Jump to content

Nauticat tråden

Steini

Recommended Posts

Heisann.

Prøvde å finne ein tråd om Nauticat, men såg ut som om denne ikkje var laget enno.

Så då setter me i gang ein tråd, så me kan snakka saman om erfaringer, utstyr, turer, oppgraderinger, motor, seil, problemer osv. 

Og andre tips samt gode råd om desse flotte båtane.

Flott om folk kansje vil dele litt bilder av båtene sine.

Nauticat 33 var i mange år den realistiske drømmebåten....

Nå ble det aldri slik, får i stedet glede meg til mange flotte bildert og omtaler i denne tråden...:thumbsup:

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Boat Owners Associations, etc.

FINLAND  Nauticat Club Finland www.nauticat-club.com 

SWEDEN Nauticat Club Sweden www.nauticat.nu

DENMARK Nauticat Club Danmark www.nauticat.dk

NORWAY Norsk Nauticat Klubb www.nauticatklubb.no

GERMANY Nauticat Club Deutschland www.nauticat-club.de

JAPAN Nauticat Owner´s Club Japan http://okazaki.yachts.co.jp/ncclub/

UNITED KINGDOM Nauticat Association www.nauticatassociation.co.uk

UNITED STATES Nauticat Association of North America www.nauticatusa.com

The North American Nauticat Association

Nauticat Association (UK)

Nauticat Owners at Facebook

Nauticat Owners at SailNet

• 4 måneder senere...
Steini skrev for 5 timer siden:

Den er god. 

Jula blir på Vågsli, med den 29. Så reiser me ner til Jandia, og feirer nyttår ?

Høres bra ut?. Får med dere litt av hvert da i jula.

Er planen å seile Jandia hjem til Norge eller skal den være ferieleilighet der den er?

Har lest den fine turtråden deres og Jandia må jo være en flott båt å tøffe rundt blant holmer og skjer i Norge...eller blir den kanskje litt stor?

Kjekkt å høyra at du likte tur tråden vår :thumbsup:

Jandia skal nok heim til gamlelandet. Men det er ikkje bestemt noko tidspunkt enno. Kan godt ver den blir nokre år i varmen først, så får me prøvd da også. Men den er kjøpt med tanke på å bruke den i kaldere strøk :smiley: for oss er det den perfekte båten til å bu ombord i, å utforske norskekysten med :) men siden det ikkje var så lett å få tak i ein slik båt i Norge, så måtte berre hoppe til å kjøpe ein, når me følte den rette kom. Så den blei kjøpt inn før me fekk lagt noko plan. Men me er veldig flinke til å ikkje planlegge, å berre ta ting som da kjem,hehe.

• 1 måned senere...

Ja da er me i samme båt :)

I styrehuset mitt står det berre ein høg svingbar og høydejusterbar kvit skinnstol. Denne er ikkje festet til dørken, så dette er ein problemstilling for meg også.

Ombord i båten eg jobber på, har me ein veldig god utkikkstol fra Norsap.

Eg må ærlig sei at eg lurer litt på forhøyra meg litt om ein slik.

https://www.norsap.no/Helmsmen Chairs/800/

https://www.marineshop.no/norsap/117523/norsap-800-skipperstol-stol-med-glideskinne-og-stolsøyle

Men funderer også på andre muligheter, som feks Recaro

For min del må det ver noko med armlene.

Hei,

Har vurdert oppgradering fra min 18 fots en god stund nå.

Jeg ser på Nauticat 33-ish i 4-500.000 kroners klassen, men lurer på om jeg kjøper på meg mye arbeid da.

Kroppen krangler så jeg må regne med at jeg må kjøpe inn servicetjenester årlig (selv om jeg ikke vet hvor tung denne båten er å ha med å gjøre), så derfor ønsker jeg så lite oppussing som mulig.

Er dette en båt som  er lett å hanskes med?

Jeg har kjørt i fra meg villskap for lenge siden, så ser etter rolige dager til kai, anker eller for et lite seil for meg + en liten hund eller to.

Jeg leser bøker og artikler om seiling, men har mest bare funnet stoff om friske folk som spretter overalt - f.eks det å klatre opp i masten ville by på store problemer for meg. Jeg kunne gjort det i en nødsituasjon, men straffa hadde blitt hard i ettertid. Hvor mye slik springing er det egentlig på vanlige koseturer med en slik båt?

Hei Viljesterk,

Jeg brukte ett år og mye tid på å renovere en Nauticat 33 - 87 modell.  Jeg solgte båten for 9 måneder siden.  Kom vel til pengene igjen for deler og utstyr, men dårlig timebetaling. Nå er jeg pensjonist og kunne bruke den nødvendige tiden.  

I den prisklassen du nevner må du tilbake til tidlig /midten av 80-tallet.  De første båtene hadde styrehus av teak. Mange har hatt problemer med lekkasjer og råte.  Fra ca 1980 kom styrehuset i glassfiber.

Teakdekket må sjekkes nøye  Dyrt å skifte dette. På min båt var tekdekket nytt.   Det sitter som regel en Ford-Lehman på 90 HP i disse båtene.  Gode motorer, men kjølere for gear og motor må ofte skiftes.  Du får kjølere til en fornuftig pris fra Lancing Marine i England.

Regn også med å skifte alle skrog gjennomføringer om dette ikke allerede er utført.  Jeg fant et par  originale som var ganske råtne.  Jeg trakk om alt elektrisk - mye korroderte og gamle kabler, og koblinger.  Samme med propan anlegget. 

Når det er sagt, så er NC33 en veldig fin turbåt,  Kraftig motor med stor propell som gjør manøvrerring enkel, og den tåler mye sjø.  De fleste har også baugpropell.  God plass ombprd, og fint å ha styreposisjon både ute og inne.  Rekkene kan enkelt åpnes på begge sider ved skyvedørene, så det er enkelt å komme ombord og i land på sidene. 

Båten seiler dårlig i lite vind, men på slør og lens i frisk bris går det brukbart.  På den båten jeg hadde var det rulle storseil, og det var ingen " høydare" seilmessig.  

Takker for mye fin informasjon.

Båtene jeg liker best er vel fra 80-90-tallet, så jeg regner jo med at det er endel som kan/bør gjøres.

Det er det som må gjøres jeg vil ha så lite av som mulig.

Jeg hadde nok heller gått opp i pris enn å f.eks. prøvd å skifte teak-dekk selv, men strømmen skremmer meg ikke (bortsett fra i masta).

At de fleste kom med baugpropell var jo en god nyhet - hadde sett for meg det som en ekstrautgift.

Tør jeg spørre hva du fikk for din 87 modell?

Og.. Hva må man ut med i forsikring på slikt?

Jeg storkoser meg med 4hken i 2knops fart nå - skulle bare hatt mer plass og mindre lyd, så 18 til 33 fot var et passende hopp.

Hva med det å seile en slik båt alene med redusert kropp?

Fant en video på youtube om en på 92 som seilte nautiat solo, så det gir jo litt boost.

• 1 måned senere...

Jeg lærer mer og mer om denne båten (33) - og det kribler mer etter kjøp til mer jeg leser, men sliter etterhvert med å finne mer informasjon.

Det hadde vært flott å fått sett en i virkeligheten  før man står med pengene i hånden. Er det noen som vet om en i Stavanger-området?

Ser at 400.000 kanskje er i lavere enden av skalaen om en skal unngå for mye reparasjoner.

Leste en artikkel om bytte av teakdekk til sklisikker matte - der regnet de med 400 timers arbeid og 35.000 kroner om en gjorde det selv, eller 100-200.000 kroner for å få det gjort.

Jeg leser flere plasser at den seiler dårlig - og ruller under motorgange.

Hva menes egentlig med dette?

Det går tregere enn en 'vanlig' seilbåt?

Lurer på om disse båtene helst brukt til å ligge stille - virker jo nesten som om det er det eneste de duger til ifølge Seilas.

Seilas og Seilmagasinet virker å ikke ha sansen for denne båten, men de virker jo også veldig glade i ting som går fort.

Seilmagasinet 7/2000:

33:

"...men seiler som en moelvenbrakke, den er edelt motorisert, men ruller i sjøen for motor."

"Folk elsker dette monsteret."

Om 331:

"...seile gjør den knapt. Vi gjorde hva vi kunne, og det går an å få båten til å gå forover på en svært romskjøts bidevind, men den egner seg fremdeles best for slør. Men selv da stritter det tungdrevne skroget imot, og testbåten måtte hele tiden skyve på med genuaen for å holde ruta under etappene. Men da gjør den sine modige 7.5 knop."

De konkluderer med at det nå har blitt en båt som kan seiles, dersom man synes det er viktigere å være underveis enn å komme frem (noe jeg jo gjør). Jeg har kun vært på seilbåt en gang i mitt liv, og da gikk det fort. Hadde ikke særlig sans for den opplevelsen.

Er ikke lett å bli klok når meningene er så delte. Men hvordan blir det å f.eks. ta soloturen rundt norske/svenskekysten?

Håper noen har noen meninger om dette.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...