Mjøsfarer Startet 4.August.2018 Del på Facebook Startet 4.August.2018 Som forsvarlig forelder, hvor gamle bør barna være før de kan prøve seg i ei jolle med 9.9 bakpå? Gutta mine er 6 og 9. Han minste må alltid sitte med en voksen, han eldste kan kjøre på halv gass eller noe der omkring. Må evt finne en måte å låse gassen på. Dette er det jeg tenker, men jeg er usikker på om jeg er for offensiv på barnas vegne, eller om dette er innafor. Har ikke kjøpt båt, men jeg og barnas mor er funderer på dette om dagen. Sitér dette innlegget Link to post
Popeye70 Svart 4.August.2018 Del på Facebook Svart 4.August.2018 Skal du følge lovteksten skal de være minst 16 år hvis den jolla går i over 10 knop. Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
nordan family 27 Svart 4.August.2018 Del på Facebook Svart 4.August.2018 Det er jo ulovlig, så det oppfordrer vi vel ikke til.... Et paradoks dette: pr i dag har den eldste poden på 15,95 år ikke lov å kjøre RIBen på 130 kg og 9.9 hk. Om svært kort tid har han lov til å ta moderskipet på 12 tonn, to motorer og god planingsfart helt lovlig. Det er han ikke kapabel til(men den mellomste på 14 hadde fixet det lett - interessen ogvurderingsevnen for båt er mer opptrent der) Vi har sett an dette opp igjennom, og hos oss er det kanskje den mellomste av barna våre som har utvist størst interesse, øving, forståelse og dømmekraft - ikke den eldste (som egentlig er ganske uinteressert, men skal gjerne treffe noen han kjenner). Vi har nok tøyd strikken hos oss, men ikke så mye som du foreslår.Yngste hos oss (12) tar ikke jolla noe sted alene, unntaket er ut/inn av havn når vi skal flytte moderskipet, eller ved siden av moderskipet for å øve midtfjords. Jeg kan ikke vurdere dine barns evner, men ditt forslag går mye lengre enn vår egen praksis..... Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 4.August.2018 Del på Facebook Svart 4.August.2018 Jeg har valgt at min 11-åring skal ha Pioner 8 mini med 4 hk. Da ligger han i ca 10 knop på maks. Har målt ham til maks 13 knop i frisk bris medvind, lett bølgete vann og alene, men ellers i ca 10 knop. Han får fartsfølelsen, mestringsglede, og sannsynligheten for alvorlige skader ved hans feilvurdering er små. Båten går i plan med lillebroren om bord. Neste år må vi nok ha en større kombinasjon (guttene blir større). Vanskelig å komme i plan nå. 9,9 er for mye til at jeg vil han skal ha det (med annen båt selvfølgelig). Potensielle konsekvenser (skader) er for store. Han får per nå heller ikke lov til å kjøre utenfor mitt synsfelt. Hvilket betyr at han som regel kjører i følge med "storbåten", eller når jeg kan se ham. Det betyr jo at jeg må være villig til å bruke tid på ham. Han har ikke trening fra tidligere år, og selv om han er veldig flink teknisk og veldig lydig, så vil jeg redusere mulige konsekvenser. Det har ikke vært problemer i år. Han synes det er gøy å trene på å fortøye, gå i fra og beregne mot brygger og bøyer etc. Neste år må vi nok opp på 5 hk. Det er ikke Pioneren godkjent for, og jeg må vurdere hva vi gjør da. Lovteksten er klar, men som svært erfaren 14 åring (hadde interesse og erfaring fra vår 30 foter den gang, både legge fra/ til samt navigere og tenke på hekksjø) så hadde jeg 11 foter med 9,9 da. Kan godt være jeg vil gi guttungene tilgang til en båt som bryter lovteksten før han er 16. Men da er det min vurdering av hans evner og personlighet som er gjeldende. Lovteksten har en hensikt bak seg, og hensikten er å sørge for god sikkerhet på sjøen. Min hensikt er å oppfylle hensikten. Så kan regelryttere si hva de vil. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Popeye70 Svart 4.August.2018 Del på Facebook Svart 4.August.2018 Vi har hatt elmotor på vår jolle, og der har 12-åringen fått leke seg. Den går ikke fort (man ror nesten fortere), så konsekvensene av feilnavigering er små. 8-åringen har ikke fått kjøre alene, men hun har hatt med storesøster og har fått prøve seg litt. Nå bytter vi til bensindrevet påhenger, og da må jeg stramme inn litt. 12-åringen kan ikke lenger kjøre alene - jeg må være med. 8-åringen skal få prøve seg, med meg som kontrollør. Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
Guest Avmønstret# Svart 4.August.2018 Del på Facebook Svart 4.August.2018 Så lenge en voksen er med ser jeg ikke noe problem. Og så spørs det hvilken jolle det er også. Er det en tung og treg jolle som ikke går i plan med 9,9 så vil det også kunne være lovlig, men det er jo såpass kraftig motor at det vil trenge en god del opplæring sammen med voksne syns jeg. Måtte hjelpe en guttunge på 13-14 i sommer som foreldrene slapp ut på sjøen med 9,9 på ei lita gummijolle, han var åpenbart uerfaren med å føre båt... i mine øyne var det ikke forsvarlig, ei helle lovlig. Guttungen holdt på å vippe rundt gjentatte ganger før han til slutt fikk stopp på motoren og ikke turte mer og måtte hentes inn. Sist sommer så jeg noen som slapp noen veldig små unger med 3,5 i små gummijolle. Ene ungen satt seg godt bak i jolla og ga full gass. Jolla flippa rundt og ungen lå i sjøen under jolla, alt skjedde i løpet av et par sekund. Resten av kvelden var en vettskremt unge som grein, far som prøvde å redde motoren osv. --- Gummijolle/rib med 9,9 er "heftige greier". Syns det er riktig å holde 16 års grensa for alenekjøring med det, pluss god opplæring sammen med voksne i forkant da selvsagt. Og tenkt også litt på hvilken situasjon en som voksen/foresatt har satt ungen i dersom han/hun skader noe/noen andre og en står uten lovbeskyttelse og forsikring. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 4.August.2018 Del på Facebook Svart 4.August.2018 nordan family 27 skrev 1 time siden: Et paradoks dette: pr i dag har den eldste poden på 15,95 år ikke lov å kjøre RIBen på 130 kg og 9.9 hk. Om svært kort tid har han lov til å ta moderskipet på 12 tonn, to motorer og god planingsfart helt lovlig. Det er han ikke kapabel til(men den mellomste på 14 hadde fixet det lett - interessen ogvurderingsevnen for båt er mer opptrent der) Alle slike argument som alltid dukker opp, naturlig nok, forutsetter alltid at en tar en tilfeldig unge og bare setter de bak spakene på noe og lar de fyre avgårde. Egentlig er det kun et argument for enda mer lovpålagt opplæring før de får gjøre noe som helst. Men vi vet jo at dette handler om unger som har fått lære og høste erfaring sammen med voksne/kompetente og når de selv har lov, basert på alder, er i startgropa for sin egen opplæring. Så jeg ser ikke på det som et paradoks, heller en fornuftig åpning for at de som kan og vil, og har oppnådd en viss modning i skallen, kan føre båt. Unger utvikler seg veldig i den alderen. Noen en bråmodne, andre er tregere, og jeg syns 16 år er en grei grense. --- Tror du ikke poden på snart 16 er interessert i litt opplæring på moderskipet? Men må ikke han ha båtførerprøven før han har lov da? Hva med å lokke med egenbruk etter båtførerprøven og praktisk "utsjekk" i bruk av båten? Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 5.August.2018 Del på Facebook Svart 5.August.2018 Jeg er uenig i dagens lov. Tenker at det bør være en totrinns rakett, feks at når man er 14 kan man kjøre maks 15 knop. Man har i dag lov til å la barn under 16 kjøre så lenge en voksen er med i jolla vi dro på ferie i sverige. Der kan unger kjøre som de vil, så lenge de oppfører seg ordentlig. Jollekjøring var viktig for ungene. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 5.August.2018 Del på Facebook Svart 5.August.2018 Loven er jo bare en ytre ramme. Det er opp til foreldrene å legge til rette og forberede ungene i forhold til det de skal møte. En voksen kan jo la ungene øvelselskjøre i 100 knop sammen med seg om det er forsvarlig så jeg ser ikke at loven kan være til hinder for ungene sine utvikling eller gjøre de dårlig forberedt på det som kommer, det er opp til foreldrene å sørge for, ikke loven. At loven setter noen enkle aldersgrenser for hva en unge kan gjøre er jo noe de fleste har et avslappa forhold til ellers. Er ikke så mange som krangler på seksuell lavalder, når de kan kjøpe alkohol, ta sertifikat på bil/MC, kjøpe sprit osv. Dvs, noen er det jo, men er det de stemmene vi skal høre på? Og ja, vi vet jo alle at alder er et dårlig måleredskap ifht utvikling av unger, noen er umodne og vil aldri bli klar for ... hva det nå måtte være.. noen er modne for alderen osv. Men det er ikke "urettferdighet" at det er sånn, det bare er sånn. Ser ikke på denne 16 årsgrensa som et stort problem, de har resten av livet foran seg å ta av så de tåler å vente litt ;-) Sitér dette innlegget Link to post
Taucher Svart 5.August.2018 Del på Facebook Svart 5.August.2018 Man kan velge å følge lovverket, og man kan velge å vurdere selv som foreldre. Jeg er enig med Bitteliten, dagens lovverk er svakt. Barn må utfordres på et nivå de opplever mestring på, men har rom for utfordring. Min mening er at en 8 åring ikke har så mye å gjøre i en gummibåt alene med mer en 4-5 hester, forutsatt at det er en 8 åring som kan kontrollere det. Som foreldre må vi enten føle oss trygge på hva vi gir barna lov til, eller ikke gi lov i det hele tatt. Jeg fikk min første jolle da jeg var 6 år, en 14 fots askeladden og 4 hk luftkjølt johnson. Da var pappa med de første turene, og jeg kjørte i følge med moderskipet når jeg var alenei båten. Jeg fikk først dra alene på sjøen når jeg var 12-13 år, og da til avtalt sted og hjem til avtalt tid. Jeg opplevde det som at jeg fikk masse frihet under ansvar. Jeg følte meg trygg på hva jeg gjorde, og kjente grensene. Båtførerprøven opplevde jeg som relativt unødig for farting i jolle, men langt mer nyttig når man skal på langtur, hvis erfaringen med å føre båt ligger i bunn. Sitér dette innlegget Link to post
R.O Svart 5.August.2018 Del på Facebook Svart 5.August.2018 Problemer er ikke at unger på 12-15 år som har fått god opplæring kjører uforsvarlig, risikoen er vel at de blir rent i senk av en større båt i stor fart med en 40+ åring bak rattet. Eller en vannscooter i 50knop.. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 5.August.2018 Del på Facebook Svart 5.August.2018 Handler kanskje om øyet som ser.. men det har ikke vært mye som minner om "god opplæring" av unger det jeg har sett. Som regel småunger uten noen voksen i båten. Som regel i joller som går alt for fort. Ofte unger som ikke har kontroll, har sett unger vippe rundt og havne under jolla på første forsøk. Unger som har blitt redde osv. Men jeg har også sett unger som har blitt flinke til å kjøre jollene rent teknisk. Men det er fortsatt langt utenfor god opplæring når de samme ungene surrer rundt i stor fart på ett, tidligere, stille sted i en uthavn, kjører i full fart mellom og alt for nær oppankra båter. Og når det samme skjer på dag 2 og 3 så virker det ikke som om "skolen" og "opplæringa" har veldig høy kvalitet. Og at de lar ungene sine bryte all god folkeskikk, og også flere lover, for å ikke snakke om hvilke forferdelige situasjoner en kan sette ungene og andre i dersom noen kommer til skade... og det gjør man i full offentlighet, mens de selv sitter og ser på. Ungene selv kjenner jo til reglene, de vet at "mor og far" nå gir de lov til å bryte loven. De skjønner jo da at foreldrene ikke bryr seg noe særlig om det bryter den og den loven, foreldrene har vel kanskje også sagt at de syns "den loven er idiotisk", og sikkert noen andre lover også. Ja hvilken skole snakker vi om da. Voksne som tar ansvar for sine unger... eller opplæring i å gi faen i de lovene man selv måtte finne lite passende, og opplæring i å gi faen i å vise hensyn til andre rundt seg, og opplæring i å vise at en også gir faen i hva andre måtte mene om det. Opplæring i å ta seg til rette uten å bry seg om andre. Det handler bare ikke om 16 år og 9,9, 10 knop. Det handler om så mye mer. Hvis en som voksen vil så kan en bli med selv og la ungene kjøre større motor og fortere helt lovlig. Det er ikke loven som er ett hinder, det er hva de voksne gidder å gjøre sammen med ungene som ofte er problemet. -- Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 5.August.2018 Del på Facebook Svart 5.August.2018 Nå loven er slik at mange ikke etterlever den, kan man lure på hvor hensiktsmessig den er når det er sosialt akseptert å være lovbryter. Hadde aldersgrensen vært 14 (kanskje med en mellomgrense på 15-20 knop) med mulighet til å ta kurset 2 år før (slik som idag), og kanskje innlagt praktisk håndtering (det er det på kystskipperen selvom det er krav til lengre båterfaring fra før) kan det hende den samlede kompetansen og sikkerheten blant yngre ungdom hadde økt betraktelig. Uten at det hadde medført at flere unge kjørte båt - de hadde bare hatt noe mer kunnskaper når de først gjør det. For at de gjør det - ja det har mange av oss akseptert likevel. Og vi gjorde det selv når vi var yngre (jeg solgte vel With’en allerede før jeg strengt tatt hadde lov til å kjøre den). Min stemme går til tidligere kursing, praktisk prøve, en mellomterskel for tillatt fart - alt dette på en lavere aldersterskel enn i dag. Sitér dette innlegget Link to post
ravddo Svart 5.August.2018 Del på Facebook Svart 5.August.2018 Bitteliten skrev for 5 timer siden: Jeg er uenig i dagens lov. Tenker at det bør være en totrinns rakett, feks at når man er 14 kan man kjøre maks 15 knop. Man har i dag lov til å la barn under 16 kjøre så lenge en voksen er med i jolla vi dro på ferie i sverige. Der kan unger kjøre som de vil, så lenge de oppfører seg ordentlig. Jollekjøring var viktig for ungene. Der er jeg enig med deg. Jeg synes det er helt feil at man ikke har en 2 trinns nedre aldersgrense. For min del har jeg en jobb som gjør at mine unger ikke bør kjøre ulovlig. Men det er helt ærlig et dilemma. Jeg kjørte ulovlig jolle i ungdommen. Lærte meg å håndtere båt og kjørte ordentlig med vest. I den tiden så politiet igjennom fingrene så lenge man kjørte bra. Da hadde "alle" sjøfamilier jolle med 9,9hk og det ble sett som lovlig. Jeg kunne tenkt meg en lavere aldersgrense der man feks fjernet 10 knop regelen men beholdt resten. Med et krav om båtførerprøve/tilsvarende for å kunne kjøre. Jeg har snakket om dette i flere fora med de som kontrollerer båtkjøring og har ikke hørt noen som synes det er en dårlig idé. Sitér dette innlegget www.teamzephyr.blogspot.com Link to post
KongKing Svart 5.August.2018 Del på Facebook Svart 5.August.2018 R.O skrev for 5 timer siden: Problemer er ikke at unger på 12-15 år som har fått god opplæring kjører uforsvarlig, risikoen er vel at de blir rent i senk av en større båt i stor fart med en 40+ åring bak rattet. Eller en vannscooter i 50knop.. Har du noen eksempler på at dette har skjedd? Sitér dette innlegget Link to post
sjøpølse Svart 5.August.2018 Del på Facebook Svart 5.August.2018 (redigert) KongKing skrev 1 time siden: Har du noen eksempler på at dette har skjedd? https://baatplassen.no/i/topic/141328-guttungene-ble-rent-i-senk-i-hellefjorden-bare-flaks-at-jeg-fremdeles-er-pappa/?tab=comments#comment-2023304 Redigert 5.August.2018 av sjøpølse (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lend1ng Svart 5.August.2018 Del på Facebook Svart 5.August.2018 Eg blei satt i en stor tung trebåt med 10hk sabbdiesel og ror som 6åring. Fikk beskjed om å prøve å gå fra kai og legge til igjen. Det gikk jo. Har selv hatt med lillesøster ,16 år yngre, fra hun var 3-4 år. Eg tror eksponering, utfordringer og læring er mer viktig enn alder, tyngde og fart på farkost. Vi var vel ikke mer enn 10 år da vi kjørte rundt i 14fotere med 9,9 og «lettbåter» brukt som slepere i fiskeri med 80hk og potensiale til å lage like stor hekksjø som en rutebåt. Vi har hatt ufattelig mye moro og vi lærte utrolig mye. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 6.August.2018 Del på Facebook Svart 6.August.2018 Mjøsfarer skrev On 4.8.2018 at 11.45: Som forsvarlig forelder, hvor gamle bør barna være før de kan prøve seg i ei jolle med 9.9 bakpå? Gutta mine er 6 og 9 om båt/motor ikke er kjøpt enda, hva med å starte med mindre hk? (eller er det pappa som ønsker seg 9,9hk mest? ) I tillegg så ville jeg latt ungene fått noen timer med å ta årene fatt slik at de får til å ro også før de begynner med motor Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
-morten- Svart 6.August.2018 Del på Facebook Svart 6.August.2018 Ser mange er veldig opphengt i vårt lovverk som ikke henger på greip i det heletatt! Om en gutt er 15,16 eller 50 så er det kun holdninger respekt og kunnskap som avgjør om vedkommende er skikket til å føre en båt enten den har 9,9 hk eller 600hk eller går i 8 knop eller 80 knop Man må lære barn i båt å ta ansvar og vise respekt for vær vind og sjø, samt kunnskap om båt og navigering. Det er også veldig viktig at barn skjønner konsekvenser og hva som kan gå galt i båt. Tror det er viktig å gå gradene fra robåt og stegvis oppover, for å lære grunnlegende ferdigheter og forståelse for båt og sjø! Har selv gjort det, og har gjort det samme for min sønn. Jeg har ingen betenkeligheter med å sende han ut med sin båt, og vet at han kan forholde seg til andre båter samt avgjøre om forholdene for hans egen båt er ok. En annen sak er jo hvor modent ditt barn er! noe som varrierer veldig. Så svaret på ditt spørsmål er ikke så enkelt sort hvitt å svare på.. Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Bitteliten Svart 6.August.2018 Del på Facebook Svart 6.August.2018 Hvor modent barnet ditt er er en sak når barnet vet foreldrene ser og en helt annen ting når barnet tror/vet foreldrene ikke ser. #hormonbomber Man skal være forsiktig med å tro at man har englebarn. Forøvrig så gjelder loven alle - uansett mental modenhet. Dessverre eller heldigvis Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 6.August.2018 Del på Facebook Svart 6.August.2018 Vi hadde en liten diskusjon om dette i går. Barna våre er 10 og 12. De liker å lære seg å kjøre jolle, men da er jeg med. De slipper ikke ut på egenhånd før de håndterer tilleggging og kan ro tilbake i den vinden som er hvis motoren stopper. De maser heller ikke om det, og ser fort sin egen begrensning dersom jeg gir dem en utfordring. Vi har i år byttet jolle fra en 15 fot med 40 hester, til en 12 fot med 9,9 (20) hester. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Xtian Svart 6.August.2018 Del på Facebook Svart 6.August.2018 Jolle med 9,9 bakpå går sannsynligivs over 10 knop, så der er aldersgrensen 16 år uansett. Forutsatt at jollen er lovlig for barn under 16 år, ville jeg ikke sett så mye på alder, men heller ferdigheter og kunnskap. For at det skal være forsvarlig å la barna å kjøre jolle alene, mener jeg de må: Kunne ro mot den vinden som er (pluss litt margin). Kunne starte motoren selv. Kunne forskjell på styrbord/babord, og kunne følge sjøveisreglene (dvs. vite hvem de har vikeplikt for og hvordan de skal vike) Kunne fortøye jollen Sitér dette innlegget Ve den som er ute på havet i slikt et vær -- uten båt. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.