Jump to content

Hvordan blir det med reparasjon og vedlikehald på kaldbakt båt

Seeking

Recommended Posts

Hei, 

Driver og leter etter båt som egner seg godt til tur og Teinefiske.

Kom da over ein på finn, eg føler kan være ett godt treff men det er en kaldbakt trebåt , slik eg har forstått det er dette en konstruksjon som består av kryssfiner og epoxy?

Hvordan er blir det da med reparasjon og vedlikehald av en kaldbakt båt?

Reperasjon av skader kommer litt an på hva selgeren legger i ordet kaldbakt. Hovedsaklig er det tre metoder som gjerne blir kalt kaldbakt, to av dem feilaktig. Selv om metodene har likhetstrekk kan reperasjon av skader i flere tilfeller bli forholdsvis likt, men kommer litt an på dybden i selve skaden.

Kaldbaking er når man bygger opp huden på et skrog med finer (som regel ikke kryssfiner, men tynne flak av heltre) først en retning og så en kryssende retning, vanligvis 3, 5 eller 7 lag (oddetall), avhengig av skrogstørrelse. Overflaten på begge sider dekkes av et lag med glassfiberduk og epoksy. Dermed blir kaldbaking en form for kryssfiner i båtform, altså at man lager kryssfiner selv, men med buede former etter båtens form.

Noen kaller båter bygget av kryssfinerplater som er satt sammen og dekket med glassfiberduk og epoksy kaldbakt, men selv om metoden kan minne noe er det ikke kaldbaking. Heller ikke stripplanking er kaldbaking (vel og merke stripplanking alene, noen ganger kombineres det med ekte kaldbaking). Stripplankede skrog dekkes som regel med glassfiberduk og epoksy, ideelt sett på begge sider av huden, men ofte bare på utsiden. 

Felles for alle tre metodene (forutsatt seriøs båtbygger) er at de er overlakket med tokomponent klarlakk med UV-filter eller maling. Dette fordi epoksy i seg selv ikke tåler sollys. Tokomponent lakk, enten den er klar eller i malingsform (med dekkende farge) blir som en slags hard plast og gir en hard og slitesterk overflate som tåler mye slitasje. Så lenge lakken er hel og ikke skadet gjennom til epoksylaget under består utvendig vedlikehold av vanlig vask, gjerne med et vokslag oppå til slutt. Siden lakken er såpass hard vil den de første årene etter båten er ny ikke trenge annet vedlikehold, eventuell polering blir kun der fendrer har gnikket og lignende.

Hvis tau eller skarpe gjenstander liter gjennom det beskyttende lakklaget må området renses, slipes lett over, avfettes med aceton og lakkeres på nytt. Hvis ikke vil UV-strålene i sollyset mykne epoksyen slik at den mørkner og blir seig og svak. Avhengig av ønsket finish kan man da enten velge den røffe metoden å bare flikke over eller å ta jobben mer nøye, altså bygge opp flere lag med lakk før våtsliping og polering, hvis man ønsker det skadete området skal se ut som nytt. Det siste er vel gjerne mer vanlig på finere stasbåter som runabouts og mahogniseilere.

Går skaden så dypt at glassfiberduken er ødelagt bør man enten fylle i med epoksy for så sparkle opp og lakkere over dette eller lappe med ny glassfiberduk og epoksy før overnente lakk. Avhengig av størrelsen og dybden på skaden.

Hvis skaden går dypt ned i treet må skadet område freses vekk til friskt trevirke kommer fram, så er det å bygge opp nye lag med finer for kryssfinerskrog og kaldbakte skrog. For stripplankede skrog holder det ofte med å frese ned til friskt trevirke og legge i en lusing, altså epoksysparkle inn egnet bit med tre før sprakeling, glassfiberduk og overnevnte lakk. Fordelen med ekte kaldbakte skrog er at epoksyen har trukket såpass godt inn i fineren (som tidligere nevnt består av heltre) at det skal noe til at vann har fått trukket langt inn i treet. Dermed enklere å reparere, mindre av det skadete området trengs fjernes før man bygger opp igjen. Ved stripplanking kan fukt trekke ganske langt inn i lektene, dermed vil selv en mindre skade kunne bli en del mer omfattende om man ikke får gjort noe med det straks.

Kort sagt vil en skikkelig kaldbakt båt kreve tilnærmet det samme som en glassfiberbåt. Vask og voks (gjerne polering) må til, ellers er skroget så og si vedlikeholdsfritt. Ved skader kan man også til dels sammenligne byggematerialene, bare at man ved kaldbakte skrog jobber med tre, epoksy, glassfiberduk og lakk i stedet for glassfiberduk, polyester og gelcoat som på glassfiberskrog.

Bare hyggelig:smiley: En riktig innoldsrik båt, mye kjekt utstyr.

Sitter kun med mobilskjermen her, dermed er det ikke så lett å se skroget skikkelig, men synes mest det ser ut som båten er stripplanket på et vis. Med forbehold, kanskje selger har mulighet til å ta nærmere bilder? Vaagen Boats finnes vel enda, kanskje du kunne tatt en telefon dit og spurt nærmere om byggemetodene de brukte i 1986?

En kaldbakt båt (etter metoden jeg beskrev over) vil aldri kunne få blåmann i skroget (misfarging på grunn av fuktinntrenging). Ut fra bildene synes jeg å se antydning til slikt flere plasser, derfor begynner jeg å lure på om båten virkelig er kaldbakt. Ikke alle gjør det likt, det er mange hybridløsninger der ute, dessverre som feilaktig kalles kaldbaking. Ikke dermed sagt at ikke andre ting fungerer, men det kan f.eks. være greit å vite om det er brukt glassfiberduk, tokomponent lakk (ikke enkomponent) og om kaldbakingen er kombinert med stripplanking med tanke på framtidig vedlikehold.

Overbygget ser ut til å være i kryssfiner. Er dette dekket av et lag med glassfiberduk/epoksy med UV-lakk på toppen er vedlikeholdet minimalt, som beskrevet over. Men hvis overbygget består av oljet eller enkomponent lakkert kryssfiner må du gå ut fra vedlikehold som en tradisjonell trebåt. Altså vedlikehold av lakk, noen år noe skraping og pussing og lakkering på nytt. Skal du avgårde å se på båten kan det være lurt å se etter lekkasjer i knekkene mellom tak og overbyggsider, det er der det er mest potensiell mulighet for lekkasjer. Forsåvidt også langs vinduer og beslag.

Ut fra bildene i annonsen må jeg si at jeg synes båten ser noe sliten ut i forhold til prisen, men som sagt er det ikke lett å se skikkelig uten bedre nærbilder av skroget, så mulig jeg tar feil. Båten er innholdsrik med mye kjekt utstyr som har kostet da det var nytt. Hvis bildene lyver og skrog og overbygg er bra er prisen grei. Ideelt sett bør du også få tilgang til å se på spanter og bakom skott inni båten generelt for å se tilstanden skikkelig.

Ja merker det selv att selv min store mobil er gjerne for liten når det kommer til og undersøke båter.

Har selv reagert på missfargingen i skroget etter og ha lest på nette og fått en forståelig forklaring av deg :) 

ta seg en tlf eller mail til Vaagen boats burde la seg gjere , gjerne høre med selger også om missfargingen.

hvis bildene ikke lyger og att dette er en sliten gammel traver hva ville du sagt att er en grei pris for den? 

Vel vist overbygget er oljet og lakket så er det bare litt mer arbeid og ta i havna men værre ville det vert vist det var en "vanlig" trebåt der eg måtte tatt hele skroget det er eg usikker på om eg har helse og energien til.

vist det blir mer en bare tanken må eg nokk spørre noen her inne om dei kan ha muligheten til og se på den da dette blir noe langt og dyrt for meg uten og komme hjem med båten :p 

blir jo også første båten uten båterfaringer fra før (bortsett fra noen få turer med morfar når eg var mye yngre ) så mine egne vurderinger blir sikkert så som så i tilfelle.

Redigert av Seeking (see edit history)
Hakkannen skrev for 2 timer siden:

derfor begynner jeg å lure på om båten virkelig er kaldbakt

Det samme gjør jeg... Tror den er bygget av J.E. Vågen Båtbyggeri, men det får jeg sikkert bekreftet senere i dag...

(Har sendt mail til han)

Har selv fått bygget en kaldbakt båt av han og den så ikke slik ut i skroget!

Hvis den er bygget der så er det i alle fall skikkelig arbeid! 

Slik så den ut..

943468521_Vgsnes33.JPG.ab7015e6a08fd683b0948a5b8c449aae.JPG

Rett og slett en gammel trebåt ja. Bra  saker for de som liker sånt og har mye fritid. Vi andre har det mye bedre med plastbåt, da får vi tid til å bruke båten også.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

"Fritid" har eg mye av siden eg er uføretrygdet er derfor eg snuser på båtlivet og Teinefiske ? 

Vel har egentlig fortsatt lyst på den til tross for att det er god gammaldags trebåt , men er bekymret for att den vil forfalle i mitt eie.

Planen er en helårsbåt som helst ikke skal opp for ofte eller lenge om gangen (men det er gjerne ønsketenkninger )

@boble65

Haha veeeeeeldig langt vekke , og er nok desverre over max prisen min som er 100k (antatt siden eg ikke har søkt lån enda )

selv det gjer meg noe ukomfortabel egentlig 

Ser ut til at dekke på den er en del mindre også.

Ofte virker trebåtene varmere en Mangen plast båter (litt oppussing kan jo alltids fikse det egentlig )

Hvor lenge må en trebåt være på land som ca for vedlikehald egentlig?  Må jo olje  og lakke skroget av og til over vannlinjen, under vannlinjen er den vel rimelig lik en plastbåt? 

Den må kun på land for slipping. Her i Fredrikstad er det et levende trebåtmiljø rundt Isegran. Der ligger det seilskøyter på vannet hele året. Det er forøvrig en myte at det er mye vedlikehold og pussing på en trebåt. Det som skjer er at den forfaller veldig hvis man ikke gjør noe, men med normalt vedlikehold kan den holde i 100 år. Normalt utvendig vedlikehold er å matte ned lakken og legge et nytt strøk. Det er egentlig raskere enn å polere en plastbåt. Så må den spyles under vannlinja og stoffes. Men det må jo en plastbåt også. Innvendig vedlikehold kan du ta på vannet.

@Komodo ja inntrykket eg sitter med etter og ga lest her på forumet er att tar du løpende vedlikeholdet på trebåtene er det ikke store forskjeller mellom dei og plast.

Er nokk fordeler og ulemper med både plast og tre.

Gamle seilskjøyter dei er flotte, frister litt med ei. Men pengene vil nok ha problemer med og strekke til.

Skal du gå for trebåt så sjekk under vannlinja. Det er ofte her problemene er. Skjøter mellom kjøl og stevn, skjøter i bordganger, rundt kjølbolter, rundt gjennomføringer og rundt ror og propellaksel. Hjelper ikke med nylakket skrog og pene gardiner om det er råte under vannlinja. 

Vedlikehold av trebåt er en kontinuerlig jobb. Nytter ikke å ta et friår, da blir arbeidet 3-doblet neste gang. 

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

nå er en fin og hel trebåt et vakkert skue.  men der er mange hengemyrer å gå seg fast i......... har hatt flere snekker selv i tre, men har vert i plastalderen noen år nå.  kommer alldri til å velge tre i gjen. liker å se at noen tar vare på disse. får du et godt utgangspunkt,og liker å passer godt på så er det sikkert greit. men som bruksbåt så er det mange billige plastsnekker til salgs til rimelig pris. hvis man forsømmer plastbåten litt så pleier d vanligvis ikke skje større skade selvom den ikke er blank og fin. har selv plastsnekke nå fra 1973. denne har bare vert brukt til den ble plassert på land i vinter  ,. interessen forsvant.. ingen 

bord som sprekker eller søm som ryker.  ikke noe som blir råte eller annet. har nå en moldgammel askeladd til fisking, får minimalt med stell men er i bruk heletiden.  dvs- er du båt entusiast så er en fin trebåt som skinner fint for deg og andre. er båten et verktøy så velg plast... du kan polere og stelle denne også hvis du vil..

@halleland har forstått att det er Mangen feller på en trebåt det som gjer meg usikker når eg ser en som kan være passende for meg x) 

Tenker att vist eg velger trebåt blir deg og prøve og halde den godt vedlikeholdt men ekstra arbeid med og få den blank er gjerne tvilsomt :s så eg er nokk ikke den beste til og ha trebåt.

Er nokk ute etter en helårs bruktbåt (Så plast er vel lureste?) Beregnet for teinefiske og tur mulighet , men er kanskje litt kravstor med hatt skal ha nokk dekks plass til teiner og ha bysse , søkemuligheter og wc (helst i eget rom) siden det og sette teine sannsynlig vis blir noe slikt som : setsette teiner , finne seg plass og ankre opp og spise/sove. X)

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...