Ingar Startet 8.August.2018 Link til dette innlegget Startet 8.August.2018 (redigert) Ref. tråd om kjølebokser. Bruker 1.5 L brusflaske som kjøleelementet. Finnes det væske som er mer effektiv enn rent vann? Spylevæske og saltløsning vil jo fryse ved lavere temperatur, men vil de magasinere mer kjøleeffekt over tid? Eller bare gi kortvarig, kraftig, avkjøling? Redigert 8.August.2018 av Ingar (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Midtpinne Svart 8.August.2018 Link til dette innlegget Svart 8.August.2018 Vann har høy varmekapasitet og er perfekt for formålet. Du trenger magasinering og vann funker veldig bra. Ca. dobbelt så bra som alkohol f.eks. Det er også gratis. Sitér dette innlegget Link to post
Mort1 Svart 8.August.2018 Link til dette innlegget Svart 8.August.2018 Da må du finne væske som har høyere spesifikk varmekapasitet enn vann, tror det blir vanskelig i praksis. Frostvæske har lavere spesifikk varmekapasitet enn vann, saltløsning vet jeg ikke. Vannet kan jo drikkes etterpå hvis det kniper.... Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 8.August.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.August.2018 Takk for svar, ja, jeg mente spylevæske, ikke frostvæske, vet fra tidligere at den har mindre kapasitet. Har redigert. Ut fra det @Midtpinne skriver faller spylevæske også ut. Hva inneholder de "ferdigkjøpte" kjøle-elementene? Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 8.August.2018 Link til dette innlegget Svart 8.August.2018 Jeg bruker saltlake. Fordelen (eller kanskje også ulempen) er at den tiner ved en del lavere temperatur enn 0. Det er jo overgangen fra frosset til tint som frigjør mest energi. Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Barnevaksiner Link to post
Komodo Svart 8.August.2018 Link til dette innlegget Svart 8.August.2018 SveinHa skrev 38 minutter siden: Det er jo overgangen fra frosset til tint som frigjør mest energi. Det blir ikke frigitt energi når is tiner. Det er ikke slik at det er en "kuldeenergi" som frigis. Varmeenergi kan bare gå fra varmt til kaldt. "Kuldeenergi" eksisteter ikke, kun varmeenergi. Alt over -273,15 grader celsius inneholder varme, det er bare snakk om hvor mye. Det er altså overgangen fra is til vann som tiltrekker seg energi fra omgivelsene. Der er jo vann (H2O) i særklasse. Vann skiller seg fra de fleste andre stoffer ved at det har tre aggregattilstander i vårt normale temperaturområde; fast (is), flytende (vann), og gass (damp). At det skal ha noen fordel å dra med seg et fast stoff, altså koksalt (Nacl), annet enn å endre frysepunktet, tviler jeg på. Årsaken til at vann er så bra er altså at vannet har gitt fra seg mye varmeenergi når det gikk over til fast form. Denne energimengden tar den igjen til seg for å bli flytende. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
SveinHa Svart 8.August.2018 Link til dette innlegget Svart 8.August.2018 Fra et praktisk ståsted kan en snakke om "kuldeenergi" selv om det rent teknisk er feil Poenget med saltet er ikke å få større lagret energi men rett å slett å senke smeltepunktet. Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Barnevaksiner Link to post
Bårdp Svart 8.August.2018 Link til dette innlegget Svart 8.August.2018 Du kan jo fylle kvikksølv på flaska. Sitér dette innlegget Link to post
Midtpinne Svart 8.August.2018 Link til dette innlegget Svart 8.August.2018 (redigert) Overgangen fra frosset til tint krever energi. Det du kan kontrollere med salt, eller andre ting som flytter frysepunket, er temperaturen overgangen skjer. Siden du antagelig vil holde ting kjølige er nok rent vann det beste. Du prøver ikke kjøle ned noe hurtigst mulig, men holde det nedkjølt, slik jeg skjønner deg. Redigert 8.August.2018 av Midtpinne Er på mobil og plages. (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 8.August.2018 Link til dette innlegget Svart 8.August.2018 SveinHa skrev 2 minutter siden: Fra et praktisk ståsted kan en snakke om "kuldeenergi" selv om det rent teknisk er feil  Jada, helt vanlig i dagligtale Måtte bare kverulere litt Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
andersb Svart 8.August.2018 Link til dette innlegget Svart 8.August.2018 Jeg bruker rent vann, da kan jeg også drikke de! Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 8.August.2018 Link til dette innlegget Svart 8.August.2018 Hva med slike "kjøleelementer" som en kjøler ned i fryseren før en stapper de i kjølebagen, er det bare rent vann i disse? Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Ingar Svart 8.August.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.August.2018 Midtpinne skrev 21 minutter siden: Siden du antagelig vil holde ting kjølige er nok rent vann det beste. Du prøver ikke kjøle ned noe hurtigst mulig, men holde det nedkjølt, slik jeg skjønner deg. Ja. Angående salt så ser jeg for meg at det vil føre til en kraftig nedkjøling av kort varighet. Det optimale synes å være noe som har frysepunkt rundt null og avgir mest mulig varme i overgangen til fast form. Om det kan drikkes betyr ikke noe for meg i denne sammenheng. Kvikksølv har sikkert stor varmekapasitet, men fryser ved -39. Mest egnet til fryseboks, ikke kjøleboks... Sitér dette innlegget Link to post
Hebbe Svart 8.August.2018 Link til dette innlegget Svart 8.August.2018 Lars H. skrev 3 minutter siden: Hva med slike "kjøleelementer" som en kjøler ned i fryseren før en stapper de i kjølebagen, er det bare rent vann i disse? Er som regel bare vann som er tilsatt konserveringsmiddel. Sitér dette innlegget Båten har sin faste plass i hagen....... Link to post
Honduras Svart 9.August.2018 Link til dette innlegget Svart 9.August.2018 Jeg har ofte brukt vanlige 1liter juicekartonger som jeg har frosset ned som kjøleelementer. Synes ofte tint vann får en litt uggen smak, mens juice smaker like friskt etter tining. Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
paxo Svart 9.August.2018 Link til dette innlegget Svart 9.August.2018 (redigert) Å tine ett kilo is krever ca. like mye energi som å varme opp ett kilo vann fra 0 til 80 grader, selv om temperaturen før og etter tining er den samme. Null grader. Når det gjelder effektivitet, vil varmeovergangen fra kjøleboksen til isen øke med overflaten. Derfor er kjøleelementene flate. Om du bruker flaske, er det høyere varmeovergang til småflasker enn store. Det er fordi overflaten på små flasker er større i forhold til volum enn på store flasker. I en godt isolert kjøleboks med varer som skal holde seg kalde lenge, er det gunstig med stor flaske. Er behovet å kjøle ned fort, eller du har en dårlig isolert kjøleboks, er det bedre med små flasker eller helst flate kjøleelementer. Har du god plass, kan du bruke begge. Redigert 9.August.2018 av paxo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Dinamo Svart 9.August.2018 Link til dette innlegget Svart 9.August.2018 Eg har ei erindring frå unge dager at melk var brukt. Melkeboksar blei frosen uopna og når dei so var tint blei boksane rista og melka brukt. Neeeeee ikkje aldeles like god som fersk melk, men fullt brukbar. Melk er dog sopass feit at nedfrosen tid bør begrensast til rundt to måneder. Sitér dette innlegget Link to post
moloko Svart 9.August.2018 Link til dette innlegget Svart 9.August.2018 På nettsidene til Clas står det at kjøleelementene deres "Holder på kulden 30% lenger enn vanlig vann". Databladet sier at det er vann med natriumpolyakrylat https://www.clasohlson.com/no/Kjøleelement-2-pack/34-1448 https://images.clasohlson.com/medias/sys_master/9542952288286.pdf Stemmer det ikke? Hadde vært gøy å byttet ut innholdet i en av dem med rent vann og sett om det var noe forskjell... Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 9.August.2018 Link til dette innlegget Svart 9.August.2018 Lars H. skrev for 19 timer siden: Hva med slike "kjøleelementer" som en kjøler ned i fryseren før en stapper de i kjølebagen, er det bare rent vann i disse? Vanligvis vann med konserveringsmiddel. Ikke giftig. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Fusebox Svart 9.August.2018 Link til dette innlegget Svart 9.August.2018 (redigert) Her er jeg på "tynn is" (hehe), men har lurt litt på om det er forskjell på "kuldeenergi" for vann som holder -30 og vann som har (f.eks.) -5. Hvis jeg fryser ned 2 stk 1L flasker vann, én til -30 og én til -5. Hvilken vil sørge for lengst kulde i en kjøleboks, såfremt øvrig test-innhold starter ved samme temperatur, f.eks. +4 grader (kjøleskap temp). Har en mistanke om at svaret ikke er så enkelt som man skulle tro :-) Tørris vil kjøle kjøle lenger (i tid) enn frosset vann, og følgelig vil det vel da være avhengig av materialet (kjemien) i kjøle-elementet. Hvis man kjøler ned 1L gråstein og 1L gull (volum), vil det da være sammenheng mellom atomvekt og "kjøle-lengde" med samme utgangspunkt som kjøleboksen over ? Nå er jo ikke akkurat gråstein en av enhetene i den periodiske tabellen, men dere skjønner sikkert tanken. Redigert 9.August.2018 av Fusebox Forumulering (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 9.August.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.August.2018 moloko skrev 45 minutter siden: kjøleelementene deres "Holder på kulden 30% lenger enn vanlig vann" Finnes noe som heter KoolerGel Ice Extender, selges i mange varianter. Skal øke kjølekapasisteten med 50 %. Her en en som har gått grundig til verks for å teste om dette holde vann... Sitér dette innlegget Link to post
moloko Svart 9.August.2018 Link til dette innlegget Svart 9.August.2018 36 minutes ago, Ingar said: Finnes noe som heter KoolerGel Ice Extender, selges i mange varianter. Skal øke kjølekapasisteten med 50 %. Her en en som har gått grundig til verks for å teste om dette holde vann... Det han sier gir mening, og målingene overbeviser. Sitér dette innlegget Link to post
Windy37GM Svart 9.August.2018 Link til dette innlegget Svart 9.August.2018 Vi bruker vann på brusflaske og drikker vannet mens det smelter :-) Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
klk Svart 9.August.2018 Link til dette innlegget Svart 9.August.2018 To stk 1,5 liters juicepakker i boksen. Holder fra fredag til søndag formiddag. Da er man kanskje litt tørst(?) Sitér dette innlegget Link to post
jotto Svart 9.August.2018 Link til dette innlegget Svart 9.August.2018 Dette kalles termodynamikk! Hvor mye et kjøleelement kan kjøle ned omgivelsene måles i Joule (måleenhet for energi, på samme måte som Wh). Hvis man har en beholder med kald væske som vann, er den totale kjøleenergien E = ΔT * Cp, der ΔT er forskjellen i temperatur mellom kjøleelementet og omgivelsene og Cp er væskens spesifikke varmekapasitet. For vann er Cp = 4183 Joule per kilo per grad, slik at en flaske fylt med vann som holder 0 grad i omgivelser på 11 grader har kjøleenergi E = 10 * 4183 = 41830 joule per kilo vann. For etanol er Cp = 2403 og gir med andre ord dårligere kjøling. Hvis man har is istedetfor vann, vil smeltingen absorbere energi fra omgivelsene (med andre ord: kjøle ned ned) tilsvarende smelteentalpien til isen. Da får man E = ΔT * Cp + Hs For vann er dette 335000 J per kg. Kjøleenergien for 1 kg is blir dermed E = 10 * 4183 + 335000 = 376830 J per kg. ...så kan man bare slå opp i tabeller for varmekapasitet og smelteentalpi for å finne det ultimate kjøleelementet... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.