Jump to content

økonomisk oljeskift


Hank

Recommended Posts

Vedr ventilklaring, så regner jeg med at du har instruksjonsboken ... og ikke service håndboken. Da er det jo naturlig at ventilklaring ikke er nevt.... dette ordnes av servicemekanikeren, med tilhørig kostnad. Hvis du derimot ønsker å gjøre dette selv, så bør du nok anskaffe deg tilhørig litteretur, og utføre jobben deretter.

På mine maskiner er det anbefalt å sjekke ventilene og dysene hver 1000 time, men da dette er en lett jobb ombord hos meg, så kommer jeg nok til å sjekke både dysene og ventilene etter rundt 300 timer.

Merk at noen avanserte motorer har hydrauliske ventilløftere, justering er da unødvendig. Ulempen er at man må bytte pushere etter noen timer. Hulda regner med etter 10 000 timer. Da regener Hulda med at Hulda er død og andre får ta seg av den jobben. Hvis da ikke den syntetiske oljen kverker pusherene på et tidligere stadium. Statistikk er bra.

Link to post
Share on other sites

Hvis du derimot ønsker å gjøre dette selv, så bør du nok anskaffe deg tilhørig litteretur, og utføre jobben deretter.

 

Verkstedsmanualen får du kjøpt fra Drevia - www.drevia.se

Redigert av Skipper_Worse (see edit history)

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

En kan sikkert teoretiser over mastetoppen ut fra Hanks spørsmål om oljeskift, men jeg vil svare følgende:

 

Nei, der er ikke nødvendig å skifte olje hvert år under forusetning av at motoren din ikke er svært slitt og blåser ned forbrenningsbestandeler i oljen.

Men, ja- jeg ville ha byttet olje hver sesong ut fra at det er rimelig forsikring sett i forhold til total motor/båtkostnad. Jeg vil også

bytte filter hver sesong. (Som sesong regner jeg 2-4 uker ferie uten å ha kjørt rundt Storbritania)

Derom jeg hadde tilgang til det vil jeg bruke rimelig olje etter API standard f. eks Reginol som noen viste til her

Godt skifte!

Link to post
Share on other sites

Valgte å skifte oljen i dag. Har kjøpt ny oljesuger og fikk ut mye mer enn sist, så da var det sikkert på sin plass! Om ikke annet så er i hvert fall samvittigheten blitt velsmurt!

 

:smash: Kan jeg få spørre om hvilken type pumpe du har kjøpt deg ? Skal til å kjøpe en pume selv og har lurt på om jeg skal kjøpe en tannhjulspumpe eller en vakumpumpe

Link to post
Share on other sites

:smash: Kan jeg få spørre om hvilken type pumpe du har kjøpt deg ? Skal til å kjøpe en pume selv og har lurt på om jeg skal kjøpe en tannhjulspumpe eller en vakumpumpe

Hei!

Jeg kjøpte en 4 liters vakumpumpe hos Swang båtutstyr. Den kostet ca. 500kr. De har en tilsvarende type på biltema som koster litt mindre, men den var utsolgt da jeg var innom der. Svært enkel å bruke.. et par tre drag på pumpen og oljen kommer rennende av seg selv.

Link to post
Share on other sites

I tillegg til hva Motordoktoren og Hulda har svart, er det enda et viktig moment som indikerer oljeskift. Hvis du med normal bruk ved sesongslutt har samme oljestand som du hadde ved sesongstart uten å ha etterfylt, bør du skifte oljen. Hvorfor? Felles for alle motorer er at de bruker (og skal bruke) olje, noen motorer riktig nok mer enn andre. Null forbruk indikerer en tilførsel (og uttynning) av oljen av andre flytende stoffer (drivstoff/kondens) slik at nivået opprettholdes. :rolleyes:

Link to post
Share on other sites

Hulda skriver:

Volvokompisen og andre med bred erfaring banner halv/helsyntetiske oljer opp og ned. Derfor har Hulda fylt 5W-50 på sin GM diesel. Man hevder at det er ok på bensinmotorer, men ikke diesel. Ikke bruk syntetisk olje på en Volvo der det er garanti på motoren/ følg instruksjonsboken.

 

Å helle 5W-50 på en GM diesel er, for å bruke et antonym, særdeles smart. Ingen med "bred erfaring" på disse motorene, og jeg snakker ikke om Bergheim, vil finne på å gjøre det.

Rådet ditt om å følge instruksjonsboken er bra, og den forteller at GM diesel skal ha 15W-40!

Bruk ørene, med syntetisk olje høres motoren ut som en sementblander fylt med grus, med 15W-40 er det musikk!

Mange firmaer i Bergensområdet sliter med dette etter at bilene har vært til service på Bergheim og fått syntetisk føde. De fleste tapper av skvipet og heller nedpå godstoff når bilen kommer hjem igjen.

 

For de fleste andre motorer vil syntetisk olje være det beste valget ikke minst på grunn av betydelig bedre kaldstartegenskaper og holdbarhet på additivene.

Ex 1963 Furuholmen 52 Detroit V8-71 - Ex 1986 Fairline Forty VP TAMD 60C 

Ex 1994 Bayliner 4788 Pilot House Hino WO6D-TI - Ex 1984 Coronet 38.1 Mediterranean VP TAMD 70E

Ex 2006 Bavaria 42 Sport VP D6-310 IPS 500

1997 Fairline Squadron 50 VP TAMD122 HP

Link to post
Share on other sites

Hah!! Nå vet jeg ikke hva antonym er, jeg er nok ikke videre inne i fremmedordene. Nok om det. Hvis du har tittet i instruksene for aktuelle motor vil du finne at anbefalingen er singelgrade SAE 30 (Preferred). Alternativ kan være SAE 15W-40. Men da fra minus 18 grader og opp. Men denne er ikke "preferred". Og så kommer det: "Do not use SAE 10W-40 grade oil, or any other grade not recommended". Joda, Hulda har lest boka. Som eier av nevnte motor i båt (6,2L NA), kan jeg opplyse om at støynivået er det samme enten den går på SAE 5W-50 eller SAE 30. Pussig nok godkjenner Ford 6,9L og 7,3L SAE 10W-30.

 

Forholdet er imidlertid at motoren gikk ut av produksjon før syntetisk olje ble oppfunnet. Oljetrykket er meget jevnt og høyt. Men oljetrykket er godt nok uansett, lagere/installasjon etc er fra Sarpsborg Motor som er pirkete til det ekstreme. Nå gidder jeg ikke å skrive mer, programmet har tuklet seg inn i "overwrite modus".

 

Det som imidlertid hadde vært interessant å visst, rent faglig, er hvilke problemer er det man har i bergensområdet, og hvor langt har disse motorene gått før Bergheim fylte på syntetisk olje. Hulda har opparbeidet seg fagbrev som kongelig norsk mekaniker, og er ikke helt bortreist. Det kan være at jeg tar alvorlig feil, men akkurat nå virker det som motoren har det innmari bra. Volvo har registrert glasering av sylindervegger, men da har oljen blitt brukt fra dag en. Det går rykter om at pusherene til GM ikke liker denne oljen, men det har ikke materialisert seg til mer enn rykter. Kunne vært interessant å få noe konkret å forholde seg til. En bekjent startet opp nødaggeregatet på et herværende sykehus, og rådene føyk ut gjennom blokka, angivelig for at ved forrige service hadde det blitt fylt på syntetisk olje. Det ble mer skriving allikevel. Takknemlig for enhver vettug reaksjon...

Link to post
Share on other sites

jeg har en 7.3l ford.

fikk klar beskjed om at det var bare å bruke den billigste oljen....dette i følge ford norge..

men hadde det vært m turbo skulle jeg kjøpe en som var beregnet for turbomotorer...

bruker den billige statoil gt 10-40..dette er den samme oljen som visstnok tok veiva på 6.2l til en bekjent....

hvorfor chev.6.2l ikke tåler 10-40 vet jeg ikke...

:crazy:

appropo syntetisk/mineral olje...klart dette gir bedre kaldstart egenskaper og enkelte tåler meget høye tempraturer...men alt er jo avhengig av bruk...men har du en gammel motor som har gått på mineralolje er det stor sannsynlighet for at den vil begynne å bruke/lekke olje ved skifte til syntetiskolje.. :sad:

økt forbruk kan også komme når man skifter oljemerke men stabiliserer seg vanligvis etter neste oljeskift..

Link to post
Share on other sites

Vyrde Kongelige Norske Mekaniker med fagbrev!

Betviler ikke ditt kunnskapsnivå i det hele tatt, det går fram av innleggene dine.

Nå har jeg midlertid skjønt at hverken bil- eller båtmekanikere er "Sole Bearers of Divine Knowledge" som ingen andre kan tilegne seg. Det er nok å levere fra seg en bil på service og etterpå prøve å få vite hva som er gjort for 10 000.

Det er ikke uten grunn at det står spesielt utfyllende om oljespec i instruksjonsmanualene til amerikanskproduserte diesler, det være seg i bil eller båt.

Disse motorene er produsert med toleransegrenser som ligger lysår fra japansk og europeisk ingeniørkunst og skal følgelig ha andre typer egenskaper i oljen for å fungere optimalt.

På grunn av dette vil jeg uten tvil kjøre syntetisk på f. eks Yanmar / Avensis mens jeg vil kjøre foreskrevet på GM / Suburban. Syntetisk olje har ensrettede og like store molekyler og "fyller" en motor med små toleransegrenser utmerket, mens 15W-40 Pennzoil vil "fylle" en grov GM på en god måte.

Det er derfor f. eks 10W-40 står med rød skrift i nesten alle GM manualer. Hadde selv en Pontiac Trans Sport der det stod "Only 15W-40 Oil" på selve oljepåfyllingslokket.

Singlegrade 30 er selvfølgelig optimalt midt på sommeren men skal du strekke sesongen i begge ender må multigrade nedpå.

Når det gjelder din 6,2 så er det ingen vesens konstruksjonsforskjell på den og 6,5 som ble produsert lenge etter at syntetisk olje kom på markedet. Likevel viser det seg at disse motorene trives dårlig med syntetisk. Når det gjelder bilene jeg nevner i Bergensområdet har disse vært så nye at de har vært innenfor garantien på 3 år og med kjørelengde fra 0 og oppover. Rent faglig kan jeg ikke tilføre utregninger eller tekniske beviser men jeg jobber til daglig sammen med en pensjonert Chief som har seilt så lenge at han har vært med på "Trippel Expansion Steam Engines". Før sensorene og datastyringens tid var det ørene som var det viktigste hjelpemiddelet, og det er like gangbart i dag. Det denne mannen og andre jeg har seilt med sier, hører jeg på. Dieselmotoren har gjennom årene bare gjennomgått en større forbedring og det er Common Rail teknologien, ellers er prinsippet uendret.

Det er så enkelt, GM diesel skal ikke ha syntetisk fordi det høres ikke bra ut. Er det mer lyd så er det mindre film, og man får større slitasje. Det er ikke få Chevyer med 6,2 og 6,5 som får olje etter den enkle regelen.

Er forøvrig enig at det er pussig at Ford godkjenner 10W-30. For en halv time siden stod en Econoline 7,3 og sveiv utenfor lageret vårt. "Trippel Expansion" og jeg reagerte på lyden og var enige om at her var det syntetisk trøbbel i gjære. Joda, det stemte sa sjåføren, hvordan vi kunne vite det?

Dette med Volvo høres merkelig ut, glassering pga oljen? Ville trodd at det var kjøremønsteret evt. lambdasondefeil som kunne forårsake det?

Ex 1963 Furuholmen 52 Detroit V8-71 - Ex 1986 Fairline Forty VP TAMD 60C 

Ex 1994 Bayliner 4788 Pilot House Hino WO6D-TI - Ex 1984 Coronet 38.1 Mediterranean VP TAMD 70E

Ex 2006 Bavaria 42 Sport VP D6-310 IPS 500

1997 Fairline Squadron 50 VP TAMD122 HP

Link to post
Share on other sites

På grunn av dette vil jeg uten tvil kjøre syntetisk på f. eks Yanmar / Avensis mens jeg vil kjøre foreskrevet på GM / Suburban. Syntetisk olje har ensrettede og like store molekyler og "fyller" en motor med små toleransegrenser utmerket, mens 15W-40 Pennzoil vil "fylle" en grov GM på en god måte.

Det er derfor f. eks 10W-40 står med rød skrift i nesten alle GM manualer. Hadde selv en Pontiac Trans Sport der det stod "Only 15W-40 Oil" på selve oljepåfyllingslokket.

Singlegrade 30 er selvfølgelig optimalt midt på sommeren men skal du strekke sesongen i begge ender må multigrade nedpå.

 

Når det gjelder din 6,2 så er det ingen vesens konstruksjonsforskjell på den og 6,5 som ble produsert lenge etter at syntetisk olje kom på markedet. Likevel viser det seg at disse motorene trives dårlig med syntetisk.

 

Når det gjelder bilene jeg nevner i Bergensområdet har disse vært så nye at de har vært innenfor garantien på 3 år og med kjørelengde fra 0 og oppover. Dieselmotoren har gjennom årene bare gjennomgått en større forbedring og det er Common Rail teknologien, ellers er prinsippet uendret.

Det er så enkelt, GM diesel skal ikke ha syntetisk fordi det høres ikke bra ut. Er det mer lyd så er det mindre film, og man får større slitasje. Det er ikke få Chevyer med 6,2 og 6,5 som får olje etter den enkle regelen.

Er forøvrig enig at det er pussig at Ford godkjenner 10W-30. For en halv time siden stod en Econoline 7,3 og sveiv utenfor lageret vårt. "Trippel Expansion" og jeg reagerte på lyden og var enige om at her var det syntetisk trøbbel i gjære. Joda, det stemte sa sjåføren, hvordan vi kunne vite det?

Dette med Volvo høres merkelig ut, glassering pga oljen? Ville trodd at det var kjøremønsteret evt. lambdasondefeil som kunne forårsake det?

 

Som Hulda til en hver tid hevder med styrke: Følg instruksjonsboken eller ta konsekvensene. Det er dessuten riktig at GM 6.2 og 6.5 i bunn og grunn er samme motoren. Dessuten, Huldas motor kommer aldri under pluss 10 grader, slik at SAE 30 skulle være ok (Preferred i h.h.t. til manualen). Det er dessuten riktig at disse motorene er steinknusere. Det gjelder for så vidt alle gamle US dieseler. Da jeg begynte hos CAT trodde jeg at jeg entret teknologiens høyborg, fikk hakeslepp.

 

Nå er ikke Huldas motor helt original. Registerkjedet er ikke den vanlige skitten. Roller Pushers er langt bedre enn originalen. Veiva er kontrollert for urundhet med beskjed om hvis den har det minste toleranseproblem så skulle den kastes. Deretter ble veiva nitrittherdet, hvilket GM ikke gjør. Når jeg kjørte på 5W- 50 for første gang, kunne jeg ikke høre forskjell på gangen/lyden. Oljetrykket er derimot høyere på lav hastiget varm motor. Uansett ligger tomgangstrykket langt over fabrikkens minimumsanvisning. Det er summen av disse forholdene som tilsier at det er OK. Bunnpannetemperaturen kommer ikke over 90 grader, slik at SAE 15W-40 hadde vært godt nok. Men jeg misstenkte temperaturen for å være "innmari høy" før jeg fikk installert oljetemp.måler.

 

Glasering: Lambdasonden (Volvo) føler på oksygengehalten i eksosen og justerer luft/drivstoffblandingen i henhold (hvis jeg ikke tar feil, oxygen sensor heter dingsen hos US-biler). Den har ikke noe med glasering å gjøre. Glaseringen kommer, i følge dem som hevder å ha greie på det, av at oljefilmen mellom sylindervegg og kompresjonsfjærene blir for bestandig. Resultatet er at oljefilmen brenner til karbon og dergjennom glaserer veggene. Dette fører til lavere kompresjon, og øket oljeforbruk. Samme symptomene som en utslitt motor, før den i det hele tatt har rukket å bli slitt (i enkelte tilfeller). Det er bl.a. av denne grunnen at motorer skal innkjøres. De skal ha varierende belasting slik at denne oljefilmen ikke blir for bestandig slik at fjærene får slitt seg til sylinderveggene. I tillegge vil det oppstå riper som vil gi forksjellig tykkelse på oljefilmen. Fra i praksis null til noen my (mangler tegnet). Det er en av grunnene til at man kjører inn motorer på "dino oil" (iflg. mine US venner) og deretter går over til syntetisk. Altså, innkjøring og oppriping av sylinderveggene er "mandatory". Galsering kan også opptre på motorer som går for mye på dorgefart, uansett oljekvalitet. Det er vel i grunnen det jeg har funnet ut så langt.

 

Jeg har sett glasering på Volvo som ikke har noen form for sonder eller annen elektronikk (dino engine).

Link to post
Share on other sites

Oppklarende og logisk om glassering, det er vel derfor nye MB leveres plombert med spesialolje.

Høres ut som om du har god kontroll på maskinen og jeg tviler ikke på at du har nok trykk og riktig temperatur. Jeg mener bare at med steinknuserolje ville steinknuseren trives enda bedre.

Uansett kommer det fram mye god info i diskusjonen.

 

Med fare for å starte en ny, er det så at du jobber på CAT?

Du har vel i tilfelle hørt om et økende antall CAT-hjelpemotorhavarier i den norske fiskeflåten.

 

Hva er det som foregår?

Ex 1963 Furuholmen 52 Detroit V8-71 - Ex 1986 Fairline Forty VP TAMD 60C 

Ex 1994 Bayliner 4788 Pilot House Hino WO6D-TI - Ex 1984 Coronet 38.1 Mediterranean VP TAMD 70E

Ex 2006 Bavaria 42 Sport VP D6-310 IPS 500

1997 Fairline Squadron 50 VP TAMD122 HP

Link to post
Share on other sites

Jobbet, ikke jobber, sluttet for mange år siden. I hvert fall den gangen ble CAT ansett for å være meget gode og driftsikre. Det eneste "vi" ikke hadde særlig styring på var kvalieten på renoverte dieselpumper og turboer. Det var noen feil fordi man ikke leste installasjonsmanualen. Blant annet skulle væskespeilet i dieseltanken til en hver tid være lavere enn dieseldysene. Jeg hadde den oppløftedene jobben å være "Claims Supervisor". Drittjobb.

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Hei!

 

Med forbehold om at det som sies om syntetisk olje vs. 290HK Yanmar er korrekt,mener jeg dette bør komme fram i lyset på nytt og gjerne kommenteres av Yanmar Norge!!!!

 

Har tillatt meg å sakse fra et annet herverende forum!!

 

Tittel: Re: Yanmar 6LPA-STE 290 hk

Yanmar anbefaler ikke syntetisk olje til denne motoren. Jeg har overhalt 6 stykker av 6lp-st 5 stykk med havari på ventiler en med brent ramelager den brukte syntetisk olje før hadde han brukt minerel olje 530 timer utne noe problem etter skift til syntetisk olje gikk det bare 42 timer les dene linken

http://www.freeboards.net/index.php?mforum...p;showtopic=384

Link to post
Share on other sites

Fant dette svaret om syntetiskolje på samme forumet som det inlegge over

 

Yanmar do not reccomend synthetics at all.

I spoke to Yanmar Marine International's head of training on the subject of synthetic lube oil. His apparent knowledge of lube oils and thier make up and suitability was way beyond mine, he was adamant that synthetic shouldn't be used as the engines are not specifically designed for it. make of that hwat you will!!

Yanmar reccomend on their website:

 

http://www.yanmarmarine.com/qa/maintenance.php

Link to post
Share on other sites

Byttet til halvsyntetisk olje på en yanmar 4LH-HTE fordi jeg tenkte jeg skulle gjøre alt så vel og bruke god olje.

 

Synes oljetrykket etterpå ble veldig lavt på tomgang. Spurte merkeverksted om dette og de mente jeg burde gå tilbake til vanlig 10-40 olje. Gjorde det. Men vet ikke noe mer om saken.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...