Jump to content

Biltemas ANL sikringsholder, bra nok?

BØstrøm

Recommended Posts

Hva sier menigheten om disse? Ser veldig bra ut, med sikringen i vanntett boks. Forskjellen fra hva jeg har sett før, er at ledningen avisoleres, og festes med settskrue, istedenfor kabelsko og mutter. Maks 50mm2 kabel ser jeg også som en ulempe,. Burde vært flere størrelser. Fungerer disse greit med 200A - 300A strømgjennomgang?

Etter tidligere kabelklemmetråd, har jeg litt respekt for disse gutta.Nå har ikke båten min tatt fyr enda, men jeg har 50mm2 kabel, med kabelsko jeg har krympet på med slagsett fra Biltema, og trekker jevnt 200A fra Dynamo, og kan komme opp i 300A. Ladestrom til Lithiumbank. Jeg har sikret de fleste plussledere fra batteribanker, men det gjenstår noen. Dessuten har jeg saumfart kontaktpunkter med IR varmesøker. 

Når det kommer til denne sikringsholderen, passer 50mm2 ledningen akkurat, og vil, etter mitt skjønn, gi best kontakt, med settskruen.

Det er ett godt svar. Imidlertid stusser jeg på dette. I mitt hode, er sleggemetoden god/bedre basert på overtro(jeg kan egentlig ingen ting om det) Settskruen er liten, og klemmer bare på kanskje 30% av diameter kabel. Lagde en test, og den satt jo godt, men ingen ting var i nærheten av "flyt" såvidt jeg kunne se når jeg tok ledningen ut igjen. Dessuten er 50mm2 oppgitt som max. Hva med mindre kabel da? Kanskje enden burde fortinnes, eller en hylse klemmes på kabelenden før man satte den fast med settskruen?

Uansett kommer jeg til å prøve denne sikringsholderen ett par steder, belaste dem, og se om det blir varmgang. 

Noe foreskrevet moment fant jeg ikke på sikringsholderen, så jeg skrur til litt mindre enn det jeg av erfaring vet gir problemer(knekt nøkkel, eller skrue)

BØstrøm skrev for 9 timer siden:

Det er ett godt svar. Imidlertid stusser jeg på dette. I mitt hode, er sleggemetoden god/bedre basert på overtro(jeg kan egentlig ingen ting om det) Settskruen er liten, og klemmer bare på kanskje 30% av diameter kabel.

Sleggemetoden kan vera god nok, men bruk av ei riktig dimensjonert presstang med retursperre overfører ansvaret for at det er presset passe hardt til verktøyprodusenten. Settskruen er nok liten, men ved fintrådet kabel so fyller den åpningen på ein slik måte at den presser deler av lederen ogso til sidene, noko som gir betydelig større kontaktflate.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...