joelle Startet 7.August.2018 Del på Facebook Startet 7.August.2018 Er i ferd med at gå over en Perkins 4.154 som vil erstatte min 4.108 i min Sandvik 28, i samband med dette så leser jeg litt på nett rundt dette med flaps på snekker. Min har dette, har ikke peiling på hvor eller når dette ble installert. Jeg har lest det negative vedrørende sjø rett bakfra, men å dette med at en forlenger vannlinja, å at den ikke graver seg ned med rompa når en drar på litt ekstra. Spørsmålet er da, er det vanlig med denne forlengelsen på snekker? Videre så regner jeg med at når jeg nå skall beregne propell at jeg da må måle fra baug, der vannet treffer, til lengst bak på flapsen for at få korrekt vannlinje? Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 7.August.2018 Del på Facebook Svart 7.August.2018 På Saga 27 er det standard med flaps på selve roret. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
joelle Svart 7.August.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.August.2018 Tenker mer på denne "badeplatformen" under badeplattformen Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 7.August.2018 Del på Facebook Svart 7.August.2018 Du får nok flere svar når folk kommer seg hjem fra jobben. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
jørn Svart 7.August.2018 Del på Facebook Svart 7.August.2018 Alle de snekker jeg har hatt (Hanto, Polar og Scand) har hatt dette. Gjør et kjapt søk på finn.no så ser du fort om det er vanlig eller ei. Sitér dette innlegget Link to post
paxo Svart 7.August.2018 Del på Facebook Svart 7.August.2018 (redigert) Vet ikke helt om du mener bevegelige trimplan (som noen kaller "flaps") eller en flat forlengelse av undervannsskroget, men satser på det siste. Et tradisjonelt snekkeskrog vil grave seg ned bak ved en viss hastighet. Når du ser den fra siden går den I konstant oppoverbakke og krever derfor mye kraft for å oppnå høyere fart. Ved å ha et flatt undervannsparti bak på båten, vil den heve seg bak og ikke lenger gå I oppoverbakke. Du har fått det som kalles en halvplaner.og kan øke farten over det som ellers kalles skrogfart, eller deplasementsfart. Ulemper er at båten ofte vil oppføre seg mer ustabil i sving, og får du altfor mye løft bak, vil båten bli uhåndterlig. Det flate undervannspartiet behøver ikke nødvendigvis være en forlengelse av skroget for at effekten oppnås. Ta en runde på opplagsplass om vinteren så ser du mange kreative løsninger som produsentene har benyttet for å få mer løft akter. Det har nok vært mye prøving og feiling. Redigert 7.August.2018 av paxo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.