PiperBill Startet 12.August.2018 Link til dette innlegget Startet 12.August.2018 I forrige båten min hadde jeg bare 3 batterier som var lett tilgjengelige. De fikk overvintre nede i kjelleren her hjemme. Men i år med ny båt har jeg 5 stk AGM på 33kg hver og de er ikke så lett å få ut fra under dørken. Da har jeg tenkt å gjøre følgende. Kobler fra alle batteriene slik at de er isolert fra hverandre. Lader hvert batteri til 100 % og noterer spenningen på hvert enkelt. Tørk over slik at de er rene for smuss, særlig rundt polene. La dem ligge i båten i vinter. Når jeg drar ned til båten et par ganger i løpet av vinter skal jeg måler spenningen og lader om det trengs. Høres det ut som en god plan? Sitér dette innlegget And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse! Link to post
Lars H. Svart 12.August.2018 Link til dette innlegget Svart 12.August.2018 Utmerket! Jeg vet bare om en enda bedre måte på å oppbevare batteriene på om vinteren: I fryseren hjemme! (men da må du ha en trolig grei kone!) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
PiperBill Svart 12.August.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.August.2018 Jeg har fryseren opp i annen etasje Lars H. Det blir litt for mye for en gammel sliten rygg J Sitér dette innlegget And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse! Link to post
Hulda Svart 12.August.2018 Link til dette innlegget Svart 12.August.2018 (redigert) Har aldri tatt et eneste batteri ut av båten. Holder i 10 år der de sitter. Batterier er som pensjonister, stille, rolig, jevn og lav temperatur. Det er derfor Lars H holder seg så godt, han overvintrer i frysa :-) Sorry, kunne ikke dy meg, morbid humor. Redigert 12.August.2018 av Hulda (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 12.August.2018 Link til dette innlegget Svart 12.August.2018 He he, jeg hadde på litt varme i båten her på Oscarsborg i morges, før solen kom. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
pipe Svart 12.August.2018 Link til dette innlegget Svart 12.August.2018 (redigert) Planen høres helt topp ut og det er bare tull å ta batteriene ut av båten og inn i varmen. Batteriene har heller ikke noe problem med å holde høy nok spenning til at de ikke sulfaterer unødvendig ved lagring sen høst til tidlig vår. Gjorde som deg før om årene med lading en gang i perioden men etter å ha notert meg batterispenninger over flere år velger jeg ikke å ta meg brydderiet med å komme inn i båten i kulden etter den er pakket bort. Redigert 12.August.2018 av pipe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
KaiH89 Svart 12.August.2018 Link til dette innlegget Svart 12.August.2018 (redigert) Er det ikke slik at ved lagring av batterier, skal det helst ikke være mer enn 50-60% på dem? Redigert 12.August.2018 av KaiH89 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
PiperBill Svart 13.August.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.August.2018 KaiH89 skrev for 5 timer siden: Er det ikke slik at ved lagring av batterier, skal det helst ikke være mer enn 50-60% på dem? Tror det gjelder lithium LiFePo4. Aldri hørt det om AGM Sitér dette innlegget And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse! Link to post
Mouche Svart 13.August.2018 Link til dette innlegget Svart 13.August.2018 Et batteri i båten og et batteri til el-vinsjen som nå begge runder ti år. Har alltid blitt oppbevart i kald garasje. Sørger for rene poler som er fettet inn, alltid nok vann på batteriene og lader de helt opp før de settes i garasjen for vinteren. Sjekkes regelmessig gjennom vinteren og får en liten lading et par ganger. Ser fortsatt ingen grunn til å bytte batteriene bare fordi de (også) har blitt gamle (ti år og ellevte sesongen) siden de fungerer aldeles utmerket. Forøvrig er både bilen og batteriet i denne nå elleve år gamle og fungerer fortsatt selv på kalde vinterdager. Med andre ord har riktig stell av batteriene en del å si for levealder! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Ida Marie III Svart 13.August.2018 Link til dette innlegget Svart 13.August.2018 Blir det feil og la batteriene stå koblet opp, med intelligent lader som fyller de etter behov ? Har gjort dette ettersom jeg har folk til å se etter båten om vinteren, som står innpakket på land. Og da er det enklest for dem at de kan sette lysene på ombord når de sjekker fra tid til annen... Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 13.August.2018 Link til dette innlegget Svart 13.August.2018 Den ene batteripakka er permanent på en Stirling lader, den andre på Ctek. Og slik har de stått siden 2003. OK? Sitér dette innlegget Link to post
Kjellg Svart 13.August.2018 Link til dette innlegget Svart 13.August.2018 Om du har en Sterling lader så er det absolutt ingen problem å la den stå tilkoblet hele vinteren. Leste en artikkel at temperatur sensor kunne man gjerne koble fra på lader. Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 13.August.2018 Link til dette innlegget Svart 13.August.2018 Sterling lader..? Finnes det bare en intelligent lader i verden..? ?? Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 13.August.2018 Link til dette innlegget Svart 13.August.2018 KaiH89 skrev for 16 timer siden: Er det ikke slik at ved lagring av batterier, skal det helst ikke være mer enn 50-60% på dem? Blybatterier, åpne, GEL eller AGM skal være fulladet før vinteropplag. Da er det optimale å koble fra absolutt alt og oppbevare de kaldest mulig. Alle batterier har en selvutlading, men dess kaldere, dess mindre utlading. Jeg nevnte tidligere at å oppbevare batteriene i en fryser er optimalt. Da er det veldig liten utlading. Men så sies det at batteriet kan fryse og sprenges? Et fulladet batteri tåler ned til -50gr. Men en halvladet eller utladet batteri fryser og ødelegges ved noen få kuldegrader. Hvordan dette forholdet seg ved lithium LiFePo4 batterier, har jeg ikke satt meg inn i. Men det er det sikkert noen eksperter (og ikke bare noen som har hørt av noen som har hørt av noen . . . ) som vet noe mer om. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Lars H. Svart 13.August.2018 Link til dette innlegget Svart 13.August.2018 Kjellg skrev for 5 timer siden: Leste en artikkel at temperatur sensor kunne man gjerne koble fra på lader. Og hva var argumentet for dette? Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
KaiH89 Svart 13.August.2018 Link til dette innlegget Svart 13.August.2018 3 minutes ago, Lars H. said: Blybatterier, åpne, GEL eller AGM skal være fulladet før vinteropplag. Da er det optimale å koble fra absolutt alt og oppbevare de kaldest mulig. Alle batterier har en selvutlading, men dess kaldere, dess mindre utlading. Jeg nevnte tidligere at å oppbevare batteriene i en fryser er optimalt. Da er det veldig liten utlading. Men så sies det at batteriet kan fryse og sprenges? Et fulladet batteri tåler ned til -50gr. Men en halvladet eller utladet batteri fryser og ødelegges ved noen få kuldegrader. Hvordan dette forholdet seg ved lithium LiFePo4 batterier, har jeg ikke satt meg inn i. Men det er det sikkert noen eksperter (og ikke bare noen som har hørt av noen som har hørt av noen . . . ) som vet noe mer om. Høres riktig ut! Sitér dette innlegget Link to post
PiperBill Svart 13.August.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.August.2018 Jeg kunne også kobler batteriene fra hovedpanelet men la de stå koblet sammen. Jeg har 4x100 Ah AGM til forbruk. Jeg har en Victron BMV med blåtann tilkoblet både forbruk og start. Da kunne jeg se på tilstanden via Victron appen uten å måtte klatre opp i båten. Men den trekker bitte litte gran strøm på 2,9Ah i måned så jeg er usikker om det er lurt. Sitér dette innlegget And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse! Link to post
Lars H. Svart 13.August.2018 Link til dette innlegget Svart 13.August.2018 KaiH89 skrev 13 minutter siden: Høres riktig ut! Det ER riktig, ellers hadde jeg ikke skrevet det! Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Komodo Svart 13.August.2018 Link til dette innlegget Svart 13.August.2018 Koble fra polene om vinteren gidder jeg ikke. Det får holde å slå av hovedstrømsbryteten. Nøye med å lade opp da. Ta med batteriene hjem er 100% uaktuelt. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Kjellg Svart 13.August.2018 Link til dette innlegget Svart 13.August.2018 (redigert) Lars H. skrev 54 minutter siden: Og hva var argumentet for dette? Argumentet var at man ikke ville ha uovervåkede batterier stående på hele vinteren og en lader som hadde ingenting å gjøre. Selv om det er viktig å kompensere ved både for høy og for lav temperatur, så var ikke lav temperatur like viktig som for høy. Det viktige var å ha akkurat nok spenning på så de holdt seg 100% soc og da mente han at standard innstilling var godt nok. Legger ved en link så man selv kan lese. Hadde vært moro å høre hva dere andre mener om det. https://marinehowto.com/installing-a-marine-battery-charger/ Redigert Samtidig så er her en artikkel som omhandler det trådstarter tenker. https://marinehowto.com/winter-battery-storage-self-discharge-characteristics/ Redigert 13.August.2018 av Kjellg (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kjellg Svart 13.August.2018 Link til dette innlegget Svart 13.August.2018 (redigert) Ida Marie III skrev for 4 timer siden: Sterling lader..? Finnes det bare en intelligent lader i verden..? ?? . Var nok litt rask der. Så nå at det var Hulda som hadde Sterling Redigert 13.August.2018 av Kjellg (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 13.August.2018 Link til dette innlegget Svart 13.August.2018 Kjellg skrev 27 minutter siden: Argumentet var at man ikke ville ha uovervåkede batterier stående på hele vinteren og en lader som hadde ingenting å gjøre. Selv om det er viktig å kompensere ved både for høy og for lav temperatur, så var ikke lav temperatur like viktig som for høy. Det viktige var å ha akkurat nok spenning på så de holdt seg 100% soc og da mente han at standard innstilling var godt nok. Legger ved en link så man selv kan lese. Hadde vært moro å høre hva dere andre mener om det. https://marinehowto.com/installing-a-marine-battery-charger/ Redigert Samtidig så er her en artikkel som omhandler det trådstarter tenker. https://marinehowto.com/winter-battery-storage-self-discharge-characteristics/ Det ble litt mye å lese gjennom (og det orket jeg ikke selv om det skulle stå noe om temperatur der), men å tilpasse ladespenning til temperatur er udiskutabelt korrekt. Så kan du gjerne mene at noe annet er "godt nok". Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Kjellg Svart 13.August.2018 Link til dette innlegget Svart 13.August.2018 Lars H. skrev 14 minutter siden: Det ble litt mye å lese gjennom (og det orket jeg ikke selv om det skulle stå noe om temperatur der), men å tilpasse ladespenning til temperatur er udiskutabelt korrekt. Så kan du gjerne mene at noe annet er "godt nok". Enig, det var en lang tråd, men det var et eget avsnitt ang storage. Litt klipp og lim: STORAGE WARNING: For batteries in long term winter storage, in colder climates, I am a proponent of physically unplugging the temperature sensor from the RJ11 port on the charger. I do not like to have unattended batteries having the voltage compensated UP while they are sitting there doing nothing all winter. They only need enough voltage to maintain 100% SOC and a standard float voltage will do this. It is important, if you want to do this, to physically unplug the sensor from the charger itself not just remove it from the battery terminal. Removing the sensor from the battery, but leaving it plugged into the charger, will still result in voltage being compensated UP, all winter. In cold climates where you are physically using the batteries regularlycompensating UP is good. For storage, I am not a big fan of it. In my opinion the best option for cold weather storage is to fully charge the batteries and then physically disconnect them from the vessel, chargers and from one another. This is the safest storage option. Unattended chronic float charging is just an “oops” waiting to happen. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 13.August.2018 Link til dette innlegget Svart 13.August.2018 Kjellg skrev 20 minutter siden: In my opinion the best option Ja, da er det hans mening. Jeg foretrekker de elektrokjemiske fakta. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Kjellg Svart 13.August.2018 Link til dette innlegget Svart 13.August.2018 Lars H. skrev 15 minutter siden: Ja, da er det hans mening. Jeg foretrekker de elektrokjemiske fakta. Hans mening var jo at å koble fra batteriene var det beste. Tja, det er vel også elektrokjemi. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.