Jump to content

Hvor vanlig er det med flaps / flyndre på snekke?

joelle

Recommended Posts

Er i ferd med at gå over en Perkins 4.154 som vil erstatte min 4.108 i min Sandvik 28, i samband med dette så leser jeg litt på nett rundt dette med flaps på snekker.

Min har dette, har ikke peiling på hvor eller når dette ble installert. Jeg har lest det negative vedrørende sjø rett bakfra, men å dette med at en forlenger vannlinja, å at den ikke graver seg ned med rompa når en drar på litt ekstra.

Spørsmålet er da, er det vanlig med denne forlengelsen på snekker?

Videre så regner jeg med at når jeg nå skall beregne propell at jeg da må måle fra baug, der vannet treffer, til lengst bak på flapsen for at få korrekt vannlinje?

Vet ikke helt om du mener bevegelige trimplan (som noen kaller "flaps") eller

en flat forlengelse av undervannsskroget, men satser på det siste.

Et tradisjonelt snekkeskrog vil grave seg ned bak ved en viss hastighet. Når du ser

den fra siden går den I konstant oppoverbakke og krever derfor mye kraft for å oppnå

høyere fart. Ved å ha et flatt undervannsparti bak på båten, vil den heve seg bak og ikke

lenger gå I oppoverbakke.

Du har fått det som kalles en halvplaner.og kan øke farten over det som ellers kalles skrogfart, eller

deplasementsfart.

Ulemper er at båten ofte vil oppføre seg mer ustabil i sving, og får du altfor mye løft bak, vil båten bli uhåndterlig.

Det flate undervannspartiet behøver ikke nødvendigvis være en forlengelse av skroget for

at effekten oppnås. Ta en runde på opplagsplass om vinteren så ser du mange kreative løsninger som

produsentene har benyttet for å få mer løft akter. Det har nok vært mye prøving og feiling.

Redigert av paxo (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...