SamH Svart 10.August.2018 Link til dette innlegget Svart 10.August.2018 13 minutes ago, Dreuf said: Begynner å dra seg til litt nå. Bølgene slår godt over ytterste delen av bryggen. Såg på vindmåleren på Færder at den har vært over 27ms i kastene. Merker sjøen godt og sjøsprøyt står over hele båten, jeg ligger mellom nærmeste seiler og Azimuth'en. Sitér dette innlegget Link to post
BØstrøm Svart 10.August.2018 Link til dette innlegget Svart 10.August.2018 Flere vindkast på 25 m/s i Fulglevik båthavn. Vil ut å seile, men det værste er å komme sikkert ut av båsen med sidevind. Sitér dette innlegget Link to post
Dreuf Svart 10.August.2018 Link til dette innlegget Svart 10.August.2018 @SamH Hva måler du i kastene? Jeg bor i det hvite huset rett vest for deg med en skjærgårdsjeep i hagen, og har målt 15.8ms som max til nå i dag, men tror huset skygger litt for måleren. Sitér dette innlegget Link to post
SamH Svart 10.August.2018 Link til dette innlegget Svart 10.August.2018 Jeg har ikke fungerende måler, men sjøen løftet seg faktisk nedover mot brua så vi er nok fort vekk nær 20. Jeg dobla springene, ekstrafendret naboen litt, og ligger og dytter med motor nå. Litt bekymra for de småbåtene med outboard og hekken mot vinden på bryggene mot veien. Der ser det ut som om sjøen slår godt inn. Sitér dette innlegget Link to post
GVH1979 Svart 10.August.2018 Link til dette innlegget Svart 10.August.2018 Noen som vet hvordan det ser ut på Lakseberget ved Sandvika i Bærum? Forsøkte trafikkamera på nett, men det peker i "feil" retning og får ikke med seg havna. Skal ha barneselskap så kommer ikke unna for å få sjekket tilstanden. Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 10.August.2018 Link til dette innlegget Svart 10.August.2018 13 minutes ago, GVH1979 said: Noen som vet hvordan det ser ut på Lakseberget ved Sandvika i Bærum? Forsøkte trafikkamera på nett, men det peker i "feil" retning og får ikke med seg havna. Skal ha barneselskap så kommer ikke unna for å få sjekket tilstanden. Er på Oksenøya noen nm unna og her går det greit. Skal jeg tippe, så er det noe rund liten kuling og kast på rundt 18 kanskje. Tatt seg opp siste halvtimen. Sydlig retning så fornebulandet tar av her. Tipper Kalvøya tar av litt for lakseberget. Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
HansH Svart 10.August.2018 Link til dette innlegget Svart 10.August.2018 Da er sannsynligvis det verste over og Stavernsodden fyr i Ytre Oslofjord hadde en topp kl 13.46 med 31,4 meter pr sekund! (61 knop / 113 km/t). Høyeste middelvind samme sted var 29,3 ms så det har nok vært friskt der ute i dag. Det er innenfor betegnelsen "sterk storm" eller styrke 11 på Beaufort skala og bare 1,6 ms under orkan. Sitér dette innlegget Link to post
Napoli Svart 10.August.2018 Link til dette innlegget Svart 10.August.2018 HansH skrev 11 minutter siden: Da er sannsynligvis det verste over og Stavernsodden fyr i Ytre Oslofjord hadde en topp kl 13.46 med 31,4 meter pr sekund! (61 knop / 113 km/t). Høyeste middelvind samme sted var 29,3 ms så det har nok vært friskt der ute i dag. Det er innenfor betegnelsen "sterk storm" eller styrke 11 på Beaufort skala og bare 1,6 ms under orkan. Kommer en runde til - var bare øyet som passerte. Her i Grimstad blåser det godt nå igjen. Sitér dette innlegget Windy 7800 // Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60 // GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20) // Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60 Link to post
andersb Svart 10.August.2018 Link til dette innlegget Svart 10.August.2018 Jeg skal ned og ta en runde på solvik/blommenholm/lakseberget for å se over Virker ikke så ille her fra kontoret rett ved. Sitér dette innlegget Link to post
Code0 Svart 10.August.2018 Link til dette innlegget Svart 10.August.2018 Høyt vann i indre Oslofjord nå, vind varierer vel med geografien.... Sitér dette innlegget Link to post
Sjøbliss Svart 10.August.2018 Link til dette innlegget Svart 10.August.2018 Kjørte forbi Lakseberget for to timer siden, så veldig rolig ut men litt kastevinder. Kalvøya hjelper nok litt. Var på Fornebu tidligere, der var det mye mer vind. Sitér dette innlegget Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/ "Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370 "Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse Link to post
sap_2000 Svart 10.August.2018 Link til dette innlegget Svart 10.August.2018 Har lugget mer enn vanlig på oksenøya i ettermiddag da det etterhvert dreide mer mot vest. gikk fint i havna her, men noen båter trengte litt ekstra fendring eller spring og et par uteliggere hadde godt av litt avslastning. Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Grand Banks jr Svart 10.August.2018 Link til dette innlegget Svart 10.August.2018 Var nede i havna i stad. Ligger godt i le for bølger i den vindretningen, men vinden kan ta godt med vest sør vest. Min båt lå stødig og fint, og det gjorde stort sett alle båtene. Men det var en Nidelv 24 der de enten ikke hadde lukket bakluka i kalesjen, eller den hadde gitt etter. Så der stod vinden rett inn. Hadde løftet av kalesjebøylene og ting hang og slang. Hadde ordnet det hvis jeg ikke hadde med med toåringen. Kan ikke la henne gå alene på brygga mens pappa skal ordne for andre... En annen båt lenger ute hadde nesten samme problem. Men der var kalesjen dratt i stykker. Må ha vært morken. Midt i dette reiste 3 stk ca 35 fots båter (Windy ol) ut og la seg i plan vestover. Dro av gårde i kanskje 25-30 knop. Overraskende lite sjø. Men alt i alt lite action i båthavna, og det er bra det. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Lazyjack Svart 10.August.2018 Link til dette innlegget Svart 10.August.2018 Kjekt om dere forteller hvilke havner dere ligger i når dere rapporterer fra uværet. Sitér dette innlegget Link to post
ravddo Svart 10.August.2018 Link til dette innlegget Svart 10.August.2018 Vi ligger med båten på Steilene. NM optimist men alle fikk kun gjennomført 1 seilas. NM jenter hadde kommet godt opp på kryssen når vinden slo inn. Da var det bare å få sendt de inn. I havnen har det blitt målt 25,4m/s men det høyeste vi så på vindmåleren var 21,7m/s. Satt dog ikke å fulgte med da jeg hjalp andre båter med fortøyningen. Vår båt lå på le siden av bryggen og lå ganske fint. Men plutselig røk hele bommen på den ene siden. Var ganske råten. Middelvind på det verste var rundt 18m/s. Akkurat nå blåser det 10 m/s jevnt. Sitér dette innlegget www.teamzephyr.blogspot.com Link to post
leopard Svart 10.August.2018 Link til dette innlegget Svart 10.August.2018 (redigert) Her i Lysekil har det ligger i mellom 20 og 25 sm i hele dag, begynner og roe seg nå. Midt på dagen i dag var det ett forseil som rullet seg ut i vinden på en brygge på bortsiden. Vi var noen karer som skulle bort å redde dette, men vi rakk ikke frem en gang før det var bare fillebiter igjen det var gjort på bare 5 min. Redigert 10.August.2018 av leopard (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lingefan Svart 10.August.2018 Link til dette innlegget Svart 10.August.2018 https://www.budstikka.no/nyheter/storm/snaroya/bat-gikk-rundt-to-personer-reddet-opp-av-sjoen/s/5-55-706355 Sitér dette innlegget Lingefan Link to post
blueline Svart 10.August.2018 Link til dette innlegget Svart 10.August.2018 Var nede i havnen innerst i Holtekilen(Bærum) i dag og sjekket fortøyningner etc. Det var likevel ikke nok da vinden tok seg opp. Normalt er det så smult her at man kan fortøy med hyssing. Midt i middagen ringte en kompis fra havnen og ba meg komme ned. 4 båter(vrak?) hadde slitt seg lengre ut i Holtekilen og truffet havnen(og min båt). Det hører med til historien at det ikke var mer enn 14-15 m/s i Holtekilen i dag. Baugspydet på "Berserk" så ut som om det var laget for å gjøre mest mulig skade. I følge folk i havnen er det 2. gang denne har slitt seg og seilt inn i vår havn. Sitér dette innlegget Link to post
Snikende skeptik Svart 10.August.2018 Link til dette innlegget Svart 10.August.2018 Her hjemme har det vært etter forholdene bra med sjø inn mot båtene. Etter ryktene så gikk det ned en båt i løpet av dagen her i bukta, men har ikke noe mer info om dette nå.. Måtte flytte RIB'n til junior da brygga ble presset til side så landgangen datt av på siden der den ligger. Båtene våre ligger alle med hekken mot vind og bølger, men i ben som ble fylt med vann..Var dog så mye bølger så motorbrønn var full hver gang jeg så etter båtene og brygga.. Observerte to båter som bega seg utover mot Sekken og Hvaler, den største ca 25 til 27 fot.. Ingen materielle skader på brygga der vi ligger heldigvis, kun fem min i morgen med å dra brygga dit den skal være.. Sitér dette innlegget Link to post
andersb Svart 10.August.2018 Link til dette innlegget Svart 10.August.2018 (redigert) Kipt med skade seka :( Var nede i havna og sjekket tau igjen, så ok ut da denne kom på facebook feeden nå Jeg ligger heldigvis midt, midt i med vinden mot baugen og liten/få muligheter for andre å treffe, uteriggere full lengde også. Redigert 10.August.2018 av andersb (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 10.August.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.August.2018 23ms i mastetoppen min i dag. Sjøen slo godt over moloen. Så godt at det ble flytta på en del stein Sitér dette innlegget Link to post
blueline Svart 10.August.2018 Link til dette innlegget Svart 10.August.2018 Litt røffere vær der altså. Jeg var heldig og ble berget av andre i havnen som klarte å fendre/sikre de drivende båtene, mens jeg sto i kø ned mot båtplassen. Fikk utrolig nok ingen skade(tror jeg). Skal ta en skikkelig inspeksjon når vinden har løyet. Slutter ikke å bli overrasket over at man ikke gidder å bruke litt tid og noen kroner på å lage seg skikkelige fortøyninger. Det virker som om endel ser på hvor sterkt et tau trenger å være(i strekkbelastning) og ikke tar hensyn til gnag/slitasje og rykk. Sitér dette innlegget Link to post
Dykker Svart 10.August.2018 Link til dette innlegget Svart 10.August.2018 Graf fra vindmåleren på Ronja som ligger på Solvik ved Sandvika. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 11.August.2018 Link til dette innlegget Svart 11.August.2018 andersb skrev for 3 timer siden: denne kom på facebook feeden nå Jeg ligger heldigvis midt, midt i med vinden mot baugen og liten/få muligheter for andre å treffe, uteriggere full lengde også. Utrolig hvor lemfeldig enkelte fortøyer båten sin! Når man har båtplass på et så utsatt sted må man jo alltid ta høyde for at det kan komme uvær uten at man er til stede. blueline skrev for 2 timer siden: Slutter ikke å bli overrasket over at man ikke gidder å bruke litt tid og noen kroner på å lage seg skikkelige fortøyninger. Det virker som om endel ser på hvor sterkt et tau trenger å være(i strekkbelastning) og ikke tar hensyn til gnag/slitasje og rykk. Enig! Det med dimensjoner på fortøyningstau har vært oppe flere ganger, og det virker som om mange kun ser på bruddstyrken i tauet. Etter min mening, og erfaring, må man dimensjonere tauet mot slitasje og uforutsatt gnaging også. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Code0 Svart 11.August.2018 Link til dette innlegget Svart 11.August.2018 Graf fra vindmåleren på Steilene i Indre Oslofjord Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.