Traale Startet 7.August.2018 Link til dette innlegget Startet 7.August.2018 Lurer på om jeg har riktige propeller på min 414, m/TAMD 61A. Står 2 stk 5 blader, (!), 22 x 20. Farten ved 700 omdr. er ca 4 knop, 1200/7, 1500/8,5, 2000/11, 2500/16 og max 2800 så får jeg 21/22 med rein bunn. Originalt stod der 3 bladere. Toppfarten er grei nok, men hvem kjører på max ? Hadde forestilt meg en annen kurve på turtall/knop. Virker som propellene er konstruert for høyt turtall. Hvilke erfaringer sitter dere med ? Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 7.August.2018 Link til dette innlegget Svart 7.August.2018 Kan ikke svare for din båt.Men min er ikke helt ulik - Fairline 36 Turbo med tamd 60c. Jeg har tre-bladere, og mener de er 20x21.Jeg har større fart enn deg på alle turtallsintervallene, og oppnår det jeg skal på max (2800/2850 omdreininger). Forsto det slik da jeg kjøpte propellene (fra original leverandøren i UK) at jeg ville miste litt fart med flere blader - men det ville samtidig bli mindre støy og vibrasjoner. Sitér dette innlegget Link to post
Traale Svart 7.August.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.August.2018 Hva har du som marsjfart ? Og hvilket turtall ? Jeg har det jo aldri travelt, marsfarten min er på ca13 - 1500 rpm, ca 8-9 knop, men andre jeg har snakket med oppnår den samme farten med lavere turtall. Sitér dette innlegget Link to post
SoBo Svart 8.August.2018 Link til dette innlegget Svart 8.August.2018 Se også på hvilke utveksling du har på girkassene , så det blir "riktigere" å sammenlikne . Sitér dette innlegget Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post
nordan family 27 Svart 8.August.2018 Link til dette innlegget Svart 8.August.2018 Sobo sin kommentat blir jo helt avgjørende. Jeg pleier også å sysle rundt 8-9 knop, men littegranne lavere turtall enn deg. Min båt er både kortere og antagelig lettere - men i deplasementsfart er det kanskje lettere å sammenligne. Gjør ca 4.5 knop på tomgang (ca 600 omdreininger). Sitér dette innlegget Link to post
Traale Svart 8.August.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.August.2018 Utveksling 1.53 : 1 Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 8.August.2018 Link til dette innlegget Svart 8.August.2018 Det er samme som meg - har vel 1.54 Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 9.August.2018 Link til dette innlegget Svart 9.August.2018 Hvorfor har du ikke spurt forrige eier? 5bladerne er sikkert satt på av en grunn. Det kan ha med støy eller vibrasjoner å gjøre.! Nå er jo propeller en vitenskap i seg selv og alle de forskjellige designene er med på å lage forskjellige egenskaper. stigning antall blader bladareal fassong og materiale..så kommer jo skrog/vekt inn samt turtall og gearutveksling.. forskjellige motoror har jo også forskjellige egenskaper og forskjellige ideal turtall.. Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.