Jump to content

Hvilken høyde på kjøl- og båtstøtter til Bavaria 28?

zaq

Recommended Posts

I vår kjøpte jeg en Bavaria 28, men det fulgte ikke med krybbe eller båtstøtter. Til snekka jeg hadde tidligere, hadde jeg en krybbe i tre som fungerte bra, men har lyst på et noe mer kompakt system slik at jeg ikke trenger henger for å frakte opplagsutstyr frem og tilbake til opplagsplass. Ser for meg å lage to kjølstøtter av stabler på to og to 2"x6" i 40 cm bredde og lengde, og skru disse sammen til passende høyde.

1) Hvilken høyde bør man ha på disse for å kunne komme greit til drevet for av- og påmontering? Holder det med 40 cm høyde? Har i utgangspunktet ikke lyst til å ha båten høyere enn nødvendig mtp. enklest mulig tilgang til polering av skrogsiden til våren. 

2) Bør begge kjølstøttene ha samme høyde, eller bør den fremste være noe høyere for at båten skal stå sånn noenlunde vannrett? I så fall hvor mye høyere?

Dette kan jo evt. tilpasses litt når båten tas opp med å legge på eller ta av et lag eller to med bjelker, så det er ikke noe stort problem, men det er jo greit at utgangspunktet ikke er helt på jordet. 

Når det gjelder sidestøtter, så hadde jeg tenkt å gå for 4 stk av denne typen:

https://www.maritim.no/motorbatstotte-galvanisert-mbs-64-97-cm#.W3E-gNIzaCg

3) Den har høyde fra 64-97 cm. Vil det passe? Eller bør jeg gå for en annen høyde? 

4) Kan denne høyden på støtten brukes både foran og bak? Skroget har vel en litt brattere vinkel foran, og trenger vel kanskje noe høyere støtte?

Redigert av zaq (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...