siden:

Det er farlig å klatre i trær, men det går bra i de aller aller fleste tilfeller.

Jeg er for å legge ned brannvesenet. Det har aldri brent hos meg eller noen av naboene! :crazy:

Også var det dette med å ikke bli paranoid eller naiv, men balansert og realistisk. 

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Jens_P skrev 6 minutter siden:

Avhengig av båtens størrelse og konstruksjon kan avstand til propell fort bli for kort!

Også var det dette med å ikke bli paranoid eller naiv, men balansert og realistisk. 

Det er nettopp det. Test med MIN båt, som har dyp bau og kraftig kjøl. I 7 knop. Fordi jeg er nysgjerrig.

Hvis det viser seg at dokken vil flyte langs med vannlinjen og ikke dyttes under båten så er risikoen for å treffe propellen nær null. Avstanden er for lang.

Det er fremdeles fare for å slå seg, og å ha traumer. Risikoen for det minimerer jeg ved å ha dem på innsiden av rekken.

Jeg snakker ikke om å slenge en unge under bauen på en båt i 30 knop eller legge ned brannvesenet. (For øvrig har 2 hus brent i mitt nabolag siste 10 årene, og for 2 uker siden brant huset til noen nære venner. Jeg har lært av det: Det har gjort at jeg er nøye på seriekoplede røykvarslere i hele huset mitt, og har brannslukningsutstyr mange steder i huset. Samt 2 i båten.)

La meg også presisere atter en gang at jeg ikke kan se hvordan mine unger kan falle ut over bauen. Da må de åle seg på utsiden av rekken, eller falle langt frem. Men de står jo ikke.

Unger som dingler med beina utfor bauen i 30 knop fart er ikke i likningen min. Det er for farlig.

(Lunsj unnagjort, tilbake til jobb. ??)

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

en person som ramler i vannet med kroppen på tvers av båtens fartsretning vil med stor sannsynlighet kunne havne så langt innunder som båtens stopplengde er (inklusive førers reaksjonstid). Så kan man jo bare filosofere om hvilke konsekvenser dette kan ha på et barn man hadde ombord da turen startet...

Man kan så klart feste barna godt, slik at det faktisk er umulig å dette i foran om dette er en viktig del av barnas motivasjon for å bli med på tur. Men det vil samtidig bidra til at andre som ikke har reflektert over denne faren til å tro at det er helt greit å ha barn i baugen, og heller ikke ha tilsvarende sikring av dem. 

Da vi var ferske i båtlivet hendte det nok at barna fikk sitte foran med bena på hver side av et pulpitrør, men mener det var en tidligere tråd her på BP som fikk oss på bedre tanker. Nå grøsser jeg når jeg ser slikt, og tenker alltid på hvor tragisk det må være å feile på et såpass unødvendig tiltak.

Framtia på AIS

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

2 hours ago, Captain Chaos said:

Det er sykt farlig å leve...ingen har overlevd enda... 

At det finnes farer man ikke kan unngå er et dårlig argument for ignorere andre farer som man enkelt kan unngå. Men det er selvsagt relevant å spørre seg om hvor stor faren faktisk er før man fokuserer for mye på den.

Forøvrig tar du feil. Jeg har overlevd. (Hittil) "So far, so good" :)

Dette blir litt som sjåførene på motorsykkel i Thailand. Der satt faren og kjørte med hjelm selvsagt, mens et barn på fanget og en bak. Da begge barna uten hjelm. Og dette var vanlig der. 

Jeg spurte et par oppegående folk der, hvorfor barna ikke hadde hjelm, det som ble sagt var at sjåføren var pålagt bruk av hjelm. Og at det stort sett gikk greit at barna ikke brukte hjelm. 

På de 3 ukene jeg var der, var det minst ti ulykker jeg så, og felles med de var at sjåføren klarte seg bra, i motsetning til barna som lå på bakken og fikk behandling da de fikk klakket hode i asfalten. Da spør jeg meg, hvorfor skal det være sånn, at man tro det går bra, ja som oftest gjør det, det. Men man trenger ikke utsette barn som ikke vet bedre, for den faren. 

Men det er opp til hver enkelt hva man vil, man kan vel nesten heller ikke bøtelegge foreldre for og være litt grei med barna. 

Redigert av KarmaZ (see edit history)

Jeg ville aldri ha latt ungene mine sitte der. Det ser ikke trygt ut, men det er kun basert på egen magefølelse og synsing. Alle teoretiske betraktninger til side; har det faktisk vært noen ulykker på grunn av at unger har sittet på baugen? Noen som har en link?

"Alle" har jo ungene sine på baugen i god fart. Hvis det er farlig, så burde det jo ha vært mange ulykker i løpet av de ti årene etter at artikkelen ble skrevet. Det er mulig at det advares mot det bare fordi "det er fali det".

(Og dermed har jeg også kastet meg ut i en diskusjon basert på en ti år gammel artikkel. Jaja. Noe skal man jo gjøre når man ikke kjører båt).

Redigert av jotto (see edit history)
22 hours ago, Mix said:

Man snakker om sertifikat for å kjøre vannscooter, det spørs om det ikke bør innføres ett sertifikat for å få lov til å få unger også.

Det har jeg tenkt mange ganger også :) Vi adopterte i sin tid to av barna våres og det ble masse papirarbeid og godkjenningsprosesser for å kunne få lov å gjennomføre dette. Da ble man virkelig godkjent som kapabel til å være forelder. I ettertid har jeg mange ganger tenkt at dette burde alle som har lyst å bli foreldre måtte gå gjennom, kanskje man kunne unngått en del barn som ikke har foreldre som følger de opp.... Man må ta førerkort for moped, båt, traktor og det er fagbrev i alt mulig rart, tilogmed valpekurs er populært, hva med foreldrekurs, obligatorisk? Det hadde vi sikkert mange hatt glede av, ikke minst barna.... :P 

#avsporing

Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/

"Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370

"Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse

I planende båt med løft på baugen kan det nok være farlig å la barna sitte der framme.  Men på fortrengende skrog når baugbølga spyler forover og til sides i 12 knop er det neppe farlig.     

Å kategoriere de som idioter de som lar barna sitte frampå uansett baåttype er usaklig og kanskje kunnskapslaust. 

Yanmar 6LYA-STP 340hk

SamH skrev for 3 timer siden:

"The latest Coast Guard records show seven deaths in 2015 from bow riding. There were 19 injuries."

https://baltimore.cbslocal.com/2017/01/20/fatal-bow-riding-accident-behind-new-boating-regulations/

Neppe farlig? 

7 dødsfall, ouch. Bow riding er faktisk forbudt i mange stater.

Nå er jeg på tynn is og spekulerer vilt: denne saken er fra USA. Jeg tror amerikanske båter vanligvis ikke har pulpit: https://www.boatus.com/magazine/trailering/2016/october/the-best-boats-for-your-money.asp

Jeg kan skjønne at det er farlig å sitte på baugen i de båtene der, spesielt i litt fart og med en øl innabords. Sånn sett er det ikke direkte overførbart til situasjoner som man typisk ser i Norge med unger bak pulpit. Det kunne ha vært interessant å vite hvordan statistikken er med typiske nordiske båter med pulpit.

On 7/31/2018 at 11:54 AM, Sahara said:

Hvis vi skulle fulgt HMS regler med risikoanalyser osv med barna våre, så hadde de vokst opp opp bli uselvstendig kløner.  Barn må få utfordre seg og utsette seg for en viss risiko. Følger man denne logikken så er det jo galskap å ha barn i båt i utgangspunktet. Mye tryggere å være hjemme.

Barn blir selvsagt veldig selstendige av å få lov til å sitte på baugen. Og hvis de detter uti og blir kvernet opp av propellen kan vi trøste ossmed at de i alle fall ikke ble uselvstendige kløner. Og så lærer de hvor dumt det er å sitte på baugen. 

4 minutes ago, Krimart said:

Barn blir selvsagt veldig selstendige av å få lov til å sitte på baugen. Og hvis de detter uti og blir kvernet opp av propellen kan vi trøste ossmed at de i alle fall ikke ble uselvstendige kløner. Og så lærer de hvor dumt det er å sitte på baugen. 

*Sukk* Mitt innlegg var knyttet mot et innlegg som tok til ordet for å innføre HMS regelverk fra arbeidslivet til barns lek. Gjør man det så er den åpenbare løsningen å holde seg hjemme. Uansett tryggere enn å være i båt, ikke sant?

Unga klarer seg. Værre med voksne menn som drukner med buksesmekken åpen, ei ølflaske på motorlokket, uten flytevest og motoren igang.

Det er jo en skikkelig godfølelse å sitte I baugen og dingle med bena og  kjenne en og annen bølge som slår imot. Det  er nesten lydløst . Man hører barer lyden fra bølgene.  Den følelsen må ikke politiet ta fra oss.

https://youtu.be/FHG2oizTlpY

Guest Avmønstret#
vanntrivsel skrev for 8 timer siden:

Den følelsen må ikke politiet ta fra oss.

https://youtu.be/FHG2oizTlpY

Så du tror det er politiet som tar noe fra noen? :-) Det er en rar vinkling. 

Grunnen til at 90+ % av foreldrene ikke lar unger sitte i baugen på hurtiggående båter er at de har vett i skallen og er glad i ungene sine. 

Og så er det en liten rest da... som feks mener det er politiet som tar noe fra en og gjerne setter egne unger i fare for å markere sitt standpunkt, de er ikke i stand til å drive normal grensesetting ovenfor egne unger. Er alltid noen sånne. Vaser på med tullete argumenter når det kun handler om at de ikke orker å sette vanlige grenser for egne unger. Skylder svært gjerne på alle andre rundt seg i stedet for å se på seg selv når de ikke får til barneoppdragelsen. Sjarmerende... ikke. 

Skylder på andre, viser til at noen gjør dummere ting osv... som vanlig. :-/

Jeg forholder meg kun til fakta. Politiet bør gå ut med at voksne menn må ikke sitte i baugen under fart.

Redningsselskapet skriver:

37 prosent flere drukninger første halvår

I løpet av årets seks første måneder omkom 52 personer som følge av drukning, mot 38 i samme periode i 2017. 

– Tallene er dramatiske og lite hyggelig lesing. Dette skyldes flere forhold, men den viktigste årsaken er at flere trekker mot sjøen når vi opplever rekordvarme over såpass lang tid. Flere har kjøpt båt, men glemmer at det krever et minimum av kunnskap for og ferdes på sjøen, sier kommunikasjonssjef Frode Pedersen i Redningsselskapet.

15 av drukningene – 12 menn, to kvinner og ett barn – skjedde i løpet av juni, mot ti i samme måned i fjor. Så langt i år har 46 menn og seks kvinner druknet. To av de omkomne er barn under 14 år, mens ti personer er mellom 15 og 25 år. I aldersgruppen 26 – 40 år druknet seks personer, mens 12 personer var mellom 41 og 60 år. 19 av de omkomne var 61 år eller eldre.

27 personer druknet etter fall fra land eller brygge i elv, sjø eller vann. 13 personer druknet fra båt, kajakk eller seilbrett, mens fire personer døde i forbindelse med drukning.

Redigert av vanntrivsel (see edit history)

Det er ikke drukning som er den store faren her.  Barn har stort sett vest på I båt og holder seg flytende. Faren ved å falle fra baugen er lemlestelse og I verste fall død. Jeg skjønner ikke at voksne mennesker ønsker å utsette barna sine for en slik fare.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Ang statistikken.. 52 druknet totalt så langt i år, i følge vanntrivsel. Av de druknet "bare" 13 av dem fra båt.... og da er kajakk, kano, seilbrett osv inkludert... hva om en bare tok bare de fra båt... Er vi nede i 5 til 7 stykker da ? 10% ?? Kanskje bør fokus settes et annet sted etter hvert ?  Båtfører bevis, redningsvest påbud i båt osv  kanskje feil fokus ? 

Guest Avmønstret#
Ida Marie III skrev 2 minutter siden:

Ang statistikken.. 52 druknet totalt så langt i år, i følge vanntrivsel. Av de druknet "bare" 13 av dem fra båt.... og da er kajakk, kano, seilbrett osv inkludert... hva om en bare tok bare de fra båt... Er vi nede i 5 til 7 stykker da ? 10% ?? Kanskje bør fokus settes et annet sted etter hvert ?  Båtfører bevis, redningsvest påbud i båt osv  kanskje feil fokus ? 

Jeg skjønner ikke poenget med å hele tiden komme med slik fragmenterende argumentasjon, deler opp i små biter. 5-7 er 5-7 for mange. Selvsagt må det jobbes videre med sikkerhet innen båtbruk, redningsvest, båtførerbevis, farstreduksjoner om natta, lavere promillegrense osv kan godt være helt riktig fokus for å få det ned mot 0 så godt som overhodet mulig. 

Så må det også jobbes ifht drukning fra land. Økt fokus på svømmeopplæring osv. 

----

Og for å trekke frem værmeldinga en gang til. En kan jo ikke peke på at "det druknet langt flere fra land" i 2018. Det er jo ikke rart, kysten, elvene, innsjøene rann jo over av folk i varmen. Det blir like feil å peke på antall druknede fra land i 2018 som økningen i MC ulykker en måned denne sommeren. 

---

Om du argumenterer ideologisk for at du ikke vil ha flere sikkerhetstiltak på sjøen, hvorfor ikke gjøre det fremfor å kaste frem mange anti- argumenter mot det praktiske arbeidet som faktisk gjøres for å redde liv? 

Tenkte bare at fokus bør settes der det store tap av menneskeliv er...

Og det er åpenbart ikke fra lystbåter...

Men leser en statistikk og nyheter,  får en ofte et annet inntrykk..

Jeg liker ikke bevist desinformasjon i samfunnet...

Jeg tror faktisk at de fleste båtfolk er flinke og sikkerhets beviste...

De trenger ikke flere banale skrivebords regler/lover tredd ned over hodet..

Sett inn virkemidlene der de trengs, selv om det ikke gir håp om samme forretningen... 

Redigert av Ida Marie III (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...