Marihøne Startet 31.Juli.2018 Del på Facebook Startet 31.Juli.2018 Hei, vi har fått en seilbåt hvor det står en Volvo Penta 2003 fra 1985. Båten står på land, og vi prøver å finne ut av motoren. Vi oppdaget at der kom vann i oljen da vi startet den første gang, og fikk til råd at det mest sannsynlig var topp-pakningen. Nå er pakningen byttet, oljen byttet og rengjort oljefilteret. Når vi nå starter motoren, blir oljen grå igjen. Noen som kan tipse oss om hva det kan være denne gangen? Mvh Marianne Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 31.Juli.2018 Del på Facebook Svart 31.Juli.2018 Hei Eg har hatt same problemet med ein VP MD2 (A eller B) eg hadde før. Det tok 5-6 oljeskift før alt vatnet var borte. Det skal ikkje mykje vatn til før olja blir grå/kvit, og dersom du pumpar olja ut via ein slange ned peilepinneholet er det mykje olja (iblanda vatn) du ikkje får ut. Dersom impellaren blir dreve av ein aksling, bør du sjekka om zimmerringen er tett, og at det ikkje er originalmaling som tettar dreneringsholet under akslingen. Lykke til. Ask Sitér dette innlegget Link to post
Marihøne Svart 2.August.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.August.2018 Ask skrev On 31.7.2018 at 22.33: Hei Eg har hatt same problemet med ein VP MD2 (A eller B) eg hadde før. Det tok 5-6 oljeskift før alt vatnet var borte. Det skal ikkje mykje vatn til før olja blir grå/kvit, og dersom du pumpar olja ut via ein slange ned peilepinneholet er det mykje olja (iblanda vatn) du ikkje får ut. Dersom impellaren blir dreve av ein aksling, bør du sjekka om zimmerringen er tett, og at det ikkje er originalmaling som tettar dreneringsholet under akslingen. Lykke til. Ask Takk for tips! Det høres jo ut som det er håp da, visst det bare er om å gjøre å få ut rester av vann. Vi får se om vi klarer å skru ut bunnskruen, kanskje vi får tømt den bedre da. Sitér dette innlegget Link to post
Mr_Stian Svart 3.August.2018 Del på Facebook Svart 3.August.2018 Hvis sjøvannspumpen blir drevet av aksling inn på registeret så kan det være denne som lekker vann inn i oljen. Jeg hadde dette på en MD21A. Måtte bytte hele pumpen. Vet ikke om disse er bygget opp likt, men verdt og sjekke før en bruker masse penger på ny olje og filter. Sitér dette innlegget Link to post
Marihøne Svart 9.August.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.August.2018 Hei igjen, vil bare fortelle at vi tømte ut all oljen igjen (via peilepinnhullet, siden vi ikke fant noe bunnskrue), fylte på med ny olje, og startet motoren igjen. Og det gikk fint! Oljen er klar og fin. Den har litt høyt turtall, men ellers gikk den som en drøm! Dette er en motor som har stått i ro i muligens 4 år. I en seilbåt som har lagt på sjøen i hele den tiden, uten tilsyn, med lekkasje fra takluke og vinduer. Så vi er ganske imponert! Takk for tipset Ask? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.