Chilli Solbris Startet 12.August.2018 Link til dette innlegget Startet 12.August.2018 Ferieturen med M/Y Solbris fikk en bråstopp i Lillesand. Jeg oppdaget tæring på eksosbendet og pirket litt på det med fingeren. Vannspruten stod! Er det noen i Lillesand eller omegn med motorfaglig bakgrunn som kan bidra slik at ferien kan fortsette? Mot betaling selvsagt!?? Her ble det høl gett! Sinkanoden er den kobbergargede skruen Det ble et solid hull od det er antydning til det samme på styrbord Hva kan årsaken til denne tæringen være når jeg skifter anoder vært eneste år? Sitér dette innlegget Mvh Chilli Solbris Båtlivet gir meg de største gleder! Og de største sorger!😂 Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Hulda Svart 12.August.2018 Link til dette innlegget Svart 12.August.2018 Ta ei fil og rot rundt i hullet. Kjøp et sett multimetall og trykk nedi. La det herde og fortsett ferien. Bortkastet å sveise. Går snart hull et annet sted. Alder på bend? Sitér dette innlegget Link to post
Chilli Solbris Svart 12.August.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.August.2018 Hulda skrev Just now: Ta ei fil og rot rundt i hullet. Kjøp et sett multimetall og trykk nedi. La det herde og fortsett ferien. Bortkastet å sveise. Går snart hull et annet sted. Alder på bend? Takk for tipset @Hulda! Motorene er fra 2011. Synes det er merkelig at det har gått hull her hvor sinken sitter? Sitér dette innlegget Mvh Chilli Solbris Båtlivet gir meg de største gleder! Og de største sorger!😂 Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Tom Rør Svart 12.August.2018 Link til dette innlegget Svart 12.August.2018 Hvis du skal bruke kjemisk metall, kan jeg anbefale Belzona. https://www.belzona.com/en/products/1000/1111.aspx https://www.primeltd.com/info/19773/How-to-Repair-a-Cracked-Engine-with-Belzona-1111/ https://www.google.no/search?client=safari&hl=nb-no&lei=iFJwW_3cJsbR6ATvgrTwCg&q=belzona forhandler&ved=0ahUKEwjjx_G76ufcAhUoYJoKHTAKBL4QsKwBCAgoAQ&biw=1024&bih=666 Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 12.August.2018 Link til dette innlegget Svart 12.August.2018 Erikda skrev for 3 timer siden: Takk for tipset @Hulda! Motorene er fra 2011. Synes det er merkelig at det har gått hull her hvor sinken sitter? Får du fatt i Belzona, så er det best. Skitdyrt. Crude Pipeline Pumps, på en produksjonsplattform jeg ikke skal nevne navnet på, besto stort sett av Belzona. Slike bend holder vel minst 7 år uten anode. Nesten dobbelt så mye med anode. Greia er at bendet ikke er neddykket i sjøvann. Kun periodisk i varmt sjøvann. Det blir en form for plaskesone der anoden kun virker nå og da. Innmari korrosivt. Sitér dette innlegget Link to post
Chilli Solbris Svart 12.August.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.August.2018 (redigert) Hulda skrev 1 time siden: Får du fatt i Belzona, så er det best. Skitdyrt. Crude Pipeline Pumps, på en produksjonsplattform jeg ikke skal nevne navnet på, besto stort sett av Belzona. Slike bend holder vel minst 7 år uten anode. Nesten dobbelt så mye med anode. Greia er at bendet ikke er neddykket i sjøvann. Kun periodisk i varmt sjøvann. Det blir en form for plaskesone der anoden kun virker nå og da. Innmari korrosivt. Akkurat! Lærerikt dette! Prøver å få tak i Belzona i morgen! Redigert 12.August.2018 av Erikda (see edit history) Sitér dette innlegget Mvh Chilli Solbris Båtlivet gir meg de største gleder! Og de største sorger!😂 Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Hulda Svart 12.August.2018 Link til dette innlegget Svart 12.August.2018 (redigert) Nei for faen, ikke Bellona! Belzona er ikke noe som Bellona liker! :-) Får du ikke fatt i Belzona, vil et hvert annet multimetall gjøre jobben. Det viktigste er at du kjøper deg en liten rundfil og avfetting. Der er det Aceton som gjelder. Multimetallet må ha ren og fettfri overflate. Ikke glatt overflate, rufsete. Redigert 12.August.2018 av Hulda (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Chilli Solbris Svart 12.August.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.August.2018 Hulda skrev 7 minutter siden: Nei for faen, ikke Bellona! Belzona er ikke noe som Bellona liker! :-) Får du ikke fatt i Belzona, vil et hvert annet multimetall gjøre jobben. Det viktigste er at du kjøper deg en liten rundfil og avfetting. Der er det Aceton som gjelder. Multimetallet må ha ren og fettfri overflate. Ikke glatt overflate, rufsete. ??????? Så skrivefeilen nå! Jeg skal file og rufse til! Må finne en sjappe i Lillesand eller ta bussen til Arendal! Sitér dette innlegget Mvh Chilli Solbris Båtlivet gir meg de største gleder! Og de største sorger!😂 Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Tom Rør Svart 12.August.2018 Link til dette innlegget Svart 12.August.2018 Sjekk forhandlerlista, så ser du hvor det selges. Jeg har i båten, men det hjelper dessverre ikke deg akkurat nå? Sitér dette innlegget Link to post
Chilli Solbris Svart 12.August.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.August.2018 Da er synderen demontert og skal på verksted i morgen! Bendet er av og skal på verksted i morgen! Dobbel inside. Bør vel kanskje rengjøres?? Demontering gikk veldig greit! Utløpet ser greit ut. Fikk inspisert turboen med det samme sviver fint rundt! Alle skruer om pakningen på plass. Viktig at det havner på rett plass! Her må det gjøres rent??? Sitér dette innlegget Mvh Chilli Solbris Båtlivet gir meg de største gleder! Og de største sorger!😂 Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 12.August.2018 Link til dette innlegget Svart 12.August.2018 Synes du er flink jeg Erik. Mulig jeg kan hjelpe deg med bil i morgen ettermiddag. Ligger i elva å venter på deg. Men det ser jo ut som det kan ta noe tid før du kommer hit. Send meg en melding om du trenger en bil. Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
Chilli Solbris Svart 12.August.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.August.2018 Bjørn Løvjomås skrev 28 minutter siden: Synes du er flink jeg Erik. Mulig jeg kan hjelpe deg med bil i morgen ettermiddag. Ligger i elva å venter på deg. Men det ser jo ut som det kan ta noe tid før du kommer hit. Send meg en melding om du trenger en bil. Takker Bjørn! Tar kontakt i morgen!??? Sitér dette innlegget Mvh Chilli Solbris Båtlivet gir meg de største gleder! Og de største sorger!😂 Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Mix Svart 12.August.2018 Link til dette innlegget Svart 12.August.2018 Det der ligner på Nanni maskiner. Jeg ville kontaktet Nogva for nye bend imorgen tidlig var jeg deg, nå når du likevel har tatt jobben med demontering, benda må jo skiftes snart uansett. Dette er forbruksvare. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 13.August.2018 Link til dette innlegget Svart 13.August.2018 Enig, bør byttes ved første anledning, forbruksvare. Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 13.August.2018 Link til dette innlegget Svart 13.August.2018 Hei Fiksar du benda mellombels bør du ha vassalarm i motorrommet. Ask Sitér dette innlegget Link to post
Chilli Solbris Svart 13.August.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.August.2018 Mix skrev On 13.8.2018 at 1.33: Det der ligner på Nanni maskiner. Jeg ville kontaktet Nogva for nye bend imorgen tidlig var jeg deg, nå når du likevel har tatt jobben med demontering, benda må jo skiftes snart uansett. Dette er forbruksvare. Ja, det er Nanni T4.165 (Toyota Landcruiser 3.0 ltr) Kommentar fra moderator:Lagt til type i tittelen. Hulda skrev On 13.8.2018 at 8.01: Enig, bør byttes ved første anledning, forbruksvare. De skal byttes ja! Begge to! Men jeg akter å krangle på prisen! Maskinene har gått 980 timer på syv år og båten har ligget for det meste i ferskvann i Vesterelva i Fredrikstad etter maskinskifte! Det kan da ikke være riktig at disse skal ryke etter så kort tid? Sitér dette innlegget Mvh Chilli Solbris Båtlivet gir meg de største gleder! Og de største sorger!😂 Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Chilli Solbris Svart 13.August.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.August.2018 Slik ser synderen ut etter sliping! Sitér dette innlegget Mvh Chilli Solbris Båtlivet gir meg de største gleder! Og de største sorger!😂 Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
cosmic Svart 13.August.2018 Link til dette innlegget Svart 13.August.2018 Mener yanmar's serviceanvisning sier inspeksjon av bend v/1000 timer,så ikke helt umulig at en kan forvente slitasje. Sitér dette innlegget Link to post
Knude Svart 13.August.2018 Link til dette innlegget Svart 13.August.2018 Au da. Ble det havari i Lillesand ....... Om vi kan bistå med noe er det bare å ta kontakt. Sitér dette innlegget Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt Link to post
Komodo Svart 13.August.2018 Link til dette innlegget Svart 13.August.2018 Er det vanlig å lage slike bend av aluminium? Syv år med varmt sjøvann må jo være ok. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Hulda Svart 13.August.2018 Link til dette innlegget Svart 13.August.2018 Det er jo lov å prøve. Fra hva jeg kan forstå ut fra bildet, er ikke bendet noen konstruksjonmessig happening sett fra et korrosjonsperspektiv. Sitér dette innlegget Link to post
Knude Svart 13.August.2018 Link til dette innlegget Svart 13.August.2018 Rent praktisk er vel disse enkle både å inspisere og sveise. Siden det er på begge motorer så er det jo en uheldig konstruksjon og delen er tynn på dette stedet. Kanskje også utsatt i forhold til vann strømmen. Om de er dyre i innkjøp vil sveis forlenge levetiden med kanskje noen hundre timer om resten av bendet er uten korrosjon . Er resten tynnslitt er det best å bytte..... Uansett lykke til ! Sitér dette innlegget Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt Link to post
Hulda Svart 13.August.2018 Link til dette innlegget Svart 13.August.2018 Den muffa som er skrudd inn i bendet der hullet er, er muffa av stål eller messing? Hvis messing, vil du kunne påberope manglende kunnskap som har resultert i galvanisk tæring. Sitér dette innlegget Link to post
Chilli Solbris Svart 13.August.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.August.2018 Knude skrev for 3 timer siden: Rent praktisk er vel disse enkle både å inspisere og sveise. Siden det er på begge motorer så er det jo en uheldig konstruksjon og delen er tynn på dette stedet. Kanskje også utsatt i forhold til vann strømmen. Om de er dyre i innkjøp vil sveis forlenge levetiden med kanskje noen hundre timer om resten av bendet er uten korrosjon . Er resten tynnslitt er det best å bytte..... Uansett lykke til ! Disse var svært enkel å demontere og å inspisere! Har fått sveiset de og konstruksjonen kunne vært bedre uten tvil. @Hulda har definitivt et poeng ang kavitasjon. Det var det første sveitseren sa. Hulda skrev for 1 time siden: Den muffa som er skrudd inn i bendet der hullet er, er muffa av stål eller messing? Hvis messing, vil du kunne påberope manglende kunnskap som har resultert i galvanisk tæring. Ettersom jeg kannse er det en messinglegering. Men er litt usikker! Komodo skrev for 4 timer siden: Er det vanlig å lage slike bend av aluminium? Syv år med varmt sjøvann må jo være ok. I følge sveitseren ville støpejern vært dere fordi den ikke utvider seg. Nemnda vilje man hatt problemer med rust. Sveiseren mente at det ikke var annet å vente fordi bendet ble utsatt for vekslende varme og kulde og på grunn av at aluminium da får en slitasje på grunn av det. Sitér dette innlegget Mvh Chilli Solbris Båtlivet gir meg de største gleder! Og de største sorger!😂 Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Chilli Solbris Svart 13.August.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.August.2018 Herlig! Da er benda sveiset og inorden for en stund!??? Fikk gode råd av Walter Widmer hos Widmer motor i Lillesand og dro til Aase Sveise- og Mek. Verksted AS i Lillesand! Der fikk jeg knallservice og kjempehjelp med å sveise bendene! Jeg er overlykkelig over at jeg valgte å demontere begge to! Det viste seg nemlig at bendet på styrbord motor var verre enn den med hull i fra babord motor. Det lå bare mer skjult! Etter at de nå er sveiset grundig sammen bør de vare ett par år til. Kjenner jeg meg selv rett blir de byttet!??? Tusen takk for gode råd og hjelp slik at ferien vår kan fortsette! Babord bend som jeg trodde var relativt greit.... Ble sveiset grundig! Her var godset mye mer tynnslitt enn jeg trodde! Nydelig sveisearbeid på denne synes jeg! Siden jeg ikke vet hvor mye som er tæret både her og der blir de nok byttet...... Sitér dette innlegget Mvh Chilli Solbris Båtlivet gir meg de største gleder! Og de største sorger!😂 Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.