Glenni Startet 31.Juli.2018 Link til dette innlegget Startet 31.Juli.2018 Hallo! og velkommen til bygge/prosjekt tråden min :) Litt historie? Klart det Har ikke eid båt siden jeg var 15 og nylig konfirmert (jeg er nå 23 år) kjøpte da en Lami 12fot jolle med styrekonsoll og mariner motor og var veldig stolt av denne.. Søndag 29.07.18 var jeg og samboeren med søstren og samboeren hennes på en båttur med ei snekke og fikk da veldig lyst på båt igjen, så når vi kom hjem satt jeg i timesvis før jeg kom over en Selco "speedbåt" kl 03.30 på natten, sendte melding og fikk vite at denne fortsatt lå for salg til 2.000kr.. morgon etter tok jeg ut penger plukket opp hengeren og hentet båten (ja, jeg er en veldig impulsiv person og tar mye på sparket ) så nå har jeg kjøpt en Selco Selsprint 14fot båt som trenger litt pleie. Planer: Båten skal slipes ned og repareres der det er sprekker og ellers småskader (ingen store skader) kjøpt inn glassfiber og polyester for dette... skal legge på en ny plate i "dashbordet" da det er mye hull til mye tull jeg ikke skal ha (som ett svært bryterpanel) Alt elektrisk skal fjernes og skal legges opp på nytt med lys,lyd,batteri og "sikringskap/koblingsboks" styresnekke skal byttes ut da den er slitt og mye slakke i. gulv har jeg ikke bestemt meg for enda? om jeg skal bare slipe og male med "antiskli-maling" eller om jeg skal lage ett tregulv/dørk over for å få det finere? fremme blir det 2 stoler av ett slag og om der er plass en liten sofa bak, oppbevaring til tank(er) blir bak. båten skal males hvit og skriften "Queen Mary 0.2) på siden (litt humor er lov) akterspeil skal få en ny og tykkere alu/stålplate da den som er montert er kanskje 1mm tykk og veldig stygg av bulker... motor blir 40-75hk men dette er ikke noe hastverk pr.dags dato. Bilder ved henting og Oppstart . Sitér dette innlegget Link to post
Kjetil1 Svart 31.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2018 Blir spennende å sjekke innom denne tråden fremover. Vet ikke om du har sett min Selco-tråd Var dum og solgte båten da jeg syntes den ble for lite brukt. Men det var et artig leketøy som jeg angrer på at jeg solgte... Sitér dette innlegget Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand... Link to post
Lazyjack Svart 31.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2018 Ser den har Fjord-logo, er det likevel en Selco? Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 31.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2018 Selco ble jo overtatt av Fjord , men har ikke hørt at denne modellen kom som fjord..? Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Glenni Svart 31.Juli.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2018 Kjetil1 skrev for 8 timer siden: Blir spennende å sjekke innom denne tråden fremover. Vet ikke om du har sett min Selco-tråd Var dum og solgte båten da jeg syntes den ble for lite brukt. Men det var et artig leketøy som jeg angrer på at jeg solgte... Heisann, nei er helt ny på forumet :P blir ikke helt fult så mye her, stått 40hk på denne fra før så blir 40-50 her, ellers er det bare en liten oppussing :) rep av div sprekker og litt endringer her og der :P hvordan tenker dere mtp gulv/dørk? bare antiskli maling eller er det finest med ett tregulv? evt andre typer? vil ha litt "farge" så det ikke ser HEELT ut som en ungdomsbåt :P herjetiden min er over for lengst Sitér dette innlegget Link to post
Glenni Svart 1.August.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.August.2018 Kjetil1 skrev On 31.7.2018 at 16.50: Blir spennende å sjekke innom denne tråden fremover. Vet ikke om du har sett min Selco-tråd Var dum og solgte båten da jeg syntes den ble for lite brukt. Men det var et artig leketøy som jeg angrer på at jeg solgte... Heisann, nei er helt ny på forumet :P blir ikke helt fult så mye her, stått 40hk på denne fra før så blir 40-50 her, vurderer å flytte sitteposisjon for fremsetene og dashbort 0.5m frem og lage til med vinduer i plexi med denne stilen (bilde) noen som vet hvordan jeg lager ramme til plaxi? treverk med glassfiber? tynne stålater? Sitér dette innlegget Link to post
Kjetil1 Svart 2.August.2018 Link til dette innlegget Svart 2.August.2018 Tror at om du kapper og flytter fram dashbord og lager den type vinduer, ender det bare med at båten blir ødelagt. Både egenskaper og design forringes. Hvis du ønsker båt med mer plass, er det nok smartere å finne en som er mer lik den du linker til... Sitér dette innlegget Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand... Link to post
ivar Svart 2.August.2018 Link til dette innlegget Svart 2.August.2018 må si meg enig med Kjetil her. Dette er jo en relativt liten båt med mye v-bunn slik at den blir litt rank samt ikke har all verdens bæring framover i skroget. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
paxo Svart 2.August.2018 Link til dette innlegget Svart 2.August.2018 Her er noen opplysninger og en filmsnutt fra min båt. Veritasgodkjent for 50hk. Trimmer den ved å flytte løs tank foran eller bak seteplassene etter om det er en eller to I båten. Anbefaler deg å tenke vekt. Du kan lett støpe igjen hullene I dasjbordet, og dropp tredørk. Båten er veldig V-bunnet og derfor ikke så veldig lettdrevet. https://baatplassen.no/i/topic/76332-video-eller-bilder-av-puma-420selco-selsprintwing-cobra-osv/?tab=comments#comment-1075371 Sitér dette innlegget Link to post
Glenni Svart 3.August.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.August.2018 (redigert) Da kommer det e liten update :). Droppet å bygge om og dropper tregulv. Har pusset/mattet ned lakken og prøvd å fikse div småskader her og der, Skal pusses over imorgen også skal den males utv. Imorgen :). Fargen forblir hvit svarte steiper og "vindskjermen" blir svart :) blir plassert 2stk 25-35l tanker helt bak, vill komme til å bli 2-4stk i båten hvær gang den skal brukes, så har brukt litt tid på å tenke vekt, holder kanskje 1stk 35l til 40-50hk 2takt? Har ikke hatt båt siden jeg var 15 så var ikke stprt en 9.9 brukte?? Redigert 3.August.2018 av Glenni (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Glenni Svart 6.August.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.August.2018 (redigert) Update 05.08.18 Da kommer det e liten update :). Droppet å bygge om og dropper tregulv. Har pusset/mattet ned lakken og prøvd å fikse div småskader her og der, Skal pusses over imorgen også skal den males utv. Imorgen :). Fargen forblir hvit svarte steiper og "vindskjermen" blir svart :) Update 07.08.18 Igår slipte jeg ned dash og støpte igjen det store hullet og det lille på midten som sikkert har vært til ett beyterpanel med 100 brytere og til hovedstrøm, idag la jeg strøk 2, (første nedi på sidene av båten innvendig og første i dash) fint å se st det nermer seg "mål" blir totalt 3-4 strøk (og ett lag gelcoating) videre planer før maling i gulv (grå antiskli maling) batterikasse bak hovedstrøm frem (10mm2) med hovedstrøm før det går inn til koblings/sikringsboks, bruker 2.5mm2 kabler til forbrukere (lanterne,stereo, signal til starter og "horelys"/innvendig belysning seter fremme samt en smal benk/sofa bak som man kan åpne og nå tak i batteri/tank Redigert 6.August.2018 av Glenni (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
paxo Svart 7.August.2018 Link til dette innlegget Svart 7.August.2018 Ser bra ut! Stå på! Sitér dette innlegget Link to post
Glenni Svart 7.August.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.August.2018 (redigert) Er fornøyd sålangt ja :) ser jeg må øve pngt mer på glassfiber støping? men en plass må man begynne:) hvilket treverk kan jeg bruke til bank/sofa bak? Hvor kjøper jeg ? Coop obs bygg? også lurer jeg på hvor jeg kan kjøpe tank? Lurer pånå lage til fastmontert. Kan keg kjøpe en biltema tank og lage til rør? Lim og rør som tåler bensin skal som sagt ha 40-50 hk 2takt hvor stor tank blr jeg ha mtp vekt, vill ikke fylle 4ganger turen liksom :p Redigert 7.August.2018 av Glenni (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Snusmumrikken Svart 8.August.2018 Link til dette innlegget Svart 8.August.2018 Jeg brukte en 25l tank med Yamaha 70HK 2T, funka fint. Er glad i gassen. Blir 43L fast tank nå som det blir 90HK på Weslingen. Sitér dette innlegget Uttern 6200 CC m/Evinrude E-TEC 130HK Link to post
Glenni Svart 8.August.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.August.2018 Da skal jeg gå for 30 så har jeg litt :) er bare vant med 9.9hk og farfar sin ekstremt tørste 150hk påhenger ? men da blir det å skaffe en ca 30l tank å montere fast, skal se om biltema selger rør med påfyllings"hull" med lokk om dere forstår? evt lage til noe Sitér dette innlegget Link to post
Snusmumrikken Svart 8.August.2018 Link til dette innlegget Svart 8.August.2018 Ingen dum idé! Blir nok jallamekk montering av 43L tank, evt. Må jeg skaffe meg en som er ørelite mindre pga. Plassmangel i baugen. Med 120KG på hekken så blir det greit med litt ekstra vekt i baugen.? Planer om å få teste den før opptak i år? Sitér dette innlegget Uttern 6200 CC m/Evinrude E-TEC 130HK Link to post
ivar Svart 8.August.2018 Link til dette innlegget Svart 8.August.2018 Glenni skrev for 6 timer siden: men da blir det å skaffe en ca 30l tank å montere fast, skal se om biltema selger rør med påfyllings"hull" med lokk om dere forstår? evt lage til noe jeg tror jeg ville gått for "vanlig" 30 liters tank uten noe mer mikkmakk. Det enkleste er ofte det beste. Fast tank med ekstern påfylling / lufting osv , da ser jeg for meg det fort kan bli mer trøbbel med fuktighet / kondens osv. Kjørte mye vannski osv med 40hk en periode, syns det var helt kurant med 24 liters tank. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Mort1 Svart 8.August.2018 Link til dette innlegget Svart 8.August.2018 Kryssfiner er fint å bruke til benk/ryggstøtte. Kryssfiner behandler du med treolje/lakk beregnet for båt, alt etter hva du ønsker. Kryssfiner fåes hos de fleste trelastforhandlere, usikker på om obsbygg har, da den hos oss kun har trelast som det går veldig mye av. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 8.August.2018 Link til dette innlegget Svart 8.August.2018 Om det brukes kryssfiner, pass på å gi endeflatene ekstra med olje slik at de mettes godt Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Glenni Svart 8.August.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.August.2018 ivar skrev for 3 timer siden: jeg tror jeg ville gått for "vanlig" 30 liters tank uten noe mer mikkmakk. Det enkleste er ofte det beste. Fast tank med ekstern påfylling / lufting osv , da ser jeg for meg det fort kan bli mer trøbbel med fuktighet / kondens osv. Kjørte mye vannski osv med 40hk en periode, syns det var helt kurant med 24 liters tank. Det er det som var planen, men jeg frykter det kan hindre bygging av benken bak da det er litt smal åpning, men skal kjøpe/låne en vanlig tank og se hvordan det blir :) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.