Jump to content

Nauticat tråden

Steini

Recommended Posts

Viljesterk skrev On 1.4.2019 at 11.19:

Jeg lærer mer og mer om denne båten (33) - og det kribler mer etter kjøp til mer jeg leser, men sliter etterhvert med å finne mer informasjon.

Om du har facebook, så kan du kansje spør på Nauticat International. Sikkert litt fleire med slike båter der. Ser me er 430 medlemmer der.

Prøver å legge med ein film derfra.

Han skriver han holder mellom 5 og 6 knop med denne seilføringa.

Redigert av Steini (see edit history)
  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...

Du finner jo ein del på kartet som er linket til på side 1.

https://www.google.com/maps/d/viewer?mid=1mERi3J-Ys9MOHSgSylVKhxdSEKc&ll=34.58008515491786%2C-19.750776484315566&z=2

Men som du seier, så er det ikkje mangen på kartet der heller, spes oppe i nord

Er du i Varanger området så ligger det ein nc44 der med navnet det gode liv:

https://www.sailingthegoodlife.com/

Du kan også sjå på norsk nauticat klubb sine sider:

http://nauticatklubb.no/medlemmer.html

Ja etter me hadde vert ombord i ein, var det vel egentlig eit lett valg. Og etter Astrid var nere på Gran Canaria aleina å inspiserte Jandia, trur eg nesten det var ho som var mest gira :) 

For oss som også har planer om å bo ombord, var det eit enda enklere valg. Godt isolert, store vinduer til å sjå ut når ein ligger til kai, og ikkje minst når ein seiler på vinterstid. Og når værert er bra, så har ein jo forsatt styreposisjon ute. Og siden det er sopass vekt i båten, går den meget behagelig gjennom vannet. Store diesel tanker gjer også at ein kan ligge i mange månader å bruke diesel varme før ein trenger tenke på bunkring. Samma med vannkapasitet også, men i tillegg har me jo watermaker.

Alt går også til tank. det er ingen ting som slepper ut av båten med mindre det blir pumpa ut. Sånn sett var det nok forut sin tid.

Det er også overraskende mykkje orginal utstyr ombord i båten, og alt virker. Med unntak av vaskemaskinen.

Nauticaten fra 1983 som er full av treverk, knirker mindre en bavariaen fra 2005, hehe. Alt i Nauticaten er bygget veldig solid, og av god kvalitet. Eg skjønner jo i ettertid koffor desse båtane holder seg så godt i pris. Ein merker godt at det ikkje var spart på kronene når desse båtane blei bygd. Det er to ord som går mykkje igjen for desse båtane, og det er kvalitet og sikkerhet. Stort sett alt er overdimensjonert.

Sikkerhet ser ein godt på vår båt som har to maskiner med egen propell til fremdrift. (ein hoved maskin 140hk, aksling og prop, samt ein liten 36hk hjelpemaskin med seildrev og foldepropell) Det er også redningsflåter montert på begge sider.

Gleder oss veldig til å få Jandia heim til Norge, så me endelig kan flytta ombord. 

Godt spørsmål. Eg kan nok ikkje svare deg, då eg ikkje har prøvd å seile i dårlig vær enno. Men ja, om du vil stå ute, så er du vesentlig høgare oppe en i dei fleste andre båter. Sånn sett er ein jo betre beskyttet mot sjø jallfall. Men du sitter jo i ein brønn her også, som på dei fleste andre seilbåter så må du klyve over denne for å komme "ut" på dekk.

Så er sideluka stengt i sjøen, og det er vanlig inngang fra cockpitten og inn til styrehuset.

Som Nauticat sjølv seier, så er dei første 3 kriteriene når dei bygger båt, sikkerhet, sikkerhet sikkerhet. 

Alle vinsjer som brukes under seiling er i cockpit, som vises som rød firkant på bildet under.

Capture.JPG.4fba5caa6807f75b7b36d8731085ac36.JPG

Intervju med Kaj Gustafsson fra Nauticat:

Viljesterk skrev On 6.5.2019 at 18.00:

Får forhåpentligvis sett og truffet mange på en gang da.

Er litt farlig å bli for forelska før en får sett dem i virkeligheten, men fy flate så fine de ser ut fra sofaen.

Så hjertens enig, lett å bli forelska fra sofaen??. Er det nauticat-klubben som har treff? Når skal det være da?

Steini skrev for 9 timer siden:

Det er også overraskende mykkje orginal utstyr ombord i båten, og alt virker. Med unntak av vaskemaskinen.

Nauticaten fra 1983 som er full av treverk, knirker mindre en bavariaen fra 2005, hehe. Alt i Nauticaten er bygget veldig solid, og av god kvalitet. Eg skjønner jo i ettertid koffor desse båtane holder seg så godt i pris. Ein merker godt at det ikkje var spart på kronene når desse båtane blei bygd. Det er to ord som går mykkje igjen for desse båtane, og det er kvalitet og sikkerhet. Stort sett alt er overdimensjonert.

Sikkerhet ser ein godt på vår båt som har to maskiner med egen propell til fremdrift. (ein hoved maskin 140hk, aksling og prop, samt ein liten 36hk hjelpemaskin med seildrev og foldepropell) Det er også redningsflåter montert på begge sider.

Gleder oss veldig til å få Jandia heim til Norge, så me endelig kan flytta ombord. 

Høres virkelig snasen ut den båten deres Steini. Artig at dere planlegger å bo ombord, det setter jo endel ekstra kriterier kan jeg tenke meg. Både mtp størrelse og utstyr. Må innrømme at jeg i utgangspunktet er sugen på å kjøpe 1 båt med en gang, som de nærmeste årene kan brukes til vanlig hobbybruk, dagsturer osv, men som kan utvikles til å være et bosted og farkost for lengre turer etter noen år når kanskje livet roer seg litt ned. 

Endel av de nauticatene fra tidlig 80-tall som ligger til salgs er nok merket av tidens tann, men det virker som kvaliteten er helt topp. 

Er det lov til å lure høyt på hva en bra 52 koster...?

Såvidt eg veit er det ingen nauticat 52 i Norge. Som om du vil ha ein slik så må du nok handle fra utlandet, og betale 25% moms når den skal inn til Norge.

Er to til salgs for øyeblikket på yachtworld: 

https://no.yachtworld.com/core/listing/cache/searchResults.jsp?slim=quick&sm=3&luom=127&currencyid=1012&searchtype=searchbar&Ntk=boatsNO&Ntt=nauticat+52

Dei me såg på som aktuelle, var priset rundt 2 mill NOK. Så kan ein kansje prute litt, og plusse på norsk moms.

Me såg kun på båter som hadde betalt eu moms. Slik at ein har mulighet til å bo ombord i andre land innen eu.

Når det gjelder det å bo ombord, så har me alt prøvd å bo eit år i Bavariaen vår. (dette var for å høste erfaring fra det å bo ombord) Så etter dette, hadde me kriteriene ganske klare for kva me ville ha.

Og alder er ikkje mykkje hindring for vår del, sålenge den er godt holdt. Alt av elektronikk samt navigasjons utstyr blir nok skiftet ut uansett, da eg er ganske kresen på dette feltet. Det viktige for oss var at potensialet for våre planer er tilstedet. Så å kjøpe ein nyere båt, såg me på som litt unødigt, då stort sett det meste av elektronisk utstyr skal skiftes uansett. Sjølv om det er mykkje utstyr i Jandia og alt fungerer. 

• 2 uker senere...
Stefanesai skrev On 7.5.2019 at 19.31:

Er det nauticat-klubben som har treff? Når skal det være da?

Treffet skal være helgen 24 mai på Skjeløy Slipp - så blir jo langt å reise for oss som ikke bor rundt Oslo.

Nå måtte min sjåfør kansellere så da blir det nok ikke treff på meg dette året, men den som venter på noe godt osv..

Hadde vært så greit å få snakket med folk (og gjerne kommet ombord) før man skal rundt og se på alt som ligger til salgs.

Er jo skeptisk siden alderen er høy på de fleste i min prisklasse, samtidig ser jo de fleste veldig velholdte ut.

Blir vel sittende på gjerdet en stund til, kjenner jeg meg selv rett.

• 5 måneder senere...

Gammel test av en rekke motorseilere, Nauticat 33 var en av dem og blant de største i testen https://baatplassen.no/i/topic/151465-motorseiler-test-fra-svenske-båtnytt-ca-1984/

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Eg har vore lukkeleg eigar av Nauticat 33 i 12 år.  Selde min båt for eitt år sidan.  Det var ein 1980-modell, med mykje eksotisk treverk både inne og ute, og ein av dei første som hadde overbygget i glasfiber (og dermed færre lekkasjar).  Båten var tung og traust, men tryggare båt finst ikkje. Eg hadde ikkje baugpropell, men den langkjølte båten lot seg fint manøvrera med berre ror og propell (ein kunst som mange har gløymt ...). Med det tunge deplassementskroget skjedde aldri noko overraskande, sjølv om det sjølvsagt kunne røra godt på seg i tung sjø.

Me hadde i utgangspunktet tenkt at dette også skulle gje oss ein smak på segllivet. Men me fann fort ut at det kunne me berre gløyma. Nauticat 33, basert på eit finsk fiskeskøyteskrog, er ingen seglbåt, men ein motorbåt med (stor) segl-rigg.  Er det segling du er ute etter så kjøp heller  ein klassisk eldre seglbåt frå Orust el. l.  Men er det ok å gå mykje for motor i 7,5 knop, nyta livet ute på poop-dekket og inne i styrhussalongen + mykje anna areal, så er Nauticat 33 eit godt val. Seglet kan brukast til motorsegling og kan gje litt spart diesel og stabilitet i sidesjø.  
Men eldre båtar krev mykje arbeid - særleg når det er ein del treverk å vedlikehalda.  DET var grunnen til at eg avslutta Nauticat-eventyret.  Kanskje kjøper eg ein igjen når eg blir pensjonist og får betre tid til å pusla med slikt. 

PS: Oppfølgaren, Nauticat 331, som kom på 90-talet, skal vera mykje betre eigna for segling.  Der blei det gjort store endringar på skrog/kjøl og ror.  Og det blei etter kvart også mindre treverk ombord.

nauticat33.jpg

Redigert av JanB (see edit history)
  • 6 måneder senere...

Jeg rir ikke den dagen jeg saler..

Så vet vi alle det.

Jeg kom meg til klubbtreffet i Oslo, og ble ikke mindre forelska av å være ombord i båtene.

Fikk en mengde gode tips, og møtte mange utrolig trivelige folk. Anbefales på det varmeste.

Jeg har egentlig vært klar for kjøp siden jeg var der, men har siden sett at flere og flere selger båten fordi helsa ikke rekker til alt vedlikeholdet.

Nå er det det eneste som stopper meg fra å gjøre en handel.. Vel, det og corona må jeg vel si.

Jeg ser på andre båter til en tredjedel av prisen, men blir sittende med; men den har ikke det, og den har det slik...

Er nok bitt.

Hvor mye arbeid er det egentlig å holde et godt eksemplar i fortsatt god stand?

Og er det noen av dere som setter det bort? Hva må man hoste opp med da, mon?

Er jo veldig mye tre  - og det virker som flere ikke er så flinke til å ta vare på det som de burde.

Snakker man om årlig pussing og lakking?

Det kan jo fort bli et problem når man ikke tåler løsemiddel av den sorten uten å gå i bakken.

Innendørs treverk - det holder seg godt lenge regner jeg med.

høyde innendørs, motorbrønn, inne-ute pos - alt passer meg perfekt.

Jeg fikk med meg mye informasjon, men glemte helt dette.

Jeg har brukt N36 en del og synes det er en kjempeflott båt. Det krever en del for å holde båten i stand. Og rekker og lignende krever sin runde med lakk helst hvert år. Men det er jo som du sier forskjell på hvor flinke folk er til å ta vare på ting. Mine foreldre har N36 som brukes ifra før påske til slutten av september hvert år. 

Båten er ingen skarkseiler dvs de har gjrene lystall ifra 0,7-0,85 mens en mer dedikert seilbåt har gjerne over 1,1. ( Dvs de har mindre fart under samme forhold )

Båten ruller en del når du går for motor.. Men du har jo minst 3 seil du da kan velge å sette opp en del eller hele av for å stabilisere båten.

Kjempefordel med de to styreposisjonene slik at du har god kontroll og utsikt uansett vær og slipper å måtte velge å stå ute å styre båten.

https://www.marinetraffic.com/en/ais/home/shipid:4904471/zoom:14

Denne kroppen har kjørt fra seg (og mange andre) i sitt liv, så nå trives jeg meget godt i et par knop med min nåværende båt, så farten er ingen problem. 8 knop høres faktisk litt fort ut for meg.

Kunne tenkt meg å hatt en seilfart på et par knop, men lydløst.. helt perfekt.

Både hode og kropp er ute etter komfort. Ut på havet for å slappe av, ikke race rundt.

Men skal man rundt til sørlandet, sverige eller slikt kan det nok kanskje bli drøyt. Jeg vet ikke.

Telemark- og Gøta-kanal har jeg alltid hatt lyst til å prøvd meg på.

Fikk tips om at mesan-seilet burde være nok for å hjelpe på rullingen, men fikk aldri opplevd hvor mye 'endel' er. For alt jeg vet så er dette en deal-breaker for meg.

Har sett alt jeg kommer over av videoer, og på noen så ser rullinga fæl ut - men de viser ikke resten av forholda, så ikke lett å tolke egentlig.

Så ser jeg en video av naughy ghost, også er det negative glemt igjen.

Å sette opp stor-seil ser jeg egentlig ikke for meg, selv om jeg ikke aner hvor mye som skal til. Tipper det tar mer krefter av meg enn jeg burde tappe.

Er jo motorisert hjelp å få her også ser jeg.

Jeg har en kropp som ikke lar meg stå på i lengre perioder, selv om sommeren hjelper til med de større tingene.

Men jeg har tiden til hjelp - milde vintrer her, og fjorden fryser aldri.

Men du sier 'rekker og slikt' - det skal jeg klare. Hva med selve dekket? Er det også flikking årlig, eller blir det storarbeid ofte?

Flere av de jeg snakket med tok den ikke opp årlig, kanskje ikke annethvert år engang - og det var helt problemfritt.

Setter pris på all informasjon jeg kan få tak i selv om jeg ikke alltid klarer å svare det samme året som jeg spør.

Denne tråden generer drømmer...

Dekker er jo vask ( vann og kost ) gjevnlig gjennomsesongen også gjerne en rens men dekket er så å si "vedlikeholdsfritt". Mine foreldre har seilt/kjørt med båten på hele strekket Lofoten - Bornholm - Stokholm - Gjøtakanal med mere. N36 som de har har 7kn som behagelig marsjfart med bare motor. Over det så reiser bauen seg og du minner mer om en halvplaner som kommer brautende. Messanen eller en del av en rullegenova stabiliserer båten veldig. Men igjen er det dorlig vær kan du jo også velge å ligge stille ( ikke gå ut )...

Redigert av Maarud (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...