Jump to content

Olje i kjølevann, kontrollstråle, 90 HK Mercury defi - gåen toppakning?


Helgelendingen

Recommended Posts

Hei, 

jeg kjøpte akkurat en brukt Askeladden med en 90 HK Mercury. 

Dette er visst nok en kjent problemmotor, men i følge selger skal denne motoren være utbedret og skiftet deler som berøres av korrosjon. Den funket fint på to turer, deretter ble det trøbbel... 

Det begynte med at den stoppa på lave turtall. Så oppdaget jeg store "oljeroser" i vannet rundt båten ved start/stopp. Kjørte den derfor på tomgang hvor jeg samle vannet fra kontrollstråle i ei bøtte.   

Ser da at det er mye olje i kontrollstrålen på kjølevannet. Finner også olje bunn under motorlokket (DVS under selve motor).

Kjører en liten tur for å lytte etteer ulyder, ser nå at det fa#% meg olje over alt.  

 

Gjorde en muntlig avtale med selger om å komme tilbake med åten om motor viste seg å ikke fungere som lovet. Noe jeg bestemt mener den ikke gjør nå, meeeen, om selger gjør seg vanskelig vet han imidlertid like godt som meg at en muntlig avtale er like mye verdt som papiret den er skrevet på...  

Min frykt nå er at jeg har kjøpt katta i sekken; en motor med gåen topppakning.

 

Mitt spørsmål er derfor; Er det noen her som vet hva kan feilen kan skyldes? Og hvordan kan jeg feilsøke for å være sikker på hva feilen er? 

Tips/råd/erfaringer?

Greit å ha en anelse om hva det kan skyldes og hva alternativene mine er om selger velger å gjøre dette vanskelig for meg.  

 

På forhånd takk    

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...