toffeNils Startet 7.August.2018 Link til dette innlegget Startet 7.August.2018 Hei! Skulle gjerne bytta girolje på en Yamaha F115 2009 mod og lurte på hva dere bruker for å få den nye olja opp igjen i girhuset? Sitér dette innlegget Link to post
Honduras Svart 7.August.2018 Link til dette innlegget Svart 7.August.2018 Har ikke sjekket Yamaha, men både hos Biltema og Mercury får man kjøpt gearolje med tilhørende pumpe. Pumpen har en slange med nippel som man skrur inn i tappepluggen. Så pumper du inn olje til det kommer ut av lufte/nivåpluggen. Denne skues da til, og man kan fjerne slangen og raskt sette på plass tappeskruen igjen. Husk å kjøpe nye pakninger til skruene før du fyller opp igjen. Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
toffeNils Svart 7.August.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.August.2018 OK, har du spesifikk link til denne? Er litt derfor jeg spør for jeg finner ikke riktig utstyr selv. Takk Sitér dette innlegget Link to post
glalaks Svart 7.August.2018 Link til dette innlegget Svart 7.August.2018 https://www.biltema.no/bat/batmotor/motorpleie/motorolje/girolje-ep-sae-90-2000022017 denne burde funke Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
Lars Hansen Svart 7.August.2018 Link til dette innlegget Svart 7.August.2018 https://www.biltema.no/bat/batmotor/motorpleie/oljeskiftpumpe/pumpe-for-giroljeskift-2000022625 Sitér dette innlegget Link to post
Kjellg Svart 8.August.2018 Link til dette innlegget Svart 8.August.2018 Om du har tuber så brukte jeg bare å klemme det inn. Sett tuben godt på plass i hullet og press på. Nå du skal skifte tube så skrur du først inn den øverste skruen, skifter tube og åpner skruen igjen. Da renner det ikke ut noe. Sitér dette innlegget Link to post
toffeNils Svart 8.August.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.August.2018 Tusen takk! Akkurat det jeg så etter. Et annet lite spørsmål; Er der sikker på at den olja passer min yamaha F115? Er det stort sett den samme girolja på alle motorene? Hvordan sjekker man opp sånne specs? Takk for hjelpen, dere er til stor hjelp! :) Sitér dette innlegget Link to post
glalaks Svart 8.August.2018 Link til dette innlegget Svart 8.August.2018 (redigert) Jeg skal ikke garantere noe, men den følger spec for de fleste utenbordsmotorer. brukt den på Yamaha, Suzuki, tohatsu, småmotorer, og mercury, yamaha(2takt) og min nåværende Suzuki df140.. ingen har havarert ennå. Selv tohatsuen som gikk på vann, etter at vi glemte å fylle olje og sette på skruen etter den ble tømt på høsten, lever ennå? Redigert 8.August.2018 av glalaks (see edit history) Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
LM 605 Svart 8.August.2018 Link til dette innlegget Svart 8.August.2018 glalaks skrev 32 minutter siden: ingen har havarert ennå. Selv tohatsuen som gikk på vann, etter at vi glemte å fylle olje og sette på skruen etter den ble tømt på høsten, lever ennå? Ja Tohatsu er seigliva motorer. Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 8.August.2018 Link til dette innlegget Svart 8.August.2018 Min erfaring: Bruk av pumpen er mye mindre grisete enn å bruke tuber på så store girkasser. Med pumpen kan man bare la den stå skrudd i nederste hull mens man bytter flaske, og deretter bare pumpe videre. Deretter skru igjen øverste hull når oljen presses ut der, og ingenting luft kommer. Deretter skru ut pumpen og skru inn nederste skrue. På 4 hk så bruker jeg bare tube og presser inn, men på 60 hk så bruker jeg pumpe av overnevnte grunn. Biltema sin fungerer fint. Anbefaler å ha hansker og tørkepapir tilgjengelig, samt en pose å legge oljet papir og en til å legge pumpen i når du er ferdig. Jeg liker også å ha en papp-plate å legge ting på underveis. Den absorberer oljespill. PS: Sjekk nøye på nederste skrue på magnetisk tupp at det ikke er metallspon på den. Den er magnetisk for å feste nettopp metallspon fra giret. Bittelitt er normalt, men hvis det er mye så er det tegn på at noe er galt. Det er god rutine å sjekke samt rengjøre den godt. Regner med at det er en slik magnetisk tupp på din motor også. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
toffeNils Svart 8.August.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.August.2018 Takk for svar :) Da skal jeg sjekke dette når jeg tar oljeskiftet. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 8.August.2018 Link til dette innlegget Svart 8.August.2018 Grand Banks jr skrev 6 minutter siden: Bruk av pumpen er mye mindre grisete enn å bruke tuber på så store girkasser. har hittil bare brukt tuber , men nå skal pumpe innhandles. Irriterende når tubene er 230 ml og giret skal ha 490 ml. da har du 60 ml i manko med 2 tuber , i tillegg til det som blir igjen på tubene og det du søler utover hendene Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Grand Banks jr Svart 8.August.2018 Link til dette innlegget Svart 8.August.2018 ivar skrev for 1 time siden: det du søler utover hendene Høres ut som du har erfaring med dette... Det har jeg i alle fall Glemte et tips: Når man er ferdig, og har igjen olje både i en flaske og inni pumpen, så kan man skru ut pumpen (fra flasken og påhengeren) og pumpe det inni pumpen tilbake på flasken. (Flasken og pumpen blir satt i garasjen til året etterpå. Er jeg heldig finner jeg det igjen før jeg skal skifte olje neste gang. ) Jeg er blitt veldig glad i de tynne vinylhanskene man får kjøpt på Biltema og andre steder. Er egentlig ikke så glad i bruk og kast mentalitet, men på akkurat de hanskene så har jeg det. Og de bruker jeg til oljeskift både på påhengs, innenbord og bilmotor. (Samt når jeg jobber med epoxy og maling ellers.) Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Bob Dexter Svart 8.August.2018 Link til dette innlegget Svart 8.August.2018 Er det noe standard mengde som skal inn i en 115 HK? Har en 1999 115 Mariner totakt, og er usikker på hvor mye gearolje jeg bør kjøpe inn Sitér dette innlegget Link to post
glalaks Svart 8.August.2018 Link til dette innlegget Svart 8.August.2018 Bob Dexter skrev 7 minutter siden: Er det noe standard mengde som skal inn i en 115 HK? Har en 1999 115 Mariner totakt, og er usikker på hvor mye gearolje jeg bør kjøpe inn Ville bare kjøpt et par flasker. Det som blir igjen brukes neste år.. derfor har jeg 3-4 halvfulle flasker stående her og der? Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
ivar Svart 8.August.2018 Link til dette innlegget Svart 8.August.2018 min yamaha F115 er angitt til 760 ml Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
glalaks Svart 8.August.2018 Link til dette innlegget Svart 8.August.2018 LM 605 skrev for 7 timer siden: Ja Tohatsu er seigliva motorer. Ja vi kjøpte den til jolla da jeg var 8-9 år, altså 23 år siden. Da var den allerede stygg og slitt. Langt liv i saltvann. den funker fortsatt. Måtte lirke den i gang igjen etter at den var brukt uten olje men funker fint nå.. Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
Grand Banks jr Svart 8.August.2018 Link til dette innlegget Svart 8.August.2018 (redigert) Må være godt eldre enn 1995 modell? Til og med min Suzuki 3,5 hk fra 1983 ser jo hypermoderne ut i forhold til den der... Redigert 8.August.2018 av Grand Banks jr (see edit history) Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
ivar Svart 8.August.2018 Link til dette innlegget Svart 8.August.2018 ser mer ut som slutten av 70-tallet ja :) Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
vindmann Svart 8.August.2018 Link til dette innlegget Svart 8.August.2018 Bytt samtidig de to pakningene på tappe- og lufteskrue, er et greit tiltak mot saltvann i oljen. Blant de få ting som er billig i båtlivet også, kommer vel på 10-12 kroner. Sitér dette innlegget Link to post
Kjellg Svart 8.August.2018 Link til dette innlegget Svart 8.August.2018 vindmann skrev 2 minutter siden: Bytt samtidig de to pakningene på tappe- og lufteskrue, er et greit tiltak mot saltvann i oljen. Blant de få ting som er billig i båtlivet også, kommer vel på 10-12 kroner. I alle fall på min F80 da jeg hadde den, så var pakningene en del av servicepunktene. Har sett flere som ikke skifter dem og jeg synes ofte jeg får høre om grå olje. Så skift pakningene, antakelig en billig forsikring. Sitér dette innlegget Link to post
glalaks Svart 8.August.2018 Link til dette innlegget Svart 8.August.2018 Grand Banks jr skrev for 2 timer siden: Må være godt eldre enn 1995 modell? Til og med min Suzuki 3,5 hk fra 1983 ser jo hypermoderne ut i forhold til den der... Ja den var allerede godt brukt i 1995. Betalte 500kr inkl ny tank( tanken var alt som skulle til for å funke. Den innebygde tanken var rusta istykker) Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.