Jump to content

Kartplotter & ekkolodd til 28 fots seilbåt uten pidestall


Quinto

Recommended Posts

Hallo!

Mitt første innlegg her, så jeg skal forsøke å være så tydelig som mulig.

 

Bakgrunn:

Vi har nettopp kjøpt vår første båt, en Smiling 28 fra 1978 - forhåpentligvis like velholdt som den ser ut til å være ;)

Etterhvert vil det  komme en prosjekttråd om innvendig oppussing av denne båten.

 

Det medfølger en logg med ekkolodd, men vi ønsker å sette inn en kartplotter med ekkolodd istedenfor.

Det er ikke pidestall i denne båten, så beste løsning er nok å feste plotteren over nedgangen til salongen (noe som legger en begrensning på størrelsen på skjermen).

 

Vi trenger ikke et avansert ekkolodd med alle løsninger for å finne fisk - kona vil se bunnen og om mulig kunne identifisere en fiskestim, mens jeg vil ha dybden.

Vi har også fått med oss at det er lurt med trykknapper og ikke bare touch på skjermen.

Kort fortalt er vi ute etter en plotter på minimum 7" med ekkolodd, hvor trykknapper og enkel betjening er viktigere enn å finne fisk.

Budsjettet vårt er i underkant av 10.000, gjerne ned mot 6.000 (om mulig).

 

Spørsmål:

Hva er de viktigste forskjellene mellom Raymarine, Simrad og Garmin? Er det kjente forskjeller i nøyaktighet på posisjon, funksjoner som overføring av kartbilde til mobil /iPad, brukergrensesnitt, etc?

Er det også noe jeg bør tenke på når det kommer til installering av ekkoloddet?

Kjente feil man gjør, f eks kjøpe et system som ikke får naturlig plass til senderen, el.l.?

 

Setter pris på alle innspill og tips :)

Link to post
Share on other sites

 

 

Det er rorkult og ikke ratt mao? 

 

Om vi legger inn en faktor til, har du autopilot eller er det sannsynlig at du skaffer deg? 

Sjøl ville jeg ikke vært den foruten, på min 30foter. 

 

På rorkult er det vel raymarin og simrad som har autopilot ?

 

Samtidig, man må jo ikke koble den til plotter 

Redigert av Eureka (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...