Jump to content

Yamaha 50CE 1983. Salt rundt toppen av blokka. Defekt toppakning?


Wilraas

Recommended Posts

Hei dere. 

Håper det er noen kloke hoder der ute som kan hjelpe meg med motortrøbbel.

Kjøpte meg "trøbbel" i fjor høst med en gammel motor og båt som først nå etter MASSE arbeid har kommet i sitt rette element på sjøen.

Motoren har fungert greit til nå i påvente av ny reed ventil på nedre forgasser, men nå har plutselig ett nytt og dertil verre problem dukket opp. Etter kjøring på tilnærmet fullt gasspådrag i går som varte i 30 - 40 min stoppet plutselig motoren, fikk start på den igjen og med elimineringsmetoden fant jeg ut at den ikke gikk på øvre sylinder. Da jeg tok av motorlokket møtte dette synet meg (se bilder). Nedre tennplugg og alle skruene rundt toppen var innsauset med salt. Jeg antar at dette muligens kan skylde overoppheting og gåen toppakning?

Skal også nevnes at jeg ikke har fått byttet termostat, som bildene viser forsøkte jeg tidligere å få ut termostaten, men skruene til termostathuset knakk bare man så hardt på dem, dermed ble det med forsøket på den ene skruen. Teorien min er dermed at termostaten er defekt i lukket posisjon, og derav toppen ikke har fått kjøling og dermed "kokt" salt ut av det som finnes av skruer etc. 

Har ikke fått sjekket pluggene eller kompresjon. Skal gjøre dette i morgen. Som man også ser av bildene er det olje rundt toppakningen, noe som har vært der fra før problemet oppstod. Dette kan vel også tyde på lekkasje? 

 

Har noen av dere noen råd eller tanker? Regner vel med jeg må gjøre et helhjerta forsøk på å få ut boltene av toppen på den ene eller andre måten. 

 

Takker for gode innspill :-)

 

(Saltet synes ikke så godt på bildene, men gir en liten indikasjon) 

motor3.jpg.467087b6c8771c69540d56af48d49cfe.jpg 

motor1.jpg.0e7b7356dcdd3ef623973ee20361835d.jpgmotor3.jpg.467087b6c8771c69540d56af48d49cfe.jpg

motorblokk.jpg.7fef383b912c1dbe58e0f407f1cbe227.jpg

motor2.jpg

Link to post
Share on other sites

Den "olja" på toppkakningen skal jo overhodet ikke være der... (om det er olje som du sier). Ser jo ut som smeltet gummi på bildet.....

Mål komp. Ser ikke god ut den toppakningen nei....

Et triks med fastrustede bolter. De kommer gjerne litt og så setter de seg. Trikset da er skru den inn igjen og så ut igjen til den stopper. Fortsett slik. Kommer da gjerne litt mer hver gang. Tar tid men det funker.... ALDRI bruk makt. Da knekker bolten.

Link to post
Share on other sites

Sjekket kompresjon i dag. Bikket rett over 110 psi på begge sylinderne (ved kald motor), så tyder på at toppakningen er inntakt :cheers: 

Er helt sikker på at det er  gammel olje som ligger rundt, det har vært der siden jeg kjøpte motoren. Mulig det kan ha vært en gammel lekkasje fra tidligere, og at det da har blitt byttet toppakning før den kom i mitt eie. Håper og heller litt mot at det er termostathuset som index er inne på, og at saltet har bløffet meg litt ved å legge seg spesielt rundt alle boltene til toppen. Har guffa på med 5-65 og rustløser på det som er av bolter nå, samt funnet frem gassbrenneren, så går løs på prosjektet med å få ut de resterende og den knekte bolten i morgen. Takk for tips så langt:thumbsup:  

Link to post
Share on other sites

varme på boltene hjelper, men 5-56 når ikke fram dit den trengs er min erfaring.    Bedre da med rustløser av "freeze shock" typen.   Biltema har en som er grei som heter hurtigrustløser, wurth sin er bedre om du får tak i. 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Termostaten er ute, og var ikke overraskende defekt, så ut som den nærmest hadde vært i der fra tidenes morgen. Har nok vært bra med varmgang, så at kompresjonen i begge sylinderne fortsatt er like god er for meg et lite under. Tenker jeg for sikkerhets skyld bytter toppakningen til høsten, gå løs på det med båten på vannet er en oppgave som ikke frister veldig.

 

Stemmer at det er M6 bolt. Forsøkte meg med varme, olje og "grisepikk" på den ene, hvor resultatet ble at skrueuttrekkern knakk tvers av. Uvurdelig verktøy når det funker, men et lite helvete når de knekker med den hardheten i metallet. Har til dags dato ikke vært borte i et bor som har hardhet nok til å få ut knekt grisepikk, så må nok krype til korset å sveise på et gjengestag der. 

3 av 4 bolter knakk, så 2 av de andre borra jeg like gjerne ut og gjenget opp på nytt, noe som gikk greit. 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...