Tor Arild Startet 20.August.2018 Link til dette innlegget Startet 20.August.2018 Holder på å gjør meg kjent med ny båt. Ser at i ny og ne kobler automatsikring for 230v ombord ut i ny og ne. Siden båten i all vesentlighet ikke er endret mtp strøm, så regner jeg med at sikringer etc er dimensjonert for det båten er utstyrt med. Tror dere da at det er en jordfeil som forårsaker dette? Om det er noen i Tønsberg/vestfold området som kjenner en god (skips) elektriker som kan anbefales, så hadde det vært fint også. Dette er beklageligvis utenfor min kunnskapsone å forsøke å isolere og utbedre. Mvh Tor Arild Sitér dette innlegget Link to post
mawilu Svart 20.August.2018 Link til dette innlegget Svart 20.August.2018 Mest sannsynlig har du en jordfeil på mer enn 30ma i båten hvis sikringen på land holder. Start med å koble ut bereder se om det hjelper trenger du hjelp send melding jeg bor på tjøme Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 20.August.2018 Link til dette innlegget Svart 20.August.2018 Det du har tatt bilde av er vel ikke noen sikring men en jordfeilbryter. Sitér dette innlegget Link to post
Tor Arild Svart 20.August.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.August.2018 @mawilu, ja tusen takk. Hadde nok satt pris på litt hjelp. Stikker i båten i ettermiddag og napper ut varmtvannsbereder og sjekker det først. @Bårdp, den til venstre er den som slår ut - og det er vel sikringen med jordfeilbryter til høyre? Mvh Tor Arild Sitér dette innlegget Link to post
Hafgufa Svart 20.August.2018 Link til dette innlegget Svart 20.August.2018 Det er en jordfeilbryter på 30mA som tåler 40A. Til høyre har du en lampe(landstrøm tilkoblet?) og spenningsmåler. Sitér dette innlegget Link to post
Tor Arild Svart 20.August.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.August.2018 Takk alle sammen. Skal reise bort i morgen og frem til fredag. Var innom båten på vei hjem fra jobb, og da hadde jordfeilbryter løst ut. Trakk ut støpsel til varmtvannsbereder og koblet til igjen. Rekker akkurat innom i morgen før turen går til flyplassen. Er den fremdeles Ok i morgen og på fredag, så er det stor sannsynlighet for at synderen er funnet! takk for hjelpen så langt! mvh Tor Arild Sitér dette innlegget Link to post
Captain Chaos Svart 21.August.2018 Link til dette innlegget Svart 21.August.2018 Hadde nesten tilsvarende problem på min Fairline. Der var det faktisk selve landstrømskabelen som var dårlig. Jordfeilbryter slo ut i tide og utide. Oppdaget feilen ved en tilfeldighet da jeg flyttet litt på kabelen mens båten var tilkoblet landstrøm. Trolig et lite overslag eller brudd innvendig i kabel. Ny kabel løste alt. /Chaos Sitér dette innlegget Høne, øl og hornmusikk! Link to post
Tor Arild Svart 21.August.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.August.2018 @Captain Caos, det var en interessant sak. Var i båten nå i formiddag for å sjekke etter at varmtvannsbereder ble koblet fra i går ettermiddag. Da var landstrøm gått igjen. Mistanken gikk da mot kjøleskap som er det eneste andre ombord som bobler inn og ut på termostat. Landstrømkabel er nok fra båten var ny - en relativt rimelig utsjekk av en investering som er liten og trolig trenger en oppgradering snart. Landstrømkabel er også litt for lang til min faste båtplass, så mer enn halvparten er kveilet opp i landstrømsskapet. Kan dette ha noe å si tro? Prøver en ny kabel fredag når jeg er tilbake jeg. Mvh Tor Arild Sitér dette innlegget Link to post
Captain Chaos Svart 21.August.2018 Link til dette innlegget Svart 21.August.2018 Tor Arild skrev 9 minutter siden: @Captain Caos, det var en interessant sak. Landstrømkabel er nok fra båten var ny - en relativt rimelig utsjekk av en investering som er liten og trolig trenger en oppgradering snart. Landstrømkabel er også litt for lang til min faste båtplass, så mer enn halvparten er kveilet opp i landstrømsskapet. Kan dette ha noe å si tro? Kabelen min hadde faktisk flere feil. Jeg hadde alltid trøbbel i fuktig vær i begynnelsen. Det viste seg at jeg hadde mye fukt i kontakten mot båten. Renset og alt ble bedre, men enkelte ganger spratt jordfeilbryter likevel. Min kabel bar preg av et langt liv og var nesten krøllete som en spiralkabel etter lang tids bruk, så derfor brudd ett eller annet sted. Trolig midt i kveilen som var til overs og lå i båten når jeg ikke brukte den. Det var når fruen flyttet på denne jeg fant den feilen. Det at kabelen henger pent kveilet i skapet tror jeg ikke betyr noe. Jeg tror ikke på kjøleskapet, da ville trolig strømmen bli brutt hver gang det starter og stopper. Det er jo en enkel test. Ta sikringskurs til kjøleskap mens du kobler til landstrøm. Skru kjøleskap på igjen... Da bør jordfeilen slå til igjen... Sitér dette innlegget Høne, øl og hornmusikk! Link to post
Dinamo Svart 21.August.2018 Link til dette innlegget Svart 21.August.2018 (redigert) At ein landstrømkabel, som jo er kobla foran jordfeilbryteren, skal slå ut denne, er spesielt. Eg mistenker då at den påviste kabelfeil er ikkje einaste feil i anlegget. Å kveila ein kabel som er i bruk, er ingen god ide, for når kabelen er i bruk, so går der strøm i den, og det gir aldrisolite oppvarming. Når so kabelen er kveila, vert varmen konsentrert på eit lite område, som ogso får lite kjøleluft. Alt etter kor mykje belastning som er, kan dette føra til ein lunk som gir kabelen for tidlig aldring, eller sopass varme at kabelen blir ødelagt. ein kveil med kabel er ogso i prinsippet ein spole, som gir ekstra spenningsfall og magnetisme, og dermed meir næring til oppvarming. Redigert 21.August.2018 av Dinamo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Captain Chaos Svart 21.August.2018 Link til dette innlegget Svart 21.August.2018 Jeg har i alle fall ikke hatt utslag på jordefeilbryter etter kabelbytte. I sommer... flere ganger pr dag. Etter kabelbytte...Ingen. Når har båten ligget 1 mnd på landstrøm.... Ingen andre endringer på elektrisk anlegg er gjort. Sitér dette innlegget Høne, øl og hornmusikk! Link to post
mawilu Svart 21.August.2018 Link til dette innlegget Svart 21.August.2018 (redigert) Enig med Dinamo i hele innlegget det bør flere tenke på. Til siste innlegg var det bryteren i båten eller stolpen? Redigert 21.August.2018 av mawilu (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 21.August.2018 Link til dette innlegget Svart 21.August.2018 Disse jordfeilbryterne her består av en sumtrafo som slår ut bryteren om strømmen i de to fasene avviker med mer en 30mA. En feil i landstrømmskabelen skal således ikke kunne påvirke bryteren om den er om bord i båten. Det å kveile opp en kabel som er belastet er ikke lurt da den kan skades av varmgang. Spoleeffekten kan en se helt bort fra da summen av strømmen i en slik kabel alltid vil være lik null. Sitér dette innlegget Link to post
Dinamo Svart 21.August.2018 Link til dette innlegget Svart 21.August.2018 Bårdp skrev 32 minutter siden: Spoleeffekten kan en se helt bort fra da summen av strømmen i en slik kabel alltid vil være lik null. Når det gjeld magnetiske krefter, er nok dette rett, men likevel vil spoleeffekten gi eit ekstra spenningstap i kvar ledar, som dermed gir bidrag til temperaturen i spolen. Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 21.August.2018 Link til dette innlegget Svart 21.August.2018 Vel om du tenker på det omske tapet i ledningen vil nå det være det samme enten den er oppkveilet eller strekt ut. Sitér dette innlegget Link to post
Tor Arild Svart 25.August.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.August.2018 (redigert) Sitter og skal bestille ny landstrømskabel. Eksisterende kabel er 15 meter - og vel 4-5 meter for kort. Kabelen er en Marinco 32a - og de finner jeg bare i 15 meters konfigurasjon. Finner en som er 25 meter - men da i 16A. Er det noe her med amper og lengde - eller er det at sidene jeg surfer ikke finner rett? I industrien - så har vi jo 32A kabler som er lengre enn også 25 meter. Er det da å lage en kabel selv ved å bestille rett kvadrat og heller riktige kontaktorer i hver ende? Mvh Tor Arild Redigert 25.August.2018 av Tor Arild (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 25.August.2018 Link til dette innlegget Svart 25.August.2018 Kan du ikke bare kjøpe ny løs kabel da i riktig lengde og tverrsnitt og bytte over pluggene eventuellt kjøpe nye plugger hvis de er irret. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 25.August.2018 Link til dette innlegget Svart 25.August.2018 Nå er vel ikke anleggene i hjemmehavner/gjestehavner for mer enn 16A, veldig mange steder kun 10A, så kabel for større strømstyrke vil du ikke få utnyttet. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Tor Arild Svart 25.August.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.August.2018 @Lars H., nei jeg ser den. Men, lurer på - og her briefer jeg med min strøm-inkompetanse igjen - om en 16a og en 32 plug er identisk. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 25.August.2018 Link til dette innlegget Svart 25.August.2018 På stolpene i land er det kun en type som passer, blå CEE kontakt. I båten må du selvfølgelig ha noe som passer til den som srår i båten. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Tor Arild Svart 25.August.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.August.2018 Ja, den kabelen jeg har er fra Marinco - og har den blå CEE kontakten i "andre enden" - altså landsiden. Har sendt Marinco mail om 32a og 16 a kabler kan brukes om en annen i forhold til pluggen ombord. Mvh Tor Arild Sitér dette innlegget Link to post
Kjellg Svart 25.August.2018 Link til dette innlegget Svart 25.August.2018 Bårdp skrev On 21.8.2018 at 20.18: Spoleeffekten kan en se helt bort fra da summen av strømmen i en slik kabel alltid vil være lik null. Ble bare nysgjerrig på hva som menes med denne.. Er ikke elektriker men interessen er der Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 25.August.2018 Link til dette innlegget Svart 25.August.2018 Bårdp skrev On 21.8.2018 at 20.18: Disse jordfeilbryterne her består av en sumtrafo som slår ut bryteren om strømmen i de to fasene avviker med mer en 30mA. En feil i landstrømmskabelen skal således ikke kunne påvirke bryteren om den er om bord i båten Vi har nettop hatt kraftlaget på feilsøking i gata pga jordfeilbryteren vår stadig slo ut. Det var panelovn hos ein nabo med eldre imstallasjon. Elektrikeren forklarte det var ikkje uvanlig at jorfeil utenfrå slo ut bryteren. Det finnes retningsstyrte jordfeilbrytere nå som bare ivaretar differansen i eget annlegg. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
boble65 Svart 26.August.2018 Link til dette innlegget Svart 26.August.2018 Står på en trommel jeg har. Innrullet 600watt. Utrullet 2000watt? Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 26.August.2018 Link til dette innlegget Svart 26.August.2018 Sitat Ble bare nysgjerrig på hva som menes med denne.. Er ikke elektriker men interessen er der Vel om det går like mye strøm begge veier i en kabel noe det gjør vil summen av strømmene sett utenifra være lik 0. Så uansett hvor mye en kveiler oppe en slik kabel vil en ikke få induktive tap. Koppertapene som gir spenningsfall og varme er en helt annen sak men de vil være konstante enten kabelen er oppkveilet eller utstrakt. Det som gjør at en kabel ikke kan belastes fult ut oppkveilet er at dens evne til og kvitte seg med varmen blir redusert på grunn av redusert kjøleflate. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.