Jump to content

Finnes det innendørs vinterlagring av båt i Oslofjorden som tillater egenarbeid på båten?

Sjøbliss

Recommended Posts

Hvert år leter jeg fordi jeg ikke er helt fornøyd med stedene jeg har vært på eller at prisene går gjennom taket. Er villig til å kjøre en times tid så alt fra Son/Drammen og nordover er innafor. 

Men jeg ville aller helst funnet noen som tar inn båten innendørs eller i det minste under tak og fortsatt lar meg gjøre polering og service på drev og motor selv. Har bare dårlig erfaring og vondt i lommeboken med å sette dette bort. 

Er det noen som har noen tips? Må ta båt på 35 fot... ?

Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/

"Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370

"Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse

3 hours ago, Key Freak said:

I Son kan man stå under tak og jobbe på båten selv. Dette kan sikkert @sap_2000 fortelle mer om.

Holmen Slipp har noen skur langs med slippgangen.  Jeg forhørte meg der etter st jeg kjøpte trawleren i 2013. Var bare 1 skur som var aktuelt pga høyde men fikk negativt svar.  Inntrykket var at å stå for alt vedlikehold selv slik jeg gjør ikke var ønskelig.  Men dette er jo noen år siden.    

Endte så Sonskilen som er det nærmeste så langt jeg vet som tilbyr lagring under tak av større båter (også høyde) og godtar egenarbeid og fri tilgang.     

Dette er et stort skur med 3 vegger og åpen front, så jeg kaller det «under tak» og ikke innendørs.  Er vel plass til en 25-30 båter i 30-45 fots størrelsen.

Fordelen slik jeg ser det er at jeg slipper tildekking og dermed bekymringer for revnet presenning og stativ som går overende hvis det snør eller blåser endel.

Båten er ganske høy og vindfanget på evt telt hadde blitt stort.

Den andre fordelen er  kan holde på med båten litt mer uavhenging av vær og nedbør.  For min del betyr det at jeg kan fortsette f.eks polering  der jeg slapp forrige gang uten at ting regner ned eller blir møkket til i mellomtiden.  

Det er litt pågang pågang på dette skuret.  De som har ligget der før har førstepri så anbefaler å være tidlig ute, evt sette seg på liste. Det er alltid noen som ikke dukker opp eller har solgt f.eks.     

Kan båten transporteres på lastebil er det sikkert flere muligheter.   

Drømmen hadde vært å kunne stå temperert så man kunne holdt på vinteren gjennom.  

Om noen vet om andre steder nærmere Oslo som tar 12 tonn og 5,5 meters høyde innendørs uten å

kreve å stå for arbeidet så skrik ut ?

F10E8306-2310-4049-9DAA-F525F447D1E1.jpeg

Mvh. SAP

Bokerøya i Svelvik oppfyller kriteriene dine, litt avhengig av hvor du bor og  hva som er utgangspunktet i «en times reisevei». Der tilbys både varm (for båter opp til 24 fot) og kald innendørs lagring (til store båter) til en fornuftig penge, men nedsiden er tilgjengeligheten til eieren som får litt flere telefoner enn han klarer å håndtere. Om du planlegger opptak og utsett i god tid bør det ikke by på hodepine.

Redigert av Passbåten (see edit history)

Så bra! Her skal det noen telefoner. ?

Bokerøya har jeg prøvd å ringe før men kommer ikke gjennom. Skal prøve igjen. Son ser knallbra ut. 

Båten vår er 3,3m bred så frakt på land er med følgebil. Har også sett mye skader på lastebilfrakt så er litt skeptisk... 

Redigert av Sjøbliss (see edit history)

4 hours ago, sap_2000 said:

Holmen Slipp har noen skur langs med slippgangen.  Jeg forhørte meg der etter st jeg kjøpte trawleren i 2013. Var bare 1 skur som var aktuelt pga høyde men fikk negativt svar.  Inntrykket var at å stå for alt vedlikehold selv slik jeg gjør ikke var ønskelig.  Men dette er jo noen år siden.

Kanskje de var redde for at du skulle gjøre arbeid som ville generere masse støv og skitne til andre båter i skuret? Rart at de skulle være negative til at man jobber med egen båt når det ikke engang er vegger som kan forhindre deg i å få tilgang til båten.

Jeg kontaktet  i alle fall Bente Marthinsen hos Holmen Slipp før jeg bestilte opplagsplass, og hun bekreftet på mail at jeg har tilgang til min båt under hele opplagsperioden, slik at jeg kan jobbe med båten når det passer meg.

21 minutes ago, Sjøbliss said:

Så bra! Her skal det noen telefoner. ?

Håper du gir oss en oppdatering i denne tråden etter du har ringt litt rundt.

7 hours ago, hakonrk said:

Holmen Slipp på Nesbru fortalte meg på mail at jeg kan jobbe med båten mens den står under tak. Det er riktignok ikke vegger, kun tak, så det er kanskje ikke å regne som innendørs opplag. :) Prøver dette stedet for første gang i høst, så jeg har ingen personlig erfaring ennå.

Skal sjekke de igjen også. Har hørt med de tidligere, er prisen levelig er jo det veldig praktisk plassering ??

Just now, Sjøbliss said:

Skal sjekke de igjen også. Har hørt med de tidligere, er prisen levelig er jo det veldig praktisk plassering ??

Prisen - sist jeg sjekket - var 690,- (inkl MVA) per kvadratmeter, og dette inkluderer opptak, høytrykkspyling fra fenderlist og ned, krybbe, lagring og sjøsetting. Jeg synes det var en grei pris, uten å ha sjekket så mye alternativer (Holmen Slipp er rett i nærheten for meg, så de var uansett førstevalget).

R.O skrev 14 minutter siden:

Problemet er vel ofte at det er så trangt at du ikke kommer til rundt båten.

Jeg sjekket med Bokerøya for noen år siden, og fikk etter en del forsøk tak i han som driver der nede. Han bekreftet at man kunne jobbe på båten selv, men gjorde samtidig oppmerksom på at båtene blir plassert veldig tett, slik at det kan være trangt å få jobbet.

Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening

Hadde en prat med de i Son for noen dager siden og satte meg på venteliste. Tenkte å ringe litt mer men i dag kom beskjeden at det hadde åpnet seg en ledig plass til meg! 

Da blir det Son i vinter, under tak ???

Takk for tips og råd!

• 1 år senere...

Er ikke så mange steder igjen der du får anledning til å komme inn. Dersom du ringer Jarle på Bokerøya  allerede nå får du sikkert plass inne i kaldhallen til høsten. Jeg har stått der flere ganger da jeg hadde Storebroen. Kaldt og tett. Og,-du må få nøkkel hos Jarle slik at du kommer deg inn uavhengig av andre. Svelvik er jo litt avsides, men tilgang på strøm (til jobbing) og fravær av evt snø er et pluss. Og,- han har riktig løfteredskap.

Takk for tips. Jarle har jeg prøvd å ringe før uten hell, så kanskje jeg skal sette meg i bilen og besøke han. 

@Komodo det er nok for lenge siden så den kan ikke endres. Beklager, men ikke uenig med deg. ?

Her litt fra mailen jeg fikk fra Sonskilen:

Sitat

Vi har siden 2007 samarbeidet med den lokale rib-produsenten Goldfish. De er i dag leverandør av båter til blant andre Forsvaret og Politiet, samt privatmarkedet. En betydelig del går til eksport. De ønsker nå å sentrere store deler av sin produksjon her hos oss og tenker da å sette opp et nytt, moderne teknologisenter for utvikling, montering og salg av båter. Dette innebærer at vi har inngått avtale om å  avhende deler av våre opplagsarealer til Goldfish. De nye eierne setter straks i gang med søkeprosesser for bygging. De håper å sette spaden i jorda allerede nå i 2020, eventuelt høsten 2021. Dette blir en ordinær byggesak innenfor reguleringsplanens bestemmelser. 

For oss betyr dette at vi vil få mindre opplagsplass og mindre friarealer, samt at vi avslutter lagring under tak.

.

For å møte denne endringen planlegger vi å:

×          Si nei til nye opplagskunder for 2020 (evt. 2021 hvis senere byggestart) – vi har en naturlig utskiftning på ca. 100 båter hvert år

×          Intensivere opprydningen av vrakbåter

×          Tilrettelegge for bedre fasiliteter for de som ønsker å ha båten i sjøen gjennom vinteren, samt sette opp et pakketilbud på opplag i sjøen og tid på land for vårpuss

Ved planlegging av videre opplag vil det legges vekt på ansiennitet

Selv slapper jeg av, jeg har hatt båtplass i sjø og land hos dem i 33 år.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...