sleipnern Startet 7.August.2018 Del på Facebook Startet 7.August.2018 Går inn inn i fjorden imorgen, aldri vært her før, tar gjerne mot tips om båthavner, turtips i området ? Sitér dette innlegget Link to post
Gew77 Svart 7.August.2018 Del på Facebook Svart 7.August.2018 Her vil jeg tro @Amica II og @emilskj kan gi deg gode tips Sitér dette innlegget Følg vårt båtliv her: https://www.facebook.com/batlivet Link to post
emilskj Svart 7.August.2018 Del på Facebook Svart 7.August.2018 Hei. Kommer du sørfra, kan en naturlig stopp være Utvorda. Her er det beskyttet havn (Hamnvika, en mil eller så nord for selve Utvorda). Her er det kilometervis med stier i et kystfort-område fra andre verdenskrig. Ellers er det vel begrenset med perler i Sørnamsen, mellom Otterøya og Flatanger. Statland har god betongflytekai, men lite å tilby ellers. Innerst i fjorden har du jo Namsos, og sørover inngjennom Lyngenfjorden er det også koselig havn på Bangsund. Yndet område for målrettet fiske etter diverse spesielle arter så vidt jeg har skjønt. Nordover fra Namsos har du flere muligheter. Først mellom Otterøya og fastlandet, deretter kan du velge først øst eller vest for Elvalandet og så øst eller vest for Jøa. I Seierstadfjorden mellom Elvalandet og Jøa finner du Seierstad med diesel og bensin på kai, og butikk. Videre nordover herfra kommer du til Salsnes med fin havn og gode turmuligheter for lengre dagstur. I fjorden mellom Otterøya og Jøa finner du Finnanger på Otterøya og Faksdal på Jøa. Selv om jeg er fra Jøa, må jeg vel tilstå at Finnanger har best havn og best turmuligheter (Tømmervikfjellet er en fin tur, godt innenfor dagstur-rekkevidde) På Faksdal er det idyllisk kro/pubb og flere korter turer innen rekkevidde. Lengst nord-vest på Jøa funner du Brakstad. Her er det populær gjestehavn med pub. Pubben er i seg selv verdt et besøk, men er desverre et rent frivillig drevet foretak som er åpent når det passer seg sånn. Kanskje er du heldig:-) Uansett et trivelig bryggemiljø, og fine muligheter for en kveldstur på Skåkkjærringa eller en av de lavere åsene rundt havna. Brakstadaune, ca ti min roing tvers over havnebassenget, og deretter ti min gange, sies å være selve essensen av forfatteren Olav Duuns landskap. På øyene utenfor Brakstad er det flere som har fine sandstrender, og Bøle har også det som i følge Reiseradioen er den utedassen i Norge som har nest best utsikt. Den andre så man visst bare fjell fra, så den teller ikke. Videre nordover, etter å ha gått over Follafjorden, anbefales det å gå gjennom Abelvær, og evt stoppe i gjestehavna der. Det ser trangt ut på kartet, men det er dypt og godt merket. Velkommen skal du være, og spør gjerne om det er noe du lurer på! Sitér dette innlegget Tur- og dugnadsblogg for M/K Straumingen her.Medlem av Forbundet Kysten Link to post
sleipnern Svart 8.August.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.August.2018 (redigert) emilskj skrev for 15 timer siden: Hei. Kommer du sørfra, kan en naturlig stopp være Utvorda. Her er det beskyttet havn (Hamnvika, en mil eller så nord for selve Utvorda). Her er det kilometervis med stier i et kystfort-område fra andre verdenskrig. Ellers er det vel begrenset med perler i Sørnamsen, mellom Otterøya og Flatanger. Statland har god betongflytekai, men lite å tilby ellers. Innerst i fjorden har du jo Namsos, og sørover inngjennom Lyngenfjorden er det også koselig havn på Bangsund. Yndet område for målrettet fiske etter diverse spesielle arter så vidt jeg har skjønt. Nordover fra Namsos har du flere muligheter. Først mellom Otterøya og fastlandet, deretter kan du velge først øst eller vest for Elvalandet og så øst eller vest for Jøa. I Seierstadfjorden mellom Elvalandet og Jøa finner du Seierstad med diesel og bensin på kai, og butikk. Videre nordover herfra kommer du til Salsnes med fin havn og gode turmuligheter for lengre dagstur. I fjorden mellom Otterøya og Jøa finner du Finnanger på Otterøya og Faksdal på Jøa. Selv om jeg er fra Jøa, må jeg vel tilstå at Finnanger har best havn og best turmuligheter (Tømmervikfjellet er en fin tur, godt innenfor dagstur-rekkevidde) På Faksdal er det idyllisk kro/pubb og flere korter turer innen rekkevidde. Lengst nord-vest på Jøa funner du Brakstad. Her er det populær gjestehavn med pub. Pubben er i seg selv verdt et besøk, men er desverre et rent frivillig drevet foretak som er åpent når det passer seg sånn. Kanskje er du heldig:-) Uansett et trivelig bryggemiljø, og fine muligheter for en kveldstur på Skåkkjærringa eller en av de lavere åsene rundt havna. Brakstadaune, ca ti min roing tvers over havnebassenget, og deretter ti min gange, sies å være selve essensen av forfatteren Olav Duuns landskap. På øyene utenfor Brakstad er det flere som har fine sandstrender, og Bøle har også det som i følge Reiseradioen er den utedassen i Norge som har nest best utsikt. Den andre så man visst bare fjell fra, så den teller ikke. Videre nordover, etter å ha gått over Follafjorden, anbefales det å gå gjennom Abelvær, og evt stoppe i gjestehavna der. Det ser trangt ut på kartet, men det er dypt og godt merket. Velkommen skal du være, og spør gjerne om det er noe du lurer på! Alle tiders lesing dette, tusen takk for forslagene ? Hva er beste plassen å ligge i Namsos by da? Redigert 8.August.2018 av sleipnern (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Rune Totland Svart 8.August.2018 Del på Facebook Svart 8.August.2018 (redigert) I Namsos er det utfordrende å finne gode gjesteplasser avhengig av hvor stor båt du har. Flytekai med to plasser ved Namsos Storsenter. Vel i utgangspunktet tenkt for kortere stopp. Betongkai som ligger som bølgedemper ved Vestre Havn, her er det ikke landgang så du er avhengig av lettbåt. Noen få plasser helt innerst i småbåthavna ved Vestre Havn, her er det utfordringer med dybde etter det jeg har skjønt. Ellers er det en god del meter offentlig fastkai, her har jeg ikke oversikten men det har sikkert havnekontoret. Redigert 8.August.2018 av Rune Totland (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
emilskj Svart 8.August.2018 Del på Facebook Svart 8.August.2018 Er også gjesteplasser ytterst på hver pir i vestre havn, samt at det er mulig å kontakte båtforeninga og låne ledige båser. Sitér dette innlegget Tur- og dugnadsblogg for M/K Straumingen her.Medlem av Forbundet Kysten Link to post
Brigg Svart 8.August.2018 Del på Facebook Svart 8.August.2018 Vi har opplevd stor velvilje fra båtforeningen i Vestre havn når vi har vært i Namsos. De har (i alle fall hadde sist vi var der) en vaktordning med oppslag på klubbhuset med tlfnr til ansvarlig vakt. Vi har blitt henvist til en ledig bås etter kontakt med vakten. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
sleipnern Svart 8.August.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.August.2018 Er blitt frarådt fra flere å gå dit grunnet dårlig tilrettelegging for båtgjester! Da det nå i tilegg blir dårlig vær kortet vi turen til rundt Jøa, flere fine plasser her? Litt synd men håper vi kan ta turen en senere gang. Takker for svar fra dere Sitér dette innlegget Link to post
Rune Totland Svart 8.August.2018 Del på Facebook Svart 8.August.2018 Finnes masse gode argumenter for å ligge rundt Jøa. Mulig jeg er inhabil ;-) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.