Jump to content

Tips og råd ifbm kjøp av dieselaggregat


Sequoia

Recommended Posts

Har funnet ut at jeg ønsker en strømgenerator i form av et dieselaggregat i båten. Vi ligger så mye på svai, og gjerne i så mange dager av gangen at ikke batteriene lades tilstrekkelig før vi ankommer neste bukt eller holme. Har en forbruksbank på 660 Ah som holder en stund, men når den først har mistet mye kapasitet krever det mange motortimer for å lade den opp igjen. Har også et 100W solcelle men etter at jeg i år monterte enda ett kjøleskap er det ikke på langt nær nok til å lade tilsvarende vi bruker. Har vi mye energi på banken kan det også hende jeg koster på meg å varme opp varmtvannsberederen via inverter. Har vært inne på tanken med å både utvide med mer solceller, brenselceller, og diesel vannvarmer for varmtvann. Men når ungene i tillegg er kommet i en slik alder at de vil ha masse vannleker og kompressor står på ønskelista er det vanskelig å komme utenom at et dieselaggregat er det riktige utstyret.

 

Så basert på dette rasjonalet ønsker jeg innspill på et aggregat. Effektmessig er 3-5 kVA tilstrekkelig, og jeg tenker vannkjølt 3000 rpm. Altså av de rimeligste "ordentlige" aggregatene. Jeg har sett merker som Panda Fisher, Kohler, Mase og Lombardini, men har ingen annen kjennskap til de. 

 

1. Har noen kjennskap til om det finnes forhandler til noen av disse i Østfold?

 

2. Brukserfaringer, ja takk!

 

3. Er det greit å montere de selv? Vekt ligger vel på 80-100 kg, men ellers er det vel lite koblinger og slikt?

 

4. Det er vanskelig å finne en pris på disse. Har for meg at kost ligger på kr 100.000,- inkl./eks.mva?

 

Alle råd, tips og opplysninger mottas med takk!

Link to post

Har selv Panda Fisher 6000i fra ca 2012/13, 6 kW som kanskje er et lite nummer over det du beskriver. Det har automatisk variabel hastighet basert på belastning. Det er imidlertid ikke poenget her.

 

Generelt ville jeg lagt vekt på følgende:

  • Aggregatet skal helst kunne yte samme effekt som du totalt sett har på landstrøm når i havn, dvs maks 16 Ampere ved 230 volt. (3680 Watt/3,7 kW/3,7kVA). Da slipper du å tilpasse strømbruk annerledes enn ved vanlig landstrøm og kan beholde samme kursopplegg osv ombord.
  • Helst noe overkapasitet i forhold til maks, dvs noe høyere ytelse fra generatoren enn 3,7 kW.
  • Helst variabel hastighet automatisk basert på belastning.
  • Robust og velprøvd dieselmotor for å drifte anlegget. (kan nevne at mitt 6,5 kW-system fra Panda har en japansk Kubota Z482 på ca 11 hk/2 syl 479 cm3). Du vil klare deg med ett nummer mindre og likevel ha grei kapasitet. Tror en ny Panda 5000i kjører med ca 300 cc diesel fra Kubota i bunnen.
  • Sjøvannskjølt (og ferskvannskjølt i tillegg).
  • Installer for guds skyld vannutskiller med en gang. Det reduserer støy og plaskelyd veldig. Koster noen få lapper men er verdt hver krone.
  • Andre energikilder med større/bedre batterier, bedre motorlading (bedre dynamo og styring av dette), solceller, efoy osv vil aldri kompensere for en generator. Den gir full effekt når du trenger det mest. Ta også med behovet for lading av alle mulige mobildingser døgnet rundt med ungdommer ombord. 
  • Setter du en moderne generator i et ellers godt støydempet motorrom, så er den knapt nok hørbar når den går.
  • Er personlig ekstremt godt fornøyd med min Fischer Panda som jeg opplever er mer støysvak enn omtrent alt annet vi ligger ved siden av.

Jeg kjenner ikke til forhandlersystem for Fisher Panda men antar at det er kurant å få over alt rundt på Østlandet. 

 

Når det først er installert er du på ingen måte avhengig av forhandler. Veldig enkelt å bytte olje, filter og impeller, samt kjølevæske. Det er alt du trenger.

 

Kan til sist nevne at du vil se mange båter (ofte litt større) som har generator på 10-12 eller flere kVA. Det er absolutt unødvendig i Norge. Slike anlegg er bygget for å drive air-con-anlegg og avsaltingsanlegg (produsere ferskvann av sjøvann). Så lenge du har et "norsk" landstrømanlegg vil du aldri belaste mer enn hovedsikringen på dette anlegget, dvs 16 ampere og som du oppnår med de ovennevnte rett under 4 kW. Kanskje greit å ha noe overkapasitet men ikke egentlig nødvendig.

 

Link to post

Har selv et Mase 2.5 som veier 65 kilo. Tidligere eiere har jobbet mye med eksosen, så den er ikke hørbar. Men knatringen gjennom skutesiden høres.

 

Selv bruker jeg mitt aggregat "aldri" (har ikke startet det ennå i år) etter at jeg fikk en Eber på varmtvannstanken og en solcelle. Det tok bort det meste av behovet - og man kan jo sette inn en del ekstra batterier for samme vekten. I bruktmarkedet får du jo de miste aggregatene fra 30-40' og oppover, da gjerne med alt av eksos og andre deler som kommer i tillegg når du kjøper nytt.

 

Jeg ville vurdert følgende som alternativ: en liten vanlig motor (D1 eller D2 eller annet merke), en alvorlig stor dynamo på denne, og lagt noen kroner i en skikkelig inverter. Da kan du lade mye (veldig mye) på et lavt turtall, du får lavere vekt ifht litt større aggregater (og varmtvann enten via kjølevannet eller inverter). For egen del er det litt "meningsløst" med 3000 omdreininger for å lage 220v for å bruke en lader til å lage 12 volts lading. Da kunne jeg hatt en billig tresylindret motor og en stor dynamo som ladet mye allerede ved lavt turtall. Utfordringen er jo at denne motoren kanskje får for liten belastning over tid. Bare en tanke fra min side basert mitt (manglende) bruk av eget aggregat. Men trenger du mye 220v er nok ikke inverter løsningen.

 

Tilbake til egen erfaring: eksosen hos meg går i en eksospotte, og deretter i en lang eksosslange med litt opp og ned (lager lydlåser). Deretter er aggregatet koblet på eksosen på den ene hovedmotoren ca 1 meter inne i båten. Eventuell plasking av vann skjer derfor inne i egen båt, og vannet sildrer lydløst ut på utsiden. Jeg kan ikke høre eksoslyd om jeg legger øret nedtil og lytter. Men knatringen gjennom skrogsidene består.

 

Mase har leverandør på Østlandet. 

Link to post
diaX skrev 5 minutter siden:

 

Nei, det løser ikke behovet mitt. Jeg kan få mer kapasitet, men når det er tomt så er det tomt. Og de kan heller ikke erstatte generator på høye effektuttak. 

 

Så bare at Lithium har mer kapasitet i hvert batteri ifht konvensjonelle batterier + at de lader ekstremt mye raskere enn vanlige batterier. Men om du trenger mye futt så er nok aggregat riktig for deg.

 

kk

Link to post

Vil vel anbefale et 1500 rpm. 

De har mye roligere gange og støybilde. 

Som andre og har anbefalt, tenk litt overkapasitet. 

Har selv en Mase 3.5 IS som greier lader, kjøleskap, bereder og litt ekstra forbrukere. 

Dette er 3000 rpm. men har bygget den inn i en ekstra isolert kasse og med separator på eksosen så er ikke støyen ille. 

Dette veier rett i underkant av 100 kg. og er kompakt med lett tilgjengelige sevicepunkter. 

Link to post
Scand Baltic skrev 32 minutter siden:

Vil vel anbefale et 1500 rpm. 

De har mye roligere gange og støybilde. 

Som andre og har anbefalt, tenk litt overkapasitet. 

Har selv en Mase 3.5 IS som greier lader, kjøleskap, bereder og litt ekstra forbrukere. 

Dette er 3000 rpm. men har bygget den inn i en ekstra isolert kasse og med separator på eksosen så er ikke støyen ille. 

Dette veier rett i underkant av 100 kg. og er kompakt med lett tilgjengelige sevicepunkter. 

Hvilken generator er det letteste som går på 1500 omdr??

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...