Jump to content

Oppgjør når båt er registrert i skipsregisteret


Sebaldus

Recommended Posts

Olsen83 skrev for 1 time siden:

Av ren nysgjerrighet, hva er kostnaden ved å bruke en advokat ved et slikt oppgjør? En viss prosentsats av beløpet som boligmeglere bruker eller er det 10000 pluss en sats av summen?

 

Å bruke en del kroner på å få et riktig oppgjør og at begge parter er sikret burde være i begges interesse.

Leste igjen den saken som @Chiefengineer linket til lengre oppe og er bare mer overbevist om at en advokat er rette veien å gå..

 

Båtmeglere benytter provisjon, typisk ca. 4% av salgssum. Advokater benytter nok mer fast salær som på grunn av omfanget av arbeidet nødvendigvis vil bli vesentlig lavere på et salg i millionklassen. Oppfatter dermed at man får langt bedre sikkerhet og økt kompetanse for bedre pris ved å velge advokat jfr. båtmegler. Omfanget av advokatens jobb kan nok avtales, det kan sikkert dreie seg om hele salgs/budprosessen eller begrenses til oppgjørsdelen og kostnadene kan nok dermed bli variable.

Link to post
Share on other sites

Så mange «lure» kjøpere som det det finnes har jeg forståelse for at selger rynker på pannen. «Pølsa og pengene» problemstillingen er alltid en gjenganger, men med en vanskelig kjøper sitter selger uten penger og uten båt i en lengre tid mens tvist pågår. Noen sjanser må man ta i livet - og har man dårlige «wibber» velger man å ikke gjennomføre transaksjonen. Her opplever jeg at selger ikke aksepterer fravær av simultan overlevering av båt og penger, mens kjøper vil ha kontroll på pengene, båten (besitte skjøtet) og registreringen. 

 

Synes hverken kjøper eller selger er å kritisere i dette tilfellet. Forstår begge sider. Jeg betalte egen båt og fikk med meg signert skjøte. Det var ikke registrert pant i båten - hvilket er likt tilfellet her? Nå var min båt faktisk blitt avregistrert før jeg fikk om/ re-regisrert den, så litt kluss i vekslingen ble det likevel. Det var veldig lett å re-registrere en tidligere registrert båt da jeg gjorde det (som har blitt noen år siden)

Link to post
Share on other sites

Hmm vi var kanskje lutt gærne da vi kjøptei fjor?

Det var ikke pant i båten og selger hadde skjøtet da vi skrev kontrakten og fylte ut nytt skjøte. Hele kjøpesummen ble betalt.

Selger ordnet vitner og vi fikk både det gamle og nye som vi selv sendte inn med navne og hjemmehavns endringer. Betalte selv gebyrer og fikk nytt skjøte tilbake tinglyst og ferdig etter et par uker.

Hilsen

Lurvetass

 

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Tenkte bare oppdatere tråden med at båten nå to uker etterpå er solgt for kr 50 000 mer enn det som var avtalt. Båten hadde da vært "tatt av" finn i flere måneder slik at det neppe er tilfeldig at en annen budgiver nå dukket. Selger har altså trolig ringt rundt etter at vi var enig om en pris og fått en som gav litt mer. 

 

Vurderer om jeg skal gå videre med denne saken. Er rett og slett ganske forbannet både i forhold til utgifter ved å kjøre til Bergen, tidsbruk og ikke minst ved å bli behandlet på denne måten og til og med bli beskyldt for å være vanskelig. Synspunkter på om jeg har en sak og vei videre? Forbrukerrådet?

Link to post
Share on other sites

Dropp det. Bruk energien på noe positivt - du blir bare på dårlig humør av dette. 

 

Du hadde heller ikke fått kjøpt min skipsregistrerte båt med din fremgangsmåte - helt uaktuelt å låse båt og transaksjon opp mot en kjøper man ikke vet noe om. Men jeg forstår samtidig kjøpersiden som ser det akkurat motsatt - og derav er ingen av partene å laste for en situasjon som låste seg.

 

Om du ikke hadde forbehold i budet kan du ikke komme med det senere. Og har du ikke budt har du heller ingen aksept og heller ingen sak. 

Link to post
Share on other sites

nordan family 27 skrev for 1 time siden:

Dropp det. Bruk energien på noe positivt - du blir bare på dårlig humør av dette. 

 

Du hadde heller ikke fått kjøpt min skipsregistrerte båt med din fremgangsmåte - helt uaktuelt å låse båt og transaksjon opp mot en kjøper man ikke vet noe om. Men jeg forstår samtidig kjøpersiden som ser det akkurat motsatt - og derav er ingen av partene å laste for en situasjon som låste seg.

 

Om du ikke hadde forbehold i budet kan du ikke komme med det senere. Og har du ikke budt har du heller ingen aksept og heller ingen sak. 

Helt enig!

Link to post
Share on other sites

Jeg er vel både enig og uenig med TS. Når det ble som det ble: La det gå! Finn ny båt, det eneste du potensielt kan oppnå, er å terge selgeren litt, og øke potensialet for eget hjerteinnfarkt....

 

På den annen side: Jeg er helt uenig i at TS kan oppfattes som "vanskelig". Hvor mange her inne ville kjøpt og solgt hus uten hjelp fra aut. megler eller advokat? Jeg ville i alle fall ikke gjort det. Om jeg skal handle båt til en million eller mer, trer de samme behovene for trygghet inn: Bruk advokat, og tilby (om nødvendig!) å dekke advokatregningen til selger også. Advokaten(e) ordner deretter opp via klientkonto/-i, sørger for rett tinglysning av skjøte, og alt er trygt og greit.

 

Om du tar opp lån i banken for å kjøpe båten, og banken sørger for å sitte på pengene til alt er vel tinglyst, vil gjerne sparte advokatutgifter dekke første årets renter på lånet:-)

 

Sannsynligheten for å bli lurt, er ikke så veldig stor, men stor nok til at det ikke er aktuelt å risikere å kjøpe en annen persons gjeld.

 

Tilsvarende gjelder om båten ikke er registrert i skipsregisteret: Ta en tlf. til namsmannen. Han vil kunne opplyse om der er tatt ut pant (og ofte om det er noe sånt på gang) i båten.

 

Konklusjon: Jeg ser ingen grunn til å være mer skjødesløs med millionbeløp, når det er snakk om en båt, eller om det var et hus det var snakk om. Mange har dyrere hus enn båt, men en million eller to i tap svir vel allikevel for de fleste....

Redigert av Vaagen (see edit history)

1988 Silver Viking 462, Mercury 35hk

1986 Fjord Touring 930 CC, VP AD41A

2016 Terhi 445C, Tohatsu 30hk

Link to post
Share on other sites

En megler og advokat bruker jo langt på vei - egentlig hele veien - samme kilder som hvem som helst andre, men akkurat klientkontofenomenet er jo et midtpunkt som kan være veldig greit (om det er avtalt - hvilke det ikke var i denne tråden).

 

Jeg forsøkte å selge en hytte uten megler for et par år siden. Møtte en del skepsis til det. Så jeg satt på megler, økte prisen med en hel del, og fikk en budkamp med en gang. Så at det oppleves tryggere stemmer nok. Men jammen meg måtte sluttbruker betale mye mer for showet. Personlig tjente jeg så mye ekstra, at jeg vil bruke det igjen (megleren gjorde en jobb jeg opplevde som verdifull for meg som selger), men jeg kjøper gjerne uten megler i mellom. Megleren er ikke nøytral.

Link to post
Share on other sites

Nei, megleren er selgers representant i salgsfasen. I oppgjørsfasen derimot, har han ansvar for å sørge for både trygg overføring av penger til selger / selgers bank, og for at kjøper skal få sitt skjøte tinglyst.

 

Mange advokater gjør gjerne oppgjørsarbeidet, for de som kjøper og selger eiendom utenom meglerapparatet.

 

Jeg har ingenting i mot, å kjøpe båt uten megler, men oppgjøret vil jeg skal skje på en trygg måte.

1988 Silver Viking 462, Mercury 35hk

1986 Fjord Touring 930 CC, VP AD41A

2016 Terhi 445C, Tohatsu 30hk

Link to post
Share on other sites

Dere som mener jeg bør la saken ligge har sikkert rett. Må bare presisere igjen at jeg aldri tok noe forbehold før selger sendte melding om at han ikke ville selge til meg. Det eneste jeg sa var at jeg ønsket å undersøke hva som var vanlig og ryddig fremgangsmåte ved kjøp av båt som står i skipsregisteret da det her var snakk om et stort beløp. Han skulle også sjekke dette med en jurist i familien. Tonen var god under hele visningen selv om jeg synes selger ikke virket veldig interessert i å selge.  Så kom meldingen om at han ikke ønsket å selge til meg grunnet manglende tillit. Når da båten er solgt for en høyere pris kort tid etterpå uten å ha ligget på finn tenker jeg nok dette handler om noe helt annet og blir ganske provosert av en slik opptreden. 

 

Har dog full forståelse for at det er lett å tenke seg at denne saken har to sider ut fra en ensidig framstilling på nett. Jeg ville sikkert tenkt i de baner selv.  Ut fra svarene her tenker jeg vel også at det ikke hadde vært grunn til å heve avtalen selv om jeg hadde tatt et slikt forbehold da det på ingen måte hadde vært urimelig.

 

 

Takker for gode innspill og fortsetter jakten på ny båt. 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...