Jump to content

Nytt, fullspilet, storseil til Contrast 36, erfaringer og anbefalinger?


Bidevind

Recommended Posts

Både North Sails og Gran Seil hjelper deg. De ligger i Oslo/Bærum. Det finnes også andre seilmakere langs kysten som hjelper deg.

 

Selv har jeg fått god servise hos seilmakeren ytterst i Smøgen. Da var det UK Syversen, men jeg lurer på om de har byttet nå.

 

Ellers kan jeg anbefale Hyde Sails på Tofte (Hurum). Jeg kjenner han som driver bedriften, og han er en veldig hyggelig mann som gir god service og gode priser. Melder du deg inn i Facebook-gruppen «Seilere på Facebook» og spør etter Asle Borgen får du tak i han. Jeg kan ellers skaffe deg mailadressen hans hvis du vil ta det den veien. Send meg i så fall en PM. ?

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

Hvis det stemmer, så er Sverige like greit, ja. Derfor kom tipset om Smøgen. Men det kan også tenkes at båten ligger i Sverige mens eieren bor i Norge. Det er ganske vanlig.

 

Men nå kommer vel snart trådstarter innom og avklarer dette for oss, så da slipper vi å spekulere. ?

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

8 hours ago, Popeye70 said:

.....

Men nå kommer vel snart trådstarter innom og avklarer dette for oss, så da slipper vi å spekulere. ?

God morgen alle sammen.

Det er riktig at jeg bor i Sverige, men jeg kan like gjerne handle fra Norge hvis jeg finner det beste tilbudet der.

Er ute etter gode erfaringer med leverandør og ikke minst selve seilet. 

Hvilken seildukstype er å anbefale ?

Link to post
Share on other sites

Hei, vi hadde en Contrast 36 i familien i 10 år (beste båt noensinne på alle måter!). Der hadde vi et biradialt sydd laminatseil fra Northsails med kevlarforsterkning og fulle spiler. Tror det het Pen-lam? Seilet var fem år  da vi overtok båten og fremdeles brukbart da den ble solgt. Det stod pent og funket helt topp til vårt bruk i alle fall (mest turseilas og en og annen Færder), men var kanskje litt tykt og tungt å brette. 

Link to post
Share on other sites

Det er jo to typer levetid på seil. Teknisk levetid på duk og levetid for å holde formen.

Går du mot formstabilitet er jo membran seil og for teknisk levetid tafetta på begge sider bra. De fleste seilmakere produserer disse seilene forholdsvis likt.

 

Går du mot mere teknisk levetid er dynema/spectra bra.

Mitt inntrykk er stort sett er prisen rimelig lik på samme produktet. Derfor velg seilmaker du får et godt inntrykk av eller har god erfaring med.

 

 

Link to post
Share on other sites

ravddo skrev for 5 timer siden:

Derfor velg seilmaker du får et godt inntrykk av eller har god erfaring med.

 

 

Veldig enig. Viktig at du får et godt seil som fungerer til din bruk.  

 

Jobben og materialet er nokså likt hos seilmakere i både Norge og Sverige (sjekket mange seilloft sør av Trøndelag inkl sør-Sverige). For et laminatseil i cruisingklassen kan du regne ca 900kr pr 1m2 + UV ~ 30.000kr på en Contrast 36. Dacronseil (sydd som triradial) er vel omtrent 600kr pr m2 ~ 20.000kr. Så tar de vel om lag 1000-1500kr for måling om nødvendig (+kjøring). 

Link to post
Share on other sites

Hei og tusen takk for alle innspill. Virker som prisene er ganske like for tilsvarende seil uansett leverandør.

Følger sansynligvis rådet vedr "godt inntrykk" og har foreløpig fått ett tilbud fra Boding segel i Sverige.

Ca 41' for ett G2 Membrane Filmless på 33,4 m2

Link to post
Share on other sites

Twaron er et aramid (kaviar) lik fiber som er et greit valg. Da får du et regatta seil med tafetta på utsiden som øker livslengden.

 

Jeg har en kamerat som har tilsvarende som rullestor på en dufour 425. Det er sydd av evolution sails. Tideligere quantum sail Norge.

Redigert av ravddo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...
On 8/16/2018 at 10:44 AM, Bidevind said:

....

Følger sansynligvis rådet vedr "godt inntrykk" og har foreløpig fått ett tilbud fra Boding segel i Sverige.

Ca 41' for ett G2 Membrane Filmless på 33,4 m2

 

Takk for innspill i denne saken.

Dette er nå bestillt for leveranse i November. Kommer med tilbakemelding neste sesong.

 

Redigert av Bidevind (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Lundh Seil i Gøteborg er et godt alternativ. Har god erfaring etter kjøp av 3 seil 5-6 år tilbake.
Kanskje en Pentex-duk vil være et bra kompromiss vekt/pris/formtabilitet. En av Lundh-brødrene tar sikkert gjerne diskusjonen med deg.

 

Sorry - så meldingen over for sent. G2 fra Bodinge blir sikkert supert

Redigert av Sirkus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...