Jump to content

Ny opplagshenger for Draco 2100. Forslag og erfaringer?

SøndreSvaberg

Recommended Posts

Akk da må jeg handle meg ny opplagshenger :thumbsdown:. Den gamle forsvant tidligere denne uka... GRRR. 

Jeg hadde en HSS 2000 Opplagshenger som jeg var nesten fornøyd med. Mulig det var en feiljustering fra min side, men båten hadde en tendens til å skli av kjølrullene. Slik ser den ut.

20180731_160002.jpg.0ce22b1f40cd03e70516f7b13f383c7f.jpg

Mulig sidestøttene skulle vært plassert nærmere hverandre? Dog tror jeg problemet lå i at sporene i rulla var for små eller ikke store nok (da spesielt på tippen) til å holde på båten sideveis. Bunnen av min båt er mer "avrundet" enn "spiss". 

En annen ting var at vinsjen kun hadde en utveksling, slik at det var en skikkelig treningsøkt å ta opp båten. Ikke det at jeg skyr å bli svett...

Så da har jeg noen krav og ønsker:

• Krav: Passe 21 fot båt på ca 1400-1500 kg.
  • Krav: Bedre sporing og kontroll på båten i form av dypere kjølruller eller selvjusterende vugge e.l.
  • Ønske: Manuell vinsj med to utvekslinger.

Noen som har forslag og eller erfaringer å dele??

Jeg har kommet over en henger fra Brenderup. Det er en henger med kun en aksling, men den skal tåle båter opp til 22 fot og 1500 kg. Den har en av Brenderups "superruller" og selvjusterende krybbe. Både aksling og de to selvjusterende krybbene kan flyttes på. Jeg tenker derfor at f.eks akslingen kan plasseres like under motor for å få korrekt balanse.

Det er denne jeg tenker på Brenderup ST8022. Har noen erfaringer fra denne eller fra en annen B.henger med samme kjølruller, "superruller" og selvjusterende krybbe?

306864_Front_BR_B_PR_ST15022_013.png.6208dee1c6370970d47f533a6da4c0ff.png

306864_Rear_BR_B_PR_SLIPWAY15022_003.png.012d040caeaf763b580b036648035fd6.png

Jeg har en Brenderup 8022 med 2 akslinger, den andre akslingen kjøpte jeg som ekstrautstyr. Det som er fint med hengeren er at man kan plassere aklingene der hvor du ønsker dem. Jeg har dratt akslingene maks fra hverandre og dermed har den blitt en 4-hjulshenger. Har byttet lager etter 10 år med mange gang i sjøen, bytte av lager har en egen tråd inne i dette forumet.

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Takk for svar!!

John_Kr skrev 25 minutter siden:

Jeg har en Brenderup 8022 med 2 akslinger

Hva var årsaken til at du kjøpte en ekstra aksling? Er det noe du anbefaler meg også??

John_Kr skrev 25 minutter siden:

Har byttet lager etter 10 år med mange gang i sjøen, bytte av lager har en egen tråd inne i dette forumet

Jeg så den tråden. Mener du hadde utfordringer med å få tak i deler til hengeren. Er det et generelt problem for Brenderup?

Har du samme kjølruller og den selvjusterende krybba?

Håper en av forhandlerne her i byen har en henger inne slikat jeg kan ta en titt på den.

Kallethekid skrev 15 minutter siden:

Her er et alternativ

Svela hadde jo vært helt sjef... Kanskje i dyreste laget, men veldig fin henger.

Redigert av SøndreSvaberg (see edit history)

Hei igjen

Jeg drar båten opp av vannet fra mitt naust, dvs jeg benytter el-vinsj til å dra båten/ henger opp fra vannet. Ettersom jeg ikke benytter bil så er jeg avhengig av fire hjul, fungerer utmerket, får ballangsert båt og henger helt perfekt.

Brendereup greide ikke å skaffe meg lager, dette er et lager som er handelsvare i dag, mine erfaringer med Brenderup er at de har et dårlig ettermarkede opplegg. Vil legge til at det var SVELA som skaffet meg lager.

Jeg har samme kjøleruller og vugge i dag, jeg måtte bytte bolt og hylse i rullene. Fikk tak i delene til et firma i Harstad, de er som nye i dag. Det man må passe på er å demontere og smøre opp rullene regelmessig.

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

John_Kr skrev for 2 timer siden:

Skal jeg anbefale en henger så har jeg villet sett på de nye RESPO hengerne som heter Multiroll, 1800 eller 2000

Ja det hadde vært noe... Men jeg trenger ikke så fancy henger for å kjøre rundt på hytteområdet :saint:. Hadde HSS (Respo) 2000 opplagshenger frem til nylig. Synd den ikke blir levert med selvjusterende vugge eller i det minste overdimensjonerte kjølruller...

Det er dessverre få som gjør det til en ikke avskrekkende pris. P.t. er det kun Brenderup som gjør det til under 20 lapper.

John_Kr skrev for 2 timer siden:

Det man må passe på er å demontere og smøre opp rullene regelmessig

Service er viktig på rullene ja.

Takk for hjelpa. Håper jeg får anledning til å se på en 8022 hos forhandler eller en med tilsvarende utstyr.

• 2 uker senere...

Da ble det endelig henger på meg.

Ønskte meg opprinnelig en ny opplagshenger. Det var ikke lett da Brenderup importør ikke svarer forhandlerne sine. Da vet jeg ikke om de kan levere noe heller :crazy:

Det var ingen andre forhandlere som leverte opplagshenger med selvjusterende vugge til riktig pris, så da trålte jeg finn.no etter en registrerbar en. 

Endte da opp med denne

20180817_210409.jpg.b91f74ba0e62d794802fe1ba21118f38.jpg

Stor Tyssehenger på 2600kg totalvekt brukt. 

Nå må jeg bare finne en god måte å låse den på. Foreløpig ble det en vaier rundt en stolpe. Men jeg må sikre den frittstående også. 

Hvordan er din henger sikret??

Oi, det var litt av en henger! Kjøpte du den brukt? Den ser kanskje litt malplassert ut bak den Toyotaen :giggle:  (eller var det Mazda??)

SøndreSvaberg skrev 46 minutter siden:

Nå må jeg bare finne en god måte å låse den på. Foreløpig ble det en vaier rundt en stolpe. Men jeg må sikre den frittstående også. 

Hvordan er din henger sikret??

Etter å ha blitt frastjålet to båter, bla. en stor RIB, har jeg blitt en smule paranoid med å låse båter på en god måte. Det finnes en kule som du trer inn i påløpet der kula på hengerfestet skal være. Denne kula skrur du til med en unbrako slik at den sprenger seg fast inni der, så trer du inn en låsesylinder over unbrakoen og låser med en nøkkel oppunder. Tilnærmet umulig å få has på for tjuvpakk, ikke minst fordi den ikke syns. I tillegg drar du over en slik galvanisert kasse som du låser med hengelås. Da er du dobbelt sikret :thumbsup:  (Ps: Får håpe det ikke er alt for mange østeuropeiske båttjuver som leser her inne :giggle:)

Redigert av Komodo (see edit history)
Komodo skrev for 11 timer siden:

Kjøpte du den brukt? Den ser kanskje litt malplassert ut bak den Toyotaen :giggle:  (eller var det Mazda??)

Hehe. Den er stor, men kun noen cm lenger enn den gamle opplagshengeren. Blir minimalt med kjøring på vei, men det var eneste gode alternativ da forhandlere av Brenderup ikke vet om de kan levere. 

Den ble kjøpt brukt ja.

Det finnes en kule som du trer inn i påløpet der kula på hengerfestet skal være. Denne kula skrur du til med en unbrako slik at den sprenger seg fast inni der, så trer du inn en låsesylinder over unbrakoen og låser med en nøkkel oppunder

Smart!! Jeg kopierer din løsning!!

Fant en slik, forstod jeg det riktig da?

31-00902_10667_w293_h293.backdrop.jpg.8333f2da604e23177fb9b684f4a91f6d.jpg

r håpe det ikke er alt for mange østeuropeiske båttjuver som leser her inne :giggle:)

Grmf. Håper det!

I mitt tilfelle er det nok en lokal helt som ikke vet forskjell på mitt og ditt.

SøndreSvaberg skrev 39 minutter siden:

Hehe. Den er stor, men kun noen cm lenger enn den gamle opplagshengeren. Blir minimalt med kjøring på vei, men det var eneste gode alternativ da forhandlere av Brenderup ikke vet om de kan levere. 

Går det an å spørre hva du måtte gi for den hengeren? Ikke svar hvis ikke du vil :smiley:

SøndreSvaberg skrev 39 minutter siden:

Smart!! Jeg kopierer din løsning!!

Fant en slik, forstod jeg det riktig da?

31-00902_10667_w293_h293.backdrop.jpg.8333f2da604e23177fb9b684f4a91f6d.jpg

Det stemmer, en slik er det jeg har. Låssylinderen og nøkkelen er simpel, men det er jo håpløst for tjuvpakket å komme til under der. Bruker du ei låsekasse utenpå i tillegg er du ganske sikker. De fleste som ser hengeren regner nok da med at det er den eneste låsen. 

Komodo skrev 1 time siden:

Går det an å spørre hva du måtte gi for den hengeren?

Gav litt mindre enn denne. https://www.finn.no/126600618

Dyrt, ja. Men de holder seg godt i pris og det tar ikke lang tid før de forsvinner. Spesielt de med totalvekt på ca 2t - som koster ca det samme brukt.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...