Jump to content

Hva bruker jeg nederst mot M-ankeret

bmi

Recommended Posts

Hei,

Jeg har kjøp ett anker som vist på bildet, men nå lurer jeg på hvordan jeg får festet det til ankerlinen min på best mulig måte.

Jeg tenker å bruke ett blytau siden jeg bare skal bruke det til en 20'fot er på vell ett tonn.

Men spalten i skafter er så smal at jeg får ikke inn en sjakkel eller lignende så nå lurer jeg på hva som er beste løsning for å feste blytauet med kaus til ankeret?

H1022554_XL.jpg

Høres da veldig sært ut med et anker som ikke har plass til sjakkel? Hvor stor sjakkel kan du få trykt inn der, må da bare være et spørsmål om denne gir tilstrekkelig bruddstyrke? Et mer vanlig problem er at stor sjakkel med tilstrekkelig bruddstyrke ikke passer i kjettingen.

Uansett bør problemet ikke løses med en svivel. Svivel rett på ankeret kan gi uheldig sideveis last.

13 minutes ago, Whiskey said:

Alltid brukt svivel, tenkte å foreslå det, men ... blir mindre snurr på tauet og ankeret lander lettere i rulla. Hvordan blir det sideveis last ut av en svivel?

Hvis båten dreier og ankeret blir liggende (slik det ofte gjør) vil kjettingen/tauet trekke svivelen fra siden, mens den er designet for å trekkes i rett linje. Skal ikke voldsomt mye krefter til før svivelen åpner seg. En bedre løsning er å ha sjakkel rett på ankeret, så noen lenker kjetting før svivelen. Har sett det selges svivel med integrert sjakkel for å unngå dette problemet, men stoler egentlig mest på å ha de separate.

Euklid skrev for 3 timer siden:

Hvis båten dreier og ankeret blir liggende (slik det ofte gjør) vil kjettingen/tauet trekke svivelen fra siden, mens den er designet for å trekkes i rett linje. Skal ikke voldsomt mye krefter til før svivelen åpner seg. En bedre løsning er å ha sjakkel rett på ankeret, så noen lenker kjetting før svivelen. Har sett det selges svivel med integrert sjakkel for å unngå dette problemet, men stoler egentlig mest på å ha de separate.

Helt korrekt, og noe folk bør være klar over!

http://www.cruisersforum.com/forums/f137/rocna-40-anchor-75419.html#post869800

Screenshot_20180804-224305.png.df407e8d24e58d63da5b8ffc81fd183f.png

Roger jo skrev for 17 timer siden:

Hva er bruddstyrken på tauet?

Tenker en av disse passer.

https://komplettfritid.no/product/d-sjakkel-lan

En Svivel  kan knekken.,, har aldri sett behov for den. 

Bruddstyrken på blytauet er 2600 kilo - som er ca. det dobbelte av vekten på båten. Så det burde jo være godt nok.

Ser at jeg må få fatt i en flat sjakkel - jeg viste faktisk ikke at de fantes. Jeg har prøvd med runde, men det funker jo ikke.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...