Jump to content

Plassering av anker i liten skjærgårdsjeep

ejv

Recommended Posts

ejv skrev 1 time siden:

Dødmannslodd er også gode tips. Hva bruker dere? Ser at paraplydregger foreslås :). Har også lest at mange bruker spylevæske kanner med sand eller bøtter med stein. Kunne tenkt meg noe som ikke tar så mye plass :). Er det noen enkle lodd å få kjøpt i passe størrelse?

Et 3-5 kg blylodd som dykkere bruker fungerer bra. Eller en kettlebell fra Biltema hvis du vil ha en billigere løsning ;)

Bitteliten skrev 1 time siden:

MEN gitt at dere ankrer oftest på sand/leirebunn lurer jeg på om den aller enkleste løsningen er et litet Danforth anker som du stuer ombord med et slikt tau og kjetting som jeg linket til over.

hadde et slikt i en 15 foting tidligere, med etpar meter kjetting. Antakelig for lite vekt  - vanskelig å få til å ta tak på bunn hvor jeg nå får tak med litt tyngre brucekopi med en gang. 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

ejv skrev for 1 time siden:

Dødmannslodd er også gode tips. Hva bruker dere? Ser at paraplydregger foreslås :). Har også lest at mange bruker spylevæske kanner med sand eller bøtter med stein. Kunne tenkt meg noe som ikke tar så mye plass :). Er det noen enkle lodd å få kjøpt i passe størrelse?

Bly er best. De er ikke så harde, så de er skånsomme mot gelcoaten, og etter bla. gull et av de materialer med høyest egenvekt  :smiley:

Takk. Skal sjekke ut loddene. Blir nok ikke i gull :). Har også trålet nettet etter ankerruller og fikse løsninger, men vanskelig å vurdere hvordan det skal sitte og brukes på båten min. Noen av disse rullene koster jo mer enn ankeret :). 

En ide jeg har nå er å prøve ut nytt anker i en kasse før jeg monterer rulle som virker litt mer inngripende? Kanskje en "pen" kasse som kan monteres med stropper og passende beslag som ikke er for store. Hvis dette ikke blir endelig løsning kan jo kassen enkelt fjernes og jeg kan la beslagene bli igjen hvis de ikke er for sjenerende. Mulig jeg overtenker det her :). 

Uansett, noen som har tips til ikke alt for dyre kasser som ser greie ut? Kanskje en stroppekasse til tilhenger kan passe?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...