Jump to content

Det er lett å selge båt, så lenge prisen er lav nok..:)


R.O

Recommended Posts

Jeg stusser ofte på hvilke priser folk forventer for båtene sine, mange annonser ligger ut til de går ut på dato, for så å dukk opp igjen med omtrent samme pris. I går gjennomførte jeg en litt ufrivillig undersøkelse ang pris og etterspørsel. Jeg la ut en strøken Yamarin 68 2009 mod kl. 22.00 i går kveld på finn.no - Skulle sette prisen til 339.000kr, men klarte ved en feil å skrive 139.000kr.  Fikk 12  telefoner og 23 meldinger i løp av 20min.  Så pris er viktig - kanskje ikke så veldig overaskende...:)

Link to post
Share on other sites

Jeg har lurt litt på det samme, men kanskje i forhold til litt dyrere båter.

 

Hvordan kan det ha seg at båter som Viknes og Viksund ligger ute til prisantydninger rundt et par MNOK, mens f eks Princess og Fairline (noen år eldre) ligger ute til samme eller lavere pris? 

Link to post
Share on other sites

Christian_V skrev 10 minutter siden:

Hvordan kan det ha seg at båter som Viknes og Viksund ligger ute til prisantydninger rundt et par MNOK, mens f eks Princess og Fairline (noen år eldre) ligger ute til samme eller lavere pris? 

Jeg har stusset på det samme. Viknes 1030 må jo være en båt som holder seg kunstig høyt i pris når man ser hva man får for pengene om man velger en P40 f.eks. 

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev 2 minutter siden:

Jeg har stusset på det samme. Viknes 1030 må jo være en båt som holder seg kunstig høyt i pris når man ser hva man får for pengene om man velger en P40 f.eks. 

"Eneste" ulempen jeg kan se (om jeg virkelig legger godsiden til) er at P40 eller lignende båter som regel har to installasjoner. Kanskje noen ser dette som en ulempe ift driftskostnader, men jeg skjønner likevel ikke de "kunstig" høye prisene på enkelte norske båt-modeller som Viksund og Viknes...

Link to post
Share on other sites

R.O skrev for 2 timer siden:

Jeg stusser ofte på hvilke priser folk forventer for båtene sine, mange annonser ligger ut til de går ut på dato, for så å dukk opp igjen med omtrent samme pris. I går gjennomførte jeg en litt ufrivillig undersøkelse ang pris og etterspørsel. Jeg la ut en strøken Yamarin 68 2009 mod kl. 22.00 i går kveld på finn.no - Skulle sette prisen til 339.000kr, men klarte ved en feil å skrive 139.000kr.  Fikk 12  telefoner og 23 meldinger i løp av 20min.  Så pris er viktig - kanskje ikke så veldig overaskende...:)

Legger man ting av verdi under "gis bort" på finn, går det også fort:lol:.

Link to post
Share on other sites

anders1234 skrev 1 time siden:

Jeg så båten og regna med at du var en av de svanske svindlerene som var ute tidligere i år. Dessverre har jeg rapportert deg til Finn som mulig svindler.

 

 

 

 

Kødda :-)

 

He He.... var egentlig overraskende få som trodde det var noe muffens...

Link to post
Share on other sites

R.O skrev 43 minutter siden:

 

He He.... var egentlig overraskende få som trodde det var noe muffens...

Send svar til alle interesserte at de kan overføre 40000 i depositum for å sikre seg båten;)

det er sikkert noen som faktisk kan finne på å gjøre det?

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Christian_V skrev for 4 timer siden:

"Eneste" ulempen jeg kan se (om jeg virkelig legger godsiden til) er at P40 eller lignende båter som regel har to installasjoner. Kanskje noen ser dette som en ulempe ift driftskostnader, men jeg skjønner likevel ikke de "kunstig" høye prisene på enkelte norske båt-modeller som Viksund og Viknes...

 

Det er også et faktum at ny-prisen har steget med 50-60 % på en ny Viknes 1030 de siste 10 årene mens båten ikke har blitt fornyet siden lanseringen i 2001 (?). Ny-prisen har ikke steget tilsvarende på de engelske båtene. Siden 1030 fortsatt er populær og selger godt har dette dratt med seg bruktbåtene opp.

 

Men kjøper du en ny 1030, godt utstyrt i dag og legger 3,5 mill. på bordet må du nok utvilsomt regne med å gå på et visst tap om du skal selge om tre år.

Link to post
Share on other sites

Key Freak skrev for 4 timer siden:

Kunstig og kunstig... Markedet bestemmer alltid.

 

 

ikke bare markedet - kjerringa også !

(Eks: vi (les: kjerringa) har blitt enige om å selge båten - men gubben vil ikke. Hvordan gjør vi det da? JO legg båten ut til for høy pris - og båten blir ikke solgt (heldigvis for gubben !)

Link to post
Share on other sites

Sikkert noen som har en gammel prisliste på det. 10 år siden er jo 2008, men når kom den igjen? Var det 2001? Fritt etter hukommelsen var startprisen på en Viknes 1030 1.080.000,- uten ekstrautstyr og med minste motoralternativ (184hk) da den ble lansert.

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev 5 minutter siden:

Sikkert noen som har en gammel prisliste på det. 10 år siden er jo 2008, men når kom den igjen? Var det 2001? Fritt etter hukommelsen var startprisen på en Viknes 1030 1.080.000,- uten ekstrautstyr og med minste motoralternativ (184hk) da den ble lansert.

Det ble diskutert tidligere i denne tråden:-)

 

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

Det stod vel i siste Båtmagasinet, at Viknes 1030 var den båten som holdt seg best av alle i pris, så sammenligninger med den, er vel mot det ekstreme?

 

Helt sikkert mulig å argumentere for og i mot at det skal være sånn, men som sagt over: markedet bestemmer:-)

1988 Silver Viking 462, Mercury 35hk

1986 Fjord Touring 930 CC, VP AD41A

2016 Terhi 445C, Tohatsu 30hk

Link to post
Share on other sites

P40 er dyr å både vedlikeholde og bruke kontra Viknes 1030, med en Viknes har man råd til å holde marsjfart, mens 95% av alle større Princess båter lunker rundt i 7 knop om det ikke står om livet. Må man ut med en motor eller en tank så må enkelte Princess båter nesten kuttes i biter. Med dagens priser for verksted og opplag så er markedet begrenset for eldre kjemper ( selv om det er flotte båter)

1030 appelerer til mange med en motor, solid kvalitet, bra fartpotensiale og tilrettelagt for aktivt bruk året rundt med både tur og fiske.

Link to post
Share on other sites

18 hours ago, Komodo said:

Jeg har stusset på det samme. Viknes 1030 må jo være en båt som holder seg kunstig høyt i pris når man ser hva man får for pengene om man velger en P40 f.eks. 

For de som vil ha en Viknes er jo ikke konseptet P40 interessant!   Det er etterspørsel og tilgjengelighet som bestemmer prisene

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Sommeren i Sør Norge i 2018 har jo ført til en eksplosjon i prisene på bruktbåter.

Det som er kurant blir revet bort til "blodpriser". Jeg så på en P50 MKIII som ble satt opp 10% etter en uke på nett. Like etterpå var den solgt.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

VannTro skrev 1 time siden:

Sommeren i Sør Norge i 2018 har jo ført til en eksplosjon i prisene på bruktbåter.

Det som er kurant blir revet bort til "blodpriser". Jeg så på en P50 MKIII som ble satt opp 10% etter en uke på nett. Like etterpå var den solgt.

 

Det varierer nok en del, jeg har vel snart 30 vekttall i Finn.no - Plager ofte selgere med å spørre hva båtene ble solgt for når jeg ser noe har gått. Noen har nok latt seg rive med av sommeren. Vet at det gikk noen mindre DC båter til veldig høye priser i sommer. Samtidig har det ligget attraktive båter av kjent merke ute i hele sommer uten å bli solgt. Da på rundt 30 fot...  Må innrømme at jeg ikke helt forstår dette markedet, mulig det ikke holder med 30 vekttall..:) 

 

Også er det veldig sesong preget - i slutten av juli er det sommerpriser, 1. august er det høstpriser - litt på spissen kanskje...

 

Link to post
Share on other sites

VannTro skrev for 2 timer siden:

Sommeren i Sør Norge i 2018 har jo ført til en eksplosjon i prisene på bruktbåter.

Det som er kurant blir revet bort til "blodpriser". Jeg så på en P50 MKIII som ble satt opp 10% etter en uke på nett. Like etterpå var den solgt.

 

Ja her er et godt eksempel:

 

Annonse fra 2016:

 

https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=71077192&fks=71077192

 

Samme båt annonsert i sommer:

 

https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=121449448&fks=121449448

 

Link to post
Share on other sites

Chiefengineer skrev 45 minutter siden:

Sjekket du hvor i landet den ble solgt?

Mai 2016 Stavanger = Oljekrise. Da var det plutselig et mindre marked for sånne store luksus båter, samt det var stor mulighet for at den bare måtte bort.

Juli 2018 å Østlandet = Slutt på oljekrisen å masse optimisme blant folk igjen. Da er det enklere å få en god pris på stor luksus båt.

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...