Napoli Svart 3.August.2018 Del på Facebook Svart 3.August.2018 Arne_ skrev for 9 timer siden: Er det bare meg eller er denne tråden litt halv-hysterisk? Mine barn (som nå har blitt 17 og 20) får sitte i baugen på seilbåten. Da de var små hjalp jeg dem å vurdere når det var trygt og når det ikke var det. Nå gjør de den vurderingen selv. Skjønner at det blir annerledes med hurtiggående båter, men et absolutt forbud hørtes veldig strengt ut. Ja, da var det vel bare å vente på at pepper skal begynne å drysse... +1 Sitér dette innlegget Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60//GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20)//Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60 Link to post
Turbåt Svart 3.August.2018 Del på Facebook Svart 3.August.2018 Ups, jeg er visst skikkelig uansvarlig. Barna sitter i baugen når de vil, selv i plan. De synes det er så gøy. Jeg står ved roret og følger med, så vi tar m.a.o. sjansen på at det går bra - bank i bordet. Morsomt at så mange mener at å sitte i baugen på en båt er farlig Lurer litt på hvor mange "baugbarn" som går i propellen årlig - noen som har statistikken? Sitér dette innlegget Båthistorie: Nidelv 26 VP TMD31A (2005-2014), Scand Baltic 29 Yanmar 6LPA-STP (2014-) Link to post
Mouche Svart 3.August.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.August.2018 Terskelen mht hva som anses som er farlig, litt farlig, for farlig, eller ikke så farlig er naturlig nok forskjellig, det må vi bare leve med uten å bli "uvenner" eller slenge dritt om/til andre, men alle anbefales i alle fall å tenke seg om før de setter små barn i baugen under fart. I "The land of the free and the brave" så er det forbudt, et lovbrudd, hvilket tilsier at det av myndigheter i andre land anses som litt farlig. Kanskje tråden kan avsluttes med det? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Sjeldenutpå Svart 3.August.2018 Del på Facebook Svart 3.August.2018 Nop. Inntil man enes om at planende båter, fortrengningsskrog og seilbåter utgjer forskjellig fare kan godt tråden leve. Eller iallefall ikkje avsluttes med siste ord til fordel for forbud. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
jotto Svart 3.August.2018 Del på Facebook Svart 3.August.2018 Turbåt skrev for 5 timer siden: Morsomt at så mange mener at å sitte i baugen på en båt er farlig Lurer litt på hvor mange "baugbarn" som går i propellen årlig - noen som har statistikken? Tror det er den nest vanligste dødsårsaken, etter dodraugen. Sitér dette innlegget Link to post
Napoli Svart 3.August.2018 Del på Facebook Svart 3.August.2018 Jeg tror dodraugen tar vesentlig flere årlig (da den også tar voksne som glemmer å slå ut med armene). Sitér dette innlegget Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60//GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20)//Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60 Link to post
Napoli Svart 3.August.2018 Del på Facebook Svart 3.August.2018 Sjeldenutpå skrev for 2 timer siden: Nop. Inntil man enes om at planende båter, fortrengningsskrog og seilbåter utgjer forskjellig fare kan godt tråden leve. Eller iallefall ikkje avsluttes med siste ord til fordel for forbud. Er vel ikke skroget som avgjør om det er farlig eller ikke? Faren avveies på samme måte som med alt annet man avveier til sjøs. I tillegg må man vurdere om barnet man setter på baugen kan følge de reglene som gjelder for å sitte på baugen (i min båt er de: sitt på rumpa og hold deg fast med begge hender). I min båt sitter ungene av og til på rekka med rekkestøtte mellom beina, av og til får de lov til å sitte på fordekket (nedsenket fordekk), som regel får de sitte bak i båten og av og til får de ikke lov til å være ute i det hele tatt men må holde seg under dekk. Hva de får lov til avhenger av sjø, vind, trafikk, sikt, fart og faren deres (meg...) sitt trygghetsnivå er i det gjeldende farvannet. Sitér dette innlegget Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60//GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20)//Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.