Jump to content

Hvilken familie-/turseiler, rundt 40 fot, seiler best?


Bigmac

Recommended Posts

Dufour 40 er fine båter synes jeg. Seiler mye bedre enn 385 (har hatt sistnevnte selv). Rattsystemet på 385 er tregt og gir dårlig rorfølelse, så jeg synes ikke seilgleden var det store med den. Jeg gikk fra D385 til Arcona 400, den forskjellen er helt enorm når det gjelder seilglede...

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

Å finne en rask båt som i havn er en fin campingvogn er en utfordring. Da må en opp i pris. Listen Framtia la frem sier veldig mye (selv om en del av båtene er helt urealistiske på grunn av elendig bokomfort)

Løygang i cocpit gir økt seilglede, men jeg ville ikke hatt det. Bimini/cocpittelt prioriterer jeg veldig mye høyere. I varmen er det uunværlig, i regnvær uunværlig. Og på kveldene, når det slår seg, helt uunværlig. Blir sittende lunt og godt ute i steden for å gå ned i kjelleren. Trenger bare taket, selv om veggene i ett telt kan gjøre det varmere (og mye mer innestengt).

Kan ikke sitte og styre på egen båt. Eller sitter ok på kryss, ikke slør og lens. Men med en god autopilot er det helt greit. Styrer omtrent aldri.

Jeg kjenner båtene du har listet opp for dårlig til å si så mye om de. Ingen av de førstevalg (men gir mye bokomfort for prisen). For meg gir det mye å seile en god kryss med riktige trimmete seil (litt nerd når jeg begynner). Eller en frisk medvindstur i plan (de beste campingbåtene planer). Og ha nok seil til at en kan seile når det løyer. Men i all hovedsak så settes seilene ok, og autopiloten styrer.

 

Link to post
Share on other sites

pacuare skrev 15 minutter siden:

Løygang i cocpit gir økt seilglede, men jeg ville ikke hatt det. Bimini/cocpittelt prioriterer jeg veldig mye høyere. I varmen er det uunværlig, i regnvær uunværlig. Og på kveldene, når det slår seg, helt uunværlig.

 

 

kan kombineres :-)

telt.JPG

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

Pacuare: Skjønner at du liker å ha kalesje/bimini på en sånn måte at du kan seile med greien oppe når du er på langtur/jordomseiling. Men her i Norge holder det helt fint med en man bruker i havn og evt ved motorgange i regn. Og da er man ikke diskvalifisert selv om man har skikkelig løygang i cockpit, for det er helt fint å flytte storseilskjøtet ut av cockpit når den skal brukes. Her er et eksempel fra min forrige båt. Ordentlig seiling og ordentlig komfort i havn.

sun flyer for sail.jpg

sun flyer kalesje.jpg

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

Framtia skrev for 11 timer siden:

Dufour 40 er fine båter synes jeg. Seiler mye bedre enn 385 (har hatt sistnevnte selv). Rattsystemet på 385 er tregt og gir dårlig rorfølelse, så jeg synes ikke seilgleden var det store med den. Jeg gikk fra D385 til Arcona 400, den forskjellen er helt enorm når det gjelder seilglede...

Seiler selv en 40HR etter å ha hatt en 385. Det er to forskjellige veldig ulike båter. Dufour 40 er veldig lik Arcona 40 (eller motsatt), så de kan sammenlignes. 

 

Skal du ha en båt som seiler godt på kryss, så er det bare å ta en titt på fordekket. Rundt fordekk kontra strykejern. Velg det siste og med nok vekt i kjølen, så blir det en god løsning = Dufour 40. Til forskjell fra eksempelvis Hanse 40, som jeg synes slipper roret alt for tidlig.

 

Løygang i cockpit er nevnt som ikke tema. Er ikke enig i det, fordi det gir god kontroll om man er alene om seilingen. Se heller om løygangen ligger på dørken eller går oppe på benken, eks. First 40,7. Det første er å foretrekke.

 

Ett ratt gir betydelig bedre rorfølelse, men enig i at det noen ganger kan oppleves som «i veien». 

 

De gamle lystalltabellene sier også mye om hva som seiler bra.

 

Det blir alltid noen kompromisser. Spørsmålet er bare hvor mange.

 

Lykke til med valget.

Link to post
Share on other sites

Jeg har en Match42 og den tilfredsstiller de fleste kravene du stiller i hht fart og komfort. Byttet fra Bavaria 38 og det er vesentlig bedre seilegenskaper på matchen, uten at dette går utover bo-komforten. Men du må inngå noen kompromisser, f.eks løygang i cockpit, og bare ett bad. Bruker løst cockpittak over bommen og løse klappebord i havn.

Link to post
Share on other sites

Jeg har en First 40.7 og synes den fungerer fint som turbåt. Det er god plass i cockpit og dette bidrar til at det er enkelt for folk å delta aktivt i seilingen. En stor cockpit gjør det også lett å nyte naturopplevelsene. Synes også at den seiler bra og den svarer fort på trimming av seilene. Da er det enda morsommere for folk som er med å engasjere seg i seilingen. Synes å merke at denne båten går litt høyere opp i vinden enn andre båter jeg møter langs kysten. Som regel blir det til at vi bruker den som seilbåt, og ikke en "motorbåt med seil." Hvis jeg seiler alene synes jeg den fungerer helt topp til det også. Jeg har ikke erfaring med seiling på andre båter, dog. Utnyttelsen av plassen ombord er kanskje den største svakheten med First 40.7. Det er noen ganske store volumer i akterskipet som er vanskelige å utnytte til lagring etc. Hvis man er litt kreativ går det kanskje an å lage noen fikse løsninger på dette.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...