aaboe Startet 1.August.2018 Link til dette innlegget Startet 1.August.2018 Hei båtfolk! Jeg er i ferd med å hjelpe en venn av med et båtprosjekt. Han har en skjærgårdsjeep som ble tatt på land for ca 7 år siden for å bygges om med nødvendige hjelpemidler. Pga uheldige omstendigheter ble prosjektet strandet etter demontering. Nå ønsker en del av vennegjengen å prøve å blåse liv i den igjen, og ønsker å starte med motoren. Etter så lang til i ro, antar jeg ikke at det bare er å vri om nøkkelen (når det elektriske er montert). Spørsmålet til dere lyder derfor slik: Når en ca 15 år gammel påhengsmotor av 100 hestekrefters størrelse har stått stille på land i ca 7 år. Hva gjør man før, og evt under, første start? Kommentar fra moderator: Tittel oppdatert, var " Mercury 100 hk, ca 2003: Første start på sju år " Regner med å få tips som "kjør systemrens i vanninntaket", "pump gjennom fersk bensin, og tilsett noe remedie (snake oil?)", "gjør kaldt oljebytte av både motor og drev", "prøv å dreie propellen manuelt", "skift tennplugg og impeller", "sjekk kompresjon i sylidre ved å holde for luftinntak, evt fjerne topp/ventiler", etc. Har med meg en mekaniker, som riktignok ikke har et hav av erfaring med utenbordsmotorer, så kjør på! Håper det er håp i prosjektet. På forhånd takk for gode tips og erfaringer! PS. Kan samle inn konkrete data på båt og motor ila 36 timer. Mvh, Lars og resten av gjengen. Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 1.August.2018 Link til dette innlegget Svart 1.August.2018 Skru ut pluggene og prøv å turne motoren for hand for å se om den går greit rundt. Sett inn pluggene og prøv å start den med fersk bensin. Husk kjølevann. Sitér dette innlegget Link to post
aaboe Svart 2.August.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.August.2018 Takk Bellen. Propellen lot seg bevege, men den var tung og en skrapelyd kunne tyde på at litt smøring kunne vært på sin plass(?). Er det et "svinghjul" på toppen jeg burde prøve å rotere? Motoren er tiltet opp, så jeg får ikke av dekselet før jeg får ordnet strømmen. Her er forøvrig data for motoren, så den later å være nyere enn først antatt. Sitér dette innlegget Link to post
Per Arne Svart 2.August.2018 Link til dette innlegget Svart 2.August.2018 Finnes noen bra videoer på YouTube som forteller hva som bør gjøres (og hva som kan være galt...): https://www.youtube.com/watch?v=XiewGg7XxO8 Sitér dette innlegget Link to post
pipe Svart 3.August.2018 Link til dette innlegget Svart 3.August.2018 Skru ut tennpluggene og spray inn godt med rustløser på boks. La det stå ett døgn så kan du prøve å tørne motoren rundt. Sitér dette innlegget Link to post
nomen Svart 4.August.2018 Link til dette innlegget Svart 4.August.2018 Ikke noe hokus pokus dette her, når du får tiltet ned motor, finner du fort ut om den lar seg turne ved å vri på svinghjulet. Gjør den det, er det greit å ta ut pluggene å gi et par pump med motorolje før du setter pluggene inn igjen. Ny bensin og start opp, selvfølgelig med kjølevann tilkoblet. Fungerer motoren greit, ville jeg skiftet impeller, den er nok moden for det. Det samme er girolje og evt. motorolje og filter. Det er først hvis motoren ikke lar seg turne, at "morroa" begynner. Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.