Jump to content

Min første båt, Alo 28.


gntlmann

Recommended Posts

Etter endel år slo eg til på mitt første båtkjøp. 

Har lenge ønsket meg en seilbåt. Men tenkte eg måtte begynne I en ende før eg invisterer I en dyrere båt. 

Etter en stund fant eg en båt på finn. en ALO 28.

Eg bor på sør vest landet. og båten var til salgs på østlandet..

Har lest endel om hva man skal kikke på når det gjelder båt kjøp. alt I alt båten virker solid og forholdsvis solid og vedlikeholdt. 

Så eg gidde den prisen selger ønsket uten og nøle. 3 dager etterpå reisete eg tilbake til båten for og klargjør den. tenkte og ta den tilbake om noen uker til min hjemsted. 

eg tok med min mor som ikke er sjø vandt I det heletatt.   vasket båten og ryddet mye søppel som var der.

Så kom den gode iden om at meg og min mor som er noe oppe i åra at vi kunne jo bare sette i gang og ta den tilbake nå, ettersom eg skulle ikke være på jobb igjen før om 6 dager.
vi fyllet tanken full med disel og tok avgårde..  

 

første fag klarte vi komme os til tvedestrand. …  … eg har aldri seilt før eller vert ombord båter mye i det heletatt før. Men har lest mye om hvordan man gjør.
Brukte genoa og motor.  det gjekk så det suste. gjennomsnitt fart på 5 knop.
Blei ikke sjøsyk eller dårlig på noen måte. det var rett og slett en ny følelse på frihet heleveien til tvedestrand. .
la til anker og kan med handa på hjerte si eg har aldri sovet så godt som eg har gjort ombord en båt.  for en følelse. 
dag 2 var det  fra tvedestrand til søgne.  det gjekk som en lek. motoren tikket som en klokke. opplevet endel sjø her og der men var uten problemer.  men turen til søgne tok 14 timer og uten auro pilot og med ror og ikke ratt til og styre med føltes det ut som at armen min holdt på og falle av. 

dag 3 var fra Søgne til Borhaug  noen partier var endel sjø med men det eg likte minst var utenfor Farsund. veldig mange skjer i sjøen der, det lever opp til sitt rykte om plassen der mest skip har gått på grunn. 

EG brukte kartplotteren og Navionics hele veien hjem. Men fekk meg en real ahaaa opplevelse her grunnet, det viste klar bane framover men forran oss så skulpet det sjø på et skjær. så blei en 180 for og unna manuvrere. 

Utenfor Lister begynte sjøen bli temmelig røff men båten tok det bra.

Hele veien har vi kjempet imot motvind og motbølger. at en så liten båt klarte seg så bra gjør meg forbauset. 
 

Siste dag var sjarmør etapen…………..     men rundt Lista fyr var det mye sjø og en halv tank Disel..    når nærmet målet begynte motoren og stoppe.. fekk start på den og klarte og kravle oss I land uten hjelp..

og legge til kai var en deilig følelse. 
Men best av alt for meg som er ny til dette var følelsen av frihet når man er og seile. det overgår alt eg har opplevd før. det åpne hav  og roen.. 

 

Så nå står båten til kai og får ikke start på den..  disel tanken er godtd dkult på denne båten. men blir og rense disel og filter for og prøve og få gang på den igjen . håper på og få noen gode dager p å sjøen før kulda setter inn...

tenkte bare og dele en kort historie om mitt første båt kjøp  med dere. 
totalt på min første seiltur var det 250 NM … og ønsket turen aldri tok slutt. .  

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 
 

38854593_217490835588208_6136587699873644544_n.jpg

38784278_2063365343673744_4650373249878720512_n.jpg

38614576_218728775479432_7837122065910988800_n.jpg

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...