Jump to content

Slik skal jeg ta vare på batteriene i vinter

PiperBill

Recommended Posts

I forrige båten min hadde jeg bare 3 batterier som var lett tilgjengelige. De fikk overvintre nede i kjelleren her hjemme. Men i år med ny båt har jeg 5 stk AGM på 33kg hver og de er ikke så lett å få ut fra under dørken. Da har jeg tenkt å gjøre følgende.

Kobler fra alle batteriene slik at de er isolert fra hverandre.

Lader hvert batteri til 100 % og noterer spenningen på hvert enkelt.

Tørk over slik at de er rene for smuss, særlig rundt polene.

La dem ligge i båten i vinter.

Når jeg drar ned til båten et par ganger i løpet av vinter skal jeg måler spenningen og lader om det trengs.

Høres det ut som en god plan?

And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse!

Utmerket! Jeg vet bare om en enda bedre måte på å oppbevare batteriene på om vinteren: I fryseren hjemme! (men da må du ha en trolig grei kone!)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Planen høres helt topp ut og det er bare tull å ta batteriene ut av båten og inn i varmen.
Batteriene har heller ikke noe problem med å holde høy nok spenning til at de ikke sulfaterer unødvendig ved lagring sen høst til tidlig vår.
Gjorde som deg før om årene med lading en gang i perioden men etter å ha notert meg batterispenninger over flere år velger jeg ikke å ta meg brydderiet med å komme inn i båten i kulden etter den er pakket bort.

Redigert av pipe (see edit history)

Et batteri i båten og et batteri til el-vinsjen som nå begge runder ti år. Har alltid blitt oppbevart i kald garasje. Sørger for rene poler som er fettet inn, alltid nok vann på batteriene og lader de helt opp før de settes i garasjen for vinteren. Sjekkes regelmessig gjennom vinteren og får en liten lading et par ganger. Ser fortsatt ingen grunn til å bytte batteriene bare fordi de (også) har blitt gamle (ti år og ellevte sesongen) siden de fungerer aldeles utmerket. Forøvrig er både bilen og batteriet i denne nå elleve år gamle og fungerer fortsatt selv på kalde vinterdager. Med andre ord har riktig stell av batteriene en del å si for levealder!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

KaiH89 skrev for 16 timer siden:

Er det ikke slik at ved lagring av batterier, skal det helst ikke være mer enn 50-60% på dem?

Blybatterier, åpne, GEL eller AGM skal være fulladet før vinteropplag. Da er det optimale å koble fra absolutt alt og oppbevare de kaldest mulig. Alle batterier har en selvutlading, men dess kaldere, dess mindre utlading. Jeg nevnte tidligere at å oppbevare batteriene i en fryser er optimalt. Da er det veldig liten utlading. Men så sies det at batteriet kan fryse og sprenges? Et fulladet batteri tåler ned til -50gr. Men en halvladet eller utladet batteri fryser og ødelegges ved noen få kuldegrader. Hvordan dette forholdet seg ved lithium LiFePo4 batterier, har jeg ikke satt meg inn i. Men det er det sikkert noen eksperter (og ikke bare noen som har hørt av noen som har hørt av noen . . . ) som vet noe mer om.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Kjellg skrev for 5 timer siden:

Leste en artikkel at temperatur sensor kunne man gjerne koble fra på lader. 

Og hva var argumentet for dette?

3 minutes ago, Lars H. said:

Blybatterier, åpne, GEL eller AGM skal være fulladet før vinteropplag. Da er det optimale å koble fra absolutt alt og oppbevare de kaldest mulig. Alle batterier har en selvutlading, men dess kaldere, dess mindre utlading. Jeg nevnte tidligere at å oppbevare batteriene i en fryser er optimalt. Da er det veldig liten utlading. Men så sies det at batteriet kan fryse og sprenges? Et fulladet batteri tåler ned til -50gr. Men en halvladet eller utladet batteri fryser og ødelegges ved noen få kuldegrader. Hvordan dette forholdet seg ved lithium LiFePo4 batterier, har jeg ikke satt meg inn i. Men det er det sikkert noen eksperter (og ikke bare noen som har hørt av noen som har hørt av noen . . . ) som vet noe mer om.

:thumbsup: Høres riktig ut!

Jeg kunne også kobler batteriene fra hovedpanelet men la de stå koblet sammen. Jeg har 4x100 Ah AGM til forbruk. Jeg har en Victron BMV med blåtann tilkoblet både forbruk og start. Da kunne jeg se på tilstanden via Victron appen uten å måtte klatre opp i båten. Men den trekker bitte litte gran strøm på 2,9Ah i måned så jeg er usikker om det er lurt.

And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse!

Lars H. skrev 54 minutter siden:

Og hva var argumentet for dette?

Argumentet var at man ikke ville ha uovervåkede batterier stående på hele vinteren og en lader som hadde ingenting å gjøre. Selv om det er viktig å kompensere ved både for høy og for lav temperatur, så var ikke lav temperatur like viktig som for høy. Det viktige var å ha akkurat nok spenning på så de holdt seg 100% soc og da mente han at standard innstilling var godt nok. Legger ved en link så man selv kan lese. Hadde vært moro å høre hva dere andre mener om det. 

https://marinehowto.com/installing-a-marine-battery-charger/

Redigert

Samtidig så er her en artikkel som omhandler det trådstarter tenker.

https://marinehowto.com/winter-battery-storage-self-discharge-characteristics/

Redigert av Kjellg (see edit history)
Kjellg skrev 27 minutter siden:

Argumentet var at man ikke ville ha uovervåkede batterier stående på hele vinteren og en lader som hadde ingenting å gjøre. Selv om det er viktig å kompensere ved både for høy og for lav temperatur, så var ikke lav temperatur like viktig som for høy. Det viktige var å ha akkurat nok spenning på så de holdt seg 100% soc og da mente han at standard innstilling var godt nok. Legger ved en link så man selv kan lese. Hadde vært moro å høre hva dere andre mener om det. 

https://marinehowto.com/installing-a-marine-battery-charger/

Redigert

Samtidig så er her en artikkel som omhandler det trådstarter tenker.

https://marinehowto.com/winter-battery-storage-self-discharge-characteristics/

Det ble litt mye å lese gjennom (og det orket jeg ikke selv om det skulle stå noe om temperatur der), men å tilpasse ladespenning til temperatur er udiskutabelt korrekt. Så kan du gjerne mene at noe annet er "godt nok".

Lars H. skrev 14 minutter siden:

Det ble litt mye å lese gjennom (og det orket jeg ikke selv om det skulle stå noe om temperatur der), men å tilpasse ladespenning til temperatur er udiskutabelt korrekt. Så kan du gjerne mene at noe annet er "godt nok".

Enig, det var en lang tråd, men det var et eget avsnitt ang storage. Litt klipp og lim:

STORAGE WARNING: For batteries in long term winter storage, in colder climates, I am a proponent of physically unplugging the temperature sensor from the RJ11 port on the charger. I do not like to have unattended batteries having the voltage compensated UP while they are sitting there doing nothing all winter. They only need enough voltage to maintain 100% SOC and a standard float voltage will do this. It is important, if you want to do this, to physically unplug the sensor from the charger itself not just remove it from the battery terminal. Removing the sensor from the battery, but leaving it plugged into the charger, will still result in voltage being compensated UP, all winter.

In cold climates where you are physically using the batteries regularlycompensating UP is good. For storage, I am not a big fan of it. In my opinion the best option for cold weather storage is to fully charge the batteries and then physically disconnect them from the vessel, chargers and from one another. This is the safest storage option. Unattended chronic float charging is just an “oops” waiting to happen.

Kjellg skrev 20 minutter siden:

In my opinion the best option

Ja, da er det hans mening. Jeg foretrekker de elektrokjemiske fakta.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...