Jump to content

Hvilken familie-/turseiler, rundt 40 fot, seiler best?


Bigmac

Recommended Posts

Hei,

Solgte båten nå i sommer, og er på utkikk etter ny. Segmentet vi har siktet oss inn på er:

-ca 40fot

-familie-/turseiler

-3 lugarer

-ca 10 år gammel

-600.000-1.000.000,-

 

For det meste går det greit å kikke på båter og gjøre seg opp en mening om hva man liker og ikke liker. Det er jo tross alt en flytende campingvogn man skal ha. Men hvem av de nedenfor nevnte seilbåtene seiler generelt best, ved relativt orginal seilføring. Lytter gjerne til erfaringer, resultatlister og "fakta diagrammer" i så henseende:

-Bavaria 39 Cruiser

-Bavaria 42 Cruiser

-Bavaria 40 Cruiser

-Hanse 400

-Oceanis 40

-Jeanneau 39

-Dufour 385

-Dufour 40

 

Kom gjerne med forslag til andre familie-og turseilere i segmentet også.

Link to post
Share on other sites

Lurer på om Hanse 40 er litt treig. Vi leide en Hanse 37 for en del år siden på guttetur. En annen gjeng leide en Hanse 40 fra samme firma (Strømstad) og kom seg utpå litt tidligere enn oss. Nedover Kosterfjorden tok vi stadig innpå, selv om vi ikke gjorde nevneverdig innsats med seiltrimmen. Vi tok dem aldri igjen, for de stakk inn mellom noen holmer og ble borte. Noen dager etterpå traff vi på dem i Smögen, hvor de innrømmet at de hadde gjort alt de kunne for å få opp farta, og endra kurs ene og alene fordi de ikke ville bli forbiseilt av oss. Bedre mannskap enn oss var de utvilsomt. Da koker det ned til båten, men det kan jo ha vært "lokale forhold" som mer groe på 40-foteren som gjorde utslaget også.

 

Ellers går vel Bavaria Match noe bedre enn Cruiserne, ihvertfall i lite vind. De er litt mer seilbåt og litt mindre campingvogn, noe jeg syns er en fordel også på tur. God plass på dekk er f.eks. luksus når man har en sommer som i år. Har 3-lugarsutgaven av 38 match, da blir både bad og forpigg trang. 

Link to post
Share on other sites

Nevner denne jeg: https://www.finn.no/126835673

 

Litt eldre en det du hadde tenkt, og i øvre del av budsjettet ditt, men det er en skikkelig kvalitetsbåt. Den kan også seile fra store deler av seilbåtene på fjorden. Her er en tråd med en lignende problemstilling som deg, og en del skryt av X-412:

 

Jeg er en slags gjest

Link to post
Share on other sites

X-412 ser veldig fin ut og First 40.7 er jo også en flott og velseilende båt. Ingen av dem har rette benker i salongen, men det behøver ikke være noe problem om ingen har tenkt å sove der. 40.7 er jo også stor entypeklasse og da er det antagelig et bra bruktmarked for utstyr og seil der ute.

 

Dufour er jeg blitt litt skeptisk til etter at de gikk ut og mente at innerlineren ikke trenger være festet til skroget og at de ikke tåler å bære vekten på kjølen når de står på land. Aner ikke om noen av delene er noe praktisk problem, men når man likevel kan velge noe annet ...

Link to post
Share on other sites

Har vurdert både First og X. 40.7 var kanskje mest aktuell sånn pris- og familiemessig. Sikkert gode båter alle sammen, men ser at jeg må ta til takke med en båt som er 20 år, og da virker mange av de å bli litt slitt. Teknologisk ligger de da også litt etter. Alt dette kan naturligvis ordnes...for penger :)

 

Men de seiler vesentlig bedre enn de campingbåtene jeg kikker etter :sailing:

Link to post
Share on other sites

Var en tur på familieregatta i helgen. Tidene derfra gir jo en pekepinn samtidig som man ser på de båtene det er mange av hvor mye mannskapet har å si. Utfra listen kommer det i alle fall fram at elan og first godt må være aktuelle om fart er høyt prioritert. Deet er også en del eldre båttyper som har bra fart.

 

X 41 OD -         2:59:57
Farrier F-82R        3:03:42
First 44,7        3:10:10
Farr 40 ILC        3:11:14
X 35 -             3:15:10
First 40,7        3:20:26
Grand soleil 45        3:19:48
First 45 -         3:22:45
Elan S4 -         3:25:47
Elan 37 -         3:28:46
X 35 -             3:30:16
Elan 37 -         3:30:47
Wasa 38 -         3:33:54
First 36,7 -         3:42:25
Elan 37 -         3:43:10
First 40,7 -         3:45:15
First 40,7 -         3:45:38
Lagoon 380 S2        3:47:58
Dufour 34 perfor    3:50:34
Hanse 320 -         3:52:23
Pretorien 35 -         3:55:26
Contest 46 -         3:58:43
VQ 32 -         3:59:28
Elan 37 -         3:59:32
Dragonfly800mk2        4:04:56
First 31,7 -         4:07:27
X 119 -         4:11:34
Bavaria 38 AC        4:17:00
Elan 362 -         4:17:14
Hanse 341 -        4:19:12
Albin Cumulus -     4:24:16
Bavaria 46 Cr        4:28:03
Maxi 108        4:32:10
Oceanis 311 -        4:33:33
Benetau Oceanis 393     4:35:56
Wauquiez PS 41         5:02:41
Bavaria            5:03:22
Bavaria 32 AC 01-05     5:03:37

 

 


 

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

Enig med enslagsgjest i at Elan er båter man bør ta i betraktning om man ønsker båter som seiler godt, mye båt for pengene.

 

Når det gjelder hvilke båter som faktisk seiler raskest mener jeg at man må legge rating/lys-tall til grunn, og ikke se på individuelle regattaresultater. I enkeltregatta vil bane/vind/bølger, mannskapets ferdigheter forklare mye av resultatet.

 

Her er en grei liste over SRS for de svenske båtene med målebrev, ville startet der:

 

http://matbrev.svensksegling.se/home/approvedList?SrsGrid-orderBy=SRSMedSpinnaker-asc&SrsGrid-sort=SRSMedSpinnaker-desc&SrsGrid-group=&SrsGrid-filter= 

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

Både First og Elan innfrir tydeligvis seilingskravet. Men dessverre går alderen opp og campingfaktoren ned. Så tror de blir uaktuelle dessverre. Jeg får studere linken Framtia, for der var det mange båter å vurdere. 

Men takk for innspill, skal se om jeg kan grave frem datagrunnlag for å lage en rangering av campingseilerne mine ?

Link to post
Share on other sites

Har selv hatt Bavaria 42 Cruiser med Blykjøl (2.10m). Jeg syntes den seilte bra, men selvfølgelig ikke som en X eller First.  Vi brukte den på langtur, og hadde noen høyst uhøytidelige regattaer på veien med andre venner.  Vi seilte fra Jeanneau 39i, Bavaria 46 Cruiser, Bavaria 47AC på lette vinder ihvertfall.  Alt i alt veldig fornøyd med båten, og konen vil gjerne ha en slik igjen.

www.leahnis.net

Link to post
Share on other sites

Rimelig selvmotigende oppgave... jo bedre den seiler, jo mindre campingbåt. Jeg seiler regatta og tur, men i forsjellige båter. Har en Bavaria 36 AC fra 2003 med orginale rulleseil, og gennaker i strømpe, den er vi kjempefornøyd med til mann-og- koneseiling i ferien. Begynn med hvor dypt skal den stikke, vil du ha rullestor, hvor mange lugarer, hvor mye varmtvann, kaldtvann, diesel, septik. Så koster du på et bra forseil om du synes du trenger det, evt et bedre storseil om du trenger det. Regatta seiler vi hos andre, som trenger mannskap, og har seilgarderobe for 400.000,-

Link to post
Share on other sites

Code0 skrev 14 minutter siden:

Rimelig selvmotigende oppgave... jo bedre den seiler, jo mindre campingbåt. Jeg seiler regatta og tur, men i forsjellige båter. Har en Bavaria 36 AC fra 2003 med orginale rulleseil, og gennaker i strømpe, den er vi kjempefornøyd med til mann-og- koneseiling i ferien. Begynn med hvor dypt skal den stikke, vil du ha rullestor, hvor mange lugarer, hvor mye varmtvann, kaldtvann, diesel, septik. Så koster du på et bra forseil om du synes du trenger det, evt et bedre storseil om du trenger det. Regatta seiler vi hos andre, som trenger mannskap, og har seilgarderobe for 400.000,-

Vel nå startet jeg tråden for å høste seilerfaringer fra et bestemt knippe båter. Men ba også om innspill til andre campingseilere som har litt fartspotensiale. First/Elan tolket jeg som forslag til det. Og det var gode forslag. At tråden har tatt en litt annen retning for så være. Så for å besvare mitt eget spm får jeg benytte eks vis datagrunnlag som Framtia har linket til. 

 

Jeg skjønner jo at økt camping gir reduserte seilegenskaper - generelt sett. Vil tro en husbåt seiler fryktelig dårlig ut fra en slik hypotese. :diving:

 

Har ikke tenkt å bruke båten til regatta. Men gøy å være rask på fjorden. 

Redigert av Bigmac (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ønsker du en rask båt er vannlinjelengde viktig, dvs at så lenge båten er stor får du en del fart på kjøpet (så lenge det blåser nok til at man oppnår skrogfart). Man kan så klart kombinere raskhet med gode turegenskaper, men det koster mer. Så er det også slik at seilgleden ikke bare handler om båtfart, men forhold som håndtering, trimbarhet, følsomhet og slikt, og her kan mindre båter ha mye å by på. En annen fordel med sånne performance cruisere er at de normalt har bedre dimensjonert dekksutstyr, har bedre lay out, og tåler aktiv bruk mye bedre enn båter som er lagd primært for campingbruk. 

Redigert av Framtia (see edit history)

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

Ville ikke vært så skeptisk til båter  som er mer enn 10 år. Før jeg kjøpte dagens hadde jeg jeanneau sun fast 40 fra 2000 og sun fast 43 fra 2003. Begge var raske og komfortable. Ville ikke valgt noe annet på jeanneau i dag heller. Og de vi sammenlignet oss med på fjorden var x fra 35 til 43 fot, First fra 36,7 til 44,7, Elan 37 og 40, bavaria match 35, 38 og 42. Bav 42 cruiser kan også være rask med godt mannskap. Pluss en del dyrere båter utenom ditt prisområde.

Hvis jeg skulle inn i det markedet nå, ville jeg nok dratt til Kroatia og hentet denne eller tilsvarende: https://www.theyachtmarket.com/boats_for_sale/1532078/

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

En sammenstilling ble gjort av båtene som er nevnt i denne tråden. Vha linken til Framtia ble de pr dd aktuelle båter rangerte. Der det var flere båter listet, ble gjennomsnittet regnet ut (lav variasjon). Oppfatter SRS til å være et svensk lystall system basert på tekniske data av beste seilbåt og empiriske resultater(?). Uansett så er det egentlig ingen overraskelser ift vannlinje, men Elan 37 "klatrer" jo litt. Bavaria beholder i alle fall sin alfabetiske topplassering!

 

Båttype

SRS u.flygande segel
Bavaria 38 AC 0.954
Bavaria 39 Cruiser 0.959
Bavaria 40 Cruiser 0.968
Bavaria 42 Cruiser 0.972
Dufour 405 Grand Large 0.996
Hanse 37e 1.003
Dufour 385 Grand Large 1.016
Elan 37 1.02075
Hanse 400 1.026
Elan 40 1.027
Dufour 425 GL 1.028
X-412 1.036
Dufour 40 (HR/LR) 1.0385
X-40 1.072
Elan 410 1.086
Salona 44 1.142
Jeanneau 39 Fant ikke
Jeanneau 40 sun fast Fant ikke
Jeanneau 43 sun fast Fant ikke
Oceanis 40 Fant ikke

 

Positiv sammenheng mellom størrelse på båt og "SRS u.flygande segel". Som også understøttes av lengre vannlinje teorien :fireworks2:(bombe).

Hypotesen om at en økning av variabelen "seilegenskaper" gir reduksjon av "variablen" campingevner synes å gi en positiv korrelasjon. Hvilket betyr at faktoren "bra familieseilbåt til mitt budsjett" ligger i spennet  "SRS utan flygande segel" fra 1.020 til 1.030. Men siden jeg også har et krav om nærmere 4m bredde, så ryker Elan 37 ut. Hovedkandidater er nå Hanse 400, Elan 40 og Dufour 425 GL, med et øye til Bavaria 42 Cruiser basert på kvalitative erfaringer fra andre i tråden.

 

Forskningsbasert og vitenskapelig tilnærming ved valg av båt kan la seg gjøre. Nå må det bare komme et knippe interessante baljer til salgs.

 

Takk for tips, skal holde et øye på linken fra Framtia når annonser leses...

 

PS. Mine andre kriterier for båt er så lang at den kan ikke listes opp, men det er en kombinasjon av faktorene som vil danne grunnlaget for valget. (Eneste må-krav er faktisk 3 kabiner).

Redigert av Bigmac (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Sun Flyer skrev 1 time siden:

Ville ikke vært så skeptisk til båter  som er mer enn 10 år. Før jeg kjøpte dagens hadde jeg jeanneau sun fast 40 fra 2000 og sun fast 43 fra 2003. Begge var raske og komfortable. Ville ikke valgt noe annet på jeanneau i dag heller. Og de vi sammenlignet oss med på fjorden var x fra 35 til 43 fot, First fra 36,7 til 44,7, Elan 37 og 40, bavaria match 35, 38 og 42. Bav 42 cruiser kan også være rask med godt mannskap. Pluss en del dyrere båter utenom ditt prisområde.

Hvis jeg skulle inn i det markedet nå, ville jeg nok dratt til Kroatia og hentet denne eller tilsvarende: https://www.theyachtmarket.com/boats_for_sale/1532078/

Ja, går og grubler på å hente i utlandet. Kroatia er litt lengre enn langt, men kan jo la seg gjøre. Raskt spørsmål; er det så enkelt at man tar prisen på båten i utlandet, legger til frakt, og legger til moms så har man sluttprisen? Eks: 950.000nkr + 50.000nkr = 1.000.000nkr + 25% = 1.250.000nkr ferdig i norsk farvann?

Link to post
Share on other sites

Framtia skrev 6 minutter siden:

Har du tenkt noe på hva slags cockpit du ønsker? Ett eller to ratt, fastmontert bord og slikt?

Kan jo ta noen andre ønskelige designkrav for cockpit (ikke utstyrskrav):

-Helst to ratt.

-Helst fastmontert bord, men et som kan tas vekk er ok, så lenge det orginalt fra båtprodusent.

-Helst ikke løygang i cockpit (ok vet, komfort før fart på denne).

-Teak på benker og i brønndørk.

-Kunne sitte mens man holder i rattet.

Link to post
Share on other sites

Så da sitter jeg vel igjen med:

Hanse 400 (8-900', men litt spartansk sittemulighet bak, ser ut som noen modeller kom med sittemulighet)

Dufour 425 GL (for dyr? ser ut som de på 10 år går under 1 mill)

Elan 40 har ett ratt, løygang i cockpit, og den nyere 40 Impression blir nok for dyr.

Samt Jeanneau 39 og Oceanis 40 må vurderes nærmere, sistnevte er neppe en racer. 

Redigert av Bigmac (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Å hente i utlandet er kun aktuelt hvis du sparer penger på det. Men akkurat nå har Norge veldig billig bruktmarked. Så da må du faktisk så langt, med mindre du skal ha en båt du ikke vil finne i Norge likevel. (som den jeg linket, salona er også kroatisk bygd)

 

Ellers er det jo greit å vite hvilke forhold du vil at båten skal være "flinkest" på. Jeg ville prioritert knallhard bankekryss. Som det var på den regattaen jeg var på i helga. For det er i drittvær du vil raskest mulig fram. Så viktig med godt rettende moment. Da forsvinner Dufour 385, 405 og 425, mens Dufour 40 holder stand. Usikker på bavariaene også da. De imponerte ikke i helgen i hvert fall. Men x-412 er en krembåt som skal ha høy standard.

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

8 minutes ago, Bigmac said:

-Helst to ratt.

-Kunne sitte mens man holder i rattet.

 

Løygang i cockpit bidrar ikke til cruising-komfort. Men to ratt gjør. Det er jo noe man har for å kunne sitte på rekka og styre en båt som er moderne brei i hekken, uten å måtte ha et enormt ratt som deler cockpit som en berlinmur. Likevel er det jo noe som kommer fra performance-segmentet, til ren cruising kan man argumentere med at man får sitte midt på aktertofta og styre med et moderat stort ratt, men man vil jo heller ha to.

 

Tenk ergonomi, man er tross alt på seiltur selv om man cruiser og det er faktisk enkelte ting fra performance-segmentet som bidrar til cruising-komfort. På min båt står ikke vantene særlig langt ute i borde, og siden hytta også er smal (det er ståplass over alt hvor man kan stå i salongen, men jeg kan ikke stå og hoppe i sofabenkene), er det veldig god plass til å passere på utsiden av vantene. Det er seff. slik for at det skal være lett å jobbe på dekk når man seiler regatta. Men det er gudbedre en enorm luksus å sitte under dekk i havn og høre folk i båtene som ligger utenpå passere nærmest lydløst over mitt dekk, etter at de først har snubla, skramla, banna litt og what not over dekk på nabobåtene. Kan fint ligge en kajakk der uten å sperre hele passasjen, det er fin plass å sole seg på osv. osv. 

Link to post
Share on other sites

Hva med Bavaria 44 Vision. Lens/slørebåt, 112 kvm seil. Stort sett samme str på genoa og storseil. Er vel eneste i klassen med blykjøl. Fantastisk cock-pit, bra innredning, påkostet til å være en Bavaria. 

 

Ellers er Bav 42 en klassiker som seiler bra, men liker innredning bedre på Vision. Byttet pga cock-pit og innredning pga bedre bevegelsesmønster i Vision 

 

Har hatt begge. 

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Vet ikke om jeg kan bidra så mye i denne diskusjon, men jeg prøver.

Kjøpte en Bavaria 38 i fjor vinter, seilte den fra Tønsberg til Trøndelag i mars måned (i 2017)

Dette er min første seilbåt, og har ikke så mye å sammenligne med, men kan dele noen av de tingene jeg setter pris på.

Jeg har lang erfaring som yrkesskipper og med båtliv generelt.

 

Det jeg setter pris på med båten jeg har, bo komfort - dette er viktig dersom en ønsker å overnatte mye og lenge i båten, dette gjelder både i cockpit og nede. Sjøegenskaper - har virkelig fått prøvd båten, både på hentetur og etterpå, disse syns jeg imponerende gode. (har seilt i 27 ms, i eksponert område, var litt overrasket hvor trygt det føltes, samtidig veldig nyttig å erfare, at det er ikke nødvendig å oppsøke sånne forhold). God motorkraft - syns mange båter er litt undermotorisert. God plass i cockpit - nedfellbart bord, har opphøyd kalesje, full ståhøyde ved styreposisjon, gir god romfølelse i sene høstkvelder, vi oppholder oss mye der. Gode seil - ville ikke ha rulle storseil, min båt har i tillegg vogner med kulelager i mast (vet ikke hva det heter).

Gode muligheter for å ha med mye på tur - Har 3 kabiners versjon, men også mye lagerplass.

God bysse og messe - liker å lage mat, god mat og drikke hører med til en trivelig kveld.

 

Kanskje det viktigste : Det er ikke bare reder/eier som skal føle seg bekvem og like båten, det er like viktig at partner og familie som ofte er med, liker seg om bord.

 

Konklusjonen min er, selv om jeg er litt sjømann, så liker jeg med godt i Campingvognbåten min, den går for å være billig - men steike kor eg trives om bord.

 

Ps: har deltatt i 2  langregattaer og faktisk gjort det ganske greit, selv om jeg egentlig ikke kan å seile, enda  :smiley:

 

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...