ejv Startet 5.August.2018 Del på Facebook Startet 5.August.2018 Hei, jeg har en skjærgårdsjeep av typen ryds 568 (19 fot) og ønsker å bytte ut paraplydreggen på 4 kg med et anker. Har vel egentlig aldri hatt feste med den dr(itten/eggen) untatt i myk leire og kunne tenke meg å slappe litt mer av når vi er i land. Tenker i første omgang på en bruce kopi på 5 eller 7,5 kg. Men problemet er; hvor skal jeg oppbevare den? Kassa og luka på rydsen er pitteliten og jeg må lure paraplydreggen nedi. Et anker vil aldri få plass. Noen som har en smart løsning for plassering slik at det er enkelt å få frem og hive uti når svaberget nærmer seg? Har jo ikke lyst til å flytte rundt på familie og kjølebagger for å få frem ankeret fra under benker o.l. Har søkt en del på ankerholder og funnet en av typen NOA og en dreggholder på maritim.no men ser ut som om de er til å feste på rekkverk og passer kanskje ikke på en liten skjærgårdsjeep? Noen som har prøvd? Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 5.August.2018 Del på Facebook Svart 5.August.2018 Jeg har en 16 foter med mye vindfang, og har et litt lettere (2,5 kg kanskje?) bruce-kopi med 2 meter kjetting. Min erfaring er at det heller ikke fester seg så godt. Virker som bruce-kopien ikke fungerer så bra når den er lett. Men ved å legge ut mye tau så fungerer det. Altså kanskje 4-5 ganger dybden. Jeg lurer på om jeg like godt kunne brukt en paraplydregg med 5-8 meter kjetting og en daumann. Jeg har prøvd bruce-kopien på fjellgrunn, steingrunn og sand. Festet dårlig på fjellgrunn, greit nok. Overraskende nok festet det seg dårlig på sand... Da ekte sand, ikke mudder og leire. Virker som bruce-kopien må være en viss masse for å fungere etter hensikten. Vil tro at et Delta-kopi vil fungere bedre ved den vekten du skisserer. Neste gang vil jeg nok prøve det i stedet. Spissen graver seg nok lettere ned samt finner lettere noe å henge i ved fjellgrunn. Plassering: Sjekket noen bilder av 568 gt. Virker som det er plass til å ha en smal kasse på styrbord side av motorfestet. Kan det fungere? Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
jotto Svart 5.August.2018 Del på Facebook Svart 5.August.2018 Det finnes en del ankerrulle med holder som skrus fast i baugen. Kanskje du får plass der? Ellers har jeg samme erfaring som @Grand Banks jr: det virker som at Bruce og andre ankere trenger en del vekt for å fungere skikkelig. Jeg prøvde litt forskjellig, inkludert en delta-variant, da jeg hadde en 18-fots skjærgårdsjeep. Konklusjonen var at paraplydregg plus daumann var det beste alternativet gitt begrensingene i lagringsplass. Jeg fikk rett og slett plass til en mye tyngre paraplydregg enn ankere som egentlig er bedre. Sitér dette innlegget Link to post
ejv Svart 5.August.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.August.2018 Takk for forslag og erfaringer. Det er jo veldig god plass bak, så en kasse kan jo være løsningen. Vet noen hvor man kan få tak i en pen kasse til montering i båt? Skal jo se litt ålreit ut. Kan også være plass til en ankerrulle på siden, men løser ikke problemet med plassering av anker. På en annen side kan den frigjøre plass i den integrerte kassa til en større paraplydregg. Det må jeg sjekke. Når dere sier en del vekt på bruce kopi, hva har dere prøvd? Gran Banks jr; du hadde 2,5kg? Har noen prøvd 5 eller 7,5? Sitér dette innlegget Link to post
Fuglen Svart 5.August.2018 Del på Facebook Svart 5.August.2018 Har brukt paraplydregger mye oppigjennom. På større båter enn 19 fot. Prøv en litt tyngre variant. 8 kg kanskje? 4-5m kjetting på. Gjerne daumann på hvis du drar den inn. Sitér dette innlegget Link to post
Gullfisk Svart 5.August.2018 Del på Facebook Svart 5.August.2018 Bruker 7,5kg bruce med daumann på 17 fot, sitter så langt. Du kan ha ankeret i rulle bak, som med vinsj, selv om du ikke vinsjer. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 5.August.2018 Del på Facebook Svart 5.August.2018 ejv skrev 26 minutter siden: Når dere sier en del vekt på bruce kopi, hva har dere prøvd? Gran Banks jr; du hadde 2,5kg? Har noen prøvd 5 eller 7,5? Jeg har et 2kg i slepejolla nå, det er dårlige greier. I den forrige slepejolla som var litt større hadde jeg en 5kg Bruce med 5 m tykk kjetting, den fungerte bra. I en skjærgårdsjeep på 19 fot hadde jeg nok gått opp til 7,5. Hvis du har tau nok ute, og ankeret først graver seg ned, har jeg inntrykk av at kjetting ikke er nødvendig. Paraplydregg vil jeg ikke ha uansett. Senest i går var vi en plass hvor paraplydregg ikke fungerer i det hele tatt pga kombinasjon av hard sandbunn som dreggen ikke graver seg ned i, og svell som røsker løs ethvert forsøk. Men selvfølgelig, er den stor nok går det jo... På moderskipet hadde vi en 20 kg Bruce før vi byttet til et mer moderne anker. Det satt godt. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Ingar Svart 5.August.2018 Del på Facebook Svart 5.August.2018 ejv skrev for 2 timer siden: enker i første omgang på en bruce kopi på 5 eller 7,5 kg Ut fra min erfaring holder det lenge med 2 kg, men man må ha minst 5 m 6mm kjetting. 2 Kg Bruce holder det samme som 50 kg paraply på sand/mudder-bunn. Som det nesten alltid er der det er naturlig å ankre. 7.5 kg er for 25-fot og mer.... Der Bruce fungerer dårlig er hvor det gror sjøgress, dette fordi flukene ikke er skarpe nok til å grave gjennom gresset. Skal man være sikker på at jolla ligger trygt i storm er 4 kg original Rocna tingen, disse er nå så rimelige at de er bra alternativ til Kina-Bruce. (Finnes ikke i mindre enn 4 kg) Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 5.August.2018 Del på Facebook Svart 5.August.2018 Ingar skrev 23 minutter siden: Ut fra min erfaring holder det lenge med 2 kg, ... 7.5 kg er for 25-fot og mer.... Ja, da fikk vi jo en ytterlighet der Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
-morten- Svart 6.August.2018 Del på Facebook Svart 6.August.2018 Paraplydreggen har et ufortjent rykte, og ikke skjønner jeg helt hvorfor. Faste paraplydregger ble jo brukt til å holde på plass store nøter osv. Selv har jeg brukt Paraplydregger på mindre båter og alltid hatt bra feste, bortsett fra på slett berg.. På Trøndelagskysten er det stortsett masse tang kuppert bunn og vegitasjon så paraplydreggen fester godt! Vil nok mye heller ha et rent fordekk ved ilandstiging enn et stort anker akkurat der man går i land. Selfølgelig må man ha utrustning etter båttype bruksmønster og behov. Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Jens_P Svart 6.August.2018 Del på Facebook Svart 6.August.2018 Min erfaring med paraplydregg er at mindre enn 7,5kg er vanskelig å få til å sitte. 7,5kg bruce-kopi fra Biltema var uburkelig, i hvert fall det eksemplaret jeg fikk. Noe mer lagringsvennlig enn paraplydregg skal du lete lenge etter. Men dregg/anker med bedre holdekraft enn paraplydregg er ikke vanskelig å finne. Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
tilplan Svart 6.August.2018 Del på Facebook Svart 6.August.2018 Om det er sjeldent at du benytter anker, kan gjerne Mantus være et alternativ siden det kan demonteres. Selv ville jeg ikke lagt opp til montering og demontering før og etter bruk, men det kan passe for andre. Dette ankeret fås ned i 3,6 kg, men kjenner ikke pris. Hadde 8 kg paraplydregg på en Skibsplast 490 for noen år siden. Fungerte stort sett bra, men noen ganger var det umulig å få feste. Tror det var løs sandbunn der vi ikke fikk feste. Var sjeldent at den satt kjempegodt. Med 10 kg syrefast Bruce på Balticen på 29 fot føler jeg meg mye tryggere. Prøvde 15 Bruce fra Biltema for et par sesonger siden da vi mistet den på 10 kg. Den var ikke like god til å bite seg fast som den syrefast. Mistenker Biltema sin for å være en dårlig kopi, den syrefaste en bedre kopi. Så biltema sin utgave av Bruce på 2 kg i helgen, og den hadde ikke en form som gjorde at den gav inntrykk av å være annet enn billig. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 6.August.2018 Del på Facebook Svart 6.August.2018 kommer tydeligvis mye an på lokale bunnforhold , min 7,5 kilos biltema-bruce tar tak og sitter godt. Med ca 4 meter grov kjetting. mindre anker trenger sikkert like mye hjelp (om ikke mer) av kjetting/daumann ser jeg for meg Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Mouche Svart 6.August.2018 Del på Facebook Svart 6.August.2018 Har 7,5 kg Brucekopi med kjetting til bruk på en bowrider på 18 fot, fungerer bra det. Har en paraplydregg liggende i garasjen hvis noen vil ha den. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Eramar Svart 6.August.2018 Del på Facebook Svart 6.August.2018 Angående plassering. Kan det være et alternativ å ha det montert på en ankerrulle ved siden av motoren akter? Noe ala denne Ankerrulle Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 6.August.2018 Del på Facebook Svart 6.August.2018 (redigert) Mouche skrev 33 minutter siden: Har 7,5 kg Brucekopi med kjetting til bruk på en bowrider på 18 fot, fungerer bra det. Har en paraplydregg liggende i garasjen hvis noen vil ha den. Jeg bruker en paraplydregg på 5,5 kg som daumann på min "store" båt med vinsj og blytau. Fungerer godt som daumann Redigert 6.August.2018 av Grand Banks jr (see edit history) Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
ejv Svart 6.August.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.August.2018 Både ankerrulle og kasse kan være gode løsninger. Takk for link Eramar. Ser at dette beveger seg inn i en hvilken type anker er best duskusjon :). Setter pris på deling av erfaringer (hadde i utgangspunktet tenkt å bytte til bruce kopi fordi det er litt snillere med lommeboka, men etter mange timers lesing på forumet begynner jeg jo å bli litt sugen på et rocna anker...), men uansett type ønsker jeg noe større som ikke vil passe i den altfor trange integrerte kassa på rydsen. Passer de fleste typer dregg/anker i en ankerrulle (bruce/rocna/paraply)? Noen som har tips til en pen kasse som kan monteres bak på båten? Sitér dette innlegget Link to post
jotto Svart 6.August.2018 Del på Facebook Svart 6.August.2018 Vulcan (samme produsent som Rocna) er mere ankerrulle-vennlig enn den originale Rocnaen hvis du vurderer den. Ankrer du opp for natta? Hvis du bare trenger en "kaffedregg", så er det kanskje litt overkill prismessig med Rocna/Vulcan. Sitér dette innlegget Link to post
ejv Svart 6.August.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.August.2018 Takk for tips. Skal sjekke den. Vi har noen teltturer i løpet av året, så ja. Det er også fint å gå noen turer rundt på øyene uten å bekymre seg for skifte av vindretning eller store hekkbølger som det er en del av her i Tønsberg skjærgården. Fint med noe man kan stole på når man ikke har båten under oppsyn. På teltturer har jeg for det meste brukt bukter hvor jeg kan fortøye akter eller strender hvor jeg kan ligge litt i sanda. Har aldri stolt kun på dreggen, men med et godt anker åpner det seg jo litt flere muligheter. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 6.August.2018 Del på Facebook Svart 6.August.2018 (redigert) Kjøp 4 kg Rocna. Sett på en vippbar ankerrulle på badeplatformen bak der flagget er. Ankertauet kan være løst. Festes med sjakkel når ankeret er i bruk. Ankeret vippes opp og festes med en flaggline i kryssholtet akter når det ikke er i bruk. Redigert 6.August.2018 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 6.August.2018 Del på Facebook Svart 6.August.2018 ejv skrev 33 minutter siden: uten å bekymre seg for (...) store hekkbølger som det er en del av her i Tønsberg skjærgården. Fint med noe man kan stole på når man ikke har båten under oppsyn. Uansett valg av anker vil jeg sterkt anbefale å bruke daumann. Den vil gjøre at båten "fjærer" i ankertauet, samt gjøre at båten er trekt ut fra stein og svaberg all den tiden man ikke drar den inn med front fortøyningene. Da tåler den hekksjø mye bedre. I tillegg ligger båten litt mer stille for man slipper rykk mellom ankertau og fortøyingstau. Jeg er overbevist om at den reddet meg fra å slå nedpå i sommer da en bølgemaskin passerte i bølgefart alt for nær oss som lå der vi lå. Pga daumann lå båten 70 cm lenger fra land enn uten. I år har jeg av samme årsak (rykk) konsekvent brukt tau med solid dimensjonerte gummi-rykkdempere til land, og det har vært en god opplevelse. Langt mindre rykk, og mye bedre for både kiler, tau og halegatt. (Tok med meg spring-tauene fra hjemmehavnen.) Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Komodo Svart 6.August.2018 Del på Facebook Svart 6.August.2018 ejv skrev 1 time siden: Noen som har tips til en pen kasse som kan monteres bak på båten? Et rustfritt rør som du trer stammen ned i Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Komodo Svart 6.August.2018 Del på Facebook Svart 6.August.2018 Grand Banks jr skrev 1 minutt siden: Uansett valg av anker vil jeg sterkt anbefale å bruke daumann. Den vil gjøre at båten "fjærer" i ankertauet, samt gjøre at båten er trekt ut fra stein og svaberg all den tiden man ikke drar den inn med front fortøyningene. ... Da tåler den hekksjø mye bedre. I tillegg ligger båten litt mer stille for man slipper rykk mellom ankertau og fortøyingstau. ... I år har jeg av samme årsak (rykk) konsekvent brukt tau med solid dimensjonerte gummi-rykkdempere til land, og det har vært en god opplevelse. Langt mindre rykk, og mye bedre for både kiler, tau og halegatt. Smart det! Men det som trumfer gummidempere på fortøyningene til land er å henge på dødmannslodd der også. Gummidempere reduserer rykket, men dødmannsloddet demper bevegelsen før rykket oppstår. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
ejv Svart 6.August.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.August.2018 Høres ut som anerrulle kan være en god løsning. Hvordan plasseres denne? Antar at ankeret må henge litt utenfor ripa? Vil den da ta nedi vannet før jeg kommer opp i plan? Slik ser det ut akter hos meg: https://goo.gl/images/rwtdvM Dødmannslodd er også gode tips. Hva bruker dere? Ser at paraplydregger foreslås :). Har også lest at mange bruker spylevæske kanner med sand eller bøtter med stein. Kunne tenkt meg noe som ikke tar så mye plass :). Er det noen enkle lodd å få kjøpt i passe størrelse? Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 6.August.2018 Del på Facebook Svart 6.August.2018 hørte noen som brukte en slik treningsvekt - må jo funke bra ..: https://www.clasohlson.com/no/Kettlebell/Pr315572002 Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.