Jump to content

GPS til Ipad, norske forhandlere som fører Bad Elf Pro?


Bikkeren

Recommended Posts

Havlengt skrev 1 time siden:

-Korrekt!

( smertelig erfart.. )

 

 

Hvis du har iPhone kan du synkronisere paddn mot phonen (delt internett). Paden vil da motta gpsdata via phonen.

 

[ edit ] sjekk om det mot all formodning dette finnes på iPaden.

Det er noe uklarhet drude om hvordvidt  de nye/re iPadene har denne muligheten:

 

Innstillinger -> Personvern -> Stedstjenester (av eller på) er det mulig å slå den funksjonen på skal den kunne motta GPS koordinater på egenhånd.

Redigert av Bay_liner (see edit history)

Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Er det ikke bedre å bruke pengene til å "oppgradere" til en iPad med gps? Ser for meg at det blir ganske sårbart når to dingser skal ha strøm, skal snakke sammen osv. 

 

Mener å ha lest på ett forum at en erfarte at Ipaden/appen ikke ga beskjed når gps- signalet falt bort med ekstern gps så det tok lang tid før han skjønte at gpsen ikke virka og gikk seg opp i en litt hårete situasjon. 

Link to post
Share on other sites

Pinkvin skrev 14 minutter siden:

en erfarte at Ipaden/appen ikke ga beskjed når gps- signalet falt bort med ekstern gps

Stemmer det..

 

Har Bad Elf gps og det stemmer at den kan falle ut en sjelden gang.

Har en ny(2017) ipad uten 4G  (måtte ha det da det ikke var lov å ha med telefon/ipad med simkort i nordsjøen)

 

Denne har ikke gps, selv om man kan slå på/av stedstjenester! 

 

Link to post
Share on other sites

GlobalSat har også en BT GPS.

https://www.globalsat.com.tw/en/product-199951/GPS-Receiver-BT-821C.html

Jeg har ikke testet den, men jeg har noen USB utgaver fra samme produsenten som fungerer skikkelig bra. 

 

  • MTK high performance chipset 
  • Extreme fast TTFF at low signal level
  • Bluetooth enabled
  • High capacity rechargeable battery
  • NMEA-0183 compliant protocol (GGA, GSA, GSV, RMC) RTCM
  • SBAS (WAAS, EGNOS, GAGAN, and MSAS), QZSS supported
Link to post
Share on other sites

alidal skrev for 6 timer siden:

 

Denne har ikke gps, selv om man kan slå på/av stedstjenester! 

 

- Har same erfaring..

Det artige var at forhandlaren påstod hardnakka at alle Ipad-modellane hadde GPS.

Når eg reklamerte på "feilen" vart padda sendt inn for reparasjon, ny padde kom I posten frå Apple, identisk med den orginale...:nonod:

 

Link to post
Share on other sites

Mulligan skrev On ‎13‎.‎08‎.‎2018 at 13.24:

Det spørs hvor gammel iPad'en din er.

Er den relativt ny navigerer de bedre enn Bad Elf. iPad har gjort byks fremover siden iPad 2.

Nyere iPad og iPhone støtter også Galileo, noe Bad Elf ikke gjør.

Målinger har vist at en ny iPad er innenfor 3 m 90% av tiden og innenfor 1 m 70% av tiden.

iDings og Galileo.

 

Dette er jo ikke overbevisende. 10 prosent av tiden vet du faktisk ikke hvor du er. Det betyr altså for hver time du er ute så er nøyaktigheten mindre en 3 meter, i hele 6 minutter. Ikke vet du hvor stor nøyaktighetene er og heller ikke hvordan disse 6 minuttene fordeler seg utover I timen.

Men det er kanskje ikke bedre på mange plottere heller?

Link to post
Share on other sites

Havlengt skrev for 7 timer siden:

- Har same erfaring..

Det artige var at forhandlaren påstod hardnakka at alle Ipad-modellane hadde GPS.

Når eg reklamerte på "feilen" vart padda sendt inn for reparasjon, ny padde kom I posten frå Apple, identisk med den orginale...:nonod:

 

 

Slik som jeg har fått det forklart så er GPS innebygd i cellular chipen. Om det er riktig eller om Apple bare sperrer for GPS skal jeg ikke påstå. Det er i alle fall den forklaringen jeg har fått fra Apple. 

Link to post
Share on other sites

Bay_liner skrev for 14 timer siden:

 

 

Hvis du har iPhone kan du synkronisere paddn mot phonen (delt internett). Paden vil da motta gpsdata via phonen.

 

 

Har du prøvd det? Solgte for noen år siden en iPad uten cellular og kjøpte en med,  bare for å få GPS. Om dette er riktig så blir jeg sur :) hehehe

Redigert av Kjellg (see edit history)
Link to post
Share on other sites

12 minutes ago, Kjellg said:

Slik som jeg har fått det forklart så er GPS innebygd i cellular chipen. Om det er riktig eller om Apple bare sperrer for GPS skal jeg ikke påstå. Det er i alle fall den forklaringen jeg har fått fra Apple. 

 

Jeg er en av de som for enkelthets skyld har sagt at GPS og cellular ligger i samme chip, men jeg er ikke helt sikker på om de faktisk gjør det (ligger i samme fysiske chip, altså). Det er godt mulig at GPS og cellular-chip egentlig ligger på det samme lille kretskortet som plugges inn i alle iPads med cellular-funksjonen, mens kretskortet droppes i alle modeller som kun har WiFi. Uansett er det egentlig totalt uvesentlig om GPS og cellular ligger i samme fysiske chip eller på det samme bittelille kretskortet - poenget er at man får begge deler eller ingen av dem. Altså:

  • WiFi-modellene har hverken GPS eller cellular (mobildata).
  • WiFi+Cellular-modellene har både GPS og cellular (mobildata).

Det er såpass enkelt, og det skal gjelde alle generasjoner iPad, helt fra den først og fram til nå.

 

Har du en iPad og er usikker på om den har GPS og mobildata, kan du sjekke dette. For å sjekke om din modell har cellular-funksjonen (og dermed GPS) skal du kunne gå inn i innstillinger og se om du har en innstilling som heter "Mobilnett". Det holder IKKE å se etter stedstjenester, for de kan også brukes med WiFi-modellene (krysspeiling av WiFi-nett).

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

Popeye70 skrev 23 minutter siden:

 

Jeg er en av de som for enkelthets skyld har sagt at GPS og cellular ligger i samme chip, men jeg er ikke helt sikker på om de faktisk gjør det (ligger i samme fysiske chip, altså). Det er godt mulig at GPS og cellular-chip egentlig ligger på det samme lille kretskortet som plugges inn i alle iPads med cellular-funksjonen, mens kretskortet droppes i alle modeller som kun har WiFi. Uansett er det egentlig totalt uvesentlig om GPS og cellular ligger i samme fysiske chip eller på det samme bittelille kretskortet - poenget er at man får begge deler eller ingen av dem. Altså:

  • WiFi-modellene har hverken GPS eller cellular (mobildata).
  • WiFi+Cellular-modellene har både GPS og cellular (mobildata).

Det er såpass enkelt, og det skal gjelde alle generasjoner iPad, helt fra den først og fram til nå.

 

Har du en iPad og er usikker på om den har GPS og mobildata, kan du sjekke dette. For å sjekke om din modell har cellular-funksjonen (og dermed GPS) skal du kunne gå inn i innstillinger og se om du har en innstilling som heter "Mobilnett". Det holder IKKE å se etter stedstjenester, for de kan også brukes med WiFi-modellene (krysspeiling av WiFi-nett).

 

Støttes fullt ut. For ordens skyld så var min kommentar relatert til at en forhandler hadde sagt at det var GPS i alle iPad. :)

Link to post
Share on other sites

Just now, Kjellg said:

Støttes fullt ut. For ordens skyld så var min kommentar relatert til at en forhandler hadde sagt at det var GPS i alle iPad. :)

 

Jeg skjønte det, og var litt i tvil om jeg skulle skrive "du" eller "man", men det ble "du" fordi jeg begynte sånn. Da blir det lett å tro at jeg kun skrev til deg, noe jeg altså ikke gjorde. Jeg drar hjem og gir meg selv 10 stokkeslag over ryggen i løpet av kvelden som straff. :sweat:

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

Popeye70 skrev 3 minutter siden:

 

Jeg skjønte det, og var litt i tvil om jeg skulle skrive "du" eller "man", men det ble "du" fordi jeg begynte sånn. Da blir det lett å tro at jeg kun skrev til deg, noe jeg altså ikke gjorde. Jeg drar hjem og gir meg selv 10 stokkeslag over ryggen i løpet av kvelden som straff. :sweat:

 

Haha, det skal du få slippe :giggle:

Bedre å ha en til gode. Hehe :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Kjellg skrev for 8 timer siden:

 

Har du prøvd det? Solgte for noen år siden en iPad uten cellular og kjøpte en med,  bare for å få GPS. Om dette er riktig så blir jeg sur :) hehehe

 

Har ikke selv brukt metoden men det er mye info om dette på nettet som feks:

 

 

 

 

Redigert av Bay_liner (see edit history)

Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Kjellg skrev for 3 timer siden:

Har en RAM med sugekopp kjøpt enten hos Seatronic eller maritim. Litt dyrere en andre merker men absolutt verdt de ekstra kronene. Tror ikke du finner noe bedre.

 

Enig, Ram er veien å gå. Har vært i gjennom mye plastskrammel av holdere, RAM duger. Selges også på Claes Ohlson.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...