Mr. Hilde Startet 10.August.2018 Del på Facebook Startet 10.August.2018 Etter utblåsning av kompresjon til kjølevannet må jeg for andre gang bytte toppakning på en 1975 SABB 2J 30HK. Ferskvannskjølt. (Har muligens vært saltvannskjølt i et "tidligere liv"). Tegningen i delelista (side 12) viser at blokka skal ha en "nippel for vanninntak - 1/2" , og i Bruksanvisningen (side 71) vises det til noe tilsvarende, som da kalles "vanntemperaturdyser". Ser ut til at dette danner en forsterket forbindelser mellom blokka og toppen gjennom toppakningen. På min motor finnes ikke disse. Kjølevannskanalene i blokka har også blitt så romslige på grunn av tæring, at det ikke finnes rester etter eventuelle gjenger eller noe annet for slike nippler. 2G og 2J er litt forskjellige på flere områder. Skal 2J ha slike nippler/dyser? På grunn av denne utvidelsen av kjølevannkanalen får toppakningen sannsynligvis for liten tetteflate mellom kanalen og sylinderforingen. Jeg antar at det er her utblåsningen skjer. Finnes det eventuelt en måte å komme rundt dette, eller bør jeg anse at løpet er kjørt for denne motoren? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.