Jump to content

økonomisk oljeskift


Hank

Recommended Posts

Er det egentlig sløsing med penger å skifte olje når motoren kun har gått ca 40 timer i løpet av sommeren? I Volvo håndboken står det at olje skal skiftes hver 100 driftstime eller en gang i året. I tilbehørskatalogen reklamerer de også med at Volvos olje "medfører lengre bytteintervaller". Hva som menes med dette i praksis aner jeg ikke. Hva mener dere på forumet? For folk med sparsom økonomi er det fristende å spare 500 kr på olje og filter. Neste sesong vil jo motoren ha gått ca 100 timer og da skifter jeg selvfølgelig oljen.

Link to post
Share on other sites

Første steg i sparing på oljeskift er å kjøpe 20 liters dunker med olje rett fra bunkersanlegget. Det gir en dramatisk bedre literpris enn på bensinstasjon/VP-pusher.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Første steg i sparing på oljeskift er å kjøpe 20 liters dunker med olje rett fra bunkersanlegget. Det gir en dramatisk bedre literpris enn på bensinstasjon/VP-pusher.

<{POST_SNAPBACK}>

Hvilke priser kan man oppnå som privatkunde på bunkersanlegg? Noe ala Felleskjøpet, eller blir det billigere?

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Brukt olje inneholder kjemikalier (og hos noen; vann) som skilles ut (og kan skade motoren) om den får stå i motoren over vinteren. Å bytte olje på høsten er en billig forsikring mot ubehageligheter. Så lenge oljen som brukes er innefor spesifikasjonen til motorleverandøren spiller det ingen rolle om det står Quicksilver, Volvo Penta eller noe annet på beholderen.

Link to post
Share on other sites

Hvilke priser kan man oppnå som privatkunde på bunkersanlegg? Noe ala Felleskjøpet, eller blir det billigere?

<{POST_SNAPBACK}>

På Statoil anlegget på Storasund, Karmøy betaler jeg rundt kr 500.- for 20 liter Mobil Delvac MX 15W-40 Extra High performance diesel engine oil.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Se på produkt nr 1071, ellr 1101. Dette er samme oljer som selges hos Hydro Texaco, men til en helt annen pris.

 

http://reginol.no/prislisteReginol.pdf

 

 

Har brukt 1071 i fire sesonger, trenger ca 25 liter pr oljeskift, og er svært fornøyd.

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post
Share on other sites

Kjøper selv skikkelig olje og skifter ikke kvart år.. Enkelt og greit

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

Link to post
Share on other sites

Kjøper skikkelig, men billig olje hos Reginol, og bytter hvert eller hvert andre år, avhengig av hvor mye båten er brukt. Bytter heller for ofte enn for skjelden. Jeg mener, 25 liter olje til ca kr 25 pr liter, kr 625,-. Dette bruker jeg for å tilfredsstille to maskiner som jeg ikke en gang vil tenke på hva det ville koste å overhale eller erstatte med nye.... Når man ser det i en slik sammenheng blir et oljeskift rimelig.

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post
Share on other sites

Jeg har en båt til mange hundre tusen kroner, så for meg er kostnaden til et oljeskift bare som musepiss i havet. Jeg kjøper oljen på Biltema i 20 liters kanner og skifter for hver 100 time, i tillegg til ny olje på motoren når den settes på land. La motoren få det beste stell du kan gi den, og den vil tjene deg trofast i mange, mange år.

 

Min Yanmar 3GM30F er nå 18 år gammel, den har gått ca 3.500 timer. Alt som er gjort med den er overhaling av dysespisser to ganger. Den går som en klokke, noe som skyldes hyppige oljeskift.

 

Arne

Link to post
Share on other sites

Min Yanmar 3GM30F er nå 18 år gammel, den har gått ca 3.500 timer.  Alt som er gjort med den er overhaling av dysespisser to ganger.  Den går som en klokke, noe som skyldes hyppige oljeskift.

Arne

Min mer enn 20 år gamle ford går også som ei klokke etter nærmere 4000 timer...men det skyldes IKKE hyppig oljeskift. Jeg bruker Motordoktorens oljesjekk etter "kaffefilter-metoden" og motoren trives godt med det.
Link to post
Share on other sites

Kunne jo vært litt artig å høre hvordan du vet at fraværet av motorproblemer skyldes hyppige oljeskift.

 

Geir

Det er naturlig å tro at godt stell av en mekanisk innretning, slik som en motor er, forebygger feil og unødvendig slitasje. Eller er du uenig i det?

 

Arne

Link to post
Share on other sites

Jeg skifter olje en gang per år uansett !!

Har i dag kjøpt 20 liters kanne på Tess, Ursa Sup LA15 (15 - 40 olje) for kr 390,- inkl. moms

D.v.s kr 19,50 pr liter, og det er BILLIG !!!

Ingen grunn til å spare på oljeskift :smiley:

Derimot er filter svindyrt på Yanmar, men jeg kjøper filter for Toyota Landcruiser og sparer noen kroner der også. :yesnod:

- dacapo

Link to post
Share on other sites

Valgte å skifte oljen i dag. Har kjøpt ny oljesuger og fikk ut mye mer enn sist, så da var det sikkert på sin plass! Om ikke annet så er i hvert fall samvittigheten blitt velsmurt!

Link to post
Share on other sites

Er det vits i å bytte oljefilter hvert år da?? det er ikke kostnaden i dette som plager meg, men mitt oljefilter er så idiotisk plassert, at hver gang jeg bytter det, må jeg nesten til en kiropraktor etterpå.. Motoren har gått ca 100 timer siden jeg byttet filter i våres, og mener at ved kun å skifte oljen, kan jeg utsette filterbytte til neste år... noen som er uenig i dette?

Link to post
Share on other sites

Jeg vil nå påstå at filterskift er MINST like viktig som oljeskift. Skifter ALDRI olje uten å skifte filter.

 

Sikkert noen her som på mer faglig grunnlag kan argumentere for eller mot.......

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Jeg vil nå påstå at filterskift er MINST like viktig som oljeskift. Skifter ALDRI olje uten å skifte filter.

 

Sikkert noen her som på mer faglig grunnlag kan argumentere for eller mot.......

<{POST_SNAPBACK}>

Mener å huske at også Motordoktoren har understreket hvor viktig selve filterskiftet er. Å skifte oljen var ikke så nøye men å skifte filteret var ytterst viktig.

 

Kom til å huske en gammen Opel Rekord jeg hadde for mange år siden. Der var det faktisk motsatt i serviceheftet - olje ble skiftet hver 5000 km og filteret på annethvert oljeskift.

Link to post
Share on other sites

Hei

På båt er det viktig å føle at en kan stole på utstyret, men min gamle gressklipper med B&S motor har ikke fått hverken ny plugg, ny olje eler rengjøring siden jeg kjøpte den for ca 1000 kr i 1989.

Starter på andre trekk og kutter gresset som den skal.

Det er en fin følelse å vite at det jeg har spart på å kutte vedlikeholdet ihht instruksjonsboka er rikelig til å kjøpe ny klipper :wink:

 

Var foressten ute på Udvår-Søgne i dag og plukket krabbe og kamskjell - gjett om jeg gleder meg til spisetid? :cheers:

 

Mons

Mons

Link to post
Share on other sites

  • 2 months later...

Et stadig tilbakevendende og aldri utdebattert emne dette, ser det ut til. Jeg har prøvd å suge til meg noe av den kunnskap og de opplysninger som finnes på disse fantastiske båtsidene. Men står enda tilbake med noen ting jeg lurer på.

 

Såvidt jeg forstår er det eventuelle problemet med brukt motorolje over vinteren at det finnes svovel i den som eventuelt tærer på motoren, noen nevner også vann.

 

Mht til svovel, er det da slik at den skilles ut når motoren har stått stille en stund, feks noen måneder? Har temperatur noe å si for denne prosessen? Mange båter står jo stille mange uker, kanskje månedsvis også på sommerstid, uten at oljebytte er noe tema.

 

Jeg leste her at oljen inneholder basiske stoffer som skal nøytralisere svovelsyren. Det er sikkert kvalitetsforskjeller mht til dette. Men er halvsyntetiske/syntetiske oljer bedre i så måte? Disse oljene er jo ment å vare mye lengre enn vanlige oljer.

Vi kjører jo våre biler 15000km på syntetiske oljer. Regner en gjennomsnittsfart på 50km/t så blir dette 300t. Nå er det jo sjelden biler står stille i uker og måneder, men de utsettes jo for en del temperaturforskjeller når de står ute som ikke er tilfelle med en båt i feks boblehavn.

 

 

Selvfølgelig kan en si at det er enkelt å eliminere problemet ved å skifte oljen ofte. Men så er det også slik at skal en gjør alt det som står på "bør gjøres"-lista så blir båtvedlikeholdet heltidsbeskjeftigelse.

Motorprodusentene setter nok intervallene på en måte som er til fordel og total sikkerhet for dem, og ikke til den stakkaren som skal følge dette opp

 

 

Og apropos: Hvordan er det med ventiljustering på dieselmotorer? Er det noen informasjon om dette på sidene? Jeg har et par VP2030. Ser ikke noe om ventiljusteringsintervaller eller prosedyrer i håndboka.

Noen som vet noe?

 

 

Lucky Strike

Link to post
Share on other sites

Et stadig tilbakevendende og aldri utdebattert emne dette, ser det ut til. Jeg har prøvd å suge til meg noe av den kunnskap og de opplysninger som finnes på disse fantastiske båtsidene. Men står enda tilbake med noen ting jeg lurer på.

 

Såvidt jeg forstår er det eventuelle problemet med brukt motorolje over vinteren at det finnes svovel i den som eventuelt tærer på motoren, noen nevner også vann.

Jeg kan prøve å gi svar på noen av spørsmålene dine, jeg kommer sikkert til å bli oversett- eller debatert sønder og sammen... gøy er det allikavel.

 

1)

Mht til svovel, er det da slik at den skilles ut når motoren har stått stille en stund, feks noen måneder? Har temperatur noe å si for denne prosessen? Mange båter står jo stille mange uker, kanskje månedsvis også på sommerstid, uten at oljebytte er noe tema: Svovel blir tatt opp av oljen under bruk. Autodiesel har lavt svovelnivå, se serviceintervall på moderne dieselbiler. Svovel oppstår ikke av ingenting når motoren står stille. Merk at skal man få svovelsyre, må man ha vann (H2SO4). Uten vann ingen reaksjon.

 

2)

Jeg leste her at oljen inneholder basiske stoffer som skal nøytralisere svovelsyren. Det er sikkert kvalitetsforskjeller mht til dette. Men er halvsyntetiske/syntetiske oljer bedre i så måte? Disse oljene er jo ment å vare mye lengre enn vanlige oljer.: Volvokompisen og andre med bred erfaring banner halv/helsyntetiske oljer opp og ned. Derfor har Hulda fylt 5W-50 på sin GM diesel. Man hevder at det er ok på bensinmotorer, men ikke diesel. Ikke bruk syntetisk olje på en Volvo der det er garanti på motoren/ følg instruksjonsboken. Syntetiske oljer holder lenger, oksiderer langsomere.

 

3)

Vi kjører jo våre biler 15000km på syntetiske oljer. Regner en gjennomsnittsfart på 50km/t så blir dette 300t. Nå er det jo sjelden biler står stille i uker og måneder, men de utsettes jo for en del temperaturforskjeller når de står ute som ikke er tilfelle med en båt i feks boblehavn.: Temperarturmessig har en båtmotor et meget bedre liv enn en bilmotor. Som eksempel går ikke temperaturen på Huldas motor under +1 grad (vanligvis ikke under +10 grader, varme i motorromet) og temperaturen på oljen under bruk kommer ikke over +90 grader (alt er bunnpannetemperatur). Se under 1): Når Hulda kjører motoren sin 5 timer med 90 grader på oljen, hvor mye vann kan det være der da tro? Svar: Tilnærmet ingenting. Men det er klart at du får kondens når motoren står stille!!!? Svar: Fortell meg hvor duggpunktet er når luften aldri går over 75% rel. fuktighet og temperaturen ikke går under +10 grader. Det er ikke gjennomtrekk i motoren når den står stille. Det skal i denne sammenheng understrekes at da jeg fikk karakter 4,0 i Teknisk Termodynamikk ved høgskolen i Vestfold jublet Hulda: "Fire-null god som Gull". Jeg hater teknisk termodynamikk. Jeg tror ikke det blir noe duggpunkt nedi motoren min før ved par- tre grader, diabatisk er et faguttrykk som renner meg i hu.

 

Hulda har satt seg fore å bytte oljefilter en gang i året. Gearoljen får gå tre år. Denne ble byttet kjapt to ganger på rappen, bedre enn instruksjonsboken. Man skal merke seg at det er ikke mer bunnvann i Hulda enn det jeg har vann på stuegulvet. Dessuten er det forskjell på en stakkars motor som lever sitt liv under motorlokket på ei lekk snekke og en motor som lever sitt liv langt unna elementen nede i en tørr båt.

 

Dette ble en lang tirade, men når du spør på den måten.....

Link to post
Share on other sites

Syrer i en smøreolje som fortsatt har et oppgående TBN (Total Basic Number), forkommer ikke.

 

SAN (Strong Acid Number) i smøreoljen er over null bare når man kjører en motor på sterkt svovelholdig tungolje. WAN (Weak Acid Number) i smøreoljen er også null når brennoljen er destillater som marin gassolje (ca. 0,1% S) eller dieselolje (ca. 0,7% S). Overskuddet av basiske stoffer i smøreoljen er stort selv etter at man har kjørt en hel sesong. Det betyr at all syre som dannes av de små svovelmengdene man har i destillatene, forbinder seg med basiske stoffer i smøreoljen og danner salter. Det er altså ingen skadelige syrerester i en brukt smøreolje selv om man har kjørt en hel sesong med den.

 

Men skift filter når trykkfallet begynner å bli så stort at smøreoljetrykket foran lagrene ikke tilfredsstiller fabrikantens krav til smøreoljetrykk. Noen smøreoljefiltre står i parallell med oljestrømmen til lagrene og sender smøreoljen tilbake til veivhuset. I slike tilfelle bør man skifte filteret når filterhuset er merkbart kaldere enn rørene i det øvrige smøreoljesystemet. Da har nemlig smøreoljestrømmen gjennom filteret avtatt en god del fordi det er delvis tett. Mye partikler i smøreoljen medfører stor lagerslitasje.

Link to post
Share on other sites

Et stadig tilbakevendende og aldri utdebattert emne dette, ser det ut til. Jeg har prøvd å suge til meg noe av den kunnskap og de opplysninger som finnes på disse fantastiske båtsidene. Men står enda tilbake med noen ting jeg lurer på.

 

..............Men så er det også slik at skal en gjør alt det som står på "bør gjøres"-lista så blir båtvedlikeholdet heltidsbeskjeftigelse. Motorprodusentene setter nok intervallene på en måte som er til fordel og total sikkerhet for dem, og ikke til den stakkaren som skal følge dette opp

 

Og apropos: Hvordan er det med ventiljustering på dieselmotorer? Er det noen informasjon om dette på sidene? Jeg har et par VP2030. Ser ikke noe om ventiljusteringsintervaller eller prosedyrer i håndboka.

Noen som vet noe?

Mye "synsing" her uansett, men ser jo at Hulda har lagt inn gode svar på mange av dine spårsmål... ( det finnes maskiner hvor det kan være "gjennomtrekk", men de er i fåtall, og gjelder ikke for deg).

Vedr ventilklaring, så regner jeg med at du har instruksjonsboken ... og ikke service håndboken. Da er det jo naturlig at ventilklaring ikke er nevt.... dette ordnes av servicemekanikeren, med tilhørig kostnad. Hvis du derimot ønsker å gjøre dette selv, så bør du nok anskaffe deg tilhørig litteretur, og utføre jobben deretter.

På mine maskiner er det anbefalt å sjekke ventilene og dysene hver 1000 time, men da dette er en lett jobb ombord hos meg, så kommer jeg nok til å sjekke både dysene og ventilene etter rundt 300 timer.

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...