Jump to content

Brusflasker som kjøleelement, hvilken væske er best?

Ingar

Recommended Posts

Jeg bruker saltlake. Fordelen (eller kanskje også ulempen) er at den tiner ved en del lavere temperatur enn 0. Det er jo overgangen fra frosset til tint som frigjør mest energi.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
  • Barnevaksiner
SveinHa skrev 38 minutter siden:

Det er jo overgangen fra frosset til tint som frigjør mest energi.

Det blir ikke frigitt energi når is tiner. Det er ikke slik at det er en "kuldeenergi" som frigis. Varmeenergi kan bare gå fra varmt til kaldt. "Kuldeenergi" eksisteter ikke, kun varmeenergi. Alt over -273,15 grader celsius inneholder varme, det er bare snakk om hvor mye. 

Det er altså overgangen fra is til vann som tiltrekker seg energi fra omgivelsene. Der er jo vann (H2O) i særklasse. Vann skiller seg fra de fleste andre stoffer ved at det har tre aggregattilstander i vårt normale temperaturområde; fast (is), flytende (vann), og gass (damp). At det skal ha noen fordel å dra med seg et fast stoff, altså koksalt (Nacl), annet enn å endre frysepunktet, tviler jeg på. 

Årsaken til at vann er så bra er altså at vannet har gitt fra seg mye varmeenergi når det gikk over til fast form. Denne energimengden tar den igjen til seg for å bli flytende. 

Fra et praktisk ståsted kan en snakke om "kuldeenergi" selv om det rent teknisk er feil :thumbsup:

Poenget med saltet er ikke å få større lagret energi men rett å slett å senke smeltepunktet.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
  • Barnevaksiner

Overgangen fra frosset til tint krever energi. Det du kan kontrollere med salt, eller andre ting som flytter frysepunket, er temperaturen overgangen skjer.

Siden du antagelig vil holde ting kjølige er nok rent vann det beste. Du prøver ikke kjøle ned noe hurtigst mulig, men holde det nedkjølt, slik jeg skjønner deg.

Redigert av Midtpinne
Er på mobil og plages. (see edit history)
Midtpinne skrev 21 minutter siden:

Siden du antagelig vil holde ting kjølige er nok rent vann det beste. Du prøver ikke kjøle ned noe hurtigst mulig, men holde det nedkjølt, slik jeg skjønner deg.

Ja. Angående salt så ser jeg for meg at det vil føre til en kraftig nedkjøling av kort varighet.

Det optimale synes å være noe som har frysepunkt rundt null og avgir mest mulig varme i overgangen til fast form.

Om det kan drikkes betyr ikke noe for meg i denne sammenheng.

Kvikksølv har sikkert stor varmekapasitet, men fryser ved -39. Mest egnet til fryseboks, ikke kjøleboks...

Å tine ett kilo is krever ca. like mye energi som å varme opp ett kilo vann fra 0 til 80 grader, selv om temperaturen før og etter tining er den samme. Null grader.

Når det gjelder effektivitet, vil varmeovergangen fra kjøleboksen til isen øke med overflaten. Derfor er kjøleelementene flate. Om du bruker flaske, er det høyere varmeovergang til småflasker enn store. Det er fordi overflaten på små flasker er større i forhold til volum enn på store flasker.

I en godt isolert kjøleboks med varer som skal holde seg kalde lenge, er det gunstig med stor flaske.

Er behovet å kjøle ned fort, eller du har en dårlig isolert kjøleboks, er det bedre med små flasker eller helst flate kjøleelementer. Har du god plass, kan du bruke begge.

Redigert av paxo (see edit history)

På nettsidene til Clas står det at kjøleelementene deres "Holder på kulden 30% lenger enn vanlig vann". Databladet sier at det er vann med natriumpolyakrylat

https://www.clasohlson.com/no/Kjøleelement-2-pack/34-1448

https://images.clasohlson.com/medias/sys_master/9542952288286.pdf

Stemmer det ikke? Hadde vært gøy å byttet ut innholdet i en av dem med rent vann og sett om det var noe forskjell...

Her er jeg på "tynn is" (hehe), men har lurt litt på om det er forskjell på "kuldeenergi" for vann som holder -30 og vann som har (f.eks.) -5.

Hvis jeg fryser ned 2 stk 1L flasker vann, én til -30 og én til -5. Hvilken vil sørge for lengst kulde i en kjøleboks, såfremt øvrig test-innhold starter ved samme temperatur, f.eks. +4 grader (kjøleskap temp).

Har en mistanke om at svaret ikke er så enkelt som man skulle tro :-)

Tørris vil kjøle kjøle lenger (i tid) enn frosset vann, og følgelig vil det vel da være avhengig av materialet (kjemien) i kjøle-elementet.

Hvis man kjøler ned 1L gråstein og 1L gull (volum), vil det da være sammenheng mellom atomvekt og "kjøle-lengde" med samme utgangspunkt som kjøleboksen over ? Nå er jo ikke akkurat gråstein en av enhetene i den periodiske tabellen, men dere skjønner sikkert tanken.

Redigert av Fusebox
Forumulering (see edit history)

Dette kalles termodynamikk!

Hvor mye et kjøleelement kan kjøle ned omgivelsene måles i Joule (måleenhet for energi, på samme måte som Wh).

Hvis man har en beholder med kald væske som vann, er den totale kjøleenergien

E = ΔT * Cp, der ΔT er forskjellen i temperatur mellom kjøleelementet og omgivelsene og Cp er væskens spesifikke varmekapasitet.

For vann er Cp = 4183 Joule per kilo per grad, slik at en flaske fylt med vann som holder 0 grad i omgivelser på 11 grader har kjøleenergi

E = 10 * 4183 = 41830 joule per kilo vann.

For etanol er Cp = 2403 og gir med andre ord dårligere kjøling.

Hvis man har is istedetfor vann, vil smeltingen absorbere energi fra omgivelsene (med andre ord: kjøle ned ned) tilsvarende smelteentalpien til isen. Da får man

E = ΔT * Cp + Hs

For vann er dette 335000 J per kg. Kjøleenergien for 1 kg is blir dermed

E = 10 * 4183 + 335000 = 376830 J per kg.

...så kan man bare slå opp i tabeller for varmekapasitet og smelteentalpi for å finne det ultimate kjøleelementet...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...