Ev1th Startet 4.August.2018 Link til dette innlegget Startet 4.August.2018 Hei, er snart 17 år og har tatt båtførerprøven. Har nå tenkt til å kjøpe min første båt i løpet av neste år og kommer her fordi jeg vil høre hva slags båt dere ville anbefale. De typene jeg kunne ha tenkt meg er skjærgårdsjeep med kanskje rundt 40-60 hester, plastsnekke, snekke eller kogg. Har tittet litt rundt på forumet og ser at man får mye mer båt for penga når man kjøper en trebåt, men trebåter krever jo mer jobb og vedlikehold. Sitér dette innlegget Link to post
pero Svart 4.August.2018 Link til dette innlegget Svart 4.August.2018 Ville være litt forsiktig med å velge trebåt som første båt ja. En typisk skjægårdsjeep md 40 hk eller mer gir fart og moro, men også ansvar. En snekke krever båtplass, men er egentlig en herlig inntreden i båtverdenen. Roen, plassen og stemningen sammen med fasiliteter som gjerne et toalett og mulighet til overnatting øker båtgleden. Bruk tid på å finne ut hva du krever av en båt, hva den skal koste, husk vedlikehold, service og oppgraderinger. Lykke til. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 4.August.2018 Link til dette innlegget Svart 4.August.2018 Ser at det er flere unge i snekke nå enn før. De er rimelige, rimelige å holde. Har god plass til stor stereo og alt en ønsker, fest og overnatting. Om jeg var ung igjen så er det liten tvil om at jeg ville valgt ei snekke, plastsnekke. Heller gå sakte og ha god uteplass for å være sosial, også utover kvelden når sola har gått, for å ikke snakke om overnatting da :-) Trebåt hadde jeg ikke nærmet meg med ildtang. Sitér dette innlegget Link to post
R.O Svart 4.August.2018 Link til dette innlegget Svart 4.August.2018 Du sier ikke så mye om hva du vil bruke den til. Trebåt kjøper du hvis du har veldig veldig lyst på trebåt, ikke fordi den er billig. Jeg kjøpte min først båt når jeg var 23 år, da var turer den primære bruken, turer og festing i nye havner. Snekke kan være turbåt, en skjærgårdsjeep er ikke noe båt du sover i. Så du må neste finne ut hva den skal brukes til. Siden du er 17 år antar jeg budsjettet er begrenset, da får du nok mest båt hvis de ser på snekker rundt 21 - 24 fot, da får du fin turbåt. En nidelv 24 koster vel mindre enn en skjærgårdsjeep med 60hk, da har du turbåt med plass til overnatting, samt sosial sofa bak der du kan kose deg med noen kalde øl - neste år...:) PS! En skærgårsjeep drikker også litt bensin, sammenliknet med en diesel snekke... Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 4.August.2018 Link til dette innlegget Svart 4.August.2018 Drivstoffutgifter til ei snekke er blåbær ifht en skjærgårdsjeep, forskikringa koster lite og iom at farten aldri blir særlig stor så er sikkerheten også bedre. Pluss at om det blir drittvær så kan en sitte å kose seg i varmen i en relativt god sjøbåt. Men som det er nevnt, alt kommer jo an på bruken da. Snekke blir jo helt feil hvis det er skjærgårdsjeep en trenger ;-) Sitér dette innlegget Link to post
Gullfisk Svart 4.August.2018 Link til dette innlegget Svart 4.August.2018 Fevik 23, joda/marex 24 kan være mye båt for pengene. Avhengig av budsjett, men en rask joda 7500, så kan du stå vannski/wakeboard også. Sitér dette innlegget Link to post
Solseng Svart 4.August.2018 Link til dette innlegget Svart 4.August.2018 (redigert) Trebåt er en livsstil. Kanskje ikke best egnet til førstegangsmøte med båtlivet. Jeg har selv gått veien mellom skjærgårdsjeep og daycruiser, men tenker at jeg hadde vært like lykkelig med en fin plastsnekke. Så jeg anbefaler det motsatte av det jeg selv har valgt: Polar 20 plastsnekke. Ingen tvil; denne kan du dra damer med. Bare husk å være deg selv, og ellers være en hyggelig og trivelig kar. Redigert 4.August.2018 av Solseng (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Fuglen Svart 5.August.2018 Link til dette innlegget Svart 5.August.2018 Hva med en Scand 25 classic? Der er det mye båt for penga. Går bare noen dråper diesel. Og damene blir mo i knærne av å være med på tur. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.