Jump to content

Vann i oljen Volvo Penta 2003

Marihøne

Recommended Posts

Hei, vi har fått en seilbåt hvor det står en Volvo Penta 2003 fra 1985. Båten står på land, og vi prøver å finne ut av motoren. Vi oppdaget at der kom vann i oljen da vi startet den første gang, og fikk til råd at det mest sannsynlig var topp-pakningen. Nå er pakningen byttet, oljen byttet og rengjort oljefilteret. Når vi nå starter motoren, blir oljen grå igjen. Noen som kan tipse oss om hva det kan være denne gangen?

Mvh Marianne 

Hei

Eg har hatt same problemet med ein VP MD2 (A eller B) eg hadde før.

Det tok 5-6 oljeskift før alt vatnet var borte. Det skal ikkje mykje vatn til før olja blir grå/kvit, og dersom du pumpar olja ut via ein slange ned peilepinneholet er det mykje olja (iblanda vatn) du ikkje får ut.

Dersom impellaren blir dreve av ein aksling, bør du sjekka om zimmerringen er tett, og at det ikkje er originalmaling som tettar dreneringsholet under akslingen.

Lykke til.

Ask

Ask skrev On 31.7.2018 at 22.33:

Hei

Eg har hatt same problemet med ein VP MD2 (A eller B) eg hadde før.

Det tok 5-6 oljeskift før alt vatnet var borte. Det skal ikkje mykje vatn til før olja blir grå/kvit, og dersom du pumpar olja ut via ein slange ned peilepinneholet er det mykje olja (iblanda vatn) du ikkje får ut.

Dersom impellaren blir dreve av ein aksling, bør du sjekka om zimmerringen er tett, og at det ikkje er originalmaling som tettar dreneringsholet under akslingen.

Lykke til.

Ask

Takk for tips! Det høres jo ut som det er håp da, visst det bare er om å gjøre å få ut rester av vann. Vi får se om vi klarer å skru ut bunnskruen, kanskje vi får tømt den bedre da.

Hei igjen, vil bare fortelle at vi tømte ut all oljen igjen (via peilepinnhullet, siden vi ikke fant noe bunnskrue), fylte på med ny olje, og startet motoren igjen. Og det gikk fint! Oljen er klar og fin. Den har litt høyt turtall, men ellers gikk den som en drøm! Dette er en motor som har stått i ro i muligens 4 år. I en seilbåt som har lagt på sjøen i hele den tiden, uten tilsyn, med lekkasje fra takluke og vinduer. Så vi er ganske imponert! Takk for tipset Ask?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...